Als vrijzinnig en orthodox elkaar ontmoeten... wordt het top

Plaats reactie
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Als vrijzinnig en orthodox elkaar ontmoeten... wordt het top

Bericht door Robert »

Het topic over de NBV werd direct gesloten nadat ik opmerkte dat de kritiek van sommige orthodoxe "refo's" dezelfde kritiek was als vrijdenkers zoals Maarten't Hart en Nico ter Linden.

4 pagina's lang werd er inhoudelijk gesproken over de NBV. Eerlijk is eerlijk, ik werd enigzins persoonlijk. Maar niet ten onrechte, lijkt mij. Zoals ik al zei, ik las net de Vrij Nederland special over de NBV. Daar wordt je als christen al niet blij van. (waarom lees je't dan? Precies, om op de hoogte te blijven van wat 'zij' roepen)

Als je dan op een refo-forum dezelfde argumenten leest als die gegeven worden door types als Maarten't Hart.... dan schrik je je daar naar van.
Dat heb ik verwoord. Hoe kan het zijn dat iemand die zo duidelijk door de geest van de antichrist geleid wordt als Maarten't Hart eenzelfde opinie heeft over een BIJBELVERTALING als iemand die door God's Geest geleid wordt?

Daar snap ik niks van. Kan iemand mij dat uitleggen? En dat is geen toevalligheid. Het gaat hier niet over de lievelingskleur die een christen gemeen heeft met Nico ter Linden. Of een favourite autosoort.
Nee, het is een liefde naar de manier waarop de bijbel vertaald wordt.
En dan heb ik het niet over inhoudelijke bezwaren (zoals Refojongere die verwoorde) want die bezwaren delen deze orthodoxe christenen niet met Maarten 't Hart.

Maar het gaat om menselijke bezwaren over taalgebruik en stijl.

Het is dan bijzonder frapant dat het topic direct gesloten wordt als ik dat aan de orde stel. Daarom dit nieuwe topic: waarom worden refo's bang als ze vergeleken worden met groeperingen die zij als tegenpolen zien, terwijl er (helaas) zoveel (menselijk) overeenkomsten zijn.

Om nog een overeenkomst te geven, in de koran die ik bezig staat in het voorwoord dat er bij de vertaling is getracht een zo archaisch mogelijk nederlands te gebruiken, omdat ze dmv de taal (en niet de inhoud dus) willen laten zien dat de koran een boek van allah (god) is.

Kortom, m.i. is het iets typisch menselijks om de schoonheid van de Bijbel (oa.) te zoeken in de schoonheid van de stijl. (lees het VN commentaar op Openbaring maar. Daar heeft het gelijk in, want Openbaring IS in het grieks slecht geschreven)

Waarom kan een christen eenzelfde soort kritiek hebben op een bijbelvertaling als een moslim of een maarten't hart heeft?
En waarom wordt een topic gesloten als die vraag gesteld wordt?

Is dit topic nu gesloten als ik straks terug kom van een verjaardag? Ik hoop het niet.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Robert

Is dit topic nu gesloten als ik straks terug kom van een verjaardag? Ik hoop het niet.
Ik wel. Je begint direct al weer met wat persoonlijke kritiek. Zet de toon direct.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Plaats reactie