hartekreet

helma

Bericht door helma »

MariaW schreef:Nee Bert, het ging niet van die stichting uit. Het is een nieuw opgerichte, nederlandse stichting. Bovendien hebben geen van de predikers de woorden van Romeinen 10 in de mond gehad.

Zoals ik al aangegeven heb was het wel degelijk reformatorisch. Dood in Adam, door de wet schuldig. Maar ook de genade in Jezus Christus. Bijbels dus.

Aan het begin van de conferentie werd gezegd dat de conferentie niet was om mensen úit een kerk te halen en iets nieuws op te richten, maar om mensen toe te rusten. Een vraag was dan ook: hoe word ik bruikbaar in Gods hand? Dat was niet bepaald om uit je kerk te stappen. God heeft je juist die plek in de gemeente gegeven.
Francois Carr zei: bloeien op de plaats waar de Heere je heeft geplant.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef: 1. First Protestant Reformed Church of Edmonton heeft geen website meer. Vroeger wel.
Wat is dit dan?
Dat is ons wekelijk kerkblad. Beschrijft waar de preek over zal gaan, psalters die we zingen, de collectes, wie zal babysitten, ushers, en nieuws in onze gemeente.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MariaW

Bericht door MariaW »

Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef: 1. First Protestant Reformed Church of Edmonton heeft geen website meer. Vroeger wel.
Wat is dit dan?
Dat is ons wekelijk kerkblad. Beschrijft waar de preek over zal gaan, psalters die we zingen, de collectes, wie zal babysitten, ushers, en nieuws in onze gemeente.
Zoiets is de site van heart-cry ook. Lezingen die worden gehouden staan er op. Dus das precies hetzelfde. Met twee maten meten heet dat toch?
Bert Mulder
Contacteer:

MariaW schreef:
Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef:
Wat is dit dan?
Zoiets is de site van heart-cry ook. Lezingen die worden gehouden staan er op. Dus das precies hetzelfde. Met twee maten meten heet dat toch?
Wat bedoel je daar nu mee? Wij geven wel inderdaad onze belijdenis, zoals ik ook hierboven aangegeven heb. Hendrikus zat op de verkeerde pagina van de website van onze kerken te kijken.

Dus hier onze belijdenis en gebruiken:
Beliefs and Practices
The PRC have as their creeds the "Three Forms of Unity" -- the Heidelberg Catechism, the Belgic confession, and the Canons of Dordt. The churches require that all officebearers subscribe to these Reformed confessions. The PRC confess and proclaim the doctrines of double predestination; limited, effectual atonement; total depravity; irresistible grace; and the perseverance of saints, as fundamental truths of the gospel of grace.
By their rejection of "common grace," they mean especially to deny that God is gracious in the preaching of the gospel to all who hear the external proclamation, holding that, although the gospel ought to be preached to all and although all ought to be confronted with the command to repent and believe, God is gracious in the preaching to the elect alone ("particular grace").

The biblical doctrine of the covenant is precious to these churches. They regard it as a truth that is central in Scripture and basic to the Reformed faith, even as it is fundamental to the life of the Reformed believer. The doctrine has been developed in the PRC. They conceive it, not as a contract mutually agreed upon by God and men and dependent upon the fulfillment of stipulated conditions by two parties, but as a living relationship of friendship between God in Christ and the elect church, established and maintained by the sovereign grace of God alone. They deny that faith is a condition to the covenant, holding rather that faith, the "gift of God' (Ephesians 2:8),is the means by which God realizes His covenant, as well as the means by which the elect enjoy the covenant and willingly carry out their part in the covenant.

Among the practical implications of this covenant view, in the thinking of the PRC, is the calling of the church to promote and defend marriage, the earthly symbol of the covenant between Christ and the Church (cf. Ephesians 5:22ff.), as a life-long unbreakable bond. On this basis, the church should, and can, oppose the evil of divorce and remarriage in her communion -- an evil that devastates Protestant churches today, angers God and disgusts godly men and women. Thus also, the family is safeguarded for the sake of the godly rearing of the children, who are included in the covenant (Malachi 2:14-16; Matthew 19:3-15).

Members of the PRC believe that good, Christian schools are a demand of the covenant. They, therefore, have established a number of Christian grade schools and high schools, maintaining them with no small amount of sacrifice. In areas where their own schools are not possible, parents use the existing Christian schools. Young people are encouraged to attend Christian colleges.

In their public worship on the Sabbath, these churches sing only the Psalms (with organ accompaniment) in keeping with article 69 of the Church Order adopted for the Reformed Churches by the Synod of Dordt (1618-1619). They use the King James Version of Holy Scripture, judging it to be the best English translation available, especially as regards the crucial matter of faithfulness to the inspired original.

The PRC note with alarm, if not horror, the widespread abandonment of the doctrine of the inerrant inspiration of Scripture by Reformed churches both in the United States and in Europe; the openness of reformed churches to the charismatic movement; the involvement of Reformed churches in ecumenicity that allies them with churches which are hostile to the distinctively Reformed doctrines, with churches which are theologically "liberal" (churches in the National and World Councils of Churches), and even Rome; and the sheer worldliness of life now tolerated, and in some cases promoted, by Reformed churches, contrary to what the Reformed churches once exhorted as the "antithesis" --the spiritual separation from the world of a holy life. (This last evil is what Francis A. Schaeffer deplored as the evangelical churches' "accommodation" to the world, in his The Great Evangelical Disaster.)

Not a whit less serious to the PRC is the threat of Arminianism. Despite the rejection of Arminianism as false doctrine by the Synod of Dordt, and the condemnation of it by the Westminster Standards, it makes deep inroads into the Reformed churches in the popular doctrines of a universal love of God for sinners revealed in the Gospel; of a death of Jesus for all men without exception, with appeal to John 3:16;and the dependency of God in salvation upon the decision of the sinner ("free will"). If free will is not openly espoused, all too often there is deep silence in the churches' preaching and confession with regard to predestination (election and reprobation) and the other doctrines of sovereign grace. The PRC believe themselves called, as a denomination of Reformed churches, stoutly to defend and enthusiastically to proclaim the historic, creedal, and distinctive doctrines of "Calvinism." They rejoice whenever they see men and women standing, not alone for "conservatism," but for the faith set down in the Canons of Dordt and in the Westminster Confession.

Zoals op de website van onze kerken staat.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
freek

Bericht door freek »

helma schreef:
MariaW schreef:Er moet mij toch iets van het hart.

Er wordt steeds maar gediscussieerd over de gevaren van deze conferentie etc etc. Maar wanneer gaan we nu wérkelijk naar eenheid zoeken?

Met name de buitenlandse sprekers waren zo Bijbelgetrouw, daar kan menig predikant een voorbeeld aan nemen. Elk argument werd ondersteund met een bijbeltekst. Waarom wordt er niet over de inhoud gesproken? Want die was wel degelijk calvinistisch, reformatorisch en bovendien evenwichtig. Ik heb deze week nog een lezing opnieuw bekeken, en toen viel het me op hoe evenwichtig er een lezing gehouden werd.

Misschien moeten mensen die er niet mee eens zijn eerst gaan luisteren óf het werkelijk niet-bijbels is. Want oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde.

helemaal mee eens;

de lezingen waren heel evenwichtig
indrukwekkend
Er kon niemand vrijblijvend onder zitten
Scherp werden de zonden aangewezen maar ook de gewilligheid van Christus om zonden te vergeven.
Zijn die lezingen online. Ben eigenlijk wel benieuwd!
MariaW

Bericht door MariaW »

canadese opwekking

Op deze site wordt helder verwoord waar de sprekers op de conferentie voor staan.
Gian

Bericht door Gian »

geledu schreef:
Gian schreef:
geledu schreef: Als dat je begeerte is zoek je dat in je eigen gemeente en dan verlaat je de onderlingenbijeenkomsten niet.
Geledu, zou je aan kunnen geven hoe we dat practisch gestalte kunnen geven binnen onze eigen Gemeente?
In een eerdere posting heb ik hier wat over geschreven.
Welke posting was dat?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Ondertussen wat onderzoek gedaan over Dr. Sutera. GEVAARLIJK!

Kijk hier maar eens:

(Uit het RD)
De driedaagse conferentie die tot en met zondag duurde, werd vrijdagavond geopend door L. J van Valen uit Dordrecht. Daarna hield de Zuid-Afrikaan dr. Francois Carr een lezing. Zaterdag stonden drie buitenlandse sprekers, allen betrokken bij een opwekking in eigen gemeente, op het programma.

Dr. Sutera, die in zijn Canadese gemeente in Saskatchewan een opwekking meemaakte, sprak over ”De kracht van het gezamenlijk gebed”. Volgens hem stichtte Jezus eigenlijk geen kerk, maar alleen maar een gebedsbijeenkomst waarbij alle 120 leden aanwezig waren.

Uit Handelingen blijkt dat voorgangers en gemeenteleden voortdurend met elkaar in gebed verenigd waren. „De impact van deze biddende gemeente bleek zo groot, dat de heidense wereld spoedig ondersteboven werd gekeerd. De nood van de huidige kerk en wereld kan alleen opgelost worden met een geestelijke opwekking.”

Volgens dr. Sutera kennen alle opwekkingen een ’verborgen’ bron, namelijk gebedssamenkomsten. De liefde tot het materialisme en het amusement, de hang naar menselijke toejuiching en het egocentrisme, hebben volgens hem het gebedsleven doen verflauwen zodat de kerk geen impact meer heeft.

Ter illustratie van zijn betoog behandelde Sutera de opwekkingen in Wales, Zuid-Korea, de Brooklyn Tabernacle in New York en in zijn eigen Canadese gemeente. Volgens Sutera is niet de preek, maar het gezamenlijk bidden de remedie tegen geesteloosheid.
Stelt het gebed boven het Woord, bovendien logend hij dat Christus een Kerk gesticht heeft. En jullie vallen voor zo'n iemand?

Voor je Geestelijke vrede met Christus, blijf hier alsjeblieft vandaan.

Snake oil salesmen. (weet niet hoe ik dat in het Nederlands moet uitdrukken)
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 28 sep 2006, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:Voor je Geestelijke vrede met Christus, blijf hier alsjeblieft vandaan.
Steek 'em in je zak, mensen... :?
MariaW

Bericht door MariaW »

Bert Mulder schreef:Ondertussen wat onderzoek gedaan over Dr. Sutera. GEVAARLIJK!

Kijk hier maar eens:

(Uit het RD)
De driedaagse conferentie die tot en met zondag duurde, werd vrijdagavond geopend door L. J van Valen uit Dordrecht. Daarna hield de Zuid-Afrikaan dr. Francois Carr een lezing. Zaterdag stonden drie buitenlandse sprekers, allen betrokken bij een opwekking in eigen gemeente, op het programma.

Dr. Sutera, die in zijn Canadese gemeente in Saskatchewan een opwekking meemaakte, sprak over ”De kracht van het gezamenlijk gebed”. Volgens hem stichtte Jezus eigenlijk geen kerk, maar alleen maar een gebedsbijeenkomst waarbij alle 120 leden aanwezig waren.

Uit Handelingen blijkt dat voorgangers en gemeenteleden voortdurend met elkaar in gebed verenigd waren. „De impact van deze biddende gemeente bleek zo groot, dat de heidense wereld spoedig ondersteboven werd gekeerd. De nood van de huidige kerk en wereld kan alleen opgelost worden met een geestelijke opwekking.”

Volgens dr. Sutera kennen alle opwekkingen een ’verborgen’ bron, namelijk gebedssamenkomsten. De liefde tot het materialisme en het amusement, de hang naar menselijke toejuiching en het egocentrisme, hebben volgens hem het gebedsleven doen verflauwen zodat de kerk geen impact meer heeft.

Ter illustratie van zijn betoog behandelde Sutera de opwekkingen in Wales, Zuid-Korea, de Brooklyn Tabernacle in New York en in zijn eigen Canadese gemeente. Volgens Sutera is niet de preek, maar het gezamenlijk bidden de remedie tegen geesteloosheid.
Stelt het gebed boven het Woord, bovendien logend hij dat Christus een Kerk gesticht heeft. En jullie vallen voor zo'n iemand?

En uit volgende artikel blijkt ook (in het engels):

Gemoedsgodsdienst
Charismatisch
Emotioneel
Is veel bezig met duivels uit gooien
Ecumenisch
Psychologisch
Arminiaans

http://www.rapidnet.com/~jbeard/bdm/Psy ... d/myst.htm

Voor je Geestelijke vrede met Christus, blijf hier alsjeblieft vandaan.

Snake oil salesmen. (weet niet hoe ik dat in het Nederlands moet uitdrukken)
Je kan ook overal iets achter gaan zoeken. Geen oordeel zónder iemand gehoord te hebben zei ik al. Ik haal wel andere dingen uit dat artikel. En zit jij dan toevallig in de volmaakte kerk?

Dit is dan ook voorlopig mijn laatste posting. Werkelijk alles, maar dan ook alles wordt verdacht gemaakt, veroordeeld, zonder zelf iets ervan gehoord te hebben.

Het zij zo.

"We believe in the Church of Jesus Christ, both universal and local. It consists of all who believe and are redeemed through His blood. Christ is the Head, and the Church is His body. The local church consists of believers in any specific area joined together for worship, edification, fellowship, and proclaiming the Gospel, even to the ends of the earth. Matt. 28:19-20; Acts 2:41-47; Eph. 1:22-23."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

MariaW schreef:Je kan ook overal iets achter gaan zoeken. Geen oordeel zónder iemand gehoord te hebben zei ik al. Ik haal wel andere dingen uit dat artikel. En zit jij dan toevallig in de volmaakte kerk?

Dit is dan ook voorlopig mijn laatste posting. Werkelijk alles, maar dan ook alles wordt verdacht gemaakt, veroordeeld, zonder zelf iets ervan gehoord te hebben.
Kijk, dit is dan het gevolg. Elkaar vereten/verbijten dan gebeurt er dit. Erg triest, maar ik snap het wel dat je hier je laatste post denkt neergezet te hebben. Niet doen! :wink:
We zouden trouwens ook niet op de persoon spelen, ook niet als dat buitenlandse predikanten zijn.
De volmaakte kerk is hier niet, maar we kunnen er toch wel iets anders mee omgaan dan zo, hoop ik.
Laatst gewijzigd door Mister op 28 sep 2006, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gian

Bericht door Gian »

Bert, je haalt je info uit precies dezelfde hoek als Dennis Grutzmacher. Daarmee hoop ik dat voor de meesten alhier je link waardeloos bevonden zal worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:Bert, je haalt je info uit precies dezelfde hoek als Dennis Grutzmacher. Daarmee hoop ik dat voor de meesten alhier je link waardeloos bevonden zal worden.
En wie is Dennis Grutzmacher?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Google maar even zijn naam, dan weet je het zo... 8)
Bert Mulder
Contacteer:

MariaW schreef:canadese opwekking

Op deze site wordt helder verwoord waar de sprekers op de conferentie voor staan.
Niet Dr. Sutera blijkbaar
Gesloten