Éénheid

limosa

Bericht door limosa »

jvdg schreef:
limosa schreef:de kerkverbanden als instituten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte hebben stuk voor stuk de muren hoog opgetrokken en de deuren dicht, binnen is het een muffe stinkende bende geworden

samenwerking is broodnodig als we zien op de wereld die in brand staat maar alleen te realiseren als mensen op het grondvlak van de kerk elkaar gaan vinden en tot samenwerking en tenslotte samengaan kunnen komen, van de kerkverbanden zelf hoef je niks te verwachten
U hebt gelijk! Maar toch is het onze taak om als een druppel die de rots uitholt te blijven aanhouden, desnoods zeuren, om eenheid te bereiken. Ik besef echt de menselijke onmogelijkheid, maar God gebruikt soms mensen! Daarom, nogmaals (dan maar een Don Quichote), wie weet hoe?
zeg maar jij hoor, ik kom ook net kijken ;-)

wat bedoel je met de druppel die de steen uitholt? blijven aanhouden bij de kerken? waarom niet los van de huidige kerkverbanden tot een platform komen?
jvdg

Bericht door jvdg »

Miscanthus schreef:
jvdg schreef:
limosa schreef:de kerkverbanden als instituten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte hebben stuk voor stuk de muren hoog opgetrokken en de deuren dicht, binnen is het een muffe stinkende bende geworden

samenwerking is broodnodig als we zien op de wereld die in brand staat maar alleen te realiseren als mensen op het grondvlak van de kerk elkaar gaan vinden en tot samenwerking en tenslotte samengaan kunnen komen, van de kerkverbanden zelf hoef je niks te verwachten
U hebt gelijk! Maar toch is het onze taak om als een druppel die de rots uitholt te blijven aanhouden, desnoods zeuren, om eenheid te bereiken. Ik besef echt de menselijke onmogelijkheid, maar God gebruikt soms mensen! Daarom, nogmaals (dan maar een Don Quichote), wie weet hoe?
ophouden met zeuren en samen gaan zingen en bidden.bijvoorbeeld?
Ja, ja, waarom niet? Zelfs al bedoelt u het cynisch. Èlk voorstel is welkom. Als het doel maar geheiligd wordt.
jvdg

Bericht door jvdg »

limosa schreef:
jvdg schreef:

wat bedoel je met de druppel die de steen uitholt? blijven aanhouden bij de kerken? waarom niet los van de huidige kerkverbanden tot een platform komen?
Ja, ja... Ook tegen jou, met permissie, zeg ik: Het kan me niks schelen hoe, maar wel dat.......
Jongere

Bericht door Jongere »

Een nieuwe kerk?
limosa

Bericht door limosa »

jvdg schreef:
limosa schreef:
jvdg schreef:

Ja, ja... Ook tegen jou, met permissie, zeg ik: Het kan me niks schelen hoe, maar wel dat.......
mmm, over het doel zijn we het wel eens, probeer toch eens na te denken over de uitvoering van je idee, een doel bedenken zonder idee van de weg daar naar toe is niet heel erg zinvol
limosa

Bericht door limosa »

Jongere schreef:Een nieuwe kerk?
als mensen in de breedte van de gereformeerde gezindte (dus GGiN - CGK(BhP) - HHK) elkaar weten te vinden zal er samenwerking kunnen ontstaan, daarna een samengaan, daarna een (één) kerk
dat laatste is ook de laatste stap in een proces dat minimaal een generatie lang zal duren
Laatst gewijzigd door limosa op 16 okt 2006, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Miscanthus schreef:ophouden met zeuren en samen gaan zingen en bidden.bijvoorbeeld?
Ja, ja, waarom niet? Zelfs al bedoelt u het cynisch. Èlk voorstel is welkom. Als het doel maar geheiligd wordt.
Zeker weten dat Misc dat samen zingen/bidden niet cynisch bedoelt!
En zeker weten dat het helpt!

Gisteren nog weer eens ervaren hoe het samen zingen bijdraagt aan je beleving van het samen-gemeente-zijn, samen-één-zijn!
jvdg

Bericht door jvdg »

limosa schreef:
jvdg schreef:
limosa schreef:
jvdg schreef: U hebt gelijk! Maar toch is het onze taak om als een druppel die de rots uitholt te blijven aanhouden, desnoods zeuren, om eenheid te bereiken. Ik besef echt de menselijke onmogelijkheid, maar God gebruikt soms mensen! Daarom, nogmaals (dan maar een Don Quichote), wie weet hoe?

mmm, over het doel zijn we het wel eens, probeer toch eens na te denken over de uitvoering van je idee, een doel bedenken zonder idee van de weg daar naar toe is niet heel erg zinvol

Als ik ga nadenken over het hoe hou ik onmiddellijk op met deze oproep. Daarom juist heb ik dit topic geopend. Ìk weet het echt niet! Ik bespeur op al deze fora zoveel wijze inzichten op velerlei terrein, dat ik mij gerust voelde om meningen en ideeen te vragen over deze, in mijn ogen, belangrijke materie. Stop scheiding! Start samengaan!
jvdg

Bericht door jvdg »

Nogmaals: Het kan mij niet schelen hoe!
Een nieuwe kerk kan een optie zijn, ook al duurt dat minimaal een generatie.
Jongere

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:
Helaas is het een feit dat mensen hoofd- en bijzaken moeilijk van elkaar kunnen scheiden, vooral op een gebied als dit. Mijns inziens is het zaaien van tweedracht ook niet te verantwoorden op het moment dat er een Boodschap verteld moet worden. Daarom lijkt een vraag me: wanneer wordt de minste tweedracht gezaaid? Bij het samenvoegen van kerken of bij een nieuwe kerk buiten deze kerken om? Ik vermoed het laatste hoewel vooraf al vaststaat dat in beide situaties geen kleine tweedracht gaat ontstaan. Die hoeft echter natuurlijk niet per definitie fout te zijn, dat is even een ander verhaal.
Heb je (u) toevallig een situatie in gedachte?
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
jvdg schreef:
Helaas is het een feit dat mensen hoofd- en bijzaken moeilijk van elkaar kunnen scheiden, vooral op een gebied als dit. Mijns inziens is het zaaien van tweedracht ook niet te verantwoorden op het moment dat er een Boodschap verteld moet worden. Daarom lijkt een vraag me: wanneer wordt de minste tweedracht gezaaid? Bij het samenvoegen van kerken of bij een nieuwe kerk buiten deze kerken om? Ik vermoed het laatste hoewel vooraf al vaststaat dat in beide situaties geen kleine tweedracht gaat ontstaan. Die hoeft echter natuurlijk niet per definitie fout te zijn, dat is even een ander verhaal.
Heb je (u) toevallig een situatie in gedachte?
Beste Jongere: De facto heb ik alle situaties in gedachte. Maar ik ga eerst ff slapen. Welterusten!!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Gian schreef:
Vincent schreef: Een zeker congregationalisme is écht de enige uitweg (zo ook P. den Butter). Maar hoe precies en in welke mate?
Waardevolle opmerking! Ik hoop dat meerdere mensen dit in gaan zien!
Met congregationalisme -als start- zou ik al ontzettend blij zijn.

Hoe ging dat toch allemaal in de eerste Christengemeentes?
dit is een goed artikel over congregationalisme: (wel in het Engels)

http://en.wikipedia.org/wiki/Congregationalism

het is helaas niet beschikbaar in de Nederlandse wikipedia (in elk geval niet zo'n goede uitlegging)

Congregationalisme komt in wezen hier op neer dat elke plaatselijke kerk een complete kerk is (zelfde als in gereformeerde kerkrecht) met dit verschil dat er verder in wezen geen verband is op het gebied van leer en leven. Wel worden er 'associaties' gevormd, die min op meer hetzelfde functioneren als strikte associaties, zoals je bijvoorbeeld kan vergelijken met de PKN of de CGK, de Oud-Gereformeerden (die in wezen een soort independant verband hebben, tot heel losse associaties als de wereldraad van kerken.

Helaas denk ik zo dat dit tot meer verdeeldheid zal lijden, in plaats van minder.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

We wachten geduldig af tot ons stukje bij beetje alle godsdienstige vrijheden worden afgenomen, zodat wat er nog van ons over is elkaar zal opzoeken als de vervolging gekomen is....
helma

Bericht door helma »

Is het probleem niet dat iedereen zijn eigen gelijk wil vasthouden?
Kijk maar eens naar dit forum; als iemand 'anders' denkt kan lang niet iedereen ermee uit de voeten en dat gaat het nieteens altijd om hoofdzaken.
Hete hoofden, koude harten?
Ik denk dat hét probleem is dat we zo weinig het beeld van Christus vertonen. Als we op onze plaats zijn en we mogen iets uitstralen van de zachtmoedigheid en bewogenheid van Christus, dan kunnen we elkaars voeten wassen. Zolang we het nog zo met onszelf getroffen hebben en met ons eigen kerkverband zien we altijd zoveel gebreken in de ander dat we ten diepste niet eens een eenheid willen.Omdat we onze eigen gelijk vast willen houden en we denken dat we het zelf zo goed weten
laten we maar beginnen met een vurige bede: O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk
De schuld bij onszelf zoeken wat betreft de gebrokenheid in de kerk.
Dan kan iedereen zijn hand in eigen boezem steken
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:We wachten geduldig af tot ons stukje bij beetje alle godsdienstige vrijheden worden afgenomen, zodat wat er nog van ons over is elkaar zal opzoeken als de vervolging gekomen is....
Als dit de methode is, misschien kunnen we dan alvast net doen alsof het zover is.
Plaats reactie