Waarom is dit twijfel zaaien? Vat ik niet zo.Auto schreef:Ach, en dan is zeker ds. Van Heteren ook een twijfelzaaier.
" URK - „De mens moet de deur van zijn hart voor Christus opendoen. Hij kan dat echter niet door eigen kracht, maar door gegeven kracht. De klink van de deur zit niet aan de binnenkant, maar aan de buitenkant.”
Dat zei ds. A. van Heteren, christelijk gereformeerd predikant in Urk, zaterdag op de ontmoetingsdag van Bewaar het Pand in Urk. Dat een mens zelf de deur van zijn hart moet openen, weerlegde ds. Van Heteren met de woorden uit Handelingen 16:14, waar staat dat de Heere het hart van Lydia de purperverkoopster heeft geopend en dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.
Volgens de Urker predikant is er onderscheid tussen plicht en bekwaamheid. De mens heeft de plicht zijn hart voor Christus open te doen, maar hij is daartoe niet bekwaam, omdat hij zijn hart hermetisch voor Hem gesloten heeft. „Net als bij Lydia moet de Heere een wonder werken. Het wonder van Gods almacht is nodig. Hij opent het hart dat voor Hem gesloten is.”
Tijdens het horen van Paulus’ preek heeft de Heere het hart van Lydia geopend. „Dan opent zij haar huis voor de dienst van God en aan het eind van haar leven is het vaderhuis van God voor haar geopend.” "
Curatorium GG
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 21 okt 2005, 00:55
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Even niet om de hypercalvinist uit te hangen, maar de gezonde spanning terug te brengen.Miscanthus schreef:Ze vergeteh erbij te zeggen dat God ons hoort als we Hem smeken om de opening van ons hart.
Open my heart, and come in Lord Jezus.....
"Niet een iegelijk die daar zeg Heere HEERE...()".
Wie zoekt zal vinden... dat is waar.
Maar Ezau zocht ook de zegen.. maar verkreeg deze niet. En later bleek wel dat hij met tijdelijke zegeningen genoeg had 'Ik heb genoeg mijn broeder' (vrij vertaald
Maar op dat moment was het hem wel degelijk om de zegen te doen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
idd, en meteen is satan erbij om twijfel te zaaien......olfie schreef:Even niet om de hypercalvinist uit te hangen, maar de gezonde spanning terug te brengen.Miscanthus schreef:Ze vergeteh erbij te zeggen dat God ons hoort als we Hem smeken om de opening van ons hart.
Open my heart, and come in Lord Jezus.....
"Niet een iegelijk die daar zeg Heere HEERE...()".
Wie zoekt zal vinden... dat is waar.
Maar Ezau zocht ook de zegen.. maar verkreeg deze niet. En later bleek wel dat hij met tijdelijke zegeningen genoeg had 'Ik heb genoeg mijn broeder' (vrij vertaald).
Maar op dat moment was het hem wel degelijk om de zegen te doen.
Nee, er moet worden gekeken naar geloof.... en of men leeft naar wat men zegt te geloven. Alleen vraag ik me wel eens af of er niet teveel wordt gekeken naar roeping... en naar allerlei andere zaken.limosa schreef:begrijp ik nou goed dat jij toetsing helemaal niet nodig vind en dat iedereen dus gewoon predikant moet kunnen worden?Marnix schreef:en op welke criteria wordt en getoetst? Ik lees van toetsing niet zoveel in de Bijbel, behalve bij de aanstelling van de 12e apostel die Judas moet gaan vervangen... daar gaat het er echter wat anders aan toe dan bij het Curatorium. De vraag is natuurlijk: Is de toetsing goed, en worden er niet onterecht geroepenen afgewezen op basis van verkeerde criteria.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bedankt voor je antwoord. Mijn vraag blijft natuurlijk wel staan:Erasmiaan schreef:Er wordt getoetst aan de bekering en roeping van degenen die zich gedrongen voelen het Woord te prediken. En ik kan me zo voorstellen dat er dan geluisterd wordt of de drie stukken in de bekering naar voren komen: ellende, verlossing en dankbaarheid. Ook wordt de roeping getoetst. Is God het die ze riep, of hebben ze zelf, uit eigen beweging, naar het ambt gegrepen? En dan komt het meest tere moment; geeft de Heere getuigenis in de harten van de curatoren? Als hij die zich tot het predikambt wenst te begeven, werkelijk van de Heere geroepen is, zal de Heere er op dat moment ook Zijn getuigenis van geven, en een pad banen door de golven. Dit onderzoek moet alzo geschieden omdat een mens zichzelf zo makkelijk kan bedriegen met een roeping. Zouden niet alle mensen die door God bekeert zijn uit willen gaan om het iedereen toe te roepen dat ze onbekeert zijn en dat ze gered moeten worden?!! Maar deze lust om van God en van Zijn daden te spreken is nog geen roeping van Gods wege. Daarom acht men het in de GerGem van belang om daar een commissie naar te laten luisteren, die verder geen kennis aan die persoon heeft. Omdat ons hart arglistig en boos is en ons kan bedriegen, niet alleen naar de eeuwigheid, maar ook voor zulk een zaak als de roeping tot het predikambt.Marnix schreef:en op welke criteria wordt en getoetst? Ik lees van toetsing niet zoveel in de Bijbel, behalve bij de aanstelling van de 12e apostel die Judas moet gaan vervangen... daar gaat het er echter wat anders aan toe dan bij het Curatorium. De vraag is natuurlijk: Is de toetsing goed, en worden er niet onterecht geroepenen afgewezen op basis van verkeerde criteria.
Wel wil ik absoluut afstand nemen van onfeilbaarheid van het curatorium. Ook daar zitten mensen, van gelijke bewegingen als ieder ander, die in zichzelf ook niets hebben, maar het alleen van de Heere moeten en mogen verwachten. Daarom mogen we wel oproepen tot gebed voor het curatorium dat ze maar bij de Heere vandaan licht mogen krijgen om het onderscheid aan te brengen.
Verder wil ik me voor wat het ontstaan van het curatorium betreft graag aansluiten bij wat Geledu hierover opmerkte.
Is de toetsing goed, en worden er niet onterecht geroepenen afgewezen op basis van verkeerde criteria.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het zijn eigenljik 2 vragen.Marnix schreef:Mijn vraag blijft natuurlijk wel staan:
Is de toetsing goed, en worden er niet onterecht geroepenen afgewezen op basis van verkeerde criteria.
Onterecht afgewezen: Ik denk dat de leden van het Curatorium er zelf mee worstelen, ook achteraf. Sommige studenten worden pas na meerdere keren opgegaan te zijn aangenomen.
Verkeerde kriteria: Ik ken ze niet inhoudelijk. Maar ik neem aan dat de kriteria via kerkordelijke wegen zijn vastgesteld.
Geen kennis aan de persoon schrijf je. Dat vat ik niet helemaal. Wat bedoel je daarmee?Erasmiaan schreef:Daarom acht men het in de GerGem van belang om daar een commissie naar te laten luisteren, die verder geen kennis aan die persoon heeft. Omdat ons hart arglistig en boos is en ons kan bedriegen, niet alleen naar de eeuwigheid, maar ook voor zulk een zaak als de roeping tot het predikambt.
En als er nu iemand opkomt uit de Gemeente van een der curatoren?
En nog een vraag; Waarom niet elk jaar andere curatoren ipv altijd dezelfde? Dan werk je toch in de hand dat je mannen van een bepaalde ligging binnenhaalt?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dat neem ik ook aan maar dat zegt niet zoveelKlavier schreef:Het zijn eigenljik 2 vragen.Marnix schreef:Mijn vraag blijft natuurlijk wel staan:
Is de toetsing goed, en worden er niet onterecht geroepenen afgewezen op basis van verkeerde criteria.
Onterecht afgewezen: Ik denk dat de leden van het Curatorium er zelf mee worstelen, ook achteraf. Sommige studenten worden pas na meerdere keren opgegaan te zijn aangenomen.
Verkeerde kriteria: Ik ken ze niet inhoudelijk. Maar ik neem aan dat de kriteria via kerkordelijke wegen zijn vastgesteld.


Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Als ik zo via preeklinks.nl preken beluister van studenten van de GG dan heb ik niet de indruk dat de curatorium eenkennig is.
Toen het curatorium de laatste keer vergaderde en er 2 waren aangenomen werd er hier flink gemopperd 'je moet blijkbaar eerst ouderling zijn en voor de klas staan" etc. Vervolgens blijkt dat er ook iemand aangenomen is die nooit in een kerkenraad heeft gezeten en ook nooit in het onderwijs werkzaam is geweest maar wel uit een linkse gergem komt.
Er zitten nu nog 10 studenten op de theologische school die de komende 4 jaar predikant worden. Dergelijke aantallen zijn lang niet meer voorgekomen.
Heb wel eens de indruk dat men allicht een stok vindt om de hond te slaan. Persoonlijk ben ik blij met het curatorrium.
Toen het curatorium de laatste keer vergaderde en er 2 waren aangenomen werd er hier flink gemopperd 'je moet blijkbaar eerst ouderling zijn en voor de klas staan" etc. Vervolgens blijkt dat er ook iemand aangenomen is die nooit in een kerkenraad heeft gezeten en ook nooit in het onderwijs werkzaam is geweest maar wel uit een linkse gergem komt.
Er zitten nu nog 10 studenten op de theologische school die de komende 4 jaar predikant worden. Dergelijke aantallen zijn lang niet meer voorgekomen.
Heb wel eens de indruk dat men allicht een stok vindt om de hond te slaan. Persoonlijk ben ik blij met het curatorrium.
Het grootste nadeel is dat je je innerlijk bloot moet leggen voor mensen die je niet kent. Dat doe je makkelijker als er een bekende bij is. Ben je kerkenraadslis dan heb je mogelijk al eens hart tot hart met een curatoriumlid gesproken. En de kandidaat die geen kerkenraadslid was en uit een linkse gemeente? Was die niet iets in de psychologie? :mrgreen:
Hoe sterker de roeping, hoe duidelijker weer te geven.refo schreef:Het grootste nadeel is dat je je innerlijk bloot moet leggen voor mensen die je niet kent.
En zeker, dat ben ik met je eens, het gaat om tere zaken die mogelijk niet in een enkel gesprek correct zijn weer te geven.
Ook de persoon die opgaat heeft het gebed nodig van de gemeenten.
Tja, zou kunnen. Maar evengoed ook niet.Dat doe je makkelijker als er een bekende bij is. Ben je kerkenraadslis dan heb je mogelijk al eens hart tot hart met een curatoriumlid gesproken.
Ja, volgens het RD wel. Maar er zijn meer specialisten als dominee aangenomen. Jurist, tandarts, manager, verkoper, directeur, rector en noem maar op. Evengoed een boerenknecht met veel genadegaven, een onderwijzer met feeling voor de jeugd etc.En de kandidaat die geen kerkenraadslid was en uit een linkse gemeente? Was die niet iets in de psychologie? :mrgreen:
In het algemeen vooral veel levenservaring/wijsheid en maatschappelijk met beide benen op de grond. Dat is wel zo praktisch. Dit in tegenstelling tot jongeren die de Universiteit doen en vervolgens jong en groen gemeentes moeten dienen als herder en leraar en vooral moeite hebben met erkenning van ambtelijk gezag.
Het curitorium heeft zo zijn voordelen. Uiteraard zijn er nadelen te verzinnen, maar dat geldt, denk ik, wel voor elke constructie om predikanten toe te laten.
De opmerking die ik las, dat de samenstelling zou moeten rouleren vind ik persoonlijk wel een sterke. Dat zou in ieder geval de beeldveroming ten goede komen. Los van de feitelijke juistheden bij degenen die een negatief beeld hebben van het Curatorium.
Ja hallo, je wil toch dominee worden? Als dan het bezwaar is dat je tegen onbekenden niets van je afkomst durft te vertellen, dan hoef je ook geen dominee te worden. En als het goed is hoeven ze het toch niet alleen te doen?refo schreef:Het grootste nadeel is dat je je innerlijk bloot moet leggen voor mensen die je niet kent. Dat doe je makkelijker als er een bekende bij is. Ben je kerkenraadslis dan heb je mogelijk al eens hart tot hart met een curatoriumlid gesproken. En de kandidaat die geen kerkenraadslid was en uit een linkse gemeente? Was die niet iets in de psychologie? :mrgreen:
De criteria zijn (in de GG) niet kerkordelijk vastgelegd, voorzover ik weet. Dat kan ook moeilijk, want de GG hanteert de Dordtse kerkorde, maar dan een beetje anders voor wat dit punt betreft.
Daarnaast is het uit de aard der zaak onmogelijk om criteria vast te leggen, omdat het gaat om het 'getuigenis van de Heere in de harten van de curatoren', zoals Erasmiaan schrijft. Heel nuchter gezegd: het gaat om gevoelens, en niet om feiten.
Daarnaast is het ook zonder meer tegen de geest van de kerkorde in dat curatoren voor het leven benoemd worden, en dat zij zelf de opvolgers van overleden curatoren kiezen.
Daarnaast is het uit de aard der zaak onmogelijk om criteria vast te leggen, omdat het gaat om het 'getuigenis van de Heere in de harten van de curatoren', zoals Erasmiaan schrijft. Heel nuchter gezegd: het gaat om gevoelens, en niet om feiten.
Daarnaast is het ook zonder meer tegen de geest van de kerkorde in dat curatoren voor het leven benoemd worden, en dat zij zelf de opvolgers van overleden curatoren kiezen.