REO

Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Het is beter de discussie te stoppen, wanneer de Reformatie de status krijgt van een Nadere Openbaring.

Want daarmee vervalt de verwijzing naar de Schrift en heeft het sola scriptura geen beslissend karakter meer.

Wie niet erkent, dat onze criteria, waaraan wij onze leer moeten toetsen, in het verleden liggen, komt eigenlijk met een nieuwe Traditie op de proppen, die een nieuwe begrenzing inhoudt. Eerdere openbaringen (lees: de canon van de NT) worden daarmee overruled. De gehele Schrift mag nooit ondergeschikt worden gemaakt aan de op zichzelf bijzonder belangrijke ontdekkingen van de Reformatie. Altijd moet de mogelijkheid opengelaten worden, dat ook de reformatorische leerstukken weer opnieuw naar bijbels model moeten worden gereformeerd. Op enkele punten blijkt dat inderdaad wel nodig te worden.
De Reformatie was en is een zegen, maar het is geen nieuwe Openbaring of een toevoeging aan het geopenbaarde Woord van God.

Wanneer men er wel zo mee omgaat vervalt men in de fout, die men de RKK heeft verweten in de 16e eeuw.

Wanneer de Reformatie niet in het geheel van het christendom wordt ingebed, maar tot een zelfstandige Bron gemaakt wordt, is het gedaan met de kracht van de reformatorische ontdekking. Aangezien die Bron dan absoluut gezag krijgt en boven alle twijfel komt te staan.
Dat mag alleen met de Heilige Schrift.

Er is onderscheid tussen een door God gewerkte herbronning en een nieuwe Openbaring.

Calvijn is niet het zegel der profeten!

(En, by the way, dat ben ik ook niet!)

Tot zo ver mijn bijdrage in deze discussie.

Het is mooi geweest. Maar het had mooier kunnen zijn.

En Adrianus is een lieve jongen, maar ik ken lievere.

gravo
Weer een reactie uit het soort: "de pot verwijt de....".

Inderdaad, stoppen maar.
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Wout
Weer een reactie uit het soort: "de pot verwijt de....".
Da's altijd bij christenen onder elkaar. Goed om in de gaten te houden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik wacht eigenlijk nog op een onderbouwing van de aan mij gedane beschuldigingen/verwijten. Of op een terechtwijzing omdat ik onbijbels ben. Stel je voor dat ik op een heilloze weg zit, dat zou ik niet willen en jullie hopelijk ook niet.

Ik bedoel dit niet sarcastisch, ik meen wat ik zeg. Ik heb meer aan een concrete terechtwijzing dan aan een loze kreet.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik wacht eigenlijk nog op een onderbouwing van de aan mij gedane beschuldigingen/verwijten. Of op een terechtwijzing omdat ik onbijbels ben. Stel je voor dat ik op een heilloze weg zit, dat zou ik niet willen en jullie hopelijk ook niet.

Ik bedoel dit niet sarcastisch, ik meen wat ik zeg. Ik heb meer aan een concrete terechtwijzing dan aan een loze kreet.
geen bericht.....goed bericht ;)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Adrianus,

De fout die jij maakt is Reformatorisch gedachtengoed en GG op 1 lijn stellen, terwijl Reformatorisch gedachtengoed breder is.
Als er mensen zijn die een theologische visie (met bepaalde nuanceringen en invalshoeken) zoals deze bijv. in brede zin in de CGK-BWP en de HHK gevonden wordt, dan kan dat zijn dat dit wat afwijkt van hetgeen beschreven is in 'Zijn Verbond en Woorden'.
Voor jou (en vele GG-ers met je) zijn ze dan zo ongeveer afvallig. Je zou kunnen noemen dat ze hun kerkenraad of een deel van hun kerkverband afvallen of zo, maar zeg niet dat ze buiten het Reformatorisch gedachtengoed vallen, want dat is simpelweg niet waar. Alleen al het feit dat in vele kerkgenootschappen uit de Heidelbergse Cathechismus gepreekt kan worden bewijst al de relativiteit van het 'als enige de waarheid in pacht hebben' van de GG.
En iedereen die zijn/haar zorgen uit, bevindt zich op een hellend vlak? We zijn niet Rooms hoor, Adrianus. God werkt ook buiten de GG. Dit ga je ongetwijfeld beamen, maar ondertussen.....

'Persoonlijke en ambtelijke zonden'
Als er op huisbezoek gezegd wordt dat maar een paar mensen Christus zullen leren kennen in het leven, want Heman was ook heel zijn leven doodbrakende. (volgens mij wordt een getalsargument dan omgedraaid, maar goed). Of dat iemand terecht gewezen wordt omdat hij zijn God als Vader aansprak in het gebed. Is dat een ambtelijke zonde of een persoonlijke zonde of vloeien dergelijke zaken voort uit de sfeer en leer? Kortom, waar ligt de grens tussen persoonlijke, ambtelijke zonden en verkeerde accentueringen in de leer/prediking? Kan je die los zien? Is de leer/prediking onfeilbaar?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
memento

Bericht door memento »

Is de leer/prediking onfeilbaar?
Interessante vraag...
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

De discussie die er nu ontstaat is natuurlijk heel interessant, maar wat heeft het verder nog met de REO van doen? :stu

Misschien een idee voor de mods om het hele OSW forum te beperken tot 1 topic (het BlaZwa enz. topic), dan gaan de discussies wat minder vaak offtopic. :sne
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Adrianus,

De fout die jij maakt is Reformatorisch gedachtengoed en GG op 1 lijn stellen, terwijl Reformatorisch gedachtengoed breder is.
Als er mensen zijn die een theologische visie (met bepaalde nuanceringen en invalshoeken) zoals deze bijv. in brede zin in de CGK-BWP en de HHK gevonden wordt, dan kan dat zijn dat dit wat afwijkt van hetgeen beschreven is in 'Zijn Verbond en Woorden'.
Voor jou (en vele GG-ers met je) zijn ze dan zo ongeveer afvallig. Je zou kunnen noemen dat ze hun kerkenraad of een deel van hun kerkverband afvallen of zo, maar zeg niet dat ze buiten het Reformatorisch gedachtengoed vallen, want dat is simpelweg niet waar. Alleen al het feit dat in vele kerkgenootschappen uit de Heidelbergse Cathechismus gepreekt kan worden bewijst al de relativiteit van het 'als enige de waarheid in pacht hebben' van de GG.
En iedereen die zijn/haar zorgen uit, bevindt zich op een hellend vlak? We zijn niet Rooms hoor, Adrianus. God werkt ook buiten de GG. Dit ga je ongetwijfeld beamen, maar ondertussen.....

'Persoonlijke en ambtelijke zonden'
Als er op huisbezoek gezegd wordt dat maar een paar mensen Christus zullen leren kennen in het leven, want Heman was ook heel zijn leven doodbrakende. (volgens mij wordt een getalsargument dan omgedraaid, maar goed). Of dat iemand terecht gewezen wordt omdat hij zijn God als Vader aansprak in het gebed. Is dat een ambtelijke zonde of een persoonlijke zonde of vloeien dergelijke zaken voort uit de sfeer en leer? Kortom, waar ligt de grens tussen persoonlijke, ambtelijke zonden en verkeerde accentueringen in de leer/prediking? Kan je die los zien? Is de leer/prediking onfeilbaar?
Laat ik de redenering eens omdraaien: de theologische verschillen waar jij op doelt (die beslist niet strikt langs de lijnen van kerkgenootschappen lopen) zijn niet te ontkennen. Uit jouw posting leid ik af dat je beide stromingen als verdedigbare uitwerkingen ziet van de leer der reformatie.

Die tolerantie is er in werkelijkheid echter niet. In plaats van persoonlijk te kiezen voor de andere stroming (is even goed, maar de ander ligt me wat beter) menen juist de blazwasra's dat de zeg maar 'mainstream GG-stroming' een versmalling, ontsporing of verarming van het reformatorische erfgoed betekent. Dat vinden zo zo erg dat ze - in plaats van hun conclusies te trekken en van kerkgenootscahp te wisselen, waar ze een prediking geheel naar de zin kunnen horen - van binnenuit op een onkerkrechtelijke dus zondige manier voor onrust gaan zorgen. Voel je wel het inconsequente van je posting op dit punt?
Adrianus,

Je moet geen karikatuur maken van zogenaamde blazwasra's. Er zijn enkele predikanten in de GG die andere accenten leggen en als dat soort predikanten de volle ruimte kregen en als zulke studenten ook toegelaten werden was er een stuk minder onrust.

Het is verder niet inconsequent. Jij denkt echter vanuit een andere insteek. Alle lastige mensen moeten maar weggaan van jou. Maar als ik ergens zorgen over heb, als ik het ergens niet mee eens ben, ga ik niet weg. Enkel al uit liefde tot mijn omgeving maar ook uit liefde tot het verband van gemeenten in bredere zin.

Jij zegt: 'ben je het er niet mee eens? Nou, dan ga je toch lekker weg.' Tja, zo zijn we niet getrouwd....
Wat betreft je tweede punt: ingaan op casuïstiek en fragmenten van gesprekken is lastig. Natuurlijk zijn ambtsdragers feilbare mensen. Laat dat voorop staan. Ga in gesprek als er dingen worden gezegd die theologisch niet verantwoord lijken en ga er desnoods mee naar de voltallige kerkenraad, ter opscherping van een ieder. Als dat biddend mag gebeuren kan iedereen daar goed mee zijn.
Goed idee.
De vraag naar de onfeilbaarheid van de leer/prediking is helemaal niet interessant, zoals Memento aangeeft. Het antwoord op die vraag is simpel: nee. Alleen: daar gaat het hier in dit topic niet om. Het gaat er hier om of geuite kritiek (die we inmiddels uitentreure kennen) terecht is in die zin dat de denkbeelden van de critici dichter bij de Schrift liggen dat de denkbeelden van hen die worden bekritiseerd. En ik geloof van harte dat dat niet het geval is.
Adrianus,

Wie ligt er dichter bij de Schrift: Brakel of Comrie? Ryle of Philpot?

Dat zijn toch geen vragen. Er worden andere accenten gelegd. Geef elkaar die vrijheid.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
memento

Bericht door memento »

De vraag naar de onfeilbaarheid van de leer/prediking is helemaal niet interessant, zoals Memento aangeeft. Het antwoord op die vraag is simpel: nee.
Juist wél interessant. De prediking is niet onfeilbaar, maar volgens jou mogen we er geen kritiek op hebben. Btje apart...

Ik ben het met Pim eens dat er een gezonde ruimte moet blijven. Het is van de gekke dat er 2 stromingen zijn in één kerkgenootschap, waarbij de ene stroming (die in de minderheid is) bijna niet meer geduld wordt. Maar die intolerantie geldt 2 kanten op. Vroeger ging in onze gemeente zowel ds. P. Blok als ds. C. Harinck voor. Nu niet meer. En eerlijk, hoeveel gemeenten vragen nog de hele breedte van predikanten die de GG kent? Het is toch in-en-in triest dat mensen je erop aankijken als je positief spreekt over een preek van Harinck, vd Net of Vreugdehil, of, als je het helemaal erg wilt maken, ds. Huisman? En dat anderen je gek aankijken als je goed hebt kunnen kerken bij ds. Hogchem?

Ga nu niet ontkennen dat er verschillen zijn in de GG. P. Blok en Vreugdehil (om maar 2 extremen te noemen) staan op heel veel punten lijnrecht tegenover mekaar. Maar Adrianus, waarom zeggen zoveel mensen wél dat ze de hele breedte van de GG goed is, maar waarom wordt dan nooit de hele breedte aan predikanten gevraagd om te komen preken...?

Nee beste Adrianus, laten we lekker een gezonde breedte houden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
De geest van polarisatie is erg besmettelijk. Laten we daar op OSW niet zo aan meedoen.

Ik pleit wel degelijk voor de breedte avn eht kerkverband. Gene predikant waarvan ik ooit heb vernomen dat hij '1931' niet zou onderschrijven. Geen predikant die afstand nemet avn 'Louter Genade' of "Zijn Verbond en Woorden'. gelukkig maar.
Blaswra.
Over polarisatie gesproken. Waarom is er geen eerlijk bezef dat beide partijen polariseren. Is het niet in de SB, dan is dat dubbel en dwars wel in de prediking.
gravo

Bericht door gravo »

Om eerlijk te zijn, gaat deze discussie langzamerhand lijken op een kruising van zelfkwelling en genot.

Totdat iemand aan kan tonen dat ook Paulus, Luther en Calvijn '1931' hebben onderschreven, doe ik niet mee aan deze draad.

Tot die tijd, houd ik de oplossing van '1931' als een zoveelste menselijke poging om met het verstand de wonderen van God te verwoorden. Maar het blijft mijns inziens een poging, die ik, wat de inhoud betreft, ook niet kan onderschrijven.

Ik waardeer dit worstelen wel, maar wijs er wel op, dat de zaak zelf, de ontmoeting van een sterfelijk mens met Zijn God op een heel ander vlak plaatsvindt, dan binnen deze verstandelijke 'free-fight'.

gravo
Plaats reactie