Bevel van bekering en geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Da Capo schreef:
Miscanthus schreef:
Da Capo schreef:
Miscanthus schreef: Omdat je leven stukloopt of omdat je ogen open gaan voor de leegheid en vuilheid van je bestaan of omdat je vermoeid en belast bent, of naar vrede hunkert en niet vindt.
Daarvoor hoef je echt niet eerst terug naar Adam hoor. Adam had zijn zonde, ik heb mijn zonde. En Jezus wast ze allemaal weg.
En als Jezus jouw zonden niet zou wegwassen, wat dan?
Dat is een oneigenlijke vraag.
Als Jezus onze zonden niet afwast, is Hij Jezus niet.
Dus Hij is het aan jou verplicht?
zijt gij een leraar en weet gij deze dingen niet?
Het is Jezus liefste werk om zondaren te zaligen. Niet uit verplichting maar uit zondaarsliefde. Genade noemen we dat.

Kun je ook op een andere manier tot je punt komen en zeggen wat je vind in plaats van deze rethorische vragen te stellen?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Jezus heeft geleden voor alle zonden.
Daar hebben wij het al eens over gahad. Maar de alverzoening
is niet bijbels, er zijn mensen wier zonden wel vergeven worden en wie niet.
Een ieder die geloof ontvangt vergeving!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Miscanthus

Christiaan schreef:Jezus heeft geleden voor alle zonden.
Daar hebben wij het al eens over gahad. Maar de alverzoening
is niet bijbels, er zijn mensen wier zonden wel vergeven worden en wie niet.
Een ieder die geloof ontvangt vergeving!
amen
Klavier

Bericht door Klavier »

Da Capo schreef: Als we het begin vergeten, lopen we vast met de paradox van te moeten maar niet te kunnen.
Er is helemaal geen paradox.
Die is er alleen als de dogmatiek verkeerd wordt gehanteerd!
Als de dogmatiek de enge poort van binnen naar buiten laat doorlopen in plaats van via de voorkant.
Als we Gods Woord achterste voren lezen dan kom je ook verkeerd uit.
Met een zuivere dogmatiek en zuivere gereformeerde leer kun je de vergissing begaan hierdoor voorwaarden op te werpen.
Hoeveel predikanten moeten zich steeds weer beklagen over het feit dat hun woorden misbruikt worden om 'ja maars' op te werpen.
Hoeveel predikanten krijgen niet het verwijt voorwaardelijk te preken als de dogmatiek wordt uitgelegd.
De dogmatiek kan flink in de weg staan. De duivel gebruik alle middelen om mensen bij Christus vandaan te houden. Liefst de zaken die vertrouwd klinken.
Laten we ervoor oppassen om de op Gods Woord gebaseerde dogmatische waarheden niet als halve waarheid in te zetten om onvermogen te prediken. Om onvermogen zwaarder te accentueren dan het Verzoenende bloed. Genade is juist verkrijgbaar om het onvermogen om te buigen in vermogen God te dienen.
Gods heilsplan is zo volkomen dat er geen mens te verontschuldigen is.
Er is genade voor onwilligen en onmachtigen.
Er hoeft geen menselijk iets bij. Onmacht is een kenmerk van het menselijke, een eigenschap van de mens.
Als dat een voorwaarde zou zijn, zouden we arminiaans zijn.

In de schuld komen, de onmogelijkheid beleven, het zijn zaken die gebruikt worden door de Heilige Geest om mensen tot Christus te brengen. Maar laten wij niet het Werk van Gods Geest tegenwerken door zondaars in de wachtstand te zetten en de vruchten van Gods Werk als voorwaarde stellen te mogen geloven.
Want eerst door het geloof volgen deze vruchten.
Geloofsvruchten komen niet zonder geloof.
Genade gaat niet voorop aan het geloof.
Genade vloeit door het geloof.
Het geloof in Christus.
Daar begint het mee. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Niets aan toe tevoegen Klavier!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Miscanthus

En jij zit zondags aan de klavieren?
je kunt beter catechesatie gaan geven! :wink:
Klavier

Bericht door Klavier »

Da Capo schreef:
Miscanthus schreef:
Da Capo schreef:
Miscanthus schreef: Omdat je leven stukloopt of omdat je ogen open gaan voor de leegheid en vuilheid van je bestaan of omdat je vermoeid en belast bent, of naar vrede hunkert en niet vindt.
Daarvoor hoef je echt niet eerst terug naar Adam hoor. Adam had zijn zonde, ik heb mijn zonde. En Jezus wast ze allemaal weg.
En als Jezus jouw zonden niet zou wegwassen, wat dan?
Verplicht? De verplichting geldt de mens in het gehoorzamen van God. Het gehoorzamen van zijn Schepper.
Hij roept ons er dagelijks toe op.
God, die het Liefste wat Hij had heeft overgegeven aan de dood om zondaars te kunnen zaligen.
Wie zou dat durven ontheiligen door geen gehoor te geven aan de roep om tot hem te komen? Om weer niet gehoorzaam te zijn. In het volharden in ongehoorzaamheid?
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Dat het verplicht is, en niet vrijblijvend blijkt hier wel:
Wee u, Chorazin! wee u Bethsaida! want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben

Paulus weet zich als prediker verantwoordelijk voor het verkondigen van deze dure plicht:
Want indien ik het Evangelie verkondige, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig!

En dat het ernst is blijkt nog meer uit het feit dat er een tijd komt dat God ophoudt met het aanbieden van Zijn genade:
En ik zag, en ik hoorde een engel vliegen in het midden des hemels, zeggende met grote stem: Wee, wee, wee, dengenen, die op de aarde wonen, van de overige stemmen der bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen.

Maar nu leven we nog in de genadetijd. En hebben we de Blijde Boodschap die de genade bij ons brengt.
De Booschap waarin de Boodschapper Zelf de Boodschap in het hart legt. Wat een wonder!

Alles omdat Hij het heeft gedaan:
Die Zichzelven gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons trekken zou uit deze tegenwoordige boze wereld, naar den wil van onzen God en Vader
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:En jij zit zondags aan de klavieren?
je kunt beter catechesatie gaan geven! :wink:
catechisatie is meestal niet op zondag, dus het een hoeft het ander niet uit te sluiten :mrgreen:
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Miscanthus schreef:
Da Capo schreef:
Miscanthus schreef:
Da Capo schreef: En als Jezus jouw zonden niet zou wegwassen, wat dan?
zijt gij een leraar en weet gij deze dingen niet?
Het is Jezus liefste werk om zondaren te zaligen. Niet uit verplichting maar uit zondaarsliefde. Genade noemen we dat.

Kun je ook op een andere manier tot je punt komen en zeggen wat je vind in plaats van deze rethorische vragen te stellen?
Allereerst heb ik het niet bedoelt als een retorische vraag. Liever stel ik zulke vragen in een persoonlijk gesprek, waarbij je elkaar in de ogen kan zien. Enfin, ik kwam hiertoe door jouw uitspraak "Adam had zijn zonde, ik heb mijn zonde. En Jezus wast ze allemaal weg"
Het komt mij als een automatisme over. Zo van 'ik ben zondaar, Jezus stierf voor zondaren, dus Hij stierf ook voor mij'.
Daarom stelde ik de vraag "En als Jezus jouw zonden niet zou wegwassen, wat dan?". God is het nl. aan ons niet verplicht! Er zijn bij ons geen oorzaken dat God het doen zou. Waar ik op aan wilde sturen is of we erkennen, tegenover de Heere, dat we de eeuwige dood verdient hebben. Niet met ons verstand, maar doorleeft. Om tot die erkentenis te komen is het nodig om de eerste hoofdstukken uit Genesis goed te verstaan.
Let wel, ik zeg niet dat het ons om het even moet zijn of wel zalig worden of niet. Maar als we nooit gekomen zijn tot de erkenning dat als God ons verloren laat (we zijn dat nl. al), God geen onrecht doet, waar blijft dan de 'ruimte' voor genade?
Daarom ben ik het niet eens met je uitspraak Als Jezus onze zonden niet afwast, is Hij Jezus niet. Alsof Jezus dan gefaald zou hebben als Hij een zondaar niet zou zaligen. Het is inderdaad zijn liefste werk om zondaren zalig te maken. Maar genade is geen 'automatisme'.
Als Hij je zalig maakt, is dat 100% genade, omdat God jou verkoos.
Als Hij je verloren laat, is dat 100% eigen schuld, omdat jij geen genade wilde.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
memento

Bericht door memento »

Ik stem met Da Capo in.

We moeten zalig worden uit vrije genade. En vrije genade is niet dat we zalig worden omdat wij naar Jezus gaan, en Jezus nog nooit iemand heeft laten staan. Wie zo redeneert, en zo zijn zaligheid verkregen heeft, loopt een groot gevaar nooit vergeving gehad te hebben, omdat hij nooit werkelijk tot Jezus gegaan is.

Niemand kan tot Jezus komen, tenzij de Vader hem trekke. Bij ons mensen is onwil en onmacht. Als je daar achter komt, is er ruimte voor Christus. Dan alleen heb je Hem waarlijk en volledig nodig. Dan alleen kan je begrijpen wat genade is. Hij is dan je enige redmiddel, waar je alleen nog om kan smeken (rechten heb je immers niet, alleen schuld)...

Echter, dit alles neemt niet weg de bijbelse oproep tot geloof en bekering. Wet en evangelie klinken met kracht, met het doel u te overtuigen. Laat je dan overtuigen. Ge zijt zondig, en je hebt die nodigende Zaligmaker nodig. Kom dan, zoals je bent, zondig en onrein.
Klavier

Bericht door Klavier »

memento schreef:Ik stem met Da Capo in.

We moeten zalig worden uit vrije genade. En vrije genade is niet dat we zalig worden omdat wij naar Jezus gaan, en Jezus nog nooit iemand heeft laten staan. Wie zo redeneert, en zo zijn zaligheid verkregen heeft, loopt een groot gevaar nooit vergeving gehad te hebben, omdat hij nooit werkelijk tot Jezus gegaan is.

Niemand kan tot Jezus komen, tenzij de Vader hem trekke. Bij ons mensen is onwil en onmacht. Als je daar achter komt, is er ruimte voor Christus. Dan alleen heb je Hem waarlijk en volledig nodig. Dan alleen kan je begrijpen wat genade is. Hij is dan je enige redmiddel, waar je alleen nog om kan smeken (rechten heb je immers niet, alleen schuld)...

Echter, dit alles neemt niet weg de bijbelse oproep tot geloof en bekering. Wet en evangelie klinken met kracht, met het doel u te overtuigen. Laat je dan overtuigen. Ge zijt zondig, en je hebt die nodigende Zaligmaker nodig. Kom dan, zoals je bent, zondig en onrein.
Laat beide staan:
1. God werkt door middelen; God de Heilige Geest voert dit Goddelijke Werk uit onder de verkondiging van Gods Eigen Woord.

2. God trekt de zondaars; God de Vader heeft deze verkoren en ze Christus geschonken omwille van zijn Volkomen Offer.

Het middel is de prediking van de Verzoening in Christus.
Christus heeft de uitverkorenen verworven.
Het inplanten in Christus maakt de gelovigen deelgenoot van de verdiensten van Christus.
Het geloof is uit het gehoor.
Dát is de volgorde van het Evangelie.
Als je het omdraait heb je nog steeds 2 waarheden maar een onwaarheid als geheel.

De kern van het Evangelie is dat alle mensen de mogelijk geboden krijgen de trekkende liefde van de Vader te ervaren.
Dáárom moet aan alle mensen het Evangelie verkondigd worden.
Omdat alle mensen gezondigd hebben en niemand zal kunnen zeggen: Ik heb wel gewild, maar U had me niet uitverkoren.

Laten we die laatste 'ja maar' niet in onze leer inbakken als mogelijkheid!

Ik ben het dus ook eens met Da Capo, maar dan met deze aanvulling.
memento

Bericht door memento »

@Klavier, je bedoelt dat wij door het woord/de prediking de vermogens krijgen om tot Christus te gaan?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:
Da Capo schreef: Als we het begin vergeten, lopen we vast met de paradox van te moeten maar niet te kunnen.
Er is helemaal geen paradox.
Die is er alleen als de dogmatiek verkeerd wordt gehanteerd!
Als de dogmatiek de enge poort van binnen naar buiten laat doorlopen in plaats van via de voorkant.
Als we Gods Woord achterste voren lezen dan kom je ook verkeerd uit.
Met een zuivere dogmatiek en zuivere gereformeerde leer kun je de vergissing begaan hierdoor voorwaarden op te werpen.
Hoeveel predikanten moeten zich steeds weer beklagen over het feit dat hun woorden misbruikt worden om 'ja maars' op te werpen.
Hoeveel predikanten krijgen niet het verwijt voorwaardelijk te preken als de dogmatiek wordt uitgelegd.
De dogmatiek kan flink in de weg staan. De duivel gebruik alle middelen om mensen bij Christus vandaan te houden. Liefst de zaken die vertrouwd klinken.
Laten we ervoor oppassen om de op Gods Woord gebaseerde dogmatische waarheden niet als halve waarheid in te zetten om onvermogen te prediken. Om onvermogen zwaarder te accentueren dan het Verzoenende bloed. Genade is juist verkrijgbaar om het onvermogen om te buigen in vermogen God te dienen.
Gods heilsplan is zo volkomen dat er geen mens te verontschuldigen is.
Er is genade voor onwilligen en onmachtigen.
Er hoeft geen menselijk iets bij. Onmacht is een kenmerk van het menselijke, een eigenschap van de mens.
Als dat een voorwaarde zou zijn, zouden we arminiaans zijn.

In de schuld komen, de onmogelijkheid beleven, het zijn zaken die gebruikt worden door de Heilige Geest om mensen tot Christus te brengen. Maar laten wij niet het Werk van Gods Geest tegenwerken door zondaars in de wachtstand te zetten en de vruchten van Gods Werk als voorwaarde stellen te mogen geloven.
Want eerst door het geloof volgen deze vruchten.
Geloofsvruchten komen niet zonder geloof.
Genade gaat niet voorop aan het geloof.
Genade vloeit door het geloof.
Het geloof in Christus.
Daar begint het mee. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Is Zijn genade niet wonderlijk?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

memento schreef:@Klavier, je bedoelt dat wij door het woord/de prediking de vermogens krijgen om tot Christus te gaan?
Sola Scriptura
Het geloof is uit het gehoor!
Door de dwaasheid der prediking. Dwaasheid omdat wij dat te menselijk achten. Een middel tot behoud dat zo dichtbij komt.
Het is onze hoogmoed als we dat te dwaas vinden en ons in moeilijke dogmatische contructies begeven om het vooral maar
exclusief te maken.
Wie heeft onze prediking geloofd?

Gods Geest werkt door dat Woord.
Daarom wordt hij de Trooster genoemd daar waar Christus zijn vertrek van de aarde aankondigt. De dicipelen wilden hun zaligmaker niet kwijt. En dat hoefde ook niet.
De Trooster kon komen omdat de Verzoening teweeg gebracht is.
Het Werk van de Trooster is niets anders dan de aanwezigheid van Christus vervullen. Het inplanten in Christus is vanuit de letterlijke betekenis van inplanten te verklaren. Lees de viervoudige staat van Boston maar eens hierover.
Gods Geest Werkt:
-In de overtuiging van de conciëntie van zonden, gerechtigheid en oordeel.
- Door de zondaars tot God te trekken.
- Door ze de liefde van de Vader te tonen.
- Door ze de rijkdom in Christus te doen zien.
- Door ze hun vuile bestaan te doen beleven in inzien.
- En door ze hiermee Christus te doen aangrijpen als enig middel van behoud.
- Om ze daarna ook te troosten met de uitverkiezing. Dat ze uitverkoren zijn dat blijkt uit dat ze Christus aangegrepen hebben.
- Dat hun aangrijpen kenmerk is van het ware geloof.
Dit alles is de toepassing van de genade!

Juist omdat we leren dat het Gods Werk is.
En dat God door Zijn Woord Werkt.
Daarom is Gods Woord zo belangrijk.
En moeten we ons dagelijks voeden vanuit dat Woord.
En leven naar dat Woord.
En alles toetsen aan dat Woord:

In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.Dit was in den beginne bij God.
lle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

Lees Boston, Brakel, Immens, Calvijn, Smytegeldt, de Erskines,Spurgeon: allemaal nemen ze de lezer van Gods Woord bij de hand en wijzen ze op de teksten waarin God de mens tekent, de verlossing aankondigt, teweegbrengt en toepast.
Het is Gods Geest Zelf die de overtuiging van de waarheid van dat Woord Werkt. De dienaars van Gods Woord zijn het voertuig, het middel in Gods Hand, aan ons gegeven zodat mensen onder de vloek van de zonden toch de weg der zaligheid kunnen vinden.
Gods Woord is het enige middel dat ons Christus en Zijn verzoening leert en aanreikt.
Het enige middel waardoor Gods Geest mensen bekeert.
En anders niets. Sola Scriptura
Dat is ook de kern van de reformatie. Daarom is Luther zo fel als het gaat om Gods Woord. En het vertalen van Gods Woord zodat iedereen het zelf kan onderzoeken.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. Is Zijn genade niet wonderlijk?
De ouderwetse term 'niet uit te wonderen' is zo ouderwets nog niet.
Het is dagelijkse praktijk als je ziet hoe het mogelijk is dat zondige mensen, die God naar de troon staan, zulk een genade ontvangen.
Verblijdt u in den HEERE, en verheugt u, gij rechtvaardigen! en zingt vrolijk, alle gij oprechten van harte!
Plaats reactie