fallen king schreef:Ja, met het spreken over gebedssamenkomsten wil ik zeker niet zeggen dat persoonlijk gebed minder waarde heeft ofzo. Het is juist ook heel belangrijk dat wij een persoonlijk gebedsleven kennen.
Maar ook het gezamenlijk bidden zie ik als een opdracht van God, die wij niet mogen nalaten. Jezus heeft er zelf zo'n heerlijke belofte aan verbonden!
Ik vind samen bidden vreselijk moeilijk omdat ik mijn gedachten dan niet kan concentreren. Ik heb stilte nodig en mijn bijbeltje :
Hoe gaan jullie daarmee om? Heeft er iemand tips?
fallen king schreef:Ja, met het spreken over gebedssamenkomsten wil ik zeker niet zeggen dat persoonlijk gebed minder waarde heeft ofzo. Het is juist ook heel belangrijk dat wij een persoonlijk gebedsleven kennen.
Maar ook het gezamenlijk bidden zie ik als een opdracht van God, die wij niet mogen nalaten. Jezus heeft er zelf zo'n heerlijke belofte aan verbonden!
Ik vind samen bidden vreselijk moeilijk omdat ik mijn gedachten dan niet kan concentreren. Ik heb stilte nodig en mijn bijbeltje :
Ik vind het ook moeilijk
maar als ik alleen bid vind ik het óók vaak moeilijk om m'n gedachten te ordenen
Gelukkig staat het de Heere niet in de weg; Hij kent van verre mijn gedachten!
daarom is het denk ik belangrijk dat je een groepje hebt waarmee je echt vertrouwd bent. En dan merk je dat de anderen het ook moeilijk vinden. Maar als je echt een goede band met elkaar hebt hoef je je ook niet voor elkaar te schamen en geeft het niet als je een zin eens overnieuw begint ofzo.
En soms gaat het wel 'vanzelf'.
Maar altijd blijft de bede: Heere leer ons bidden
uitgeworpen schreef:Ik vind samen bidden vreselijk moeilijk omdat ik mijn gedachten dan niet kan concentreren. Ik heb stilte nodig en mijn bijbeltje :
Niet te krampachtig in ieder geval. Bidden is spreken met God en luisteren naar God en dan zijn stiltes niet erg. Exodus 33:11 En de HEERE sprak tot Mozes van aangezicht aan aangezicht, gelijk een man met zijn vriend spreekt. Zo mogen wij ook me God onze Vader spreken en Hem zeggen wat in ons hart leeft.
En al je niets weet te bidden, bid dan om die Geest der waarheid en der gebeden.
In onze tijd ontstaan er ook in ons soort gemeenten gebedskringen. Een jonge lezer vroeg mij hoe ik daar tegenaan kijk. Het is onder ons een vreemd verschijnsel. Maar in de dagen van onze oudvaders was het niet zo vreemd. Ten diepste was het mede de invulling van de gezelschappen, dat men bijeen kwam, niet alleen om samen te spreken over de dingen van God, maar ook en misschien wel vooral: om samen te bidden om de zegen van God.
U denkt misschien dat het vreemde van de hedendaagse gebedskringen is dat niet alleen een voorganger bidt, maar dat ook andere aanwezigen bidden. Dit is toch niet zo vreemd als u denkt, want in oude tijden gebeurde dat ook op de gezelschappen.
Gebedsbijeenkomsten worden in Engeland en Schotland nog regelmatig gehouden, in de kerk van de Mbuma-zending en in de Philpot-gemeenten. En ik mag eerlijk zeggen dat ik het een- en andermaal erg goed heb gehad.
Als de evangelischen dit onder ons niet hadden opgepakt, zouden we er niet zo argwanend tegenover staan. Maar helaas staan wij er nu wel argwanend tegenover, omdat gebedssamenkomsten meestal worden gehouden in evangelische kringen. Maar dit is geen reden om het goede van deze samenkomsten af te keuren. Als er maar een goede invulling aan wordt gegeven, kan het een gezegend middel zijn voor de doorwerking van Gods Koninkrijk.
Zou het zo verkeerd zijn dat jongeren of ouderen of jongeren met ouderen bijeenkomen om Gods Aangezicht te zoeken in het gebed? Om de Heere te smeken om Zijn krachtige genade? Ik dacht het niet. En zijn er een paar vrouwen die bijeenkomen, niet om gezellig koffie te drinken en nog veel minder om over allerlei onbenulligheden te kletsen, maar om de nood van kerk en volk te dragen tot voor de Troon der genade ..., zou dat niet goed zijn? Denk aan de geschiedenis van Handelingen 16: Lydia en enige vrouwen waren in de plaats waar het gebed gewoonlijk geschiedde ...
Daarom, laten we niet om wille van een eventueel misbruik het gebruik verdacht maken, maar laten we om de Geest der genade en der gebeden smeken dat Hij ons leert bidden en in ons de eerbiedige begeerte verwekt om worstelaar te zijn aan de voeten des Heeren!
Ds. W. Pieters
Men ontmoet maar zelden een persoon die wil luisteren naar wat hij niet horen wil.
In onze tijd ontstaan er ook in ons soort gemeenten gebedskringen. Een jonge lezer vroeg mij hoe ik daar tegenaan kijk. Het is onder ons een vreemd verschijnsel. Maar in de dagen van onze oudvaders was het niet zo vreemd. Ten diepste was het mede de invulling van de gezelschappen, dat men bijeen kwam, niet alleen om samen te spreken over de dingen van God, maar ook en misschien wel vooral: om samen te bidden om de zegen van God.
U denkt misschien dat het vreemde van de hedendaagse gebedskringen is dat niet alleen een voorganger bidt, maar dat ook andere aanwezigen bidden. Dit is toch niet zo vreemd als u denkt, want in oude tijden gebeurde dat ook op de gezelschappen.
Gebedsbijeenkomsten worden in Engeland en Schotland nog regelmatig gehouden, in de kerk van de Mbuma-zending en in de Philpot-gemeenten. En ik mag eerlijk zeggen dat ik het een- en andermaal erg goed heb gehad.
Als de evangelischen dit onder ons niet hadden opgepakt, zouden we er niet zo argwanend tegenover staan. Maar helaas staan wij er nu wel argwanend tegenover, omdat gebedssamenkomsten meestal worden gehouden in evangelische kringen. Maar dit is geen reden om het goede van deze samenkomsten af te keuren. Als er maar een goede invulling aan wordt gegeven, kan het een gezegend middel zijn voor de doorwerking van Gods Koninkrijk.
Zou het zo verkeerd zijn dat jongeren of ouderen of jongeren met ouderen bijeenkomen om Gods Aangezicht te zoeken in het gebed? Om de Heere te smeken om Zijn krachtige genade? Ik dacht het niet. En zijn er een paar vrouwen die bijeenkomen, niet om gezellig koffie te drinken en nog veel minder om over allerlei onbenulligheden te kletsen, maar om de nood van kerk en volk te dragen tot voor de Troon der genade ..., zou dat niet goed zijn? Denk aan de geschiedenis van Handelingen 16: Lydia en enige vrouwen waren in de plaats waar het gebed gewoonlijk geschiedde ...
Daarom, laten we niet om wille van een eventueel misbruik het gebruik verdacht maken, maar laten we om de Geest der genade en der gebeden smeken dat Hij ons leert bidden en in ons de eerbiedige begeerte verwekt om worstelaar te zijn aan de voeten des Heeren!
Dat is nu denk ik 'de koe bij de horens vatten'.
Nu moeten we niet meteen links en rechts van alles overnemen van de evangelischen of charismaten, maar ik denk en geloof vast dat hij hier gelijk heeft.
Dat is nu denk ik 'de koe bij de horens vatten'.
Nu moeten we niet meteen links en rechts van alles overnemen van de evangelischen of charismaten, maar ik denk en geloof vast dat hij hier gelijk heeft.
Het mooie is dat Pieters juist zegt, dat een gebedssamenkomst niet iets van de evangelische stroming is, maar juist vanuit het verleden kerkelijk breed gepraktiseerd werd. Het is niet per definitie iets evangelisch, en daarom gevaarlijk. Zij hebben i.i.g. hun roeping meer verstaan en het wordt tijd dat ook de andere gemeenten het nut er van inzien, want daar praat je over. Kijk, het heeft geen zin als er geen nood is, als er geen honger is. Het is geen wet natuurlijk. Als je geen behoefte hebt, kun je het beter niet doen en je afvragen hoe het komt dat de nood je koud laat. Wat dat aangaat getuigt het feit dat er geen of nauwelijks gebedssamenkomsten zijn meer van de geestelijke armoede in onze gezindte dan van geestelijke rijkdom.
Verleden;integendeel, ook nu vandaag en zal altijd zo zijn wordt er 7 x per dag gebeden de grote uren en de kleine uren .; in de morgen de Lauden(Morgengebed) in de avond de Verspers (avondgebed) in de nacht de completen (nachtgebed) dus dan is de cirkelrond van gebed 7 x getal van de volmaaktheid.
Alles bij elkaar wordt dat genoemd de Getijden .
(de vier andere uren zijni n deze bijdrage niet opgenomen, daar hier de drie belangrijkste worden genoemd).
Adorote schreef:Verleden;integendeel, ook nu vandaag en zal altijd zo zijn wordt er 7 x per dag gebeden de grote uren en de kleine uren .; in de morgen de Lauden(Morgengebed) in de avond de Verspers (avondgebed) in de nacht de completen (nachtgebed) dus dan is de cirkelrond van gebed 7 x getal van de volmaaktheid.
Alles bij elkaar wordt dat genoemd de Getijden .
(de vier andere uren zijni n deze bijdrage niet opgenomen, daar hier de drie belangrijkste worden genoemd).
Wat is de inhoud van de Lauden en de Vespers.
Wat wordt er gebeden in de completen?
van kerk etc, etc.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.