Leespreken Gereformeerde Gemeenten

refo

Bericht door refo »

Christiaan schreef: Als er een predikant is zou je toch niet willen dat tie zijn mond zou houden en men een preek zou lezen??
Dat willen we niet. Als er voldoende predikanten zijn zullen er geen preken meer gelezen worden. Hoe geweldig de inhoud misschien ook is, als niemand zoiets begrijpt is zo'n preek lezen alleen nog een ritueel. We koesteren dan ds Fransen, terwijl het om Iemand anders gaat.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:Van zulke preken worden mensen vermoeid en belast.
Totdat ze lezen dat Jezus zegt; komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt......
Als je hiermee bedoelt dat ds. Fransen net als Johannes de Doper de schuld aanwees dan kan ik het met je eens zijn maar ik vrees dat je helaas wat anders bedoelt...
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:
Totdat ze lezen dat Jezus zegt; komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt......
Als je hiermee bedoelt dat ds. Fransen net als Johannes de Doper de schuld aanwees dan kan ik het met je eens zijn maar ik vrees dat je helaas wat anders bedoelt...
Ach. Alsof dat in onze gemeente zou functioneren........ Veel verder als een langebroek en een gemiddelde haar lengte komen wij doorgaans ook niet.
Gian

Bericht door Gian »

Als je de oudvaders hertaald en herformuleert heb je veel meer kans dat ze door de jeugd gelezen worden. Vergelijk de 2 vertalingen van de 'viervoudige staat' maar eens.
Ook geloof ik niet dat we de oudvaders moeten idealiseren. Als ik ze naast elkaar leest kom ik ook levensgrote verschillen tegen.
John Piper besluit in één van zijn boeken "Dit is mijn boodschap voor nú. Over tweehonderd jaar zijn er weer andere mensen die het beter dan mij kunnen vertellen".
Natuurlijk gaat dat niet over wezenlijke zaken, maar meer over de (sociologische) context van de tijd waarin het boek geschreven werd. En dat wordt ook nogal eens vergeten door de huidige oudvaderlezer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Klavier

Bericht door Klavier »

Erasmiaan schreef:Het moet niet zo zijn dat deze preken alleen maar gelezen moeten worden. Maar als de oudvaders in de kerk "not done" zijn, kon het met het geestelijke leven ook wel eens treurig gesteld zijn. Het "oude goud" mag niet gemeden worden. Zo af en toe een preek van een oudvader is erg wenselijk.
Wat is er meer goud aan dan wat de dominees anno 2006 uitspreken? Alleen de vorm van taalgebruik gaat het toch over?
Daar schreef ik over:
Niet alles wat geschreven is, is geschikt om te gebruiken in een leesdient.
Er zijn oude schrijvers die hertaald zijn. Deze lijken me meer geschikt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:gisteren avond wilde Hendrikus mij uitlokken om de 1000ste te posten maar daar heb ik tot nu toe mee gewacht.
Wàt wilde ik?
Hoe kom je dáár nu weer bij? :?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:gisteren avond wilde Hendrikus mij uitlokken om de 1000ste te posten maar daar heb ik tot nu toe mee gewacht.
Wàt wilde ik?
Hendrikus, dat is niet lelijk bedoelt.
Een reactie kan een reactie oproepen meer niet.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Hendrikus, dat is niet lelijk bedoelt.
Dat zei ik toch ook niet?
Ik was me alleen van geen uitlokken bewust...
Jongere

Bericht door Jongere »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Wàt wilde ik?
Hendrikus, dat is niet lelijk bedoelt.
Dat heb je snel voor elkaar. Ik zit hier nu zo'n 2 jaar maar ben nog wel even onderweg.
geledu

Bericht door geledu »

Hiermee zeg je dat Ds Fransen geen geroepen predikant was en dat hij de zaligheid van velen in de weg stond.

Een nogal stevige uitspraak.

Temeer daar er bekend is dat zijn prediking velen tot zegen is geweest.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Erasmiaan schreef:Als we deze preken niet meer lezen dan worden op den duur de oudvaders ook niet meer gelezen. Ik ben er wél voor om een preek van een oudvader of een dominee van voor 1900 te lezen. Als dit nooit meer gebeurt groeien we weg bij onze wortels. Als deze preken niet meer gelezen worden zal de jeugd ook niet zo gauw meer naar een oudvader grijpen. Terwijl dat juist heel wenselijk is.
jaha, want het is oud goud en wat oud is, dat is goed, of je er nu ene barst van begrijpt of niet, 't was toch goed. :?

Het is natuurlijk onzin wat je hier stelt. " Als we deze preken niet meer lezen dan lezen we ook geen oudvaders meer". Waar gaat het nu om in de prediking? Gods zondaarsliefde aan het hart van de hoorders brengen. En daar hebben we het citaat van Ds Fransen echt niet voor nodig. Dat richt de blik alleen maar naar binnen. Dit is toch geen sterken en bemoedigen in het geloof? Dit is alles verdacht maken op gevaar van uittrekken van de goede plantjes.

Enne, als de jeugd inderdaad oudvaders gaat lezen, kan er nog wel eens wat verschil met nu naar boven komen, dus weet wat je wenst......
Ik ben ze namelijk ook gaan lezen :|
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef: Enne, als de jeugd inderdaad oudvaders gaat lezen, kan er nog wel eens wat verschil met nu naar boven komen, dus weet wat je wenst......
Ik ben ze namelijk ook gaan lezen :|
Wat zul jij dan nog veranderen :mrgreen:

Even een citaatje hergebruiken ter illustratie, voorbeeld van een Calvinistische oudvader.
Duidelijk en concreet:
Wanneer iemand deze ene waarheid, dat wij door het geloof Christus bezitten, vasthoudt, zal hij niet langer blijven kleven aan die onderscheiding tussen een gevormd en een nog niet gevormd geloof. Het geloof, zeg ik, is de onwankelbare zekerheid van het geweten, die Christus aangrijpt, gelijk Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden.
Miscanthus

Klavier schreef:[Wanneer iemand deze ene waarheid, dat wij door het geloof Christus bezitten, vasthoudt, zal hij niet langer blijven kleven aan die onderscheiding tussen een gevormd en een nog niet gevormd geloof. Het geloof, zeg ik, is de onwankelbare zekerheid van het geweten, die Christus aangrijpt, gelijk Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden.
Een van de Erskines?
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef:[Wanneer iemand deze ene waarheid, dat wij door het geloof Christus bezitten, vasthoudt, zal hij niet langer blijven kleven aan die onderscheiding tussen een gevormd en een nog niet gevormd geloof. Het geloof, zeg ik, is de onwankelbare zekerheid van het geweten, die Christus aangrijpt, gelijk Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden.
Een van de Erskines?
Neuh, denk het niet!
Miscanthus

uitgeworpen schreef:
Miscanthus schreef:
Een van de Erskines?
Neuh, denk het niet!
nouja hoezo niet? zou toch goed kunnen?
Plaats reactie