Geref. Gemeenten stellen kandidaat beroepbaar

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Gian schreef:Klavier,
Is het dan God die ons ambtsdragers onhoudt, of is het een wantoestand in de Gemeente?
Er zijn meerdere mensen die zich geroepen weten, en er oprecht van overtuid zijn dat God hen geroepen heeft en zouden erg graag predikant willen worden.
Maar worden door de sensuurcommisie, niet toegelaten.
Mogen wij of mensen in zo´n commisie bepalen of de persoon goed genoeg is om predikant te zijn op de voorwaarde dat hij kan uitleggen hoe het zit bij hem.
Ik zeg nee, en de schrift zegt dat ook.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Christiaan

geledu schreef:Kijk wel uit met het naar anderen te wijzen !

We kunnen over een ander niet oordelen !
Nee maar dat mogen mensen in zo´n commisie voor toelating van de theologische studie ook niet. En toch....
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Loyalus

Bericht door Loyalus »

luister Geledu, ik behoor zelf ook tot de GG, de geesteloosheid die momenteel in de GG zit komt ook door mijn gebrek aan Geest, laten we daar duidelijk over zijn verder wijs ik niemand persoonlijk aan maar spreek een kerkgenootschap aan op haar verantwoordelijkheden die zij naar haar leden heeft.
geledu

Bericht door geledu »

Graag MET bronvermelding
Christiaan

geledu schreef:
Graag MET bronvermelding
Dat wij niet mogen oordelen dat staat op meerderen plaatsen.
Ik Gods Heilig en onfeilbaar Woord

geledu

Bericht door geledu »

Loyalus schreef:

luister Geledu, ik behoor zelf ook tot de GG, de geesteloosheid die momenteel in de GG zit komt ook door mijn gebrek aan Geest, laten we daar duidelijk over zijn verder wijs ik niemand persoonlijk aan maar spreek een kerkgenootschap aan op haar verantwoordelijkheden die zij naar haar leden heeft.
Ja ja ik luister :wink:

Ik begrijp je op zich wel maar het gevaar is zo groot om te gaan wijzen naar : anderen, curatorium, kerkenraad, predikanten, synode's.
Dit wordt zo vaak gedaan, en dan kunnen we er ons zelf zo lekker achter verschuilen.

Maar als het ons waarlijk smart dan wordt het een zaak tussen God en mijn ziel en dan gaan we niet hoog van de toren blazen hoe het wel moet.
Dan wordt het een zaak voor de binnenkamer.
geledu

Bericht door geledu »

Christiaan schreef:
geledu schreef:
Graag MET bronvermelding
Wees toch eens duidelijker
Christiaan

geledu schreef:
Christiaan schreef:
geledu schreef:
Graag MET bronvermelding
Wees toch eens duidelijker
Ik ben duidelijk geweest, secuur toepassen op predikanten is niet aan ons. Als zij een oprecht gelovige zijn, zijn ze dat en dat hoeven
ze dat niet te kunnen uit te leggen aan een toelatings commisie want die heeft het recht niet te oordelen.

Gian

Bericht door Gian »

geledu schreef:
Is het dan God die ons ambtsdragers onhoudt, of is het een wantoestand in de Gemeente?
Sorry ik ben Klavier niet , maar toch even een reactie !!
Het een sluit het ander niet uit !!

Door onze afmakingen kunnen we idd God vertoornen zodat Hij ons ambtsdragers onthoud.
In de geschiedenis van het volk Israel zie je ook dat het volk soms lange tijd zonder de levendige bediening zat !! of dat er alleen maar goddeloze koningen waren.

God kan de Kandelaar van Zijn Woord wel eens verplaatsen!
De oordelen hangen laag hoor ik wel eens prediken !!
Laat we ons dan verootmoedigen voor de Heere en hem af te smeken om met ons niet te doen naar onze zonden, of Hij nog door wil gaan met Zijn werk en of Hij nog ambtsdragers wil schenken om te dienen in Zijn Wijngaard !!
Best bijzonder dat je een volk van toen vergelijkt met een Gemeente van Christus nu. Als er geen Gemeente zou zijn, dan zou het idd niet verwonderlijk zijn als er ook geen ambten waren. In de schrift staan diverse schriftplaatsen die over de ambten spreken in de Gemeenten. Nergens lees ik dat de gergem het vanwege hun afmakingen niet verdienen, en dus niet krijgen.
Ik ken wel een onbijbels instituut die handevol mensen met een roeping tegenhouden. Notabene buiten de plaatselijke Gemeente om! Als dat geen politiek is......
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
geledu

Bericht door geledu »

Ik ken wel een onbijbels instituut die handevol mensen met een roeping tegenhouden. Notabene buiten de plaatselijke Gemeente om! Als dat geen politiek is......

Op zulke verdachtmakingen ga ik dus niet meer in, maar je zult het wel eenmaal moeten verantwoorden.
Christiaan

geledu schreef:

Op zulke verdachtmakingen ga ik dus niet meer in, maar je zult het wel eenmaal moeten verantwoorden.
Dan heb je het dus ook tegen mij. En ik kan je zeggen dat er mensen zijn die willen maar niet mogen beginnen aan een theologische studie omdat een aantal mensen dat niet wil.

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Dianne schreef:
Lassie schreef:in een gemeente van 1500 leden niet? lijkt me wel toch?
Want hoe het bij ons er aan toe gaat om een tweetal op de lijst te zetten voor een ouderling of diaken daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Dat het op zo'n manier moet gaan.
(en blijven ze tot hun dood toe in de kerkenraad :roll: )
Ja, zo is dat bij ons ook en daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Er zijn bij ons genoeg (jonge) mannen die aan het Avondmaal gaan, maar zij komen nooit op de lijst te staanvoor ouderling of diaken. Als ze een ouderling nodig hebben, zetten ze er een diaken op die niet aan het Avondmaal gaat... en die dan dus ook van mening is te moeten bedanken. Dat is bij 1 diaken al 3 keer gebeurd, dat hij bedankt heeft. Dom toch om hem er steeds weer op te zetten als hij zegt geen vrijmoedigheid te hebben? :roll:
Een roeping van Christus te weigeren omdat je geen vrijmoedigheid heb? Net zoals Moses dan, die zij dat hij het niet kon? Als je door de kerkeraad geroepen wordt, wordt je van Christus geroepen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:
Unionist schreef:dus kerkpolitiek speelt geen enkele rol?

En wat de meelezers betreft: goed dat ze zien dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is. Dan valt het ook niet zo tegen...
NEE, inderdaad. De aanduiding 'Kerkpolitiek' is een zelfgecreeerd spookbeeld dat als kapstok dient toch maar even kritiek te kunnen spuien. Een soort verzonnen excuus.
Kerkpolitiek bestaat daar waar de kerk zich als machtsbolwerk opwerpt. Ik weiger te geloven dat de genoemde kerkverbanden in deze topic uit zijn op macht.

We zitten hier niet in Den Haag waar enkel regeren de taak is.
Het gaat om Gods Gemeente!
Een Geheiligde Gemeente met Verbondelingen, geleid door de van God gegeven ambtsdragers. Dat is voor mij het uitgangspunt in denken.
Lees het formulier maar; De hele DKO, het verkiezen van abmstdragers, het beroepen van een predikant, het is allemaal middelijk werk, dat enerzijds onze eigen verantwoordelijkheid tekent en anderzijds benadrukt dat het God Zelf is die de ambstdragers verkiest. Dat bepaald ook de wijze waarop we met ambtsdragers om gaan.

Politiek denken en handelen door ambstdragers: Als wij ervan uitgaan dat het mogelijk is, stellen we ons daarop in. Zo menselijk zijn we allemaal.
Als je op voorhand twijfelt aan de intenties van ambstdragers, dan werk je zelf in de hand dat je geen enkel woord meer aanneemt van zoiemand. Je ontkent dan zijn ambtelijk gezag.

Als we ons erop instellen dat ambsdrager hun werk biddend en smekend doen, (dat mogen we toch?), dan is de gewezen houding voor ons niet anders.
Als we desondanks menen dat het anders ligt, gaan we onze eigen houding dan aanpassing aan hen die daarin dwalen?
Zijn we zulke makke schapen?
Laten we incidenten onze houding en denkwijze bepalen?

Sorry dat ik in dezen wat scherp ben. Ik geloof niet dat het hoort te zijn dat we over de gemeente en de voorgangers spreken alsof het een vereniging, partij of machtsgebied betreft.

Als er bewezen sprake is van een niet correcte houding bij een ambsdrager zijn daar kerkrechtelijke middelen voor.
Niet een internetforum, een JV, een verjaardag, en vul zelf maar in.
Ik ben het wel met je eens hoor!

En is die Kandelaar nog in Nederland? Met situaties als grote gemeentes met misschien nog 1 ouderling en 2 diakenen? En 7 leden aan het Avondmaal wat nog teveel geacht wordt? Doet me denken aan Sodom, waar Abraham bidt of er nog 10 zijn?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
geledu schreef:
Sorry ik ben Klavier niet , maar toch even een reactie !!
Het een sluit het ander niet uit !!

Door onze afmakingen kunnen we idd God vertoornen zodat Hij ons ambtsdragers onthoud.
In de geschiedenis van het volk Israel zie je ook dat het volk soms lange tijd zonder de levendige bediening zat !! of dat er alleen maar goddeloze koningen waren.

God kan de Kandelaar van Zijn Woord wel eens verplaatsen!
De oordelen hangen laag hoor ik wel eens prediken !!
Laat we ons dan verootmoedigen voor de Heere en hem af te smeken om met ons niet te doen naar onze zonden, of Hij nog door wil gaan met Zijn werk en of Hij nog ambtsdragers wil schenken om te dienen in Zijn Wijngaard !!
Best bijzonder dat je een volk van toen vergelijkt met een Gemeente van Christus nu. Als er geen Gemeente zou zijn, dan zou het idd niet verwonderlijk zijn als er ook geen ambten waren. In de schrift staan diverse schriftplaatsen die over de ambten spreken in de Gemeenten. Nergens lees ik dat de gergem het vanwege hun afmakingen niet verdienen, en dus niet krijgen.
Jammer dat je hier weer met oneliners over het curatorium dit topic bevuild. Over het curatorium zijn in andere topics al genoeg dingen gezegd omtrent het hoe en waarom, en daar ga je met zo'n oneliner volkomen aan voorbij.

Ook is het helemaal niet zo vreemd hoor om het volk Israel met de kerk te vergelijken. Er worden wel leringen uit oudere bijbelboeken getrokken. Ook voor andere leerstukken geeft men regelmatig het volk Israel als voorbeeld. Niks mis mee.

Het is jammer dat er nog zo weinig nood is of de ambten vervuld zouden mogen worden. Wordt er nog wel in der waarheid een ambtsdrager, dé Ambtsdrager, begeerd? Ik betwijfel het. Als ik vaak de lauwheid bij het beroepen van een dominee bezie... Ook van mezelf hoor, maar dan zou de Heere met recht ons voorbij kunnen gaan.
Loyalus

Bericht door Loyalus »

Erasmiaan schreef: Het is jammer dat er nog zo weinig nood is of de ambten vervuld zouden mogen worden. Wordt er nog wel in der waarheid een ambtsdrager, dé Ambtsdrager, begeerd? Ik betwijfel het. Als ik vaak de lauwheid bij het beroepen van een dominee bezie... Ook van mezelf hoor, maar dan zou de Heere met recht ons voorbij kunnen gaan.
Dit is 'et hem nu juist, er wordt maar aangenomen dat er niets begeerd wordt. Ik durf te stellen dat ieder kerkmens Dé Grote Ambtsdrager begeerd. Voor welk doel is een andere zaak, dat daar nog wel eens eigen bedoelingen bij zitten durf ik niet te ontkennen. De lauwheid bij het beroepen van een dominee heeft ook zo z'n wortels. Als er bij een [kleine] gemeente al jaren wordt beroepen zou zelfs de meest verstokte bidder [vergeef me dit woord] moedeloos worden bij de zoveelste afzegging.
Waar liggen de zovele gebeden om meer arbeiders in de wijngaard? Waarom worden deze oprechte gebeden niet verhoort? Bij ons wordt altijd geruststellend gezegd dat God ook mensen kan bekeren bij een leesprediking, ja kan maar het gebeurt zo weinig bovendien God bekeert ook mensen in de kroeg maar daarom is het nog geen goede raad om dan maar naar de kroeg te gaan. Nogmaals laten we als gemeenten tot inkeer komen onze werk en preek wijze eens onder de loep van Gods Woord leggen en als dan de conclusie is dat wij het goed doen in prediking en beleid kunnen we met recht naar anderen wijzen.
Plaats reactie