Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Marnix

Bericht door Marnix »

klopt, maar je maakt hier een onderscheid dat er niet zou moeten zijn. Zowel i pastoraat als in prediking mogen we mensen oproepen tot bekering. Het is niet zo dat je bij het een a kan zeggen en bij het ander b. Zowelin pastoraat als prediking moet een volledig beeld worden gegeven.. dus ook de bekeringsoproep moet er zijn, en niet in de zin van: Wat moet ik doen om behouden te worden? Niks, je moet opnieuw geboren worden en dat moet God doen dus je kan niks doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim

Bericht door wim »

Erasmiaan schreef: Ik zou dat wat je dan "zelf doet" niet durven labelen als "zelf beginnen". Ik hoorde is een keer een dominee zeggen: "Tegenwoordig rent een kreupele Mefiboseth op David af." Ik erken wel dat je wat wil gaan doen, maar dat moet is allemaal afgesneden worden. Dat is de weg van bekering. Hij moet wassen ik minder worden.
Ah.. .punt is nu ineens dat het niet te snel mag gaan. Je moet vooral op een zo kreupel mogelijke manier gaan. En het moet ook nog eens afgesneden worden. Daar klopt de vergeestelijking van Mefiboseth en David niet meer, trouwens. Hoewel: sommigen zijn echt geweldig goed in dat soort vergeestelijkingen.
opgeraapt

Bericht door opgeraapt »

wim schreef:
Erasmiaan schreef: Ik zou dat wat je dan "zelf doet" niet durven labelen als "zelf beginnen". Ik hoorde is een keer een dominee zeggen: "Tegenwoordig rent een kreupele Mefiboseth op David af." Ik erken wel dat je wat wil gaan doen, maar dat moet is allemaal afgesneden worden. Dat is de weg van bekering. Hij moet wassen ik minder worden.
Ah.. .punt is nu ineens dat het niet te snel mag gaan. Je moet vooral op een zo kreupel mogelijke manier gaan. En het moet ook nog eens afgesneden worden. Daar klopt de vergeestelijking van Mefiboseth en David niet meer, trouwens. Hoewel: sommigen zijn echt geweldig goed in dat soort vergeestelijkingen.
Nou! :?
Weleens gehoord dat rebekka eerst van haar kameel in de drek viel voordat ze Izaak kon omhelzen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

wim schreef:
Als het iets minder cynisch kan worden (ik vind dit trouwens tegen sarcasme aan zitten) wil ik wel verder met je in discussie gaan, maar op deze manier heeft het geen zin. Een beetje wederzijds respect is niet verkeerd.
Marnix

Bericht door Marnix »

misschien wil je dan op mijnopmerkingen, waarin respect zit, ingaan? Ik heb zelfs uit respect voor de forummers hier een GerGem dominee gequote, en dan is het nog niet goed :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik heb zelfs uit respect voor de forummers hier een GerGem dominee gequote, en dan is het nog niet goed :D
Zeker wel.
Je stijgt, zo mogelijk, nog hoger in mijn achting.
Het wordt nog wel eens wat met jou: voor we een paar maanden verder zijn, ga je ze zelfs met instemming quoten.
Ga zo door, jongen. :D
wim

Bericht door wim »

Erasmiaan schreef:Als het iets minder cynisch kan worden (ik vind dit trouwens tegen sarcasme aan zitten) wil ik wel verder met je in discussie gaan, maar op deze manier heeft het geen zin. Een beetje wederzijds respect is niet verkeerd.
Sorry, cynisme is mijn stijlmiddel. De boodschap komt dan vaak net wat duidelijker over. Beter dan op deze manier kan ik mijn bezwaren tegen zo'n gedachtengoed niet verwoorden. Een beetje respect daarvoor is niet verkeerd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:misschien wil je dan op mijnopmerkingen, waarin respect zit, ingaan? Ik heb zelfs uit respect voor de forummers hier een GerGem dominee gequote, en dan is het nog niet goed :D
Inderdaad, en daar ben ik blij om. Maar goed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Er moet zeker opgeroepen worden tot bekering, het appel moet zeker klinken. Als dat niet klinkt is er geen preek en geen pastoraat. Maar Christus moet wel in een bevindelijke weg gekent worden, er moet plaats gemaakt worden. Hoe kan Christus anders ooit waarde krijgen en dierbaar en beminnenswaardig zijn?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

wim schreef:
Erasmiaan schreef:Als het iets minder cynisch kan worden (ik vind dit trouwens tegen sarcasme aan zitten) wil ik wel verder met je in discussie gaan, maar op deze manier heeft het geen zin. Een beetje wederzijds respect is niet verkeerd.
Sorry, cynisme is mijn stijlmiddel. De boodschap komt dan vaak net wat duidelijker over. Beter dan op deze manier kan ik mijn bezwaren tegen zo'n gedachtengoed niet verwoorden. Een beetje respect daarvoor is niet verkeerd.
Dan ben ik even uitgepraat met jou.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:misschien wil je dan op mijnopmerkingen, waarin respect zit, ingaan? Ik heb zelfs uit respect voor de forummers hier een GerGem dominee gequote, en dan is het nog niet goed :D
Inderdaad, en daar ben ik blij om. Maar goed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Er moet zeker opgeroepen worden tot bekering, het appel moet zeker klinken. Als dat niet klinkt is er geen preek en geen pastoraat. Maar Christus moet wel in een bevindelijke weg gekent worden, er moet plaats gemaakt worden. Hoe kan Christus anders ooit waarde krijgen en dierbaar en beminnenswaardig zijn?
Juist maar vaak zitten we zo vol van ons zelf.
Alleen een leeg vat kan gevuld worden daar kan de HEERE nog iets in kwijt!! dan komt er plaats voor Christus.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Uiteraard, maar geloof = bevinding volgens mij. Natuurlijk kan daar een schommeling of zo in zitten, maar als je gelooft wat de Bijbel zegt zal dat toch ook lijden tot liefde voor God omdat je ziet hoeveel Hij van je houdt en wat Hij je allemaal wil geven terwijl je het helemaal niet verdient. En dan is God je Vader en heb je een Vader-kind-relatie met Hem, leef je met Hem... maak je niet wat maar geef je je hele leven aan Hem. Dat is bevinding toch, die relatie?? Meer is er toch niet nodig? Iemand die alleen in feiten gelooft zal niet zo'n relatie met God hebben. Iemand die zo'n relatie met Hem heeft gelooft ook.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ik heb zelfs uit respect voor de forummers hier een GerGem dominee gequote, en dan is het nog niet goed :D
Zeker wel.
Je stijgt, zo mogelijk, nog hoger in mijn achting.
Het wordt nog wel eens wat met jou: voor we een paar maanden verder zijn, ga je ze zelfs met instemming quoten.
Ga zo door, jongen. :D
Ik ben het helemaal met deze dominee eens, dus stem al in met wat hij zegt :)
Klavier

Bericht door Klavier »

Pim schreef:
Erasmiaan schreef:(..)"Tegenwoordig rent een kreupele Mefiboseth op David af." (..)
Tegenwoordig zeggen we tegen de stokbewaarder (die vraagt 'wat moet ik doen om zalig te worden'): je moet wederom geboren worden.
Ik hoop niet dat het voorkomt. Het is een verschrikkelijke dwaling om wedergeboorte als voorwaarde op te werpen.
Het moet zijn: Wie gelooft wordt zalig en IS wederomgeboren.
Als we de les van de Heere Jezus aan Nicodemus direct na het begin al afkappen dan kom je inderdaad in een dwaling uit. Maar de Heere Zelf legt uit in welke weg de wedergeboorte wordt gewerkt:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Wie desondanks nog moet zeggen niet wedergeboren te zijn, maakt God nog dagelijks tot een leugenaar!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Blijkbaar is deze discussie veranderd van een discussie over het leerstuk van de verwerping (en uitverkiezing) van eeuwigheid tot een discussie over de Evangelie prediking.

Niet te zeggen dat daar geen verband is, want de leer van de predestinatie, God's raad van eeuwigheid, is een onderdeel, men zou zelfs kunnen zeggen het hart van het Evangelie.

Maar we moeten niet van de Bijbelse leer afwijken in de Evangelie prediking.

Dus moet de prediking zijn zoals Paulus tot de stokbewaarder: "Geloof, en gij zult zalig worden".

En nu juist het mooie, diepe van het Evangelie is, dat Christus, door Zijn Geest, zelf dat geloof in ons hart wil werken. Door de prediking van het Woord. We mogen niet komen met dat we ons zelf moeten bekeren.

In zekere zin is het Evangelie zo eenvoudig. Zo mooi, en zo diep! Dan mogen we ook met Paulus juichen en zingen:
28 En wij weten,72) dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken73) ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen74) geroepen zijn.75)
29 Want die Hij te voren gekend heeft,76) die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn,77) opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen;78) en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die79) Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.80)
31 Wat zullen wij dan81) tot deze dingen zeggen?82) Zo God voor ons is,83) wie zal tegen ons zijn?84)
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft,85) maar heeft Hem voor ons allen86) overgegeven,87) hoe zal Hij ons ook met Hem88) niet alle dingen89) schenken?90)
33 Wie zal beschuldiging inbrengen91) tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.92)
34 Wie is het, die verdoemt?93) Christus is het, Die gestorven is;94) ja, wat meer is, Die ook opgewekt is,95) Die ook ter rechter hand Gods is,96) Die ook voor ons bidt.97)
35 Wie zal ons scheiden98) van de liefde van Christus?99) Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag100) gedood;101) wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.102)
38 Want ik ben verzekerd,103) dat noch dood, noch leven, noch engelen,104) noch overheden,105) noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods,106) welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Dat is mijn belijdenis.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mooi verwoord. Probleem is dat het voor veel mensen geen realiteit is. Ze zullen zeggen: Tja, mooie belijdenis, maar ik heb nog niet gemerkt dat God voor mij is... dus gaat dat allemaal niet op voor mij. Zelf kan ik daar niets aan doen, dus ik hoop dat ik nog eens opnieuw geboren mag worden.

En dan hebben we een probleem. Zoals Kierkegaard al zei:

Predestinatie is het dogma van stilzittende vroomheid.
Plaats reactie