De antichrist
De antichrist
Naar de titel van het boek van Friedrich Nietzsche. Wie heeft het boek gelezen? Wij bespreken en lezen het momenteel op de leeskring op school.
Re: De antichrist
éérst bespreken, en dán pas lezen//?? :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen:Jongere schreef: Wij bespreken en lezen het momenteel op de leeskring op school.
Dat is bij zo'n boek wel verstandig.éérst bespreken, en dán pas lezen//?? :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen:
Meeste filosofische boeken hebben eea aan voorkennis nodig om het te kunnen begrijpen. Zeker Nietzche, die in zijn leven eigenlijk 3 fases heeft doorgemaakt, en in elke fase een (gedeeltelijk) andere visie had op bepaalde zaken (zie voor meer daarover WikiPedia).
Ik helaas te weinig van Nietzche gelezen, om hierover in discussie te gaan. Mijn perceptie van Nietzche is nu een mens, dat zijn heil heeft gezocht bij eerst de oude filosofie (Plato e.d.), daar geen wezenlijke antwoorden vond, en uiteindelijk na een zoektocht maar één antwoord overhield: De mens is gedoemd te leven met wat er op hem af komt, zowel goed als slecht, hij heeft beide te omarmen, zich niet berustend in zijn lot, maar hij door zijn omgeving te beïnvloeden kan hij heersen (übermens idee). Onderwerping, lijdzaamheid en afhankelijkheid past deze übermens niet, het maakt hem zwak. Vanuit deze visie ook zijn bekende uitspraak 'God is dood'.
Ik helaas te weinig van Nietzche gelezen, om hierover in discussie te gaan. Mijn perceptie van Nietzche is nu een mens, dat zijn heil heeft gezocht bij eerst de oude filosofie (Plato e.d.), daar geen wezenlijke antwoorden vond, en uiteindelijk na een zoektocht maar één antwoord overhield: De mens is gedoemd te leven met wat er op hem af komt, zowel goed als slecht, hij heeft beide te omarmen, zich niet berustend in zijn lot, maar hij door zijn omgeving te beïnvloeden kan hij heersen (übermens idee). Onderwerping, lijdzaamheid en afhankelijkheid past deze übermens niet, het maakt hem zwak. Vanuit deze visie ook zijn bekende uitspraak 'God is dood'.
Haha, dat is eigenlijk andersom.Petrus schreef:éérst bespreken, en dán pas lezen//?? :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen:Jongere schreef: Wij bespreken en lezen het momenteel op de leeskring op school.
OK. Wat ik "mooi" of in ieder geval interessant vindt aan dit boekje is dat het specifiek tegen het christelijke geloof gericht is. De titel impliceert dat natuurlijk al een beetje. Er staat in mijn druk bijvoorbeeld een 'wet tegen het christendom' opgenomen. Ik voel er niet zoveel voor om dat hier te posten, het is weinig verheffend. Jammer dat niet meer forumleden dit boek hebben gelezen. Ik denk dat het een vrij belangrijk boek is (in ieder geval de gedachtengang), vooral in debat met intellectuele atheïsten. Nietszche is daar favoriet.memento schreef:Meeste filosofische boeken hebben eea aan voorkennis nodig om het te kunnen begrijpen. Zeker Nietzche, die in zijn leven eigenlijk 3 fases heeft doorgemaakt, en in elke fase een (gedeeltelijk) andere visie had op bepaalde zaken (zie voor meer daarover WikiPedia).