Zijn we tevreden zo?

rekcor

Bericht door rekcor »

Memento schreef:Soms vraag ik me wel eens af: Als ik al moe wordt van al die kerkscheuringen, al die kerkgenootschappen die elk menen de waarheid op zn best voor te staan (iig beter dan derest), hoe moe zou God de Heere er dan wel niet van worden...

Wordt de verdeeldheid nog wel eens waarlijk beweend?
Hardop denkend: m.i. staar je je teveel blind op kerkgenootschappen. Als je daar per se eenheid in wilt hebben, heb je m.i. toch een ietwat R.K. beeld van wat de kerk is, nl. een instituut. In mijn visie is ieder (willekeurig) hoopje christenen bij elkaar: kerk.

Daarnaast: als je alle christenen in Nederland op een hoop gooit, zie je meer verdeeldheid dan er kerkelijke structuren zijn. M.a.w. er kan meer intra-kerkelijke verdeeldheid zijn dan inter-kerkelijke verdeeldheid (zie bijv. onze geliefde PKN). Aan de andere kant is er ook weer meer eenheid dan er kerkelijke structuren zijn (in mijn omgeving althans, komen mensen uit heel verschillende kerken, maar accepteert men elkaar en elkaars kerk).
Unionist

Bericht door Unionist »

Maar 't blijft natuurlijk van de gekke dat ik tweemaal des zondags van de zuidkant van de stad naar de noordkant rijd, omdat daar ee kerk staat met een bepaald bordje naast de deur, terwijl ik dan 3à 4 kerken passeer waar ook naar Schrift en belijdenis gepreekt wordt maar die toevallig anders heten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
rekcor

Bericht door rekcor »

Unionist schreef:Maar 't blijft natuurlijk van de gekke dat ik tweemaal des zondags van de zuidkant van de stad naar de noordkant rijd, omdat daar ee kerk staat met een bepaald bordje naast de deur, terwijl ik dan 3à 4 kerken passeer waar ook naar Schrift en belijdenis gepreekt wordt maar die toevallig anders heten.
Ik bijna zou zeggen: doe er wat aan! Waarom ga je vanaf komende zondag niet gewoon naar de dichtstbijzijnde gemeente? Bijkomend voordeel: je kunt langer uitslapen :mrgreen:

Ik zeg het alleen niet. Als jij die 3 à 4 kerken beschouwt als zijnde volwaardig onderdeel van Christus' lichaam, als jij de mensen die daarheen gaat beschouwd als broeders en zusters in het geloof, als het jouw eigenlijk om het even is waar je 'kerkt', als je het liefst met z'n allen in 1 grote kerk zou zitten, is het m.i. geen probleem dat je naar je huidige gemeente gaat (een mens kan immers maar op 1 plek tegelijk zijn, nietwaar?).
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Maar 't blijft natuurlijk van de gekke dat ik tweemaal des zondags van de zuidkant van de stad naar de noordkant rijd, omdat daar ee kerk staat met een bepaald bordje naast de deur, terwijl ik dan 3à 4 kerken passeer waar ook naar Schrift en belijdenis gepreekt wordt maar die toevallig anders heten.
Je kan er wat aan doen. Ik ben gereformeerd vrijgemaakt, maar als ik ergens ga wonen en om de hoek staat een CGK of een NGK en de GKV zit helemaal aan de andere kant van de stad ergens, dan ga ik denk ik daar voortaan naar de kerk.

Wat die verdeeldheid betreft, Refo heeft gelijk. Bijna alle christenen geven aan dat de verdeeldheid slecht is en zouden graag meer eenheid willen. En bijna alle christenen stellen daar deze voorwaarde aan: Eenheid, prima... maar dan moeten alle onderen worden zoals wij.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik vind het een goed stukje. Nederland is even in beroering en we gaan weer verder en vinden het eigelijk wel goed zo.

Juist van de geschiedenis kan je leren en daarom staat het stukje uit de Bijbel goed geciteerd!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Vincent

Bericht door Vincent »

Tot op zekere hoogte ben ik het wel eens met het stukje van deze kandidaat. We mogen niet hoogmoedig worden.

Wat kerkelijke eenheid betreft, waarover sommigen schrijven, op de grafsteen van Schilder staat: 'Opdat zij allen één zijn". En dat was volgens velen nu juist zo'n 'scheurmaker', maar volgens anderen weer juist oecumenicus. Waar zie je de eenheid in? Het gaat m.i. toch écht om de gereformeerde belijdenis, die de grenzen van de kerk bepaalt, en niet een soort van schijneenheid met bijv. een kerk zoals de PKN die geen eenduidig belijden en kerkelijke praktijk kent.

Herkenning met gelovigen uit andere kerkverbanden kan goed zijn, we moeten echter ook historisch besef hebben.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Als wij met mede-christenen over Christus praten, dan staan wij vaak op een lijn. Kunnen we elkaar vinden.
Als we met anders-kerkelijken over de kerk praten, rollen we vechtend over straat.
Vreemd eigenlijk :?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Adorote

Bericht door Adorote »

JolandaOudshoorn schreef:Als wij met mede-christenen over Christus praten, dan staan wij vaak op een lijn. Kunnen we elkaar vinden.
Als we met anders-kerkelijken over de kerk praten, rollen we vechtend over straat.
Vreemd eigenlijk :?

Als de Christenheid en het grootste deel doet dat gelukkig zich had gehouden aan de afspraken gemaakt van de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen en aan de eerste zeven Oecumenische Concilies had er niet over de straat gerollebold en elkaar naar de hel verwezen; maar goed eenheid is er wel van de ware kinderen Gods die in elke denominatie aanwezig zijn.
wouter75

Bericht door wouter75 »

Adorote schreef: Als de Christenheid en het grootste deel doet dat gelukkig zich had gehouden aan de afspraken gemaakt van de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen en aan de eerste zeven Oecumenische Concilies had er niet over de straat gerollebold en elkaar naar de hel verwezen; maar goed eenheid is er wel van de ware kinderen Gods die in elke denominatie aanwezig zijn.
Wat je zegt over ongedeelde kerk en eerste 7 concilies is echt onzin. Er was toen echt niet een ongedeelde kerk. Toen de moslims in de 7de eeuw in Bagdad kwamen, waren daar 3 verschillende christelijke kerken: de Melkieten (orthodox, in lijn met concilie van Chalcedon), de Jacobieten (monophysitisch) en de Nestorianen (de meest zendingsgerichte richting, die in 635 al in China kwamen) en die 3 waren bepaald niet vriendschappelijk.

Deze verdeeldheid was zelfs een grote factor in de opmars van de islam. Voor de koptische kerk in Egypte, die onderdrukt werd door de combinatie van Byzantijns imperialisme en Chalcedoniaans uniformiteitsstreven, was de komst van de Arabische overheersers een grote verlossing van de onderdrukking van de andere christenen. Voor de Jacobitische kerk in Syrie idem dito.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

wouter75 schreef:
Adorote schreef: Als de Christenheid en het grootste deel doet dat gelukkig zich had gehouden aan de afspraken gemaakt van de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen en aan de eerste zeven Oecumenische Concilies had er niet over de straat gerollebold en elkaar naar de hel verwezen; maar goed eenheid is er wel van de ware kinderen Gods die in elke denominatie aanwezig zijn.
Wat je zegt over ongedeelde kerk en eerste 7 concilies is echt onzin. Er was toen echt niet een ongedeelde kerk. Toen de moslims in de 7de eeuw in Bagdad kwamen, waren daar 3 verschillende christelijke kerken: de Melkieten (orthodox, in lijn met concilie van Chalcedon), de Jacobieten (monophysitisch) en de Nestorianen (de meest zendingsgerichte richting, die in 635 al in China kwamen) en die 3 waren bepaald niet vriendschappelijk.

Deze verdeeldheid was zelfs een grote factor in de opmars van de islam. Voor de koptische kerk in Egypte, die onderdrukt werd door de combinatie van Byzantijns imperialisme en Chalcedoniaans uniformiteitsstreven, was de komst van de Arabische overheersers een grote verlossing van de onderdrukking van de andere christenen. Voor de Jacobitische kerk in Syrie idem dito.
Dus is er eigenlijk nooit eenheid geweest :?:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Klavier

Bericht door Klavier »

uitgeworpen schreef:
wouter75 schreef:

Dus is er eigenlijk nooit eenheid geweest :?:
Alleen de eerste vier eeuwen.
Plaats reactie