Ger Gem willen alternatieve Alpha-cursus

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
ds. A. Schreuder schreef:Als ik zie hoeveel kerken de Alphacursus omarmen, die afwijkt van het spoor van de gereformeerde belijdenis, denk ik dat wij een fundamenteel andere weg moeten gaan. Dat vraagt om doordenking: zo moet het niet, maar hoe dan wel?”
Bij alle waardering voor het feit dat erover nagedacht wordt en dat men in elk geval onderstreept dat de gemeente hierin in taak heeft: het is nogal wat om de Alpha-cursus af te serveren met "zo moet het niet", want Alpha "wijkt af van het spoor van de gereformeerde belijdenis". Het moet blijkbaar "fundamenteel anders". Wel, ik ben benieuwd hoe men dat gestalte gaat geven.
Die predikant Schreuder gooit iedereen maar op een hoop.
De Gefromeerde Bond in de PKN terverdediging van de waarheid, is niet afgeweken van het spoor van de Ger. belijdenius maar de Ger.Gem werkt niet met hen samen. :shock: :shock: :shock:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Christiaan schreef:De Gefromeerde Bond in de PKN terverdediging van de waarheid, is niet afgeweken van het spoor van de Ger. belijdenius maar de Ger.Gem werkt niet met hen samen. :shock: :shock: :shock:
Zonder er inhoudelijk wat van af te weten, zet ik even wat beweringen in dit topic naast elkaar:
- De Alpha cursus is doordrenkt met het charismatische gedachtengoed.
- De Bondsgemeenten gebruikt de Alpha cursus (ondanks dat er een goed alternatief is).

Dan zit jij te huilen dat de Bondsgemeenten niet van het spoor der Ger. belijdenis zijn afgeweken.

Kom, kom, Christiaan.
Of wakker worden; of 1 van bovenstaande beweringen ontzenuwen (wel graag met redenen omkleed).
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

In elk geval positief dat de Gereformeerde Gemeenten ook nadenken over hoe buiten- en randkerkelijken met het evangelie in aanraking kunnen worden gebracht.
In onze gemeente (PKN-GB) gebruiken we de Emmauscursus. Dat wordt als een beter alternatief gezien dan de Alphacursus.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Christiaan schreef:Die predikant Schreuder gooit iedereen maar op een hoop.
De Gefromeerde Bond in de PKN terverdediging van de waarheid, is niet afgeweken van het spoor van de Ger. belijdenius maar de Ger.Gem werkt niet met hen samen. :shock: :shock: :shock:
wara blijven die apllaus-emoticons?

applaus!
Unionist

Bericht door Unionist »

Vreemd blijft dat hier de GG verweten wordt geen gebruik ge maken van de Bond/CGK/GKV-methode, terwijl er vele gemeenten zijn die die ook niet gebruiken maar Alpha.

Dat riekt naar de pot en de ketel.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Christiaan schreef:
Tiberius schreef:
Christiaan schreef:De Gefromeerde Bond in de PKN terverdediging van de waarheid, is niet afgeweken van het spoor van de Ger. belijdenius maar de Ger.Gem werkt niet met hen samen. :shock: :shock: :shock:
Zonder er inhoudelijk wat van af te weten, zet ik even wat beweringen in dit topic naast elkaar:
- De Alpha cursus is doordrenkt met het charismatische gedachtengoed.
- De Bondsgemeenten gebruikt de Alpha cursus (ondanks dat er een goed alternatief is).

Dan zit jij te huilen dat de Bondsgemeenten niet van het spoor der Ger. belijdenis zijn afgeweken.

Kom, kom, Christiaan.
Of wakker worden; of 1 van bovenstaande beweringen ontzenuwen (wel graag met redenen omkleed).
Hoe weet jij het eraan toe gaat bij een Alphacusus in onze gemeente?????? En de Geformeerde Bond, zit dichter op het spoor van de Reformatorische lijn dan de Ger. Gem. al de Gef. Bond wel het meest op de Ger. Gem.
Wat je 1e regel betreft: beter lezen.
Wat je 2e regel betreft: beter schrijven, dit volg ik niet.
geledu

Bericht door geledu »

Wat is er weer een hoop commentaar !!!

Waar de Gergem ook mee komt het is nooit goed!!!

Lijkt me een positieve ontwikkeling !!
Dan is het toch logisch dat je een cursus uit wil geven waar je zelf voor de volle 100 % achter kan staan ?

En laten we nu eerlijk zijn op de Alpha cursus is zat op af te dingen.
En een eigen cursus ontwikkelen lijkt me nu ook niet een verschrikkelijke klus !!, dus dan een logisch gevolg.

Laten we dit soort van initiatieven juist met gejuich begroeten !!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:Waar de Gergem ook mee komt het is nooit goed!!!
Dat is onzin.
Vooralsnog heeft ds Schreuder alleen maar negatieve uitlatingen over Alpha, maar zelf heeft-ie nog niks.
Als men met iets goeds komt: hoera. Maar wacht dan ook met die negatieve uitlatingen over anderen tot je zelf iets beters hebt.

[Ik val in herhaling, maar 't was nodig, blijkbaar]
geledu

Bericht door geledu »

Hij is niet de enige die niets heeft maar wel kritiek heeft op de alpha !

en die kritiek is m.i. terecht.

Maar het feit is wel dat hij aangeeft dat hij met een alternatief wil komen, dat moeten we toejuichen !!
Duuk

Bericht door Duuk »

geledu schreef:Wat is er weer een hoop commentaar !!!

Dan is het toch logisch dat je een cursus uit wil geven waar je zelf voor de volle 100 % achter kan staan ?

En een eigen cursus ontwikkelen lijkt me nu ook niet een verschrikkelijke klus !!, dus dan een logisch gevolg.

Volgens mij heeft de GG al CGO cursussen.

Als de nieuwe cursus in de stijl wordt van de evangelisatiefolders, dan zal er weinig evangelie in zijn te bekennen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Duuk schreef:Als de nieuwe cursus in de stijl wordt van de evangelisatiefolders, dan zal er weinig evangelie in zijn te bekennen.
Het zal in elk geval onder verantwoordelijkheid van hetzelfde deputaatschap gebeuren.

Maar goed, we zullen zien waar ds. Schreuder cs mee komt...
Loyalus

Bericht door Loyalus »

Duuk schreef: Volgens mij heeft de GG al CGO cursussen.

Als de nieuwe cursus in de stijl wordt van de evangelisatiefolders, dan zal er weinig evangelie in zijn te bekennen.
Laten we dit initiatief maar eens positief benaderen. Idd heeft de GG al de CGO cursussen en men zal vast wel gebruik maken van de expertise die er is bij de CGO [dus het wiel uitvinden is er niet helemaal bij] Maar de huidige CGO cursussen zijn niet echt heel laagdrempelig, maar dan komen we bij het volgende probleem: hoe maken we een dermate laag drempelige cursus in de vorm van een Alpha cursus en toch op het spoor van de gereformeerde vaderen blijven [het kan dat weet ik zeker] Ik ben benieuwd. Het volgende probleem is dan: het zal op plaatselijk nivo gegeven moeten worden w.s. door kerkenraadsleden [want ja leken hé] Kom daar maar eens uit. Oké bitje negatief door ervaringen dat men geen tijd {lees zin} heeft voor een bijbelstudie/lidmatenkring/lidmatencathecesatie, laat staan voor een Alpha cursus.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

geledu schreef:Wat is er weer een hoop commentaar !!!

Idd goed initiatief, maar het is wel te hopen dat op dit terrein samenwerking zal zijn met de andere behoudende kerkgenootschappen. Of zijn die ook al te ver van het gereformeerde belijden afgeweken?
Veel versnippering in 'introductie-cursussen' is m.i. ongewenst en 1931 hoeft niet terug te komen in zo'n cursus lijkt me.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Loyalus

Bericht door Loyalus »

Pim schreef: Idd goed initiatief, maar het is wel te hopen dat op dit terrein samenwerking zal zijn met de andere behoudende kerkgenootschappen. Of zijn die ook al te ver van het gereformeerde belijden afgeweken?
Veel versnippering in 'introductie-cursussen' is m.i. ongewenst en 1931 hoeft niet terug te komen in zo'n cursus lijkt me.
Je maakt het wel moeilijk Pim, samenwerken en 1931 vergeten. 8)
Unionist

Bericht door Unionist »

Hendrikus schreef:
Duuk schreef:Als de nieuwe cursus in de stijl wordt van de evangelisatiefolders, dan zal er weinig evangelie in zijn te bekennen.
Het zal in elk geval onder verantwoordelijkheid van hetzelfde deputaatschap gebeuren.
Dat klopt, die folders ben ik ook nooit zo van ondersteboven geweest.

Overigens wordt vanuit onze gemeente al jaren een mondelinge en schriftelijke Bijbelcursus gegeven. Ik heb daar nog weleens voor gefolderd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie