EO gezinsdag
Het naar de EO gezindsdag gaan daar is niets mis mee beter dan hangen in en luie stoel naar de Kerk gaan ook niets mis mee, alleen je komt er niet mee in de Hemel; wel door een persoonlijke relatie met God door Zijn Zoon Jezus Christus onze Heilige Verlosser; Hij die wederkomt.
Het veel vuldig gaan naar de Kerk liefst elke dag, is geboden daar er buiten de Kerk de Kerk van Jezus Christus geen Heil is, niets is beter om in Zijn Heilig Huis te zijn.
Het veel vuldig gaan naar de Kerk liefst elke dag, is geboden daar er buiten de Kerk de Kerk van Jezus Christus geen Heil is, niets is beter om in Zijn Heilig Huis te zijn.
Adorote schreef:naar de Kerk gaan ook niets mis mee, alleen je komt er niet mee in de Hemel
Dit lijkt "een beetje" tegenstrijdig.Adorote schreef:daar er buiten de Kerk de Kerk van Jezus Christus geen Heil is, niets is beter om in Zijn Heilig Huis te zijn.
Wat bedoel je precies, Adorote?
Maar de Allerhoogste woont niet in tempelen met handen gemaakt
Nee joh, gooi alles op een hoop.Miscanthus schreef:Is gemeenschap der heiligen alleen mogelijk met mensen die dezelfde leer aanhangen?
Tussen RD en Visie
@geledu: geloof jij ook in de gemeenschap der heiligen?
Leerverschillen is wel leuk maar het maakt eigenlijk niets uit.
Onze voorvaderen hebben dit ook steeds verkeerd gezien.
Waar maakte ze zich druk om waarom hebben ze die Dortse leerregels opgesteld.
Remonstranten, Arminianen, Pelagianen; allemaal broeders, en die kleine verschillen moeten we maar overbruggen : we geloven toch allemaal in God ?
Dit is stap 1
Stap 2 : Hindoes en Moslims ; ook met hen moeten we maar samen ons geloof belijden tenslotte hebben ook zij een religieus besef.
Om discussie op dat punt te voorkomen : uiteraard stel ik moslims en hindoes appart. Maar met diegenen die onder stap 1 benoemd zijn , zijn er wel dusdanige leerverschillen dat je die niet zomaar weg kan redeneren.
De gemeenschap der Heiligen daar geloof ik in, dat is ook een Bijbels gegeven.
Het was bij wijze van spreken.... niet iedereen zal behouden worden nee.... en laten we daar maar geen percentages aan ophangen... Hoeveel het er zijn weet God alleen. Hopelijk zijn het er wel meer dan jou prognose..... want dan doen we tegenwoordig echt veel verkeerd. Gelukkig zijn er een hoop christenen die zich door Christus verlost weten.... en niet door andere dingen. En misschien zijn die in charismatische kringen wel meer aanwezig dan in veel traditionele kerken, waar mensen vaak vanalles denken te moeten en vooral een heleboel niet te mogen.... waar andere vormen soms al leiden tot veroordeling en vooroordelen.Dathenum schreef:En daar ga ik eerlijk gezegt niet vanuit, dat iedereen in een bepaalde kerk of eo-stadion behouden / wedergeboren / bekeerd is. Ik vrees zelfs dat er waar weinig kerken zijn waar meer dan de helft van de leden gered is. Want arglistig is het hart, wie zou het kennen? Mensen zijn zo geneigd om door te leven, en zalig te denken worden met veronderstellingen, werken, ervaringen of anderzinds. Het is werkelijk een wonder van God als iemand zijn zondigheid gaat inzien, en werkelijk in berouw tot Christus vlucht.Marnix schreef:Tja in dat geval heb je toch een stadion vol christenen die behouden worden... en over verschillen kan je met elkaar praten... door elkaar te mijden los je dat niet op.
Begrijp me goed hoor, ik ben geen hartekenner en zal niet zomaar even iemand beoordelen. Ik ben zelf te slecht om ook maar iets van iemand te zeggen. Maar de ervaring heeft me wel voorzichtig gemaakt.
En Dathenum, voorzichtigheid is niet slecht

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kerk met hoofdletter, Tiberius... daar kan je dagelijks heenTiberius schreef:Adorote schreef:naar de Kerk gaan ook niets mis mee, alleen je komt er niet mee in de HemelDit lijkt "een beetje" tegenstrijdig.Adorote schreef:daar er buiten de Kerk de Kerk van Jezus Christus geen Heil is, niets is beter om in Zijn Heilig Huis te zijn.
Wat bedoel je precies, Adorote?
Maar de Allerhoogste woont niet in tempelen met handen gemaakt

Niemand heeft het over wegredeneren. En tja, er kan een hoop over gezegd worden maar ik weet wel dat God de gezinsdag weer enorm heeft gezegend, daar heb ik zojuist alweer wat voorbeelden van gehoord, bij de weekopening hier bij de EO. Blijkbaar stelt Hij deze activiteit dus zeker WEL op prijs. Dat weten doet goed... en laat er dan maar opbouwende liedevolle kritiek komen, bedoeld ter verbetering.... Prima.Geledu schreef:Om discussie op dat punt te voorkomen : uiteraard stel ik moslims en hindoes appart. Maar met diegenen die onder stap 1 benoemd zijn , zijn er wel dusdanige leerverschillen dat je die niet zomaar weg kan redeneren.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik heb het idee dat Adorate de juiste essentie van het woord kerk hier gebruikt... en dat wij die juist een beetje uit het oog verloren zijn en er een hele andere, minder bijbelse betekenis aan hebben gegevenTiberius schreef:Ik heb het idee dat Adorote de termen "kerk" (als gebouw) en "Kerk" (levende lidmaten van Christus) door elkaar heen gebruikt.Marnix schreef:Kerk met hoofdletter, Tiberius... daar kan je dagelijks heenen die zit niet tussen door mensen gemetselde muren.
Dat is niet handig.

Kerk = Kuria = Wat van de Heer is.
Maar dan klopt dit weer niet:Marnix schreef:Ik heb het idee dat Adorate de juiste essentie van het woord kerk hier gebruikt... en dat wij die juist een beetje uit het oog verloren zijn en er een hele andere, minder bijbelse betekenis aan hebben gegevenTiberius schreef:Ik heb het idee dat Adorote de termen "kerk" (als gebouw) en "Kerk" (levende lidmaten van Christus) door elkaar heen gebruikt.Marnix schreef:Kerk met hoofdletter, Tiberius... daar kan je dagelijks heenen die zit niet tussen door mensen gemetselde muren.
Dat is niet handig.
Kerk = Kuria = Wat van de Heer is.
Adorote schreef: naar de Kerk gaan ook niets mis mee, alleen je komt er niet mee in de Hemel
Idd. En als we het goede eruit 'willen' halen, weet ik zeker dat je mooie dingen hoort op zo'n dag.Natuurlijk zijn er grenzen, maar als we elkaar vrij laten waar we die grenzen leggen is er niets aan de hand.Adorote schreef:Het naar de EO gezindsdag gaan daar is niets mis mee beter dan hangen in en luie stoel naar de Kerk gaan ook niets mis mee, alleen je komt er niet mee in de Hemel; wel door een persoonlijke relatie met God door Zijn Zoon Jezus Christus onze Heilige Verlosser; Hij die wederkomt.
Geledu;
Valt het erg tegen om normaal te reageren? Het gaat om een interkerklijke dag, dat is wat anders dan betreffende sprekers uitnodigen in je eigen Gemeente.
Zo kom ik op verschillende plaatsen waar verschillende dingen gezegd worden. Soms heb ik mijn bedenkingen, of weet ik iets niet. Vaak hoor ik fijne dingen tussendoor, of kom ik mensen tegen uit een heel ander milieu waar ik een enorm goed gesprek mee heb. Waarom zou ik dan thuisblijven zitten met oudvaders die onderling soms veel meer vershillend dachten, en de gemeenschap nalaten?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius schreef:Maar dan klopt dit weer niet:Marnix schreef:Ik heb het idee dat Adorate de juiste essentie van het woord kerk hier gebruikt... en dat wij die juist een beetje uit het oog verloren zijn en er een hele andere, minder bijbelse betekenis aan hebben gegevenTiberius schreef:Ik heb het idee dat Adorote de termen "kerk" (als gebouw) en "Kerk" (levende lidmaten van Christus) door elkaar heen gebruikt.Marnix schreef:Kerk met hoofdletter, Tiberius... daar kan je dagelijks heenen die zit niet tussen door mensen gemetselde muren.
Dat is niet handig.
Kerk = Kuria = Wat van de Heer is.Adorote schreef: naar de Kerk gaan ook niets mis mee, alleen je komt er niet mee in de Hemel
Als je in de Kerk zit uit gewoonte of cultuur dat kan, maar dat is religieus vormgeven aan je religieus gevoel; Zit men in de Kerk uit grote behoefte naar Zijn Heilige Woord en Heilige Sacramenten, en dat je weet dat Alleen bij Hem en Zijn Kerk Heil is zal dat leiden tot de weg naar de Hemel; maar dit alles is Genade.
Ik vind hier weinig liefde van uitstralen. Ondanks dat er verschillen van inzicht zijn, hebben wij als broeders en zusters in de Messias, de verplichting om met dezelfde broeders en zuster in gesprek te gaan en hen op grond van de bijbel te overtuigen dat hetgeen men leert niet overeenkomstig Gods woord is.geledu schreef:
Nee joh, gooi alles op een hoop.
Leerverschillen is wel leuk maar het maakt eigenlijk niets uit.
Onze voorvaderen hebben dit ook steeds verkeerd gezien.
Waar maakte ze zich druk om waarom hebben ze die Dortse leerregels opgesteld.
De kerkorde is een document van enig belang, maar kan natuurlijk niet worden uitgeroepen tot onfeilbaar of leidend.
Ik vind het verschil tussen de verschillende christelijke groeperingen toch heel wat kleiner dan tussen christendom, hindoeïsme en de islam.Stap 2 : Hindoes en Moslims ; ook met hen moeten we maar samen ons geloof belijden tenslotte hebben ook zij een religieus besef.
Als ik jou opmerkingen zo lees, dan zou ik eerder willen zeggen dat jij gelooft in de gemeenschap der gereformeerden.De gemeenschap der Heiligen daar geloof ik in, dat is ook een Bijbels gegeven.
Ok, nu is het me duidelijk en ben het met je eens.Adorote schreef:Als je in de Kerk zit uit gewoonte of cultuur dat kan, maar dat is religieus vormgeven aan je religieus gevoel; Zit men in de Kerk uit grote behoefte naar Zijn Heilige Woord en Heilige Sacramenten, en dat je weet dat Alleen bij Hem en Zijn Kerk Heil is zal dat leiden tot de weg naar de Hemel; maar dit alles is Genade.
eo gezinsdag
Kan het zijn dat juist het laagdrempelige van een eo-gezinsdag mensen tot een keuze kan brengen ? Ik weet dat daar meer voor nodig is dan zo'n dag maar waar een kerkbezoek voor een zoekende hoog gegrepen kan zijn kan een eo-gezinsdag maar ook de jongerendag antwoord geven op vragen. Ik wordt er verdrietig van om lezen dat we ons op onze kerk moeten richten en dat die de juiste is. Terwijl we mogen lezen dat het daar niet om gaat, het gaat om je hart, om je echtheid in geloof en niet welk kerkgebouw daarom heen staat. Lees de evangelieen en je ziet dat onze Heer een ieder op zocht en een ieder ook net zo van belang was.
Ik vind dat voor mijzelf altijd een bijzondere les. Ook naar de wereld om ons heen, hoe kunnen wij een getuigenis zijn als we al zo kritsch naar elkaar zijn. Let wel :dan gaat het mij er niet om dat je elkaar niet aan mag spreken op dingen maar laten we ons bewust zijn van dat er in de bijbel staat:ik zal mijn naaste lief hebben als mijzelf ! Voor mij niet altijd een makelijke les maar wel een die van mij gevraagd wordt !
Ik vind dat voor mijzelf altijd een bijzondere les. Ook naar de wereld om ons heen, hoe kunnen wij een getuigenis zijn als we al zo kritsch naar elkaar zijn. Let wel :dan gaat het mij er niet om dat je elkaar niet aan mag spreken op dingen maar laten we ons bewust zijn van dat er in de bijbel staat:ik zal mijn naaste lief hebben als mijzelf ! Voor mij niet altijd een makelijke les maar wel een die van mij gevraagd wordt !
Re: eo gezinsdag
Inderdaad. Het is ook een gezinsdag.... dus de jongere gezinsleden moeten het ook een beetje kunnen begrijpen... maar ach, als je opwekking zingt, het evangelie uitlegt en op een begrijpelijke manier brengt vinden sommigen het al snel te laagdrempelig.... Ik ben het helemaal met Regenboog eens. De gezinsdag is dan ook bedoeld om een heel gezin op te bouwen, een fijne dag te hebben, ze bewust te maken en te stimuleren op het gebied van gezin zijn en geloven... en om samen God te kunnen loven en prijzen. En ik weet dat het mensen heel erg kan raken... misschien is het juist wel de eenvoud van het evangelie die traditionele christenen er aanspreekt... omdat ze niet gewend zijn aan dat het zo gebracht wordt... het is altijd zo ingewikkeld en moeilijk... tenminste, dat maken mensen er van.regenboog schreef:Kan het zijn dat juist het laagdrempelige van een eo-gezinsdag mensen tot een keuze kan brengen ? Ik weet dat daar meer voor nodig is dan zo'n dag maar waar een kerkbezoek voor een zoekende hoog gegrepen kan zijn kan een eo-gezinsdag maar ook de jongerendag antwoord geven op vragen. Ik wordt er verdrietig van om lezen dat we ons op onze kerk moeten richten en dat die de juiste is. Terwijl we mogen lezen dat het daar niet om gaat, het gaat om je hart, om je echtheid in geloof en niet welk kerkgebouw daarom heen staat. Lees de evangelieen en je ziet dat onze Heer een ieder op zocht en een ieder ook net zo van belang was.
En Geledu.... iedereen die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven... Ook al zitten ze er wat leer betreft op bepaalde punten naast. Want Jezus Christus alleen maakt zalig. Waarom reageer je dan zo bot? Evangelisch of Gereformeerd, wie in Hem gelooft wordt gered... en dat zijn er op zo'n dag velen.
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. 2 Wanneer iemand zich inbeeldt dat hij kennis bezit, is het toch nog niet de ware kennis. 3 Maar wanneer iemand God liefheeft, is hij door God gekend. (1 Cor 8 )
Marnix schreef:En Geledu...Waarom reageer je dan zo bot?
Gian schreef:Geledu;
Valt het erg tegen om normaal te reageren?
Ik reageer niet bot of abnormaal, ik constateer alleen maar.
Het is allemaal in de lijn zoals Limosa het in een ander Topic verwoord :
Alle verschillen met de evangelische worden weggepoetst of het om zaken gaat die er niet toe doen.limosa schreef:
het slaat een beetje door toch zeker?
het is ook niet te volgens soms hier, de ene keer moet alles kunnen, een andere keer gaan we tot op de letter en de komma lezen en interpreteren om zo nog weer even de gereformeerde gezindte om de oren te slaan
Dan adviseer ik toch een ieder die er zo over denkt zich eens te verdiepen in de kerkhistorie.
Onze vaderen hebben een strijd gehad tegen al deze remonstrantse gedachten en wij zouden ze weer met open armen binnen moeten halen ??
Ik zou deze denkwijze moeten accepteren op een willekeurig forum maar niet op dit refo forum.
Zolang dit forum deze naam graagt en de forumregels geldig zijn zijn mijn onderstaande opmerkingen gewettigd.
Dus : niet bod maar reformatorisch.