Heartcry - Niet arminiaans?

Hendrikus

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Want de intentie van ds. De Vries is bewogenheid met de mensen die op dat soort happenings misleid worden.
En Tiberius kan wel beoordelen dat "op dit soort happenings" mensen "misleid worden".

Jongens, jongens, dat oordelen over anderen, houd er toch eens mee op!
Tiberius
Administrator

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Want de intentie van ds. De Vries is bewogenheid met de mensen die op dat soort happenings misleid worden.
En Tiberius kan wel beoordelen dat "op dit soort happenings" mensen "misleid worden".

Jongens, jongens, dat oordelen over anderen, houd er toch eens mee op!
Dat vind ik ook. Daar hebben we tenslotte de GerGem topics voor. 8)
Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:Grappig om te zien. De ene helft van het forum kan er niet tegen als je kritiek hebt op de GG, de andere helft kan geen kritiek tegen heartcry hebben...
Ik volg niet alle discussies over Heartcry (ik heb ook nog een gezin en werk enzo), maar in praktisch iedere posting van een Heartcrier lees ik: Ik zie ook wel bezwaren, maar...

Bij de GerGem-diehards merk ik nooit een fiezeltje zelfkritiek.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
helma

Bericht door helma »

memento schreef:Grappig om te zien. De ene helft van het forum kan er niet tegen als je kritiek hebt op de GG, de andere helft kan geen kritiek tegen heartcry hebben...
Je moet éérlijk naar de Ger gem kunnen/durven kijken
Je moet éérlijk naar HeartCry kunnen/durven kijken

Stichting HeartCry wil met een kritische schrijver aan de tafel gaan zitten. Misschien zijn er nog wat stoelen vrij voor deze en gene.......

(hebben al die bezorgde mensen hun zorgen al geuit in een brief aan Arjan Baan voordat ze het hier besproken hebben?Of, nog beter, in het gebed ermee geworsteld?)
refo

Bericht door refo »

Remonstrantisme en contraremonstrantisme zijn slechts theologische doordenkingen over hoe God handelt met de gelovige mens. Niet meer en niet minder. Het is bepaalde interpretatie van bepaalde bijbelteksten.

De Bijbel roept eenvoudig op God op ZIjn Woord te geloven. De Remonstrant zegt: God maakte dat mogelijk, maar geloven deed ik zelf. De contraremonstrant zegt: God gaf mij het geloof en ik kon het door die kracht geloven.

Resultaat? Twee gelovigen.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Die link verwijst volgens mij naar een andere Heart Cry stichting (in Canada). De Heart Cry die momenteel in Nederland in het nieuws is, is volgens mij anders.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Remonstrantisme en contraremonstrantisme zijn slechts theologische doordenkingen over hoe God handelt met de gelovige mens. Niet meer en niet minder. Het is bepaalde interpretatie van bepaalde bijbelteksten.

De Bijbel roept eenvoudig op God op ZIjn Woord te geloven. De Remonstrant zegt: God maakte dat mogelijk, maar geloven deed ik zelf. De contraremonstrant zegt: God gaf mij het geloof en ik kon het door die kracht geloven.

Refo, dit is ernstig tekort doen aan de reformatorische waarheid, alsof het niet zou uitmaken wat je gelooft, als de reformatoren voor niets zijn afgescheiden van Rome, en voor niets hun bloed hebben gegeven...
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Seeking God for Revival: South Africa and Beyond
By Francois Carr

Heart Cry 2005 was planned in several major churches and cities with keynote speakers from abroad. It consisted of several revival crusades, leadership training, church outreaches and two major conferences—one in the north and one in the south—in South Africa. More than one thousand leaders attended the southern conference. We praise God for the following:

Spiritual leaders who came from sixteen different countries including North America, UK and Africa

Spiritual leaders in South Africa who came from more than 120 churches and communities

Several thousands of people praying and joining together for the need of our nations

Hundreds of people responding to accept Christ during the stadium outreach in Middelburg

Leaders and Christians confessing and repenting from sin

Several local church crusades on revival scheduled for 2006 as preparation for Heart Cry South Africa 2007

School of Prayer and outreaches scheduled for September 2006 in Shannon, Ireland

First Heart Cry Conference on Revival in the Netherlands scheduled for 21-25 September 2006, as well as the opening of a website, office, staff and Dutch revival magazine

Several missionary outreaches and conferences on revival scheduled for 2007 in Uganda, Kenya, Zambia and Malawi

Several missionary organizations in North America and South Africa are partnering and joining hands for Heart Cry 2007. It will take place in August 2007 in South Africa and will consist of the following:

Mini conference about revival in Natal

Second mini conference

International Heart Cry Conference for Revival in Pretoria

Two leadership training conferences for six hundred pastors

Twenty missionary teams from the United States working in local churches and communities preaching revival crusades

If our nation and the world is going to turn from the rapid moral and spiritual decline we are in, people’s lives must change, families must change, churches must change, communities must change and nations must change. What would happen if believers were to get really honest about their sin and serious about pursuing holiness? Might we not once again experience the manifest presence of God in our churches? Revival starts with God’s people. Revival starts with you.
Ik meende dat het God's werk was.
Zucht. Het is ook Gods werk... maar als wij allemaal in onze luie stoel blijven zitten, een beetje onderling discussieren over allerlei dogma's en ondertussen niks doen, kan je er rustig vanuit gaan dat er geen opwekking gaat komen. Wat je zaait zal je ook oogsten (Galaten 6) Zou makkelijk zijn he... als God het allemaal wel zou doen... kunnen wij mooi blijven zitten... maar het is ons plicht en opdracht om in beweging te komen en wat te gaan doen. Als we niet evangeliseren, hoe kunnen mensen dan tot geloof komen? Als we niks doen, hoe kan er dan een opwekking komen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Bij de GerGem-diehards merk ik nooit een fiezeltje zelfkritiek.
Ik weet niet of je mij onder die GerGem-diehards schaart.

Maar dat er misstanden in de GerGem zijn, hoef je mij niet te vertellen.
En wat de misstanden in de GerGem zijn, hoef je mij ook niet te vertellen.

Toch zijn het wel de gemeenten, die me lief zijn en waarin God me een plaats gaf.
Waar ook de godvruchtige Samuels dienen voor het aangezicht van de Heere.
Waar Hij met Zijn Woord en Geest werkt, tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

Daarom probeer ik af en toe wat tegengas te geven aan (m.i.) onterechte of doorgeschoten kritiek.
refo

Bericht door refo »

memento schreef:
refo schreef:Remonstrantisme en contraremonstrantisme zijn slechts theologische doordenkingen over hoe God handelt met de gelovige mens. Niet meer en niet minder. Het is bepaalde interpretatie van bepaalde bijbelteksten.

Refo, dit is ernstig tekort doen aan de reformatorische waarheid, alsof het niet zou uitmaken wat je gelooft, als de reformatoren voor niets zijn afgescheiden van Rome, en voor niets hun bloed hebben gegeven...
Het maakt wel uit wat je gelooft. Alleen het geloof in Jezus Christus reinigt van alle zonden.
De gelovigen zaten voor de reformatie in de Roomse kerk. Inmiddels is de GG ook Roomse trekjes aan het vertonen. Het gaat me er om dat het hele theologische doordenken van geen wezenlijk belang is.

En inderdaad denk ik dat anno 2006 niemand bereid is zijn of haar bloed te geven voor een kerkdenkbeeld. Wel voor Christus.

Je denk toch niet dat een Arminiaan per defintie een ongelovige is?
memento

Bericht door memento »

@Refo,

De Reformatie ging om het leerstuk van 'zalig worden uit vrije genade alleen'. Dáár hebben velen hun bloed voor gegeven. En velen zullen bereid zijn dat nog te doen.

Dat het gaat om Christus is waar, echter de Christus van de remonstrant is niet de Christus van de bijbel (uitzonderingen daargelaten). Wie niets kent van genade, kent ook Christus niet...
Da Capo

Bericht door Da Capo »

refo schreef:
memento schreef:

Het maakt wel uit wat je gelooft. Alleen het geloof in Jezus Christus reinigt van alle zonden.
De gelovigen zaten voor de reformatie in de Roomse kerk. Inmiddels is de GG ook Roomse trekjes aan het vertonen. Het gaat me er om dat het hele theologische doordenken van geen wezenlijk belang is.

En inderdaad denk ik dat anno 2006 niemand bereid is zijn of haar bloed te geven voor een kerkdenkbeeld. Wel voor Christus.

Het is de vraag hoe we het geloof zien. Zien we, zoals God zelf zegt, als een gave van God (Ef. 2:8 ), of zien we het als een activiteit van onszelf.
In het laatste geval bedrieg je wel jezelf. Horatius Bonar schrijft ergens: Geloven is stoppen met werken. Persoonlijk heb ik daar heel veel aan gehad. Dat werkheilige bestaan, God een handje willen helpen, zit er zo diep in.
Laatst gewijzigd door Da Capo op 11 okt 2006, 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
refo

Bericht door refo »

memento schreef:@Refo,

De Reformatie ging om het leerstuk van 'zalig worden uit vrije genade alleen'. Dáár hebben velen hun bloed voor gegeven. En velen zullen bereid zijn dat nog te doen.

Dat het gaat om Christus is waar, echter de Christus van de remonstrant is niet de Christus van de bijbel (uitzonderingen daargelaten). Wie niets kent van genade, kent ook Christus niet...
Dat laatste klopt. Alleen definieert een Arminiaan 'genade' anders.

Overigens hebben we het niet over de Roomse kerk, maar over de twee doordenkingen die ná de reformatie zijn ontstaan.

Blijkbaar zijn in beide stromingen ware gelovigen voorgekomen.

Als je nu de Arminianen bekijkt, kun je je dat nauwelijks voorstellen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Da Capo schreef:
refo schreef:
memento schreef:

Het is de vraag hoe wel het geloof zien. Zien we, zoals God zelf zegt, als een gave van God (Ef. 2:8), of zien we het als een activiteit van onszelf.
In het laatste geval bedrieg je wel jezelf. Horatius Bonar schrijft ergens: Geloven is stoppen met werken. Persoonlijk heb ik daar heel veel aan gehad. Dat werkheilige bestaan, God een handje willen helpen, zit er zo diep in.
Ik begrijp refo wel een beetje, hoewel ik het wel een standpunt vind met gevaarlijk liberale trekjes.
Ik denk dat hij bedoelt: het gaat er niet om hoe je in theologische of dogmatische bewoordingen het geloven of Gods rol er in omschrijft, maar het gaat er om dat je je zonden belijdt (en laat) en gelooft dat Christus' bloed reinigt van alle zonden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Da Capo schreef:Het is de vraag hoe we het geloof zien. Zien we, zoals God zelf zegt, als een gave van God (Ef. 2:8 ), of zien we het als een activiteit van onszelf.
Ik neem aan dat je een voorstander ben van het bevel tot bekering en geloof, zoals de Dortse Leeregels dat formuleren (en dat bevel is geen vrome wens, maar ook echt een bevel):

Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

Geloof je niet dat als een arminiaanse prediking dit bevel tot geloof en bekering ook brengt (eenzeidig misschien, verwaterd, maar toch aanwezig), God dit kan zegenen met zijn Heilige Geest en daar Zijn zegen aan kan verbinden?

Uiteraard is het geloof geen werk, in de zin dat we door te geloven iets kunnen verdienen. Geloven is het als uitgewerkte, arme, schuldige zondaar komen tot Christus, en alles van Hem verwachten. Maar dat is hoewel het een gave is toch een activiteit. Hoewel de bekering van de verloren zoon eenzeidig Godswerk was, lag de plciht om te komen bij hem. De vader kwam hem niet ophalen, maar stond bij het hek te wachten. Als een arminiaan zo komt tot Christus (ondanks zijn andere visie op waarom hij gekomen is), is het bij hem dan geen gave van God, en is hij dan per definitie een ongelovige?

Ik wil geen arminiaanse doctrine goedpraten, want dit kan destructief zijn (net zoals hypercalvinisme destructief kan zijn). Maar ik geloof absoluut niet dat een arminiaan (of een hypercalvinist) per definitie een ongelovige is.
Plaats reactie