Hegger schrijft een open brief aan Kuitert.

Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef: Het gaat er niet om wie God kan redden, het gaat erom wat wij moeten doen. En dan staat er duidelijk in de Bijbel: "Verwerp een ketters mens na een eerste en tweede vermaning."
Niet aan de gang blijven dus.
Ten eerste is dit een vermaning aan de Gemeente. Het gebruik van deze tekst in dit opzicht slaat dus nergens op.
Bij een aantal mensen proef ik maw een soort 'Laat die ketter maar branden'.
Ik vraag me af wat jezelf van genade kent door zo'n toon aan te slaan. Dat LMP Scholten het zegt verbaast me niets. Die geeft openlijk toe Christus niet te kennen, maar dat er mensen op het forum met zoveel gemak een liefdevolle poging van Ds Hegger afwijzen met dit soort uit het verband gerukt teksten, daar schrik ik van.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: Het gaat er niet om wie God kan redden, het gaat erom wat wij moeten doen. En dan staat er duidelijk in de Bijbel: "Verwerp een ketters mens na een eerste en tweede vermaning."
Niet aan de gang blijven dus.
Ten eerste is dit een vermaning aan de Gemeente. Het gebruik van deze tekst in dit opzicht slaat dus nergens op.
Bij een aantal mensen proef ik maw een soort 'Laat die ketter maar branden'.
Ik vraag me af wat jezelf van genade kent door zo'n toon aan te slaan. Dat LMP Scholten het zegt verbaast me niets. Die geeft openlijk toe Christus niet te kennen, maar dat er mensen op het forum met zoveel gemak een liefdevolle poging van Ds Hegger afwijzen met dit soort uit het verband gerukt teksten, daar schrik ik van.
Als dit op mij slaat:
1. ook Dhr LMP Scholten heeft recht op gehoord te worden als hem een vraag gesteld wordt, en niet verketterd te worden. Zijn antwoord was volop Bijbels. En ik wou ook graag dat Dhr. Scholten de DL eens goed leesde, en zich kon vinden in wat er staat in hoofd 1, artikel 16. Oordeel ik even over hem het zelfde als ik over mijn dierbare vader oordeelde. Dit durfde het ook niet van zichzelf te zeggen, maar van hem kon ik ook zeggen dat je God's volk uit de werken kent. Ik wou wel graag zingen bij zijn graf toen we hem begraafden.
2. Schreef ik, dat gezien Kuiterd's antwoord, dat hij naar de hel zou gaan als hij zich niet bekeerd. Dat is niet hetzelfde als 'Laat de ketter maar branden'. Die eis geldt voor ieder mens.
3. Als leider in de kerk geldt voor hem toch de regel uit Timotheus. Van hen die veel toevertrouwd is, zal veel geeist worden. Als hij zich niet bekeerd zal het bloed van velen van hem geeist worden. Er is een hoofdstuk in een van de profeten die ik niet zo gauw kan vinden die dat leert. En ook:
1 Kor 3:
11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen25) gelegd is, hetwelk is26) Jezus Christus.
12 En indien iemand op dit fondament27) bouwt: goud, zilver,28) kostelijke stenen, hout, hooi,29) stoppelen;
13 Eens iegelijks30) werk zal31) openbaar worden; want de dag zal het32) verklaren, dewijl33) het door vuur ontdekt34) wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
14 Zo iemands werk blijft, dat hij35) daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.36)
15 Zo iemands werk zal verbrand worden,37) die zal schade lijden;38) maar zelf zal hij behouden worden,39) doch alzo als door vuur.40)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Een

Bericht door Een »

Ariene schreef:Ik moet met dit soort opmerkingen altijd denken aan wat er staat over de zonde tegen de Heilige Geest.
Het bewust ingaan tegen Zijn werk.
Gezien Kuitert z'n reactie moest ik ook hieraan denken. Gezien de reactie van Scholten dacht hij daar ook aan denk ik.
Adorote

Bericht door Adorote »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:
Klavier schreef:
Bert Mulder schreef:Gezien het antwoord van Kuitert heeft Dhr. LMP Scholten denk ik toch gelijk. Zoals de Schrift ons ook zegt de ketter, na herhaalde vermaning af te schrijven? Want als Prof. Kuitert zich niet bekeerd, gaat hij zeker naar de hel.
Daaruit verder denkend: Mogen wij evangeliseren onder mensen die de kerk de rug toegekeerd hebben? In een ontkerstende samenleving? Ik vind het nogal wat!
Moeilijke zaak. En verdrietig vooral.
Natuurlijk moeten wij evangeliseren onder mensen die de kerk de rug toegekeerd hebben. Maar ik meen dat de Schrift toch wel distinctie maakt tussen de verloren schapen en de huurlingen (valse herders).
Als ik kijk naar de geschiedenis, dan zie ik velen die jij al hebt afgeschreven, door God bekeerd worden.

Denk aan de Roomse Maarten Luther. Denk aan de vele predikanten die tijdens de (nadere) reformatie 'op de preekstoel' bekeerd werden. Denk bv aan de eertijds RK/bijna atheïstische ds. Hegger.

Of terug naar de Schrift: Denk aan Paulus (Saulus), die een Farizeër/Schriftgeleerde was, dus zeg maar de ds. uit die tijd, die niet alleen in leer fout was, maar ook de gemeente Gods met het zwaard vervolgde. Zélfs hij werd door God gered.

Als ik zo wat namen lees in deze bijdrage is er toch een vreemd begrip van bekering te zien, haast sektarisch en zeer selectief; gelukkig maakt God wel uit wie er bekeerd is of niet zo Hij maar een Kerk heeft de Heilige Katholieke Apostolische Kerk (NICEA).
memento

Bericht door memento »

Als ik zo wat namen lees in deze bijdrage is er toch een vreemd begrip van bekering te zien, haast sektarisch en zeer selectief; gelukkig maakt God wel uit wie er bekeerd is of niet zo Hij maar een Kerk heeft de Heilige Katholieke Apostolische Kerk (NICEA).
Adorote, je zit hier op een reformatorisch forum. Dat houdt in dat wij de reformatorische leer aanhouden wat betreft bekering. Vanuit die visie hebben we het idd over bekering bij Luther en ds. Hegger.

Ik snap dat je het moeilijk te verteren vind, dat wij geloven dat mensen weggaan uit de RK, omdat God ze bekeerd heeft, en dat ze het daarom niet langer daar uit kunnen houden. Vraag je dan echter wel af wat je hier, op een reformatorisch forum, doet.
refo

Bericht door refo »

Altijd gedacht dat adorote bij de Oud-Katholieke Kerk was aangesloten.
Adorote

Bericht door Adorote »

memento schreef:
Adorote, je zit hier op een reformatorisch forum. Dat houdt in dat wij de reformatorische leer aanhouden wat betreft bekering. Vanuit die visie hebben we het idd over bekering bij Luther en ds. Hegger.

Ik snap dat je het moeilijk te verteren vind, dat wij geloven dat mensen weggaan uit de RK, omdat God ze bekeerd heeft, en dat ze het daarom niet langer daar uit kunnen houden. Vraag je dan echter wel af wat je hier, op een reformatorisch forum, doet.

Was het maar een Reformatorisch forum zou heel mooi zijn, en dat je een hekel aan mij hebt tja niet mijn probleem , wel het jouwe.

En Nicea wordt ook in de Reformatie beleden , dus wat het probleem is is een raadsel, zal wel voor jou en persoonlijk probleem zijn, tja hebj e naaste lief als je zelf is toch voor veel mensen een hele opgaaf .En nogmaals wie zegt dat ik RK ben dat weet je niet en is nog maar de vraag.
refo

Bericht door refo »

Overigens: waar haalt Kuitert zijn uitspraken vandaan? Of behoren we hier op dit forum tot de 'helderzienden' die hem afkeuren zonder hem gelezen te hebben?
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Overigens: waar haalt Kuitert zijn uitspraken vandaan? Of behoren we hier op dit forum tot de 'helderzienden' die hem afkeuren zonder hem gelezen te hebben?
Ik heb wél wat boeken van hem gelezen, ik ben dus helaas niet helderziend. De reden waarom ik m afkeur is simpel: hij geloofd niet in God, en dat is duidelijk in zijn boeken merkbaar.
freek

Bericht door freek »

Naar aanleinding van jvdg's topic over GPP Burggraaf heb ik weer eens een bezoekje aan zijn website gebracht. Hij heeft - uiteraard - ook een visie op Hegger versus Kuitert

Hegger - Kuitert
geledu

Bericht door geledu »

freek schreef:Naar aanleinding van jvdg's topic over GPP Burggraaf heb ik weer eens een bezoekje aan zijn website gebracht. Hij heeft - uiteraard - ook een visie op Hegger versus Kuitert

Hegger - Kuitert

Hij zou toch stoppen met het schrijven van zijn commentaren ?
Er was zelfs een persbericht uitgegaan.

Kon hij het toch niet laten ?
jvdg

Bericht door jvdg »

geledu schreef:
freek schreef:Naar aanleinding van jvdg's topic over GPP Burggraaf heb ik weer eens een bezoekje aan zijn website gebracht. Hij heeft - uiteraard - ook een visie op Hegger versus Kuitert

Hegger - Kuitert

De heer GPPB is zo overtuigd van eigen gelijk dat hij het niet kan nalaten ons allen daarop te wijzen. Hoogmoed dus! Mijn vraag echter was: Wat is de achtergrond en de beweegredenen van deze religieuze Don Quichote?
Jerusjah

Bericht door Jerusjah »

jvdg schreef:
geledu schreef:

Hegger - Kuitert

De heer GPPB is zo overtuigd van eigen gelijk dat hij het niet kan nalaten ons allen daarop te wijzen. Hoogmoed dus! Mijn vraag echter was: Wat is de achtergrond en de beweegredenen van deze religieuze Don Quichote?
Misschien ziet hij het als een opdracht van God?
freek

Bericht door freek »

Jerusjah schreef:
jvdg schreef:
geledu schreef:

Hegger - Kuitert

Misschien ziet hij het als een opdracht van God?
Dat is wel zeker.

Overigens heeft hij zich bedacht:

VERANTWOORDING NIEUWE RUBRIEK

Enige tijd geleden hebben we kenbaar gemaakt met de rubriek PERSBERICHTEN te stoppen. Vanwege de verregaande schokkende ontwikkelingen op het erf der kerk en op politiek terrein, is het mij onmogelijk geworden om hierover te zwijgen, vandaar de nieuwe rubriek: 'KERK EN GODSDIENST'. -GPPB.

"Mij aangaande", zegt Rutherford, "ik ben nabij de eeuwigheid en om tienduizend werelden zou ik niet durven na te laten om niet te protesteren tegen de verdorvenheden van de tijd, noch mij voegen bij de schandelijke afval van vele zwijgende en stomme wachters van Schotland (Nederland - GPPB), maar ik reken het tot mijn laatste plicht een protest te gaan doen in de hemel voor de rechtvaardige Rechter tegen de practicale en wettische Verbondsbreuk en tegen al de eden op de gewetens van des Heeren volk gelegd en tegen al de paapse, bijgelovige en afgodische geboden der mensen; weet dat nu de omverwerping van de gezworene hervorming de invoering van papisterij en van de verborgenheid der ongerechtigheid, op weg is in de drie koninkrijken (plus Nederland - GPPB.)."

En in zijn brief aan Lord Craighall schrijft Ruhterford: "Zo waarachtig als de Heere leeft, als u samenspant met andere afvalligen in ons land om de eenmaal zo schone tabernakel van Christus in ons land af te breken en als u met hen ook maar een haarbreed samenwerkt om de antichrist in Schotland (Nederland-GPPB) te verwelkomen, dan zal er toorn uitgaan van de Heere tegen u en uw huis."

Amen - GPPB.
Plaats reactie