zondagsviering op vakantie

helma

zondagsviering op vakantie

Bericht door helma »

We zijn bezig om te kijken waar we D.V onze zomervakantie zullen doorbrengen.
Frankrijk lijkt ons wel boeiend (Normandië) maar weet iemand of je daar 's zondags ergens naar een protetsantse kerk kan?

En is er wat op tegen om 's zondags 2 preken te luisteren in je vakantiehuis?
Ik heb er moeite mee om op vakantie te gaan waar je 's zondags niet kan kerken
(alsof je lichamelijke rust zoekt, maar geestelijke rust van minder belang acht)
mijn man vindt het niet zo'n probleem en denkt dat je dat best met je gezin kan oplossen door digitaal preken te luisteren of een soort leesdienst te houden.

Hoe lossen we dit op?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wij waren afgelopen zomer in Normandië. Prachtig! We hebben serieus nagedacht over de vraag of we naar een franse dienst zouden gaan. De dichtstbijzijnde was voor ons St. Lô, altijd nog een uur rijden. En we zouden er weinig tot niets van verstaan. Ik weet het, de gemeenschap der heiligen ervaren zou ook kunnen zonder dat je iets van de preek verstaat, maar toch... We hebben maar wat cd's gebrand met preken en die in alle rust beluisterd. 't Waren goede zondagen. En Normandië kan ik je aanbevelen!

[Die kerk hiernaast is de St. Nicolas in Coutances]
Miscanthus

Re: zondagsviering op vakantie

Bericht door Miscanthus »

helma schreef:We zijn bezig om te kijken waar we D.V onze zomervakantie zullen doorbrengen.
Frankrijk lijkt ons wel boeiend (Normandië) maar weet iemand of je daar 's zondags ergens naar een protetsantse kerk kan?

En is er wat op tegen om 's zondags 2 preken te luisteren in je vakantiehuis?
Ik heb er moeite mee om op vakantie te gaan waar je 's zondags niet kan kerken
Ben ook in Normandië geweest afgelopen zomer. In parijs is een Nederlandstalige dienst maar dat is te ver. Ik ben in Rouen naar de eglise evangelique. de katholieke kerk (op 1 ochtend) en naar de eglise reformee geweest. Daar kunnen geen 20 bandjes of CD's tegenop!

Persoonlijk vind ik het altijd zeer verrijkend om in het buitenland christenen te ontmoeten en de dingen met hen mee te vieren en te beleven. We konden meelezen en meezingen en meebidden. Zelfs -hoewel we niet zo bar veel Franse theologie verstaan, mochten we meevieren, het Sacrament van het heilig avondmaal in een grote kring. Daar heb je geen Frans voor nodig om dat te verstaan. Ik vond het indrukwekkend om in gemeenschap met de kerk van alle plaatsen belijdenis te doen van ons onbetwijfeld Christelijk geloof.
Ga er biddend naar toe en God spreekt!

voor diensten in de buurt, zie: deze link
rekcor

Bericht door rekcor »

helma schreef:Ik heb er moeite mee om op vakantie te gaan waar je 's zondags niet kan kerken
(alsof je lichamelijke rust zoekt, maar geestelijke rust van minder belang acht)
God vraagt volgens mij nergens van ons dat we naar de kerk gaan. Hij wil dat we in een liefdevolle relatie met Hem leven, waarbij de kerk natuurlijk het 'hulpmiddel' bij uitstek is.

Ik zou dus zeggen: geniet lekker van je vakantie! Begin je dag met Hem, eindig je dag met Hem, kortom: lees en leef iedere dag uit Zijn Woord!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:God vraagt volgens mij nergens van ons dat we naar de kerk gaan. Hij wil dat we in een liefdevolle relatie met Hem leven, waarbij de kerk natuurlijk het 'hulpmiddel' bij uitstek is.

Ik zou dus zeggen: geniet lekker van je vakantie! Begin je dag met Hem, eindig je dag met Hem, kortom: lees en leef iedere dag uit Zijn Woord!
Dit is het beste advies :D
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

rekcor schreef:[
God vraagt volgens mij nergens van ons dat we naar de kerk gaan. Hij wil dat we in een liefdevolle relatie met Hem leven, waarbij de kerk natuurlijk het 'hulpmiddel' bij uitstek is.

En dit dan:
22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart,18) in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten19) gereinigd zijnde20) van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen21) zijnde met rein water.22)
23 Laat ons de onwankelbare belijdenis der hoop23) vast houden; (want Die het beloofd heeft, is getrouw);25)
24 En laat ons op elkander acht nemen,26) tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten,27) gelijk sommigen de gewoonte hebben,28) maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
27) bijeenkomst niet nalaten,
Namelijk in de Christelijke vergaderingen, die tot gehoor van Gods woord, algemene gebeden, en gebruik der heilige sacramenten aangericht zijn. Zie Hand. 2:42, en Hand. 20:7; 1 Cor. 11:20, enz.
Hier zeg ik niet mee, dat we beslist op vakantie ergens een kerk moeten vinden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
rekcor

Bericht door rekcor »

Hebreen 10 schreef:SV

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten gelijk sommigen de gewoonte hebben maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

NBV

Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.
Hier had ik vier opmerkingen bij:

1ste) Dit handelt zeer waarschijnlijk over mensen die helemaal niet meer naar de gemeentelijke samenkomsten kwamen, bijv. uit angst voor de Joden (zie Kanttekeningen). Dat iets heel anders dan enkele keren niet naar je eigen kerk gaan i.v.m. vakantie

2de) In diezelfde Kanttekeningen staat een verwijzing naar Matth 18:20, waar staat: "[W]aar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen". Is dit niet het geval in het gezin van Helma?

3de) Deze -terechte- vermaning van Paulus is natuurlijk geen wet, want voor christenen geldt alleen de Wet van de liefde. We moeten er dan ook geen wet van willen maken. Het is een (zeer) goede raad, want alleen red je het niet.

4de) Natuurlijk is het goed om - zoals Miscanthus opmerkte - in het buitenland een gemeente op te zoeken. Wij hebben dat afgelopen zomer ook gedaan, en hoewel ons Frans de 'Wat-en-hoe?'-boekjes nauwelijks ontstijgt, zijn we toch gezegend (letterlijk!) teruggekomen van de dienst.
Unionist

Bericht door Unionist »

OK, God vraagt ons niet om elke zondag ter kerke te gaan.
Ik heb dat helemaal zelf bedacht.

Toch blijf ik het vreemd vinden om nu elke zondag 2x te gaan en ineens in de vakantie niet te hoeven.

Waarom ga ik dan a.s. zondag (stel dat het weer het toelaat) niet met een prekenboek op de hei zitten?

Zijn er niet honderden plaatsen waar je heen kunt en waar je goed kunt kerken? Waarom dan juist die plaatsen opgezocht waar je dat niet kunt?

Normandië is prachtig, dat wil ik graag geloven. Er zijn nog veel meer prachtige plaatsen. Weleens op de Hebriden geweest? Mis je wezenlijk iets als je een iets minder mooie plaats opzoekt waar je dan weer wel naar de kerk kunt?

Goed, Schoolzicht is het andere uiterste. Maar daar tussenin zit toch ook nog een hoop?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Adorote

Bericht door Adorote »

Vreemde draad, over heel de wereld kan je naar de Kerk tot in het kleinste dorp toe.Een echte Christen zal graag als hij/zij op vacantie is naar de locale Kerk gaan van een van de grote denominaties.

OP DAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN!!!
Unionist

Bericht door Unionist »

Het is helaas allang geen garantie meer dat in kerken van de grote denominaties der wereld Bijbels gepreekt wordt.

Ik zoek dan toch liever een kerk van een der kleinere dominaties.
Adorote

Bericht door Adorote »

Unionist schreef:Het is helaas allang geen garantie meer dat in kerken van de grote denominaties der wereld Bijbels gepreekt wordt.

Je snapt er weer niets van .
Unionist

Bericht door Unionist »

Geeft niet. Sommige dingen wil ik ook helemaal niet begrijpen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Unionist schreef:Geeft niet. Sommige dingen wil ik ook helemaal niet begrijpen.
Dat is dan zeer stom.
Unionist

Bericht door Unionist »

is dat zo?
geledu

Bericht door geledu »

Adorote schreef:
Unionist schreef:Het is helaas allang geen garantie meer dat in kerken van de grote denominaties der wereld Bijbels gepreekt wordt.

Je snapt er weer niets van .
Hier nog een die het niet snapt.

Zou je het uit willen leggen Adorote ?
Plaats reactie