slimme heldin of listige moordenares?

Plaats reactie
Miscanthus

slimme heldin of listige moordenares?

Bericht door Miscanthus »

Zo luidde de kop van een artikel in de Spits van 12 oktober.
Wat vinden / denken jullie ervan?
Richteren 4:17 Maar Sisera vluchtte op zijn voeten naar de tent van Jaël, de huisvrouw van Heber, den Keniet; want er was vrede tussen Jabin, den koning van Hazor, en tussen het huis van Heber, den Keniet.

18 Jaël nu ging uit, Sisera tegemoet, en zeide tot hem: Wijk in, mijn heer, wijk in tot mij, vrees niet! En hij week tot haar in de tent, en zij bedekte hem met een deken.

19 Daarna zeide hij tot haar: Geef mij toch een weinig waters te drinken, want mij dorst. Toen opende zij een melkfles, en gaf hem te drinken, en dekte hem toe.

20 Ook zeide hij tot haar: Sta in de deur der tent; en het zij, zo iemand zal komen, en u vragen, en zeggen: Is hier iemand? dat gij zegt: Niemand.

21 Daarna nam Jaël, de huisvrouw van Heber, een nagel der tent, en greep een hamer in haar hand, en ging stilletjes tot hem in, en dreef den nagel in den slaap zijns hoofds, dat hij in de aarde vast werd; hij nu was met een diepen slaap bevangen en vermoeid, en stierf.
memento

Bericht door memento »

Het was een actieve oorlogssituatie, dus van moord is er geen sprake...
Miscanthus

memento schreef:Het was een actieve oorlogssituatie, dus van moord is er geen sprake...
uit de van Dale:

moord (de ~, ~en)
1 het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven => eliminatie, manslag

dus wel moord.
Klomp

Bericht door Klomp »

Ik heb het artikel even opgezocht. Het leek me vreemd dat ze alleen de Bijbel voor een paar verzen zouden citeren.
Het artikel is te vinden via http://digi.spitsnet.nl/2006-10-12/1024/magazine.html?page=15
op de rechterpagina.

Klomp
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
memento schreef:Het was een actieve oorlogssituatie, dus van moord is er geen sprake...
uit de van Dale:

moord (de ~, ~en)
1 het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven => eliminatie, manslag

dus wel moord.
Daar ga je dan met je Bijbel.
Er zijn nog wel meer moorden volgens Van Dale aan te wijzen in de Bijbel.
Gen 38:7: Maar Er, de eerstgeborene van Juda, was kwaad in des HEEREN ogen; daarom doodde hem de HEERE.
Het lijkt me dat we de Bijbel niet aan Van Dale moeten onderwerpen. Van Dale zou de toets van Gods Woord moeten kunnen doorstaan. Niet andersom.
Vincent

Bericht door Vincent »

"Gezegend boven alle vrouwen is Jaël", staat er.

Altijd weer een schitterende beschrijving en zoals Fokkelman terecht opmerkt een freudiaanse situatie waarin Eros en Thanatos verenigd worden (Sisera bij Jaël).
memento

Bericht door memento »

Moordenaar heeft een negatieve klank. Heel simpel: zou je de mannen die een aanslag pleegden op Hitler moordenaars noemen? Nee toch...
Klavier

Bericht door Klavier »

memento schreef:Moordenaar heeft een negatieve klank. Heel simpel: zou je de mannen die een aanslag pleegden op Hitler moordenaars noemen? Nee toch...
Moord klink negatief, en is het ook. Het houdt in dat de dader ook de schuld ervan draagt.
Miscanthus

Het gaat mij erom dat dit artikel weergeeft hoe de wereld tegen het christelijke geloof aankijkt en daar vragen bij heeft.
Wat is onze reactie daarop? Hebben wij een gelikt antwoord of ....?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Een voorbeeld van de Bijbel onderwerpen aan onze hedendaagse interpretatie. Niet Gods Woord in zijn geheel bepaalt onze lezen, maar het 'losse verhaal'.

Stel je voor dat onderstaand verhaal in een krant zou staan:

Ze waren in een steeds vrolijker stemming geraakt, en ten slotte had iemand voorgesteld: ‘Laten we Simson erbij halen, dan kunnen we lachen.’ Simson werd uit de gevangenis gehaald en moest om de feestgangers te vermaken tussen de zuilen van de tempel gaan staan. Hij vroeg aan de jongen die hem geleidde: ‘Zet me zo neer dat ik de zuilen kan aanraken waarop de tempel rust, dan kan ik daartegen steunen.’ De tempel was vol mensen, onder wie de Filistijnse stadsvorsten, en er waren ook nog zo’n drieduizend mannen en vrouwen op het dak geklommen om naar Simson te kijken en hem uit te jouwen. Maar Simson riep de HEER om hulp en bad: ‘HEER, mijn God, denk toch aan mij! Geef me alstublieft nog eenmaal genoeg kracht, zodat ik me voor minstens een van mijn beide ogen op de Filistijnen kan wreken.’ Voorzichtig betastte hij de twee middelste steunpilaren van de tempel, zette zich met beide handen schrap en riep uit: ‘Mijn dood zal de dood zijn van de Filistijnen!’ Toen duwde hij uit alle macht. De tempel stortte in en alle aanwezigen, ook de stadsvorsten, werden bedolven. Zo maakte Simson bij zijn dood meer slachtoffers dan tijdens zijn hele leven.
Zijn verwanten, zijn hele familie van vaderskant, kwamen naar Gaza om zijn lichaam op te halen. Ze namen het mee en begroeven het tussen Sora en Estaol, in het graf van zijn vader Manoach. Twintig jaar lang had hij Israël geleid.

Dit 'losse verhaal' kunnen we nu wel aardig plaatsen in de context van het Midden Oosten, toch? Wat is zonder het hele Woord van God [mn. Hebreeën] de conclusie? Een conclusie van de moderne hoorder? Ik denk: zelfmoordterrorist.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Er staan een aantal fouten in het artikel.
Allereerst was Jael geen familie van Sisera. Ook was hij geen stamgenoot.
Jabin en Sisera waren Kanaänieten en Jael was een Keniet, zoniet door geboorte danwel door haar huwelijk met Heber.
Dit waren verschillende volken. Van verraad kan dus geen sprake zijn.

Wel was er vrede tussen die 2 volken, voor zover er bij zo'n bruut als Jabin natuurlijk sprake van vrede kon zijn, want hij had de kinderen Israels met geweld onderdrukt, twintig jaren. Dit zal ongetwijfeld afgrijzen bij de andere volken opgewekt hebben.
Vergeet niet, dat de Hethieten (via Mozes), verzwagerd waren met de Israelieten.

Tenslotte: laten we niet wijzer willen zijn dan Gods Woord, dat heel duidelijk zegt, zoals Vincent ook al opmerkt:
Gezegend zij boven de vrouwen Jael, de huisvrouw van Heber, den Keniet; gezegend zij ze boven de vrouwen in de tent.
Petrus

Bericht door Petrus »

Laten we het houden op een "slimme moordenares"................
Plaats reactie