Pim , voordat ik jou ook een goed weekend wens even het volgende :
Pim schreef:over kritisch staan in de GG kan primair gedacht worden. Voor jou is het heel belangrijk dat iemand gelooft in de GG (zie ook je opmerking in het afscheidstopic van Jacob). Het doet jou pijn als mensen daar kritisch tegenover staan.
Die kritiek die van binnenuit komt en waar ik niets proef van liefde en bewogenheid doen mij pijn.
Natuurlijk moet er ruimte zijn voor opbouwende kritiek, maar dan wel uit een bewogen hart.
Het is de toon die de muziek maakt.
Zou het kunnen dat de GG en alles wat de GG zegt iets te belangrijk voor je is?
Wat heet :
te belangrijk ; het is het kerkverband waar ik door Gods voorzienigheid in geplaatst ben door geboorte.
Het is het kerkverband wat ik ondanks de fouten en gebreken van harte lief mag hebben om reden dat God er nog door wil gaan (ondanks de leden) met
Zijn werk.
En als er dan als een watervloed kritiek op dat kerkverband uitgestort wordt dan wekt dat bij mij twee reactie's op :
1. Een menselijke boosheid omdat iets wat me lief is constant wordt aangevallen.
2. Een gedachte van ontzetting als ik denk dat een ieder die deze kritiek uit, dit eens zal moeten verantwoorden. (En dit in het licht van Gods oogappel.)
Verder: heb je wel eens bedacht dat mensen hun kritiek geven als het onderwerp van kritiek ze lief is? Als het me allemaal geen eh.... niets kon schelen, dan zou ik me de moeite wel besparen om kritiek te verwoorden en beargumenteren. Misschien zou je ook zo tegen critici aan kunnen kijken?!
Dit heb ik hier boven al meegenomen in mijn reactie.
Als het gebeurd uit liefde is opbouwende kritiek terecht.
Positieve afbrekende kritiek bestaat niet.
De grootste zorgen over de fouten en gebreken in je kerkverband worden op de knieen besproken met de Grote Ambtsdrager.
Wat ik menigmaal proef op dit forum is dat alles wat reformatorisch is (SGP,"rechtse kerkverbanden", reformatorische levensstijl,reformatorische scholen, reformatorische principes) verschrikkelijk wordt bekritiseerd en dat alles wat nieuw en modern is wordt bejubeld.
Het is niet de eerste keer dat ik deze mening vertolk, en zal ik voor mezelf conclusies moeten trekken.
Goed weekend verder.
Wederkerig wens ik dit jou ook van harte toe.