De hoed van de dominee

Lassie

Bericht door Lassie »

limosa schreef:Afbeelding

ik vind dit wel een stoer hoedje, misschien is dat wel wat voor de sinterklaas, ik zal de dames hier eens polsen of die er wat in zien
die is cool!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:lees maar eens een boekje van hem of beluister een preek.
boekje: " de prediking in de crisis."
Afbeelding

Ach, met 200 pagina's mag dat best "boek" heten hoor :wink:
Jongere

Bericht door Jongere »

Fijn dat meneer Post een nieuw onderwerp op de agende zet. Alsof we nog niet genoeg gejeweetwel hebben. Als je hier columns over gaat schrijven dan is het echt komkommertijd. Ik geloof er helemaal niets van dat een hoed buitenkerkelijken zou afschrikken of iets dergelijks. Ik weet niet hoe vaak meneer Post met buitenkerkelijken praat maar de meeste die ik ken vinden zoiets alleen maar interessant. Het hoort er nu eenmaal bij en de meesten vinden dat soort gebruiken nog mooi ook. Ik hoop niet dat hij echt verwacht dat een hoed op of af verschil zal maken. Wat wel verschil zou maken is als we ons als christenen eens wat meer als een eenheid zouden gedragen in plaats van voortdurend over bijzaken te praten en er zowaar columns over te schrijven. Volgens mij zou dàt buitenkerkelijken pas afschrikken, als ze hier op Refoforum de doorsnee discussie over hoeden, broeken, vertalingen, gezangen en hele noten zouden lezen.

Ik vind het overigens jammer dat meneer Post insinueert dat een predikant alleen voor de mening van anderen die hoed op zou hebben. En als blijkt dat weinig mensen dat meer nodig zouden vinden kan de hoed af. Dat lijkt me een beetje vooringenomen oordeel over de beweegredenen van predikanten.

Ik geloof dat ik erg slecht tegen dit soort geneuzel kan.. :shock:

En o ja... van mij hoeft die hoed niet zo nodig hoor.. :roll:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Het hoort er nu eenmaal bij en de meesten vinden dat soort gebruiken nog mooi ook.
Het hoort er nu eenmaal bij? Kom nou, het hoort nergens bij, en zeker niet "nu eenmaal". Dàt is geneuzel waar ìk slecht tegen kan :roll:
Het is toch op z'n zachtst gezegd een beetje vreemd dat een jonge man plotseling een hoed gaat dragen omdat hij door het curatorium is toegelaten?
Jongere schreef:Ik vind het overigens jammer dat meneer Post insinueert dat een predikant alleen voor de mening van anderen die hoed op zou hebben. En als blijkt dat weinig mensen dat meer nodig zouden vinden kan de hoed af. Dat lijkt me een beetje vooringenomen oordeel over de beweegredenen van predikanten.

Wat zijn de beweegredenen dan wél? Jij zit dicht bij het vuur, dus licht ons eens in?
Jongere schreef:En o ja... van mij hoeft die hoed niet zo nodig hoor.. :roll:
Ah, gelukkig maar :wink:
joepie

Bericht door joepie »

ik vind dit wel een stoer hoedje, misschien is dat wel wat voor de sinterklaas, ik zal de dames hier eens polsen of die er wat in zien
Zo,n soort heeft mijn zoon en zou hem ook zo voor mijn man kopen.
Maar voor mij hoeven hoeden niet.
De vrouw moet toch met gedekte hoofd lopen en voor de man is dat toch een schande???? Ik roep maar wat.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Lassie

Bericht door Lassie »

joepie schreef:

De vrouw moet toch met gedekte hoofd lopen en voor de man is dat toch een schande???? Ik roep maar wat.
ja, duhh. jij roept zeker wat ja. (daar gaat het hier niet om) :wink:
Jongere

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef:Het hoort er nu eenmaal bij en de meesten vinden dat soort gebruiken nog mooi ook.
Het hoort er nu eenmaal bij? Kom nou, het hoort nergens bij, en zeker niet "nu eenmaal". Dàt is geneuzel waar ìk slecht tegen kan :roll:
Het is toch op z'n zachtst gezegd een beetje vreemd dat een jonge man plotseling een hoed gaat dragen omdat hij door het curatorium is toegelaten?
Geen dingen uit het verband rukken a.u.b. Ik heb het hier over de visie van de buitenstaander op de kerkmensen. Die mensen weten niks over jongemannen en curatoria, etc. Die zien een groep kerkmensen en voor hen horen die gebruiken er nu eenmaal bij. Ik vind het een beetje vreemd dat meneer Post doet voorkomen dat die mensen opeens over een hoed zouden vallen. Als we met die beweegreden de hoed afschaffen vallen er opeens heel wat meer dingen af te schaffen. Waar zelfs meneer Post het niet mee eens zou zijn.

Hendrikus schreef:
Jongere schreef:Ik vind het overigens jammer dat meneer Post insinueert dat een predikant alleen voor de mening van anderen die hoed op zou hebben. En als blijkt dat weinig mensen dat meer nodig zouden vinden kan de hoed af. Dat lijkt me een beetje vooringenomen oordeel over de beweegredenen van predikanten.

Wat zijn de beweegredenen dan wél? Jij zit dicht bij het vuur, dus licht ons eens in?
:| Geen idee. Maar meneer Post evenmin. Dan moet hij niet bij voorbaat ervan uitgaan dat men dat doet om de mensen tevreden te stellen. Het lijkt een soort hype om ambstdragers bij voorbaat verkeerde bedoelingen in de schoenen te schuiven.

Ik vind eerbied een goede beweegreden en ga er dus vanuit (want ik zie nergens het tegendeel bewezen) dat dàt de beweegreden is voor de predikanten om die hoed op te zetten. En mijns inziens is het door niemand verplicht om een hoed op te hebben als predikant, het is gewoon een persoonlijke keuze. Waar wordt eigenlijk zo moeilijk over gedaan?
Hendrikus schreef:
Jongere schreef:En o ja... van mij hoeft die hoed niet zo nodig hoor.. :roll:
Ah, gelukkig maar :wink:
Uuh.. de hoed màg wel van mij.. :wink:

Zolang meneer Post niet in staat is aan te tonen waarom die hoed nou echt enorm schadelijk is voor ons c.q. de predikanten vind ik zijn column erg overdreven. Hij heeft weleens zinnigere dingen geschreven. En ik baal er eigenlijk van dat ik door hem nu tijd verspeel aan het kletsen over een hoed.
Gian

Bericht door Gian »

Als je door een hoed afstand creeërt -met name naar de jeugd- ben je schadelijk bezig als predikant. Dat hoeft echt niet bewezen te worden hoor.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
joepie

Bericht door joepie »

Lassie schreef:
joepie schreef:

Nee, hoor ik roep niet zomaar wat. Het staat in de Bijbel, zelfs na de tekst die er altijd gebruikt wordt om te bewijzen dat de vrouw een hoed op zou moeten.

1 Kor:11 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man.
Laatst gewijzigd door joepie op 24 okt 2006, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij zal voor u zorgen;
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Hendrikus schreef:
Afbeelding

Dit boek heeft toch niks met domineeshoeden te maken?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Lassie

Bericht door Lassie »

joepie schreef:
Lassie schreef:
joepie schreef:

Nee, hoor ik roep niet zomaar wat. Het staat in de Bijbel, zelfs na de tekst die er altijd gebruikt wordt om te bewijzen dat de vrouw een hoed op zou moeten.

1 Kor:11 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man.
ik had het over dit topic!!!! :wink:

lezen is soms erg moeilijk. 8)
joepie

Bericht door joepie »

Het gaat hier toch over de Ds die een hoed op zou moeten?
Hij zal voor u zorgen;
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

uitgeworpen schreef:
Hendrikus schreef:
Afbeelding

Maar wel met woordspelingen....
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Miscanthus schreef:
uitgeworpen schreef:
Hendrikus schreef:
Afbeelding

Maar wel met woordspelingen....
:wink:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Eppie

Bericht door Eppie »

Jongere schreef:
Hendrikus schreef:
Geen dingen uit het verband rukken a.u.b. Ik heb het hier over de visie van de buitenstaander op de kerkmensen. Die mensen weten niks over jongemannen en curatoria, etc. Die zien een groep kerkmensen en voor hen horen die gebruiken er nu eenmaal bij. Ik vind het een beetje vreemd dat meneer Post doet voorkomen dat die mensen opeens over een hoed zouden vallen. Als we met die beweegreden de hoed afschaffen vallen er opeens heel wat meer dingen af te schaffen. Waar zelfs meneer Post het niet mee eens zou zijn.
Beste Jongere, is het niet zo dat buitenstaanders ons zo langzamerhand als een curiosa gaan zien. Wij zeggen toch ook niet dat b.v. de Amish gek zijn, nee we bekijken ze een beetje meewarig en laten ze vervolgens hun gang gaan maar nemen ze absoluut niet meer serieus. Dat lot staat ons ook te wachten.
Als bij ons in de gemeente een jonge man diaken wordt en vervolgens een hoed opzet moet ik moeite doen om niet te lachen en denk ik stel je niet aan doe gewoon dan wordt je wat meer serieus genomen.
Maar wie ben ik?
Plaats reactie