Gian schreef:Afgewezen schreef:
Het gaat er niet om wie God kan redden, het gaat erom wat wij moeten doen. En dan staat er duidelijk in de Bijbel: "Verwerp een ketters mens na een eerste en tweede vermaning."
Niet aan de gang blijven dus.
Ten eerste is dit een vermaning aan de Gemeente. Het gebruik van deze tekst in dit opzicht slaat dus nergens op.
Bij een aantal mensen proef ik maw een soort 'Laat die ketter maar branden'.
Ik vraag me af wat jezelf van genade kent door zo'n toon aan te slaan. Dat LMP Scholten het zegt verbaast me niets. Die geeft openlijk toe Christus niet te kennen, maar dat er mensen op het forum met zoveel gemak een liefdevolle poging van Ds Hegger afwijzen met dit soort uit het verband gerukt teksten, daar schrik ik van.
Als dit op mij slaat:
1. ook Dhr LMP Scholten heeft recht op gehoord te worden als hem een vraag gesteld wordt, en niet verketterd te worden. Zijn antwoord was volop Bijbels. En ik wou ook graag dat Dhr. Scholten de DL eens goed leesde, en zich kon vinden in wat er staat in hoofd 1, artikel 16. Oordeel ik even over hem het zelfde als ik over mijn dierbare vader oordeelde. Dit durfde het ook niet van zichzelf te zeggen, maar van hem kon ik ook zeggen dat je God's volk uit de werken kent. Ik wou wel graag zingen bij zijn graf toen we hem begraafden.
2. Schreef ik, dat gezien Kuiterd's antwoord, dat hij naar de hel zou gaan als hij zich niet bekeerd. Dat is niet hetzelfde als 'Laat de ketter maar branden'. Die eis geldt voor ieder mens.
3. Als leider in de kerk geldt voor hem toch de regel uit Timotheus. Van hen die veel toevertrouwd is, zal veel geeist worden. Als hij zich niet bekeerd zal het bloed van velen van hem geeist worden. Er is een hoofdstuk in een van de profeten die ik niet zo gauw kan vinden die dat leert. En ook:
1 Kor 3:
11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen25) gelegd is, hetwelk is26) Jezus Christus.
12 En indien iemand op dit fondament27) bouwt: goud, zilver,28) kostelijke stenen, hout, hooi,29) stoppelen;
13 Eens iegelijks30) werk zal31) openbaar worden; want de dag zal het32) verklaren, dewijl33) het door vuur ontdekt34) wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
14 Zo iemands werk blijft, dat hij35) daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.36)
15 Zo iemands werk zal verbrand worden,37) die zal schade lijden;38) maar zelf zal hij behouden worden,39) doch alzo als door vuur.40)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.