Kamer akkoord met verbod op pedagogische tik

Klavier

Bericht door Klavier »

BJD schreef:
Klavier schreef:Kortom:
Donner maakt nu beleid om de incidenten te bestrijden.
Een gouden regel in management: Maak NOOIT beleid op incidenten. Dat is het kenmerk van de slechte bestuurder.
Ik ken de cijfers niet, wel weet ik dat er schrikbarend veel kindermishandeling plaats vind onder de noemer pedagogische tik. Dat noem ik geen incidenten. Ik zie dat in mijn dagelijkse werkervaring.
Dat betekent dan maar niet dat het kind met het badwater weg moet!
Als de wetgeving op de kindermishandeling moet worden aangescherpt, dan ook gewoon doen.
Maar dat is wel heel wat anders dan wat er nu ligt.
Er ligt nu een wet die iets wat beslist geen mishandelen is, tot misdaad bestempelt!
Klavier

Bericht door Klavier »

Unionist schreef:Ik ben het zowel met de [aangepast:één na] laatste posting van Petrus als die van BJD eens. En daarom denk ik niet dat de politie aan je raam staat te gluren tot je je van de honing snoepende zoontje een tik op de vingers geeft. Je kunt je bij verdenking van mishandeling echter niet meer achter de pedatik verschuilen. En dat is goed.
Dat dachten we eerder ook bij de gelijkstelling van Godsdienstvrijheid en het gelijkheidsbeginsel.
Garanties tot en met. Een commissie om te toetsen.
Nog geen 10 jaar later wordt de wet gelijke behandeling boven de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van Godsdienst gesteld.
De uitvoering van de wet wordt niet bepaald door de opsteller van de wet maar door zijn politieke nakomelingen die het gaan handhaven.
Er liggen geen garanties dat de tik op de vingers gedoogd zullen worden in de toekomst. Een wet is een juridische norm. Als er een proefproces komt kan een rechter niets anders dan de wet volgen.
Je zou maar een buurman hebben die een hekel aan je heeft en je aanklaagt bij een tik op de broek. :roll:
schaap

Bericht door schaap »

Petrus schreef:Ik ben nog opgevoed met "klis klets klats klandere, van de ene bil op de andere" ofwel een fink pak voor de broek als ik over de schreef was gegaan...............nou, ik ben er echt niks slechter van geworden hoor................

al dat gezanik over pedagogische onzin.....watjes krijg je daarvan, dat, áls ze al eens een ferme knal voor hun reet krijgen, ze meteen huizenhoog beginnen te bléren..............

Niks gezeur over verbieden van een tik, gewoon ouderwets "pak 'n beet Marie", dat is je verdiende loon als je niet wil luisteren.

Klinkt én is mogelijk heel ouderwets, maar het werkte altijd prima, en niemand van mijn generatie is er slechter van geworden: geen trauma's van een stevig pak voor de broek.................
Ja ideaal gezien zou een GOED gebruik goedgekeurd moeten worden. Probleem is echter dat ouders ook zondige mensen zijn en dus in de fout kunne gaan, Slaan uit frustrastie, boosheid, machtsgevoel, slecht humeur, of als ze zelf tikken gehad hebben. Ik zie genoeg mannen die geen onderscheid kunnen maken tussen gevoelige kinderen en kinderen die inderdad een pak rammel zouden kunnen gebruiken.

Ik vind wettelijk verbieden onzin, maar ze zoiuden wel aandacht kunnen besteden aan het leren kennen van je kinderen en wat het beste voor hen is. Dus geen simpele wel of niet benadering.
arti

Bericht door arti »

Petrus schreef:Ik ben nog opgevoed met "klis klets klats klandere, van de ene bil op de andere" ofwel een fink pak voor de broek als ik over de schreef was gegaan...............
Ik ook, maar ben er na bijna 30 jaar nog niet los van. Iedere keer komt dat weer boven als ik mijn vader zie.
Duuk

Bericht door Duuk »

Gian schreef:Wie niet horen wil moet maar voelen. Als de pedagogische tik verboden wordt krijgen ze gewoon een pedagogische dreun :mrgreen:
Wij sluiten ze altijd op in de kruipkelder voor een paar uur :lol: :mrgreen:
helma

Bericht door helma »

Duuk schreef:
Gian schreef:Wie niet horen wil moet maar voelen. Als de pedagogische tik verboden wordt krijgen ze gewoon een pedagogische dreun :mrgreen:
Wij plakken ze altijd achter het behang :wink:
(Heb je tenminste regelmatig een ander behangetje)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

helma schreef:
Duuk schreef:
Wij plakken ze altijd achter het behang :wink:
(Heb je tenminste regelmatig een ander behangetje)
Nee joh, we gebruiken gewoon de plantenspuit; geeft ook een schrikreaktie. :wink:
Petrus

Bericht door Petrus »

schaap schreef:......... wat het beste voor hen is. Dus geen simpele wel of niet benadering.
Ik heb mijn kinderen opgevoed met een "nee, wánt.........en dan de reden van dat néé.
uitgeworpen

Petrus schreef:
schaap schreef:......... wat het beste voor hen is. Dus geen simpele wel of niet benadering.
Ik heb mijn kinderen opgevoed met een "nee, wánt.........en dan de reden van dat néé.
Dat moeten ze dan wel snappen.
Vanaf welke leeftijd deed je dat?
Petrus

Bericht door Petrus »

uitgeworpen schreef:
Petrus schreef:
Vanaf dat ze een jaar of anderhalf waren.......
uitgeworpen

Petrus schreef:
uitgeworpen schreef:
Petrus schreef:
Vanaf dat ze een jaar of anderhalf waren.......
Oké, dan snap ik het wel.
Wij hebben geleerd om niet bij elke akkefietje te gaan uitleggen, 'nee...want!' Sommige kinderen kunnen eindeloos discussiëren.
Weet je wat ook heel effectief is? De 'stop-doe' instructie.
helma

Bericht door helma »

...
Laatst gewijzigd door helma op 29 sep 2008, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
limosa

Bericht door limosa »

uitgeworpen schreef:Weet je wat ook heel effectief is? De 'stop-doe' instructie.
misschien is een tussenstap zinvol: stop - denk - doe
uitgeworpen

limosa schreef:
uitgeworpen schreef:Weet je wat ook heel effectief is? De 'stop-doe' instructie.
misschien is een tussenstap zinvol: stop - denk - doe
Stop-doe is heel effectief bij kinderen binnen autistisch spectrum (mijn kids) of ADHD. Denken tussen stop en doe is erg lastig voor hen :oops:
Stop-doe komt uit het boek: 'Sociaal onhandig' :idea:
JaapWillem

Bericht door JaapWillem »

Petrus schreef:Ik ben nog opgevoed met "klis klets klats klandere, van de ene bil op de andere" ofwel een fink pak voor de broek als ik over de schreef was gegaan...............nou, ik ben er echt niks slechter van geworden hoor................

al dat gezanik over pedagogische onzin.....watjes krijg je daarvan, dat, áls ze al eens een ferme knal voor hun reet krijgen, ze meteen huizenhoog beginnen te bléren..............

Niks gezeur over verbieden van een tik, gewoon ouderwets "pak 'n beet Marie", dat is je verdiende loon als je niet wil luisteren.

Klinkt én is mogelijk heel ouderwets, maar het werkte altijd prima, en niemand van mijn generatie is er slechter van geworden: geen trauma's van een stevig pak voor de broek.................
Zo gaat het bij mij in het gezin nog steeds. De regels zijn duidelijk en de consequentie bij het overschrijden van de regels ook.
Deze consequentie is voor alle kinderen hetzelfde, ongeacht het feit of ze een gevoelig karakter hebben of niet.
Ze hebben het zelf in de hand of ze over de knie gelegd worden of niet: geen overtreding is geen straf.
Plaats reactie