Recensie Pastorie online in Saambinder
Recensie Pastorie online in Saambinder
Vandaag in de Saambinder onder de katern boekennieuws een recentie van het boekje Pastorie online.
Wat mij tegenstaat is de toon van de recensie. Vooral vanaf de derde alinea waar er staat. "Zijn deze vragen ook met de ouders besproken, met de dominee". Het lijkt wel of de recensent geen idee heeft van de kloof die er vaak is bij wat er bij de jeugd leeft en de barriere die er is naar de ambtsdragers toe.
Ook worden antwoorden afgezaagd op een wijze die niet past.
Mijns inziens heel kort door de bocht.
Op het antwoord "Als jij door het geloof de Heere Jezus lief krijgt, gaat de Heere in jouw hart werken dat je weer verlangt om de Heere te eren en groot te maken". De recensent haalt kennelijk uit dit antwoord dat de gelovige zelf het genadewerk begint. Hij stelt althans een retorische vraag.
Ik zelf krijg een kronkel in mijn maag als ik zo'n recensie lees. Ik vind dat zo jammer....
Ik open deze topic niet om de Ger Gem of de Saambinder af te breken. (Er werken juist veel Ger-Gemmers mee bij die vragenrubriek!!) maar puur om jullie zienswijze op deze recensie. Is dit terecht of slaat deze de plank mis.
(sorry, ik heb geen scanner dus ik kan de recentie niet plaatsen)
Wat mij tegenstaat is de toon van de recensie. Vooral vanaf de derde alinea waar er staat. "Zijn deze vragen ook met de ouders besproken, met de dominee". Het lijkt wel of de recensent geen idee heeft van de kloof die er vaak is bij wat er bij de jeugd leeft en de barriere die er is naar de ambtsdragers toe.
Ook worden antwoorden afgezaagd op een wijze die niet past.
Mijns inziens heel kort door de bocht.
Op het antwoord "Als jij door het geloof de Heere Jezus lief krijgt, gaat de Heere in jouw hart werken dat je weer verlangt om de Heere te eren en groot te maken". De recensent haalt kennelijk uit dit antwoord dat de gelovige zelf het genadewerk begint. Hij stelt althans een retorische vraag.
Ik zelf krijg een kronkel in mijn maag als ik zo'n recensie lees. Ik vind dat zo jammer....
Ik open deze topic niet om de Ger Gem of de Saambinder af te breken. (Er werken juist veel Ger-Gemmers mee bij die vragenrubriek!!) maar puur om jullie zienswijze op deze recensie. Is dit terecht of slaat deze de plank mis.
(sorry, ik heb geen scanner dus ik kan de recentie niet plaatsen)
Laatst gewijzigd door BJD op 09 dec 2006, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik proef bij de recensent de terechte vrees voor de sfeer op de aldaar genoemde website.
Een website, waarin eigenlijk het woord "refo" niet meer thuis hoort. Veel discussies gaan rechtstreeks in tegen Gods Woord.
In de beantwoording van de (pastorale) vragen bespeur ik een sterke remonstrantse draad.
De recensent probeert hier op te wijzen, maar zijn voorbeelden zijn niet altijd even sterk. Zijn conclusie is gewoon: lekker in de boekhandel laten liggen dat boekje.
Jammer, inderdaad, van de alinea's die je noemt.
Een website, waarin eigenlijk het woord "refo" niet meer thuis hoort. Veel discussies gaan rechtstreeks in tegen Gods Woord.
In de beantwoording van de (pastorale) vragen bespeur ik een sterke remonstrantse draad.
De recensent probeert hier op te wijzen, maar zijn voorbeelden zijn niet altijd even sterk. Zijn conclusie is gewoon: lekker in de boekhandel laten liggen dat boekje.
Jammer, inderdaad, van de alinea's die je noemt.
Wij hebben Hem lief omdat Hij ons tevoren heeft lief gehad. Aan de andere kant, de rechtvaardiging is wel uit het geloof, God geeft dat, maar wij "moeten" wel geloven, Hem aannemen. Ik kan me aan de ene kant de moeiten voorstellen, aan de andere kant moeten we uitkijken dat we het actief mensen oproepen en aansporen tot geloof niet als remonstrants gaan zien. We moeten de Geest niet tegenwerken en bedroeven toch?
Wat is wezenlijk het verschil tussen wat Petrus tegen de Joden zegt op de pinksterdag als ze vragen: Wat moeten we doen om behouden te worden... en Petrus zegt: Bekeert u, laat u dopen tot vergeving van de zonden en laat u behouden worden uit dit verkeerde geslacht?
Geloof, laat je behouden worden. Is dat remonstrants?
Wat is wezenlijk het verschil tussen wat Petrus tegen de Joden zegt op de pinksterdag als ze vragen: Wat moeten we doen om behouden te worden... en Petrus zegt: Bekeert u, laat u dopen tot vergeving van de zonden en laat u behouden worden uit dit verkeerde geslacht?
Geloof, laat je behouden worden. Is dat remonstrants?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Maar waar wel de grootste groep forummers uit de Gereformeerde Gemeenten komt, zie de gegevens. Ik vraag me af of de recensent wel weet waar een deel van de jeugd uit zijn kerkverband digitaal gezien uithangt.Tiberius schreef:Ik proef bij de recensent de terechte vrees voor de sfeer op de aldaar genoemde website.
Een website, waarin eigenlijk het woord "refo" niet meer thuis hoort.

Een discussie veronderstelt twee of meer partijen. Dat betekent ook dat minimaal 1 partij tegen het Woord ingaat (of dit minder goed verstaat). Als dat zo is, gaan ook discussies op dit forum tegen Gods Woord in.Tiberius schreef:Veel discussies gaan rechtstreeks in tegen Gods Woord.
Het is ontegenzeggelijk waar dat er personen op Refoweb te vinden zijn, die niet-reformatorisch denken. Sommigen zijn daar zelfs tamelijk fel in en sommigen zijn zelfs uitgesproken niet-christelijk. Als iemand die zich een gereformeerde belijder noemt, voel ik me uitgedaagd om op de vragen en stellingen die ze formuleren, een antwoord te geven en poog ik ook op die manier een zoutend zout te zijn. Me terugtrekken in een reformatorisch reservaat kan altijd nog; sterker nog, dat is momenteel onwenselijk, gezien het feit dat er ook veel reformatorische jongeren aanwezig zijn (die vormen het merendeel van de forummers trouwens). Sommigen van hen willen een betrouwbaar (Bijbels) antwoord horen op vragen die ze hebben en die ze thuis en in de kerk niet durven of kunnen stellen. Wat dat betreft voorziet de vragenrubriek op Refoweb in een grote behoefte, gezien het aantal vragen dat er per dag aan (voornamelijk) predikanten gesteld wordt.
Gewoon een voorbeeld van marktprotectie 
In de tijd van de bijbel kon je je buurman flink te kakken zetten door aan de wetgeleerden te vertellen dat hij stiekum flink had gelopen op de sabbath. En als je in de middeleeuwen last van je buurvrouw had omdat ze te veel troep maakte in de openbare riolering, dan noemde je haar heks en was je haar binnen de kortste keren kwijt. Tijdens het communisme was je al snel een antirevolutionair. Nu doen we het wat fijnzinniger en noemen we iedereen die lastig is gewoon remonstrant. Het is haast grappig zoals het mogelijk is om iedereen waar je commentaar op wil hebben als remonstrant te betitelen.

In de tijd van de bijbel kon je je buurman flink te kakken zetten door aan de wetgeleerden te vertellen dat hij stiekum flink had gelopen op de sabbath. En als je in de middeleeuwen last van je buurvrouw had omdat ze te veel troep maakte in de openbare riolering, dan noemde je haar heks en was je haar binnen de kortste keren kwijt. Tijdens het communisme was je al snel een antirevolutionair. Nu doen we het wat fijnzinniger en noemen we iedereen die lastig is gewoon remonstrant. Het is haast grappig zoals het mogelijk is om iedereen waar je commentaar op wil hebben als remonstrant te betitelen.
Dat weet hij heus wel. In ieder geval weten zijn opdrachtgevers dat.elbert schreef:Maar waar wel de grootste groep forummers uit de Gereformeerde Gemeenten komt, zie de gegevens. Ik vraag me af of de recensent wel weet waar een deel van de jeugd uit zijn kerkverband digitaal gezien uithangt.Tiberius schreef:Ik proef bij de recensent de terechte vrees voor de sfeer op de aldaar genoemde website.
Een website, waarin eigenlijk het woord "refo" niet meer thuis hoort.![]()
Anders was deze recensie niet in de Saambinder terecht gekomen.
Daar heb je gelijk in. Ik bedoelde dan ook de antwoorden.elbert schreef:Een discussie veronderstelt twee of meer partijen. Dat betekent ook dat minimaal 1 partij tegen het Woord ingaat (of dit minder goed verstaat). Als dat zo is, gaan ook discussies op dit forum tegen Gods Woord in.Tiberius schreef:Veel discussies gaan rechtstreeks in tegen Gods Woord.
Kijk, ik ben ook niet onverdeeld gelukkig met zo'n recensie.
Met de achterliggende vrees van de recensent en de redactie van de Saambinder ben ik het volkomen eens. Zulke websites werken allerlei onbijbelse en oppervlakkige gedachten in de hand.
Waarom moet het allemaal zo moeilijk? Het kan toch ook veel makkelijker? We zijn toch al in het verbond?
Met name de jeugd wordt hierdoor heel gemakkelijk de bloemhoven in gejaagd.
Vrede, vrede! doch daar is geen vrede.
Anderzijds is de uitwerking nu een beetje karikaturaal. Jongeren (en ook ouderen) hebben gelijk door dat hier iemand spreekt, die nauwelijks op de hoogte is. Daardoor schiet de boodschap zijn doel voorbij.
Die staat helaas niet online en ik woon te noordelijk voor de SaambinderTiberius schreef:Zeker. Het laatste voorbeeld in de recensie.Kaw schreef:Zou je een voorbeeld kunnen geven dat iemand zijn zaligheid wordt aangepraat?Tiberius schreef:Met name de jeugd wordt hierdoor heel gemakkelijk de bloemhoven in gejaagd.

Inderdaad! Ik snap werkelijk niet hoe ze zo kritisch kunnen zijn op een boekje dat voor een deel niet strookt met hun opvattingen. Laten ze de vrede bewaren en het goede uit dat boekje zien. Ongelooflijk hoe dit in de Saambinder kan gekomen zijn. Maar ja het is natuurlijk eigenlijk nog nooit wat geweest, heel die Saambinder niet. Het orgaan waarvan het uitgaat alleen al, daar kan toch niets goeds uit voort komen. En ook de redactie, tja, mensen met zo'n stempel, het beste is misschien nog wel om ze gewoon te negeren.Hendrikus schreef:Ach, van een blad dat een stevige studie als "Afwachten of verwachten" de grond in boort, kun je moeilijk verwachten dat ze een boekje dat ontstaan is uit een internet-vragenrubriek opeens een opbouwende recensie zullen geven. Dat er niet veel van heel blijft, was voorspelbaar.