Klavier schreef:Unionist schreef:dus kerkpolitiek speelt geen enkele rol?
En wat de meelezers betreft: goed dat ze zien dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is. Dan valt het ook niet zo tegen...
NEE, inderdaad. De aanduiding 'Kerkpolitiek' is een zelfgecreeerd spookbeeld dat als kapstok dient toch maar even kritiek te kunnen spuien. Een soort verzonnen excuus.
Kerkpolitiek bestaat daar waar de kerk zich als machtsbolwerk opwerpt. Ik weiger te geloven dat
de genoemde kerkverbanden in deze topic uit zijn op macht.
We zitten hier niet in Den Haag waar enkel regeren de taak is.
Het gaat om Gods Gemeente!
Een Geheiligde Gemeente met Verbondelingen, geleid door de van God gegeven ambtsdragers. Dat is voor mij het uitgangspunt in denken.
Lees het formulier maar; De hele DKO, het verkiezen van abmstdragers, het beroepen van een predikant, het is allemaal middelijk werk, dat enerzijds onze eigen verantwoordelijkheid tekent en anderzijds benadrukt dat het God Zelf is die de ambstdragers verkiest. Dat bepaald ook de wijze waarop we met ambtsdragers om gaan.
Politiek denken en handelen door ambstdragers: Als wij ervan uitgaan dat het mogelijk is, stellen we ons daarop in. Zo menselijk zijn we allemaal.
Als je op voorhand twijfelt aan de intenties van ambstdragers, dan werk je zelf in de hand dat je geen enkel woord meer aanneemt van zoiemand. Je ontkent dan zijn ambtelijk gezag.
Als we ons erop instellen dat ambsdrager hun werk biddend en smekend doen, (dat mogen we toch?), dan is de gewezen houding voor ons niet anders.
Als we desondanks menen dat het anders ligt, gaan we onze eigen houding dan aanpassing aan hen die daarin dwalen?
Zijn we zulke makke schapen?
Laten we incidenten onze houding en denkwijze bepalen?
Sorry dat ik in dezen wat scherp ben. Ik geloof niet dat het hoort te zijn dat we over de gemeente en de voorgangers spreken alsof het een vereniging, partij of machtsgebied betreft.
Als er bewezen sprake is van een niet correcte houding bij een ambsdrager zijn daar kerkrechtelijke middelen voor.
Niet een internetforum, een JV, een verjaardag, en vul zelf maar in.