Maar ik ben zeer benieuwd wie???Eppie schreef:waarom zouden wij dan moeite doen?memento schreef:Helaas, allemaal mis.
Tip 4: Oude Waarheid zegt ervan: Zal je eerlijk zeggen dat ik het citaat nooit zal geraden hebben
Raad het citaat
- Oude-Waarheid
-
ds van de Sluijs,Oude-Waarheid schreef:Maar ik ben zeer benieuwd wie???Eppie schreef:waarom zouden wij dan moeite doen?memento schreef:Helaas, allemaal mis.
Tip 4: Oude Waarheid zegt ervan: Zal je eerlijk zeggen dat ik het citaat nooit zal geraden hebben
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
En het goede antwoord is:
Prof. Dr. HM Kuitert. Ik citeerde blz 157 uit zijn boek: het algemeen betwijfeld christelijk geloof.
De reden waarom ik citaat hier plaats, is om aan te geven dat er wel degelijk een discussie met Kuitert mogelijk is, als we kijken naar de aanknopingspunten. Hij weet namelijk heel kernachtig aan te geven wat nu belangrijk is in het christelijke geloof, en wat niet. Dit citaat was namelijk niet het enige mooie wat ik bij hem tegenkwam.
Nee, Kuiterd is in zijn leer goed reformatorisch. Zijn grote probleem is dat hij het geloof optioneel en subjectief maakt, en daarom niet gelooft in het bestaan van God. Ik denk dat als je Kuitert kan overtuigen van het bestaan van God, dat hij de rest dan zelf wel snapt.
Prof. Dr. HM Kuitert. Ik citeerde blz 157 uit zijn boek: het algemeen betwijfeld christelijk geloof.
De reden waarom ik citaat hier plaats, is om aan te geven dat er wel degelijk een discussie met Kuitert mogelijk is, als we kijken naar de aanknopingspunten. Hij weet namelijk heel kernachtig aan te geven wat nu belangrijk is in het christelijke geloof, en wat niet. Dit citaat was namelijk niet het enige mooie wat ik bij hem tegenkwam.
Nee, Kuiterd is in zijn leer goed reformatorisch. Zijn grote probleem is dat hij het geloof optioneel en subjectief maakt, en daarom niet gelooft in het bestaan van God. Ik denk dat als je Kuitert kan overtuigen van het bestaan van God, dat hij de rest dan zelf wel snapt.
-
Ha-ha, niet verwacht!memento schreef:En het goede antwoord is:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
- Oude-Waarheid
Nee ik ook niet!!uitgeworpen schreef:Ha-ha, niet verwacht!memento schreef:En het goede antwoord is:
Ik Kuitert overtuigen? lijkt me bijna onmogenlijk!!
We kunnen bidden of de Heere met zijn Geest hem zou willen
overtuigen!!
Je zegt het i.d.d. goed, bijna onmogelijk, De Heere met zijn Geest wil misschien jou daar in gebruiken of anders ds. Hegger, maar gebruiken wil Hij ons.Oude-Waarheid schreef: Nee ik ook niet!!
Ik Kuitert overtuigen? lijkt me bijna onmogenlijk!!
We kunnen bidden of de Heere met zijn Geest hem zou willen
overtuigen!!
Maar wie ben ik?
Als je Kuitert wil begrijpen, moet je zn boeken lezen, te beginnen bij 'het algemeen betwijfeld christelijk geloof'. Hij en zijn denken zijn te complex om even kort samen te vatten.freek schreef:Hoe kan dit??
Wat moet ik me dan bij Kuitert voorstellen? Wat wil hij hiermee zeggen. Dit klinkt hardstikke goed. Maar als hij God als menselijke projectie ziet, wat wil hij dan met vergeving en verzoening? Bediening van de verzoening is dan toch niet nodig?
En als ik eerlijk ben: Ik kan niet begrijpen dat Kuitert zelf niet geloofd. Hij kent de gereformeerde leer, en weet haarfijn aan te geven wat essentieel is, en wat niet. Zowel leerstellig als bevindelijk.
Dat geeft aan de ene kant hoop, omdat er aanknopingspunten zijn, aan de andere kant doet het je met de handen in t haar zitten vanwege zulke dwaasheid: de Weg weten, maar niet bewandelen. Maar wees eerlijk: De kerk zit vol met mensen die weigeren op de Weg te wandelen, terwijl ze wél weten hoe dat zou moeten. Misschien staat Kuitert nog niet eens zover bij de gemiddelde refo vandaan...
- Oude-Waarheid
Tja dat is zo erg de Weg geweten te hebben en niet willen bewandelen zeg de bijbel daar niet van : Ze zullen met dubbele slagen geslagen worden.memento schreef:Als je Kuitert wil begrijpen, moet je zn boeken lezen, te beginnen bij 'het algemeen betwijfeld christelijk geloof'. Hij en zijn denken zijn te complex om even kort samen te vatten.freek schreef:Hoe kan dit??
Wat moet ik me dan bij Kuitert voorstellen? Wat wil hij hiermee zeggen. Dit klinkt hardstikke goed. Maar als hij God als menselijke projectie ziet, wat wil hij dan met vergeving en verzoening? Bediening van de verzoening is dan toch niet nodig?
En als ik eerlijk ben: Ik kan niet begrijpen dat Kuitert zelf niet geloofd. Hij kent de gereformeerde leer, en weet haarfijn aan te geven wat essentieel is, en wat niet. Zowel leerstellig als bevindelijk.
Dat geeft aan de ene kant hoop, omdat er aanknopingspunten zijn, aan de andere kant doet het je met de handen in t haar zitten vanwege zulke dwaasheid: de Weg weten, maar niet bewandelen. Maar wees eerlijk: De kerk zit vol met mensen die weigeren op de Weg te wandelen, terwijl ze wél weten hoe dat zou moeten. Misschien staat Kuitert nog niet eens zover bij de gemiddelde refo vandaan...
Laat zulke dwang voor u niet nodig wezen!!
- Oude-Waarheid
Zal de verkeerde (tekst) t.z.t erin zetten (Verkeerd citeerde teksten) maar de ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoelrefo schreef:Dit hoort thuis in de topic 'verkeerd geciteerde teksten'.Oude-Waarheid schreef: Tja dat is zo erg de Weg geweten te hebben en niet willen bewandelen zeg de bijbel daar niet van : Ze zullen met dubbele slagen geslagen worden.
Laat zulke dwang voor u niet nodig wezen!!