Dat hangt niet alleen van de persoon van de predikant af, maar wat hij in de opleiding en van God geleerd heeft.Kislev schreef:Kon wel eens zo zijn dat als ze alles maar aannamen dat je over een paar jaar zeer hard zit te zuchten. Ik zucht liever om een predikant dan over een predikant.
Curatorium GG
- Miscanthus
Een godsdienstdocent van mij op de middelbare school is ook afgewezen door het curatorium. Als je dan ziet dat zo'n man echt tot zegen is en de meest ruige jongens met respect over hem praten dan kon het nog wel eens zo zijn dat hij als predikant z'n honderden had verslagen maar als godsdienstdocent z'n duizenden.
- Miscanthus
welja, neem maar een voorschot op de toekomst en de verborgen wil van God. :|Kislev schreef:Een godsdienstdocent van mij op de middelbare school is ook afgewezen door het curatorium. Als je dan ziet dat zo'n man echt tot zegen is en de meest ruige jongens met respect over hem praten dan kon het nog wel eens zo zijn dat hij als predikant z'n honderden had verslagen maar als godsdienstdocent z'n duizenden.
Tja misschien doe je dat ook wel doordat je het afkeurt dat het C. zoveel mensen afwijst. Tis maar net hoe je het mes houdt, t snijdt aan twee kanten.Miscanthus schreef:[
welja, neem maar een voorschot op de toekomst en de verborgen wil van God. :|
We weten allemaal wat beter is toch

Enneh.. voor hen die zo'n probleem hebben met het curatorium, hier is niet de juiste plaats om te klagen en te schelden, dan moet je bij de heren curatoren zelf, of beter nog bij God zelf zijn. :arrow: :idea:

Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
- Christiaan
Sommige curatoren stellen zich boven God en gebod!olfie schreef:Tja misschien doe je dat ook wel doordat je het afkeurt dat het C. zoveel mensen afwijst. Tis maar net hoe je het mes houdt, t snijdt aan twee kanten.Miscanthus schreef:[
We weten allemaal wat beter is toch![]()
![]()
Enneh.. voor hen die zo'n probleem hebben met het curatorium, hier is niet de juiste plaats om te klagen en te schelden, dan moet je bij de heren curatoren zelf, of beter nog bij God zelf zijn. :arrow: :idea:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Christiaan schreef:Want? Kun je dat even concreet maken adv. de praktijk?olfie schreef:Tja misschien doe je dat ook wel doordat je het afkeurt dat het C. zoveel mensen afwijst. Tis maar net hoe je het mes houdt, t snijdt aan twee kanten.Miscanthus schreef:[
![]()
Sommige curatoren stellen zich boven God en gebod!
- Miscanthus
hier komt de aap uit de mouw.olfie schreef:Enneh.. voor hen die zo'n probleem hebben met het curatorium, hier is niet de juiste plaats om te klagen en te schelden, dan moet je bij de heren curatoren zelf, of beter nog bij God zelf zijn. :arrow: :idea:
Men ziet het curatorium als een goddelijke institutie, die claimt een oordeel Gods uit te spreken, of in ieder geval een oordeel naar de zin en mening van God. Dat ze dat proberen wil ik geloven, maar om te stellen dat het dus Gods wil is dat er een predikantentekort is, gaat mij veel te kort door de bocht.
Aan de een kant roepen en klagen over weinig doorbrekend werk en aan de andere kant ook werk van God tegenhouden of afwijzen.
Marnix had wel een punt: God zegt straks dat Hij genoeg mensen heeft aangemeld, maar dat de GG ze zelf niet goed genoeg vond.
- Christiaan
Olfie verkeerd gequote alleen de laaste regel is van mij!olfie schreef:Christiaan schreef:Want? Kun je dat even concreet maken adv. de praktijk?olfie schreef:Tja misschien doe je dat ook wel doordat je het afkeurt dat het C. zoveel mensen afwijst. Tis maar net hoe je het mes houdt, t snijdt aan twee kanten.Miscanthus schreef:[
![]()
Sommige curatoren stellen zich boven God en gebod!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Je weet dus wel de verborgenheden Gods? Knap!Miscanthus schreef:hier komt de aap uit de mouw.olfie schreef:Enneh.. voor hen die zo'n probleem hebben met het curatorium, hier is niet de juiste plaats om te klagen en te schelden, dan moet je bij de heren curatoren zelf, of beter nog bij God zelf zijn. :arrow: :idea:
Men ziet het curatorium als een goddelijke institutie, die claimt een oordeel Gods uit te spreken, of in ieder geval een oordeel naar de zin en mening van God. Dat ze dat proberen wil ik geloven, maar om te stellen dat het dus Gods wil is dat er een predikantentekort is, gaat mij veel te kort door de bocht.
Aan de een kant roepen en klagen over weinig doorbrekend werk en aan de andere kant ook werk van God tegenhouden of afwijzen.
Marnix had wel een punt: God zegt straks dat Hij genoeg mensen heeft aangemeld, maar dat de GG ze zelf niet wilde.
Als jij het werk van God kan tegenhouden dan vindt ik je heel knap.
Maar ff zonder gein. Het curatorium is geen goddelijke institutie (zijn we het zowaar nog eens ook
En het gaat er bij mij niet in, dat het curatorium Gods Raad dwarsboomt of dat zou kunnen. Het zal straks écht niet zijn: "Het is jullie fout dat er niet meer mensen in de hemel zijn!"
Ik kan jouw stelling moeilijk weerleggen evenals ondersteunen.
Ik kan niet weten of het Gods wil ís! net zo min als dat jij dat kan.
En dan om op deze aanname het curatorium aan te vallen, vindt ík weer wat kort door de bocht, en zoals ik al zei, is dit het verkeerde adres.
Als ik problemen heb met mijn auto dan hoef ik ook de kaasboer daar niet van te overtuigen.
P.s. en je passeert nu het vetgedrukte gedeelte
Ik denk dat we eerst moeten nadenken over óf een keuring goed is, en dán pas over hoe deze toegepast zou moeten worden.Mister schreef:Hm, de beginvraag was: 'zijn er Bijbelse gronden van het hebben van een curatorium'
Ik denk dat de meesten (allen?) het hier wel met me eens zullen zijn als ik stel dat een keuring nodig is. De vraag is dus (1) wie er keurt, (2) op welke gronden men keurt, en (3) wanneer die keuring plaats vindt.
1. Wie: M.i. zijn hier slechts drie mogelijkheden.
a) Geen keuring / de predikant keurt zichzelf en geeft zichzelf autoriteit. Dit zie je mn bij secten, waarbij één of enkelen zich de autoriteit aanmeten. De gemeente past zich aan aan de predikant, niet de predikant aan de gemeente.
b) Een kerkelijke commissie keurt de predikant, oftwel: een curatorium. Een curatorium zou je verwachten in een hiarchische kerkstructuur (zoals de RK dat kent), niet in een presbyteriaans/democratische kerkstructuur (zoals de reformatorische kerken in NL dat hebben).
c) De gemeente keurt. Hoe dit uitgevoerd wordt, kan verschillen. Je zou dit kunnen doen dmv proefpreken voordat iemand toegelaten wordt als predikant, of door een verplicht attest van de kerkeraad (dan oordeelt de kerkeraad namens de gemeente nalv een gesprek en je levenswandel). De beste optie lijkt mij het keuren dmv beroepen: Een niet-rechtzinnige predikant krijgt geen beroepen.
2. Op welke gronden. M.i. zouden de gronden moeten zijn:
a) Onberispelijke levenswandel
b) Stabiel en levend geloof (e.g. deelname aan de kerk/weekdiensten, geen avondmaalsmijding)
De grote vraag is hoe je dit het beste kan keuren. Ik denk dat de mogelijkheden zijn:
a) Op basis van de mening van de gemeente en/of kerkeraad over betreffende persoon
b) Op basis van een gesprek
c) Op basis van preken die betreffende persoon houdt (mn van toepassing bij toetsing ná afronden van studie, of aan het einde ervan)
3. Wanneer: Ik denk dat dit de mogelijkheden zijn:
a) Bij de toelating tot de studie
b) Na afronding van de studie
c) Bij de beroeping
De vraag is dus (1) wie er keurt, (2) op welke gronden men keurt, en (3) wanneer die keuring plaats vindt.

Zonder dollen, proef ik uit je bijdrage dat een curatorium niet vindt passen in de gereformeeerde traditie?
Bij punt 2 en 3 van je betoog lijkt het me alle door jouw genoemde punten tezamen worden ingezet!
Niemand kan Gods Raad dwarsbomen. Daarom kan Gods Raad ook nooit als argument gebruikt worden. Gods gaat Zijn eigen gang, maar wij hebben onze verantwoordelijkheid te nemen. Want wij mensen kunnen wel tegen Gods (geopenbaarde) wil ingaan. Zo zou je kunnen redeneren dat de Bijbel laat zien dat iedere gemeente een eigen predikant heeft of hoort te hebben. En dat het feit dat we daar in GG ver van af zijn een bewijs is dat we in het toelaten van predikanten op de een of andere manier handelen tegen Gods wil. Want een feit blijft, dat er mensen worden afgewezen, terwijl er een groot tekort is.olfie schreef: En het gaat er bij mij niet in, dat het curatorium Gods Raad dwarsboomt of dat zou kunnen. Het zal straks écht niet zijn: "Het is jullie fout dat er niet meer mensen in de hemel zijn!"
Ook met je laatste zin waag ik het oneens te zijn. Wij hebben wel degelijk een verantwoordelijkheid om te proberen onze naaste in de hemel te krijgen. Als we die verwaarlozen, laden we schuld op ons.
Non-argument. In de eerste plaats hebben alle GG'ers indirect te maken met het curatorium. Zij zijn het die de mensen toelaten waardoor het Woord van God tot hen komt. Daarnaast: in de gereformeerde kerkregering ligt het laatste gezag bij de leden. Wie de mening van het grondvlak verandert, verandert uiteindelijk het functioneren van het curatorium. Tenslotte: het een sluit het ander niet uit. Bij gelegenheid heb ik de mensen die dicht bij het curatorium staan vragen gesteld. Meestal heb ik die gelegenheid echter niet, en dan doe ik mee aan een discussie hierzo.Als ik problemen heb met mijn auto dan hoef ik ook de kaasboer daar niet van te overtuigen.
P.s. en je passeert nu het vetgedrukte gedeelte