En dan hebben sommigen kritiek als een dominee van z'n tekst afwijkt/niet bij z'n tekst blijft...Petrus schreef:wel een wat hoge toon die je aanslaat zeg!!Christiaan schreef:Ik wilde het hebben over de 97 stellingen niet over de R.K. kerk en de Jahova Getuigen,
Alstjeblieft zeg, start gewoon een eigen nieuwe discussie.
Dank![]()
het is min of meer gebruikelijk, dat lopende een topic, er wel meer voor een korte wijl een zijweg wordt ingeslagen om daarna weer op het topiconderwerp terug te komen!!
97 stellingen van Maarten Luther
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
't valt inderdaad niet mee om er op internet iets van te vinden.
Verder dan dat het "Disputatio contra scholasticam theologicam" heet en dat het gedateerd is op 4 september 1517.
De duitse wiki zegt"
"Am 4. September 1517 gab Luther zunächst 97 Thesen nur für seine Dozenten-Kollegen heraus, um einen Disput über die gesamte scholastische Theologie unter ihnen in Gang zu bringen. Eine wörtliche Kopie davon fand sich erst kürzlich in der Herzog August Bibliothek in Wolfenbüttel wieder."
Je kunt wel ergens vinden dat het in een boek is opgenomen (een duitse serie delen met werken van luther) maar ja dat schiet ook niet echt op.
Je kunt ook nog wel wat info vinden met "zoeken naar boeken met google"-functie bij google.
Calceus caudiceus
Verder dan dat het "Disputatio contra scholasticam theologicam" heet en dat het gedateerd is op 4 september 1517.
De duitse wiki zegt"
"Am 4. September 1517 gab Luther zunächst 97 Thesen nur für seine Dozenten-Kollegen heraus, um einen Disput über die gesamte scholastische Theologie unter ihnen in Gang zu bringen. Eine wörtliche Kopie davon fand sich erst kürzlich in der Herzog August Bibliothek in Wolfenbüttel wieder."
Je kunt wel ergens vinden dat het in een boek is opgenomen (een duitse serie delen met werken van luther) maar ja dat schiet ook niet echt op.
Je kunt ook nog wel wat info vinden met "zoeken naar boeken met google"-functie bij google.
Calceus caudiceus
-
Da Capo,Da Capo schreef:En dan hebben sommigen kritiek als een dominee van z'n tekst afwijkt/niet bij z'n tekst blijft... :wink:
Is het fair om te reageren op een posting die iemand 6 weken geleden geplaatst heeft en vervolgens zelf heeft verwijderd ??
Dankzij de quote van anderen kun je er nog op reageren, lijkt me niet echt de bedoeling. Ook niet met een kwinkslag.
Langs onverwachte paden met verschillende doorzichten op andere kernteksten: idd!!Hendrikus schreef:Zo'n labyrinth-preek kan je wel bekoren, begrijp ikLabyrinth schreef:Dat overkomt mij zeer vele malen tijdens de diensten, maar ik kan mij er niet aan storen, vindt het wel mooi hoe de dominee uiteindelijk tóch weer op zijn uitgangstekst uitkomt!
- Miscanthus
zucht van verlichtng.....(zucht)Labyrinth schreef:Dat overkomt mij zeer vele malen tijdens de diensten, maar ik kan mij er niet aan storen, vindt het wel mooi hoe de dominee uiteindelijk tóch weer op zijn uitgangstekst uitkomt!Da Capo schreef: En dan hebben sommigen kritiek als een dominee van z'n tekst afwijkt/niet bij z'n tekst blijft...
Je vraagt je nooit af hoe die dat nou weer voor elkaar gaat breien?
ik vind het práchtig hoe hij het telkenmale wéér voor elkaar krijgt..maar spannend is het telkens wel weer!!Miscanthus schreef:zucht van verlichtng.....(zucht)Labyrinth schreef:Dat overkomt mij zeer vele malen tijdens de diensten, maar ik kan mij er niet aan storen, vindt het wel mooi hoe de dominee uiteindelijk tóch weer op zijn uitgangstekst uitkomt!Da Capo schreef: En dan hebben sommigen kritiek als een dominee van z'n tekst afwijkt/niet bij z'n tekst blijft...
Je vraagt je nooit af hoe die dat nou weer voor elkaar gaat breien?