97 stellingen van Maarten Luther

Da Capo

Bericht door Da Capo »

Petrus schreef:
Christiaan schreef:Ik wilde het hebben over de 97 stellingen niet over de R.K. kerk en de Jahova Getuigen,
Alstjeblieft zeg, start gewoon een eigen nieuwe discussie.
Dank
wel een wat hoge toon die je aanslaat zeg!! :? :?

het is min of meer gebruikelijk, dat lopende een topic, er wel meer voor een korte wijl een zijweg wordt ingeslagen om daarna weer op het topiconderwerp terug te komen!!
En dan hebben sommigen kritiek als een dominee van z'n tekst afwijkt/niet bij z'n tekst blijft... :wink:
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Klomp

Bericht door Klomp »

't valt inderdaad niet mee om er op internet iets van te vinden.
Verder dan dat het "Disputatio contra scholasticam theologicam" heet en dat het gedateerd is op 4 september 1517.
De duitse wiki zegt"
"Am 4. September 1517 gab Luther zunächst 97 Thesen nur für seine Dozenten-Kollegen heraus, um einen Disput über die gesamte scholastische Theologie unter ihnen in Gang zu bringen. Eine wörtliche Kopie davon fand sich erst kürzlich in der Herzog August Bibliothek in Wolfenbüttel wieder."

Je kunt wel ergens vinden dat het in een boek is opgenomen (een duitse serie delen met werken van luther) maar ja dat schiet ook niet echt op.

Je kunt ook nog wel wat info vinden met "zoeken naar boeken met google"-functie bij google.

Calceus caudiceus
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Da Capo schreef:En dan hebben sommigen kritiek als een dominee van z'n tekst afwijkt/niet bij z'n tekst blijft... :wink:
Da Capo,

Is het fair om te reageren op een posting die iemand 6 weken geleden geplaatst heeft en vervolgens zelf heeft verwijderd ??

Dankzij de quote van anderen kun je er nog op reageren, lijkt me niet echt de bedoeling. Ook niet met een kwinkslag.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Da Capo schreef: En dan hebben sommigen kritiek als een dominee van z'n tekst afwijkt/niet bij z'n tekst blijft... :wink:
Dat overkomt mij zeer vele malen tijdens de diensten, maar ik kan mij er niet aan storen, vindt het wel mooi hoe de dominee uiteindelijk tóch weer op zijn uitgangstekst uitkomt!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Labyrinth schreef:Dat overkomt mij zeer vele malen tijdens de diensten, maar ik kan mij er niet aan storen, vindt het wel mooi hoe de dominee uiteindelijk tóch weer op zijn uitgangstekst uitkomt!
Zo'n labyrinth-preek kan je wel bekoren, begrijp ik :wink:
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Hendrikus schreef:
Labyrinth schreef:Dat overkomt mij zeer vele malen tijdens de diensten, maar ik kan mij er niet aan storen, vindt het wel mooi hoe de dominee uiteindelijk tóch weer op zijn uitgangstekst uitkomt!
Zo'n labyrinth-preek kan je wel bekoren, begrijp ik :wink:
Langs onverwachte paden met verschillende doorzichten op andere kernteksten: idd!!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Labyrinth schreef:
Da Capo schreef: En dan hebben sommigen kritiek als een dominee van z'n tekst afwijkt/niet bij z'n tekst blijft... :wink:
Dat overkomt mij zeer vele malen tijdens de diensten, maar ik kan mij er niet aan storen, vindt het wel mooi hoe de dominee uiteindelijk tóch weer op zijn uitgangstekst uitkomt!
zucht van verlichtng.....(zucht)
Je vraagt je nooit af hoe die dat nou weer voor elkaar gaat breien? :wink:
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Miscanthus schreef:
Labyrinth schreef:
zucht van verlichtng.....(zucht)
Je vraagt je nooit af hoe die dat nou weer voor elkaar gaat breien? :wink:
ik vind het práchtig hoe hij het telkenmale wéér voor elkaar krijgt..maar spannend is het telkens wel weer!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Labyrinth schreef:ik vind het práchtig hoe hij het telkenmale wéér voor elkaar krijgt..maar spannend is het telkens wel weer!!
En ervaar je dan wel eens het dilemma tussen "Wat haalt hij er weer veel uit" en "Wat legt hij er weer veel in"?
Plaats reactie