CU'er Rouvoet gaat rappend op kiezers jacht

Is dit een verantwoorde manier om kiezers te winnen ?

Een van prachtige en verantwoorde manier om nieuwe kiezers te bereiken.
19
37%
Een door en door geseculariseerde manier om stemmen te winnen
32
63%

Totaal aantal stemmen: 51

rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:Verder denk ik dat de Christen Unie met deze rap afstand wil nemen van een bepaalde, zoals al eerder aangegeven, "klein rechtse", oubollige, christelijke, traditionele sfeer. Daar zijn ze in geslaagd. Daar zal ik de ChristenUnie na deze rap niet meer mee associeren. Ze winnen hier misschien stemmen mee, maar ze nemen ook afstand van een potentieel gedeelte kiezers.
Als je 'christelijke' weghaalt ben ik het denk ik helemaal met je eens.
Erasmiaan schreef:En natuurlijk is de Christen Unie voor deze rap verantwoordelijk. Zonder instemming van de partij was deze rap er nooit gekomen. En als ze het er niet mee eens waren had de rap alsnog gestopt kunnen worden.
Inderdaad.

[hr]
Klavier schreef:Het is wel een feit dat het een uitvinding is van een seculiere groep die het als uiting van hun subcultuur heeft ingezet.
Het is vooral een indentificatiemiddel van jongeren die schoppen tegen de maatschappij.
Zolang je op de onchristelijke variant doelt: mee eens.
Klavier schreef:Het is naderhand ook overgenomen buiten die subcultuur, maar dat neemt niet weg dat het nog altijd de sfeer van de wereld ademt.
Niet mee eens. "Het is naderhand ook overgenomen buiten die subcultuur, maar dat neemt niet weg dat het nog altijd de sfeer van de wereld zou kunnen ademen." komt m.i. meer in de richting.

Bovendien is dit een lastig, want heel subjectief argument. Zelf heb ik diverse christelijke hiphop-achtige CD's. Ik associeer de clip van Rou dus daarmee, niet met de onchristelijke clips. En al zou ik ze wel met laatstgenoemde clips associeren, dan zou ik bij het zien van die van Rou denken 'wat fijn, eindelijk een clip met een goede en positieve boodschap en uitstraling'.
Klavier schreef:Het is naief om te veronderstellen dat als Christenen een stijl gebruiken, het seculiere imago er vanaf gaat.
Hier ben ik het volstrekt niet mee eens. Het imago van clips als die van Rouvoet c.s. is heel anders dan die van onchristelijke varianten. Er komt - zoals ik al zei - geen sex, geweld en gescheld in voor. Het is gewoon een te grote simplificatie om alleen op de eerste 'sound' af te gaan, en vervolgens naar de conclusie te rennen dat de muziek verkeerd is. Dan sla je teveel stappen over (kaas-maan verhaal).

[hr]
Erasmiaan schreef:Ik denk dat de doelgroep niet de christelijke jongeren is maar seculiere jongeren.
Stel dat je gelijk hebt, wat voegt dat dan toe aan deze discussie?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@rekcor:
Even off-topic: hoe krijg jij die strepen er zo mooi tussen?

[Edit]Laat maar, ik zie het al[/Edit]
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:Ik weet het natuurlijk niet precies, maar m.i. is de doelgroep van deze clip christelijke jongeren.
Volgens mij lopen er in dit topic 2 dingen door elkaar.
Want rapmuziek is een door en door geseculariseerde muziekuiting. Dus is dit ook een door en door geseculariseerde manier van stemmen winnen.
Niemand kan dat ontkennen.

De vraag is alleen: vind je deze manier van stemmen werven acceptabel? Ik denk van wel. Sterker nog: we moeten er blij mee zijn.

Want hiermee lokt de CU juist jongeren uit de seculiere rap-scene (hopelijk onder valse voorwendselen, maar toch). Deze gaan CU stemmen.
Bovendien vervreemdt ze zich van christelijke jongeren. Die zullen dan weer snel SGP gaan stemmen.

Het netto resultaat? Meer stemmen voor de SGP. Fantastisch toch?

Of mis ik ergens iets? :wink:
Zucht... Niemand kan ontkennen dat mijn mening de waarheid is.... Leuk discussieren met iemand die zo denkt en redeneert... Ik ontken het wel. Er is genoeg niet-seculiere rap. Kan, want rap op zich is niet verkeerd, alleen de teksten kunnen verkeerd zijn. Rap op zich kan je nooit seculier noemen.... chistelijke raps kan je immers niet seculier noemen want de teksten gaan over God... ongeacht wat je er verder van vindt.

En denk nou maar niet dat dit de SGP meer stemmen oplevert... er gaan geen CU-stemmers van CU naar SGP omdat iemand wat tekst over Rouvoet met een beat er onder heeft uitgebracht. De CU-stemmers (en ook een hoop refo's die ik ken) hebben een iets andere visie op zo'n rap dan jij... gelukkig begint refoland op dat punt wel wat minder eenzijdig te worden :)

Goed, als slot ook nog even een voorbeeld van goede, niet seculiere rap als bewijs dat ze wel degelijk bestaan:

There ain’t no stopping us now
I’d like to say that from the outset
Not up in this business just to get what we can get
But bet that
We gonna bring it to you loud and clear
How loud I gotta say it ’fore you people start to hear
I can name our problems
But I know a solution
Bring back the revolution.

The revolution comes and we all stand as on
Rises from the darkness and shines like the sun
As the sun gets higher, our church catches fire
Down from our pride and up from the mire.
It’s a dream that I’ve had and I hope it comes true
I forgot to say the revolution starts with you.

See wisdom and knowledge is one thing that we lack
You’ve been a Christian how long and you’re still on similac
So I call on Martin Luther and all the reformation back
Then the common people couldn’t read God’s revelation
You had to be a monk or a priest or read Latin
That was all before the revolution happened
But the fire cooled down ever since that generation
We put down the Bible and pick up the play station
And we can’t defend our faith ’cause we don’t even know it
We say we love his word but pick a funny way to show it.
The world walks by and we don’t have a thing to say
I call ’em as I see ’em
And that’s what I see today

The revolution returns
The reformation lives on
The great awakening is now
Sleepers open your eyes
A war is on, our rally cry is no compromise
No compromise, yeah, no compromise
A war is on, our battle cry is no compromise
So throw your fist up and pray the revolution rise
A war is on, our rally cry is no compromise

Our hearts have grown so cold
And we’ve such numb souls
But shirts and bumper stickers
Man we got ’em by the truckload
Is true religion what you have around your wrist
What does the scripture say of this

They honor me with words
But their hearts are far away
I call ’em like I see ’em
And that’s what I see today
So I call on John Edwards
Who preached us all awake
We try to be emotional but here is our mistake
As a church we lack repentance and we lack true affection
Not only in our minds but our hearts need correction
And man that’s true religion, resignation and contrition
To love each other so much that we’d die before division

So what about you
Will you join us
Will you admit that the waters around us have grown
You better start swimming or you’ll sink like a stone
Do you stand with us or do we stand alone
It’s time that we stand up, enlist for the war
I’ve tasted battle and now I want more
I’ve known the truth and been cut to the core
But I’m back in the game to even the score
And I mean to go out with both my guns blazing
Amazed at a God who’s so truly amazing
To triumph in battle as the Spirit enables
Can’t turn back the clock but we can turn the tables
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Zucht... Niemand kan ontkennen dat mijn mening de waarheid is.... Leuk discussieren met iemand die zo denkt en redeneert...
Je mag veel dingen bediscussiëren, veel dingen ontkennen, maar niet dat mijn mening de waarheid is. Punt uit. Tiberius spreekt ex-cathedra. :D
Marnix schreef:Rap op zich kan je nooit seculier noemen.
Dat zal ik ook niet doen. Ik noem het geseculariseerd. Seculier betekent namelijk wat anders. :wink:

Maar goed.
Wat ik probeer te zeggen, is dat de CU om stemmen te werven gebruik maakt een muziekvorm, die (laat ik het dan voorzichtig zeggen) ver afstaat van een groot deel van de christelijke jeugd. Dat lijkt me minder handig voor een christelijke partij.
Want ik ken een aantal jongeren, die zich niet helemaal thuisvoelen bij de SGP, vanwege een aantal niet nader te noemen vooroordelen.
Maar op een Rappende Rouvoet stemmen gaat dan weer een rap te ver; dan maar liever op een Brommende Bas.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Zucht... Niemand kan ontkennen dat mijn mening de waarheid is.... Leuk discussieren met iemand die zo denkt en redeneert...
Je mag veel dingen bediscussiëren, veel dingen ontkennen, maar niet dat mijn mening de waarheid is. Punt uit. Tiberius spreekt ex-cathedra. :D
Marnix schreef:Rap op zich kan je nooit seculier noemen.
Dat zal ik ook niet doen. Ik noem het geseculariseerd. Seculier betekent namelijk wat anders. :wink:

Maar goed.
Wat ik probeer te zeggen, is dat de CU om stemmen te werven gebruik maakt een muziekvorm, die (laat ik het dan voorzichtig zeggen) ver afstaat van een groot deel van de christelijke jeugd. Dat lijkt me minder handig voor een christelijke partij.
Want ik ken een aantal jongeren, die zich niet helemaal thuisvoelen bij de SGP, vanwege een aantal niet nader te noemen vooroordelen.
Maar op een Rappende Rouvoet stemmen gaat dan weer een rap te ver; dan maar liever op een Brommende Bas.
Die ver afstaat van een groot deel van de christelijke jeugd? Ik denk eerder van een klein deel van christenen... De reformatorische groep... en bij de jongeren in de groep staat een groot deel helemaal niet van rap af.... er zijn er genoeg die er naar luisteren.... en die wel doorhebben dat je goede en niet goede raps hebt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

-- dubbel --
Laatst gewijzigd door Klavier op 18 okt 2006, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef: Die ver afstaat van een groot deel van de christelijke jeugd? Ik denk eerder van een klein deel van christenen... De reformatorische groep... en bij de jongeren in de groep staat een groot deel helemaal niet van rap af.... er zijn er genoeg die er naar luisteren.... en die wel doorhebben dat je goede en niet goede raps hebt.
Marnix, waar ligt voor jou de grens van Rom. 12?
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Mag er nog ergens een standpunt ingenomen worden door refo's om niet mee te gaan in alles wat de wereld aan uiterlijk vertoon hanteert? Ik heb erg veel moeite met jouw relativering van wereldgelijkvormige zaken. Ik ben erg huiverig voor oppervlakkigheid in leer en leven. De leer is goed uit de diskussieren. Maar als het over het leven gaat, dan lijkt er geen diskussie meer mogelijk. Hoe zie jij dat?
Het gaat dan wel over politiek, maar dat is 'niet meer' dan een middel tot verantwoord landsbestuur. Naar Schrift en belijdenis, naar ik aanneem.
Klomp

Bericht door Klomp »

jvdg schreef:
Klomp schreef:Als de SGP een restzetel krijgt door de jongeren die vanwege die rap op de CU stemmen, zou de SGP die restzetel dan afstaan aan de CU of zo?
't Verhaal zal dan wel zijn, dat ze die zetel niet terug kunnen geven, en dan maar met een bezwaard gemoed die zetel innemen.

Klomp(endans heeft ook een beat)
Klompendansers zijn censurabel.
Uw theorie over restzetels stoelt nergens op.
De CU en SGP zijn een lijstverbinding aangegaan. De reststemmen worden bij de verdeling van de restzetels bij elkaar opgeteld en
volgens het systeem van de grootste gemiddelden worden de zetels steeds toebedeeld.
Het kan dus gebeuren dat bij het uitrekenen van het grootste gemiddelde (stemmen per zetel) zowel de SGP als de CU alleen niet bovenaan het lijstje komen te staan. Daarom zijn ze ook een lijstverbinding aangegaan.
Nu worden alle stemmen en zetels van CU& SGP opgeteld om dat gemiddelde te berekenen.
Het gemiddelde wordt nu hoger, waardoor ze misschien wel bovenaan kunnen komen te staan, waardoor ze die restzetel krijgen.
Wie dan die restzetel krijgt ligt er maar net aan wie van de twee partijen de meeste reststemmen had. En dan QUOTE
"De verdeling van restzetels binnen de lijsten van de combinatie (volgens de methode van de grootste overschotten) werkt in het voordeel van kleinere partijen in de lijstverbinding. "
De kleinere lijkt, gezien de peilingen, de SGP te zijn.

Samengevat: De restzetel kan dus voor de CU zijn met reststemmen van SGP of voor de SGP met de reststemmen van de CU.
En die reststemmen van de CU zouden wel eens die extra stemmen vanwege die rap kunnen zijn. En dus kan er een SGP'er vanwege de rap in de Tweede Kamer komen.

Meer te lezen hierover op :
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g50m7x26
en de link onder het kopje restzetel.

Klomp
jvdg

Bericht door jvdg »

Beste Klomp: Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de aanname van een restzetel, veroorzaakt door de het rappen, een zuiver theoretische is.
jvdg

Bericht door jvdg »

Wat ik mij overigens afvraag is dat hoewel op dit topic tot nu toe 113 antwoorden zijn gegeven en dit topic 1558 maal bekeken is, er maar 43 bezoekers gestemd hebben.
Er zullen toch wel meer bezoekers geweesr zijn dan die 43.
Hoe betrouwbaar is dan de Poll t.o.v. de deelnemers van Refoplaza.
Geldt trouwens ook voor andere Polls.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Overigens zijn er nu bij de poll ook nog wat reststemmen... 39% heeft op het ene alternatief gestemd en 60 % op het andere alternatief. Waarschijnlijk dus nog een percentage van 1% reststemmen...
Klomp

Bericht door Klomp »

jvdg schreef:Beste Klomp: Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de aanname van een restzetel, veroorzaakt door de het rappen, een zuiver theoretische is.
Dat het een zuivere theoretische is ben ik niet met je eens.
De CU had in 2002 een restzetel, de SGP in 1998.

De vraag die overblijft is die van dit topic: helpt die rap voor extra stemmen? De rap is er wel voor gemaakt. Of het helpt?

Ik blijf dus gewoon bij m'n eerste en tweede reaktie.

Wat betreft het lage aantal stemmen: misschien omdat het zo'n zwartwit stelling is. Verder 113 antwoorden waarvan meerdere personen meerdere reakties hebben gegeven.

Klomp
geledu

Bericht door geledu »

rekcor schreef: Wat is er precies zondig aan de christelijke jongerencultuur? De christelijke rapmuziek? Dan moet je eerst op basis van de bijbel aantonen dat christelijke rapmuziek onchristelijk is.
:

Je kunt niet alles precies beargumenteren uit de bijbel.
Rap muziek was in die tijd nog niet bekend.
Wel was er de boodschap : Gij geheel anders.

Het wordt een beetje een herhaling maar ik wil toch nog een keer wijzen op dat vreemdelingschap.
Dan ga je niet kijken wat misschien nog net wel kan
maar dan probeer je zover als mogelijk van het wereldse weg te blijven.
Niet vreemd gaan doen maar wel als een vreemdeling je weg vervolgen. Het apart staan.
Dat is tegen het vlees in want we willen zo graag meedoen met de wereld , we willen niet gezien worden als mensen die rekening willen houden met God en Zijn inzettingen.
En ook met het oog op rapmuziek, niet te veroordelen met een tekst uit de bijbel, wel als je het ziet in het licht van het : Geheel anders zijn.

Tiberius schreef:Wat je in dit topic ziet gebeuren, is dat de CU-diehards seculiere dingen naar christelijk gaan zitten typen.
Hoewel wat ongenuanceerd verwoord ben ik het er van harte mee eens.
In een van me eerste postings in dit topic heb ik hier al op gewezen.
Ik had ook niet anders verwacht en ik kan er nog begrip voor opbrengen ook.

Want zegt het bekende spreekwoord niet : ( CU ) liefde maakt blind ?

Daar doelde ik ook op in het kromme recht praten , want laten we toch geen oogkleppen op doen.
Als je je verbonden voelt met de reformatorische traditie en aktief mee leest en mee post op dit refo forum en de forumregels hebt onderschreven kan ik me absoluut niet voorstellen dat je rapmuziek goed probeert te praten en zelfs nog durft te stellen dat het een manier van muziek maken is waardoor God zelfs nog geloofd zou kunnen worden.
Marnix schreef:Ik denk eerder van een klein deel van christenen... De reformatorische groep
Op wat voor forum ben je actief ?

Klavier schreef:Rom 12 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Mag er nog ergens een standpunt ingenomen worden door refo's om niet mee te gaan in alles wat de wereld aan uiterlijk vertoon hanteert? Ik heb erg veel moeite met jouw relativering van wereldgelijkvormige zaken. Ik ben erg huiverig voor oppervlakkigheid in leer en leven. De leer is goed uit de diskussieren. Maar als het over het leven gaat, dan lijkt er geen diskussie meer mogelijk.
Het lijkt er idd op te lijken dat het leven er helemaal niets meer toe doet.
Als er gewezen wordt op een christelijke levensstijl wordt dat bestempeld als wettisch en niet meer van deze tijd.
Altijd het verwijt dat het om de binnenkant gaat.
Natuurlijk gaat het er om of we in ons leven genade kennen.
Maar het is ook waar dat wat er in het binnenste beleefd wordt dat komt er aan de buitenkant uit.
En ook worden we opgeroepen om ons leven tot eer van God inte vullen en ons niet te vermengen met de wereld.
Als Israel zich ging vermengen met vreemde volken dan werden ze bestraft.
Ezra wees het volk op hun zonde omdat ze vreemde vrouwen hadden en hij liet ze wegsturen.
Ezra 10 : 10 Toen stond Ezra, de priester, op en zeide tot hen: Gijlieden hebt overtreden, en vreemde vrouwen bij u doen wonen, om Israëls schuld te vermeerderen.

Laten dan wij ook in verootmoediging onze zonden van de hand doen, ons niet inlaten met wereldse zaken en als vreemdeling onze weg mogen vervolgen.

Math 6 : 24 Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.
rekcor

Bericht door rekcor »

Geledu schreef:En ook met het oog op rapmuziek, niet te veroordelen met een tekst uit de bijbel, wel als je het ziet in het licht van het : Geheel anders zijn.
De clip van Rou is geheel anders. Volgens mij moet je echt blind zijn om dat niet te zien:

- er wordt niet in gevloekt;
- er worden geen naakte vrouwen getoond, of anderzinds toespelingen gemaakt op sexuele handelingen;
- er wordt niet getornd aan het gezag;
- er wordt geen geweld verheerlijkt;
- er is geen sprake van drugsge- of alcoholmisbruik;
- er wordt niet gepronkt met materiele goederen;

Dat is echt 100% anders dan seculiere hiphopclips.

P.S. Overigens ben ik geen CU-diehard. Heb in m'n leven vaker SGP gestemd dan CU. Het is ook niet meer dan een simpele discussietruc om anderen zo weg te zetten.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Geledu schreef:Als je je verbonden voelt met de reformatorische traditie en aktief mee leest en mee post op dit refo forum en de forumregels hebt onderschreven kan ik me absoluut niet voorstellen dat je rapmuziek goed probeert te praten en zelfs nog durft te stellen dat het een manier van muziek maken is waardoor God zelfs nog geloofd zou kunnen worden.
Tja, denk jij dat God alleen geloofd kan worden door liederen op hele noten dan???
Plaats reactie