wat voor boek...

refo

Bericht door refo »

'Ten disch geleid' van ds G Wisse is heel klein en heel helder.

(Ik vraag me alleen af waarom de titel gewijzigd is bij de laatste herdruk.)
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ook een mooi hedendaags dagboekje voor een diepere avondmaalsbeleving is: van kracht tot kracht door Ds Smelt.
Een mooi belijdenisgeschenk.

De vieringen van het Heilig Avondmaal zijn hoogtepunten voor zowel de gemeente als voor het individuele gemeentelid. De eenheid en liefde in de gemeente en het geloofsleven van het gemeentelid worden weer opnieuw gevoed. Het is dan ook geen wonder dat veel gemeenteleden rond de viering van dit sacrament steeds op zoek zijn naar stof tot overdenking en naar toerusting. Zij willen dit hoogtepunt dieper beleven. Aan deze vraag naar stof tot overdenking wil ds. L.W. Smelt met dit boek voldoen. In dagboekvorm bespreekt hij in drie weken - twee weken voor en een week na de avondmaalsviering - op eenvoudige wijze het klassieke avondmaalsformulier. Ook geeft hij per dag een kort gebed en een of meer vragen om te overdenken of te bespreken. Een waardevol boek dat wil helpen bij de voorbereiding op het avondmaal, de viering zelf en het leven dat daarna verder gaat. 'Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort'.

L.W. Smelt
Drs. L.W. Smelt werkte tien jaar als zendingspredikant in Lima (Peru) en is vanaf 1992 hervormd gemeentepredikant, eerst in Wezep-Hattemerbroek en vanaf 1998 te Ede
.
Afbeelding
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:

L.W. Smelt
Drs. L.W. Smelt werkte tien jaar als zendingspredikant in Lima (Peru) en is vanaf 1992 hervormd gemeentepredikant, eerst in Wezep-Hattemerbroek en vanaf 1998 te Ede
.
ds. Smelt staat nu in De Bilt.
http://www.kerkpleindebilt.nl/dk/page1/ ... pred01.htm
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef:

L.W. Smelt
.
ds. Smelt staat nu in De Bilt.
http://www.kerkpleindebilt.nl/dk/page1/ ... pred01.htm
Dank je wel voor al die mooie titels!
Ik ben nu aan het lezen in een heel mooie uitleg van Robert M. McCheyne!
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius;

Ik doel op de laatste 3 hoofdstukken.

Refo;
Ik weet niet wat de nieuwe titel is van dag boekje, maar 'ten dis geleid' is door de psalmberijmer toegevoegd, zonder dat het in het Woord staat. Helaas wordt er nu van dat stukje misbruik gemaakt. Veel predikanten menen dat je moet wachtten tot je 'ten dis geleid' wordt.
Wat dat nog met geloof te maken heeft vraag ik me af.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Tiberius;

Dat de laatste 3 verhandelingen wat methodisch zijn, klopt ja. Alle verhandelingen hebben dat wel enigszins. Maar dat waardeer ik juist positief. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de Redelijke Godsdienst ook.
Alles komt op die manier ordelijk aan bod. Eigenlijk kan je niets bedenken rondom de Avondmaalsviering of je vindt het in dit boek terug.
Verder bevatten alle verhandelingen, vooral aan het eind, veel pastorale adviezen.

Maar om dat een wettisch gevaar te noemen vind ik een stap te ver gaan. Ligt ook misschien een beetje aan de eigen attitude.
Gian schreef: Refo;
Ik weet niet wat de nieuwe titel is van dag boekje, maar 'ten dis geleid' is door de psalmberijmer toegevoegd, zonder dat het in het Woord staat. Helaas wordt er nu van dat stukje misbruik gemaakt. Veel predikanten menen dat je moet wachtten tot je 'ten dis geleid' wordt.
Als met dat "ten dis geleid" worden, een soort visionaire beleving (of zelfs bekering) bedoeld wordt, moeten we die zienswijze afwijzen.

Maar Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.
Christus zal zeker ook door Zijn Woord en Geest Zijn kinderen, op Zijn tijd en wijze, "ten dis leiden". Daar hoef je echt niet aan te twijfelen.
refo

Bericht door refo »

Gian schreef:Tiberius;

Refo;
Dat klopt wel, maar voor dit boekje was de titel heel goed.
Klavier

Bericht door Klavier »

Gian schreef: maar 'ten dis geleid' is door de psalmberijmer toegevoegd, zonder dat het in het Woord staat. Helaas wordt er nu van dat stukje misbruik gemaakt. Veel predikanten menen dat je moet wachtten tot je 'ten dis geleid' wordt.
Ten dis geleid is wel Bijbels te baseren.
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Het is Christus die inkomt en Hij richt de maaltijd aan.
Hij leidt de gelovigen naar Zijn tafel. Dat is ten dis geleid worden.

Een eenvoudig geloof is niet het geloof in de verkrijgbaarheid van de genade. Het geloof richt zich op de Bron daarvan en deelt in Zijn genade.
Het geloof rust niet voordat het daadwerkelijk weet genade te hebben. En dat geloof, dat uit genade leeft, wordt naar de dis geleid, getrokken door Gods Liefde voor zondaren.
Comrie legt het scherp aan: Velen zullen zeggen: het is zo, de mens moet met God verzoend worden en deel aan de Borg hebben, zal hij behouden worden; want God buiten Christus is een verterend vuur. Mijne geliefden! Dit kunnen wij uit Gods Woord wel weten, maar nu is de grote vraag: zijt gij met Christus verenigd of niet? Onderzoek het toch, en beziet, als in de tegenwoordigheid van de Heere, of gij goede gronden hebt waaruit gij zoudt kunnen besluiten: ik ben waarlijk met Christus verenigd. Zijn er niet velen, die geen andere grond hebben dan een godsdienstig leven, waaruit zij besluiten, dat zij deel aan de Middelaar hebben? Maar, vrienden! Gij dient u te binnen te brengen, hoe ver men in alle godsdienstigheid kan komen door goede opvoeding, door een wakend, beschuldigend geweten, en nochtans buiten Jezus blijven; gelijk de Farizeeën en vele heidenen. Zijn er niet, die geloven, dat zij met Christus verenigd zijn, alleen om enige verandering, die zij ondervonden hebben? Gij leefde voor deze gelijk anderen in de zonde, maar gij kreeg te en, dat de bezoldiging van de zonde de dood is; gij hebt er droefheid over gehad, deze beleden voor God, ze nagelaten; gij waakt er tegen, en zijt onvergenoegd als een beweging daarvan te voorschijn komt en daarom denkt gij, nu met Christus verenigd te zijn; maar weet gij niet, dat een ontwaakt geweten grote kracht heeft, dat men vele dingen kan doen met Herodes, en zelfs bijna een Christen worden? Bouwt dan hier niet op.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Klavier schreef:
Gian schreef: maar 'ten dis geleid' is door de psalmberijmer toegevoegd, zonder dat het in het Woord staat. Helaas wordt er nu van dat stukje misbruik gemaakt. Veel predikanten menen dat je moet wachtten tot je 'ten dis geleid' wordt.
Ten dis geleid is wel Bijbels te baseren.
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Het is Christus die inkomt en Hij richt de maaltijd aan.
Hij leidt de gelovigen naar Zijn tafel. Dat is ten dis geleid worden.
Jawel, maar het staat niet in Psalm 22 en is er daar dus bij in-gerijmd.

Zoals ook "Met psalmgezang waar 't hart door wordt geraakt" in Psalm 18 of "Die lief'lijk zijn en harten treffen" in Psalm 147: bekende voorbeelden van teksten die mensen soms aanvoeren alsof ze uit de Bijbel afkomstig zijn, terwijl het gewoon toevoegingen van de berijmers uit 1773 zijn.
Klavier

Bericht door Klavier »

Hendrikus schreef: Jawel, maar het staat niet in Psalm 22 en is er daar dus bij in-gerijmd.

Zoals ook "Met psalmgezang waar 't hart door wordt geraakt" in Psalm 18 of "Die lief'lijk zijn en harten treffen" in Psalm 147: bekende voorbeelden van teksten die mensen soms aanvoeren alsof ze uit de Bijbel afkomstig zijn, terwijl het gewoon toevoegingen van de berijmers uit 1773 zijn.
Een berijming is per definitie een dichterlijke vorm die de inhoud vertaalt met dichterlijke vrijheden waarin een persoonlijke stempel zal doorklinken. Als het Bijbels blijft is er niets mis mee, lijkt me.
Plaats reactie