Ik bedoelde het ook niet negatief maar je ziet dat in de ger.gem. in Ned bijna geen predikanten en ambtsdragers zijn, dat mag ons wel tot droefheid stemmen.geledu schreef:Ik geloof dat we zo niet over deze kerkverbanden mogen praten !!Tamarinde schreef:Dan hebben we het nog niet eens over de ger.gem. in Ned.Dianne schreef:
Mee eens, maar het probleem is, dat men in de GG weinig mensen tot het predik/ouderling/diakenambt geschikt acht.
Als we zien op ons zelf zijn we ook geen ambtsdragers waardig !
We zullen met deze problemen tot ons zelf moeten inkerenen de grote Ambtsdrager smeken of Zijn werk nog voortgang mag hebben ook in deze tijd en of hij nog arbeiders zou willen uitstoten.
Geref. Gemeenten stellen kandidaat beroepbaar
Mee eens, maar het probleem is, dat men in de GG weinig mensen tot het predik/ouderling/diakenambt geschikt acht.
Geliefde christenen,
Ontvangt van uw kant deze mannen als dienaren van God. Bidt voor hen. Treedt de ouderlingen die op goede wijze regeren met respect tegemoet en aanvaardt hun opzicht en leiding gewillig.
Uit het formulier.
We kiezen zelf onze ambtsdragers,
We geloven dat ze door dit middel door God Zelf worden aangesteld
We geloven dat we voor ze moeten bidden.
Laten we dan niet zeggen "dat men .. geschikt acht".
Dat is een insinuatie, laster, achterklap. HC zondag 43.
Denk eraan: Er lezen ook zoekende mensen mee via het internet.
Laat van ons een reuke des Levens uitgaan.
Inderdaad. Bovendien, wij hebben dit ook al eens besproken met de wijkouderlingen als ze op huisbezoek kwamen. Zij gaven zelf ook toe, dat ze soms niet wisten wie ze op de lijst moesten zetten.Unionist schreef:dus kerkpolitiek speelt geen enkele rol?
En wat de meelezers betreft: goed dat ze zien dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is. Dan valt het ook niet zo tegen...
NEE, inderdaad. De aanduiding 'Kerkpolitiek' is een zelfgecreeerd spookbeeld dat als kapstok dient toch maar even kritiek te kunnen spuien. Een soort verzonnen excuus.Unionist schreef:dus kerkpolitiek speelt geen enkele rol?
En wat de meelezers betreft: goed dat ze zien dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is. Dan valt het ook niet zo tegen...
Kerkpolitiek bestaat daar waar de kerk zich als machtsbolwerk opwerpt. Ik weiger te geloven dat de genoemde kerkverbanden in deze topic uit zijn op macht.
We zitten hier niet in Den Haag waar enkel regeren de taak is.
Het gaat om Gods Gemeente!
Een Geheiligde Gemeente met Verbondelingen, geleid door de van God gegeven ambtsdragers. Dat is voor mij het uitgangspunt in denken.
Lees het formulier maar; De hele DKO, het verkiezen van abmstdragers, het beroepen van een predikant, het is allemaal middelijk werk, dat enerzijds onze eigen verantwoordelijkheid tekent en anderzijds benadrukt dat het God Zelf is die de ambstdragers verkiest. Dat bepaald ook de wijze waarop we met ambtsdragers om gaan.
Politiek denken en handelen door ambstdragers: Als wij ervan uitgaan dat het mogelijk is, stellen we ons daarop in. Zo menselijk zijn we allemaal.
Als je op voorhand twijfelt aan de intenties van ambstdragers, dan werk je zelf in de hand dat je geen enkel woord meer aanneemt van zoiemand. Je ontkent dan zijn ambtelijk gezag.
Als we ons erop instellen dat ambsdrager hun werk biddend en smekend doen, (dat mogen we toch?), dan is de gewezen houding voor ons niet anders.
Als we desondanks menen dat het anders ligt, gaan we onze eigen houding dan aanpassing aan hen die daarin dwalen?
Zijn we zulke makke schapen?
Laten we incidenten onze houding en denkwijze bepalen?
Sorry dat ik in dezen wat scherp ben. Ik geloof niet dat het hoort te zijn dat we over de gemeente en de voorgangers spreken alsof het een vereniging, partij of machtsgebied betreft.
Als er bewezen sprake is van een niet correcte houding bij een ambsdrager zijn daar kerkrechtelijke middelen voor.
Niet een internetforum, een JV, een verjaardag, en vul zelf maar in.
Laatst gewijzigd door Klavier op 19 sep 2006, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DKO geeft vele mogelijkheden.Tiberius schreef:Welke?Klavier schreef:Als er bewezen sprake is van een niet correcte houding bij een ambsdrager zijn daar kerkrechtelijke middelen voor.
Meldingen bij kerkvisitaties
Beroep op de clasis, de synodes.
Commissies, toestanden, noem maar op.
Maar los daarvan: Het gaat mij vooral om de houding.
Misstanden dienen aangepakt te worden, zonder twijfel.
In de wijze waarop dienen Christenen zich te onderscheiden van de wereld.
Wij hebben een Voorbeeld als het gaat om zachtmoedigheid, liefde, geduld en barmhartigheid.
En een duidelijke aanwijzing van Paulus: Daarom ook ik, gehoord hebbende het geloof in den Heere Jezus, dat onder u is, en de liefde tot al de heiligen.
Laat die liefde doorklinken in de kritiek!
Toestanden, inderdaad.Klavier schreef:DKO geeft vele mogelijkheden.Tiberius schreef:Welke?Klavier schreef:Als er bewezen sprake is van een niet correcte houding bij een ambsdrager zijn daar kerkrechtelijke middelen voor.
Meldingen bij kerkvisitaties
Beroep op de clasis, de synodes.
Commissies, toestanden, noem maar op.
Want je blijft dan in aanraking komen met dezelfde mensen of vriendjes van etc.
Op zich goed natuurlijk dat niet een of andere querulant allerlei kerkelijke structuren bij voortduur kan frustreren en saboteren. Maar ook die niet-correcte-houding breidt zich als een olievlek uit.
Dat ben ik zeker met je eens. Laat dat onze grondhouding zijn.Klavier schreef:Maar los daarvan: Het gaat mij vooral om de houding.
Misstanden dienen aangepakt te worden, zonder twijfel.
In de wijze waarop dienen Christenen zich te onderscheiden van de wereld.
Wij hebben een Voorbeeld als het gaat om zachtmoedigheid, liefde, geduld en barmhartigheid.
En een duidelijke aanwijzing van Paulus: Daarom ook ik, gehoord hebbende het geloof in den Heere Jezus, dat onder u is, en de liefde tot al de heiligen.
Laat die liefde doorklinken in de kritiek!
Maar diezelfde Paulus schuwt ook de waarschuwingen niet: Want dit weet ik, dat na mijn vertrek zware wolven tot u inkomen zullen, die de kudde niet sparen. En ook de apostel Judas is niet overdreven mals in zijn kritiek. Lees zijn zendbrief maar eens.
Volgens mij het strenge toelatingsbeleid 
Vroeger werd je het als je geroepen werd, nu gaan ze je roepeing onderzoeken en toetsen of het wel goed genoeg is allemaal.

Vroeger werd je het als je geroepen werd, nu gaan ze je roepeing onderzoeken en toetsen of het wel goed genoeg is allemaal.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Sorry ik ben Klavier niet , maar toch even een reactie !!Gian schreef:Klavier,
Is het dan God die ons ambtsdragers onhoudt, of is het een wantoestand in de Gemeente?
Het een sluit het ander niet uit !!
Door onze afmakingen kunnen we idd God vertoornen zodat Hij ons ambtsdragers onthoud.
In de geschiedenis van het volk Israel zie je ook dat het volk soms lange tijd zonder de levendige bediening zat !! of dat er alleen maar goddeloze koningen waren.
God kan de Kandelaar van Zijn Woord wel eens verplaatsen!
De oordelen hangen laag hoor ik wel eens prediken !!
Laat we ons dan verootmoedigen voor de Heere en hem af te smeken om met ons niet te doen naar onze zonden, of Hij nog door wil gaan met Zijn werk en of Hij nog ambtsdragers wil schenken om te dienen in Zijn Wijngaard !!
Wij mogen wel eens grondig bij ons zelf te rade gaan als wij bovenstaande serieus nemen! Wij hebben altijd de neiging om van ons zelf af te wijzen en anderen de schuld te geven maar is ons kerkelijk leven wel zoals het behoort te zijn? Is de prediking wel juist in onze gemeente. Laat ons de woorden van ds Vreugdenhil uitgesproken op de Haamstede conferentie eens serieus nemen en onze prediking tegen het licht van Gods Woord houden.geledu schreef:Sorry ik ben Klavier niet , maar toch even een reactie !!Gian schreef:Klavier,
Is het dan God die ons ambtsdragers onhoudt, of is het een wantoestand in de Gemeente?
Het een sluit het ander niet uit !!
Door onze afmakingen kunnen we idd God vertoornen zodat Hij ons ambtsdragers onthoud.
In de geschiedenis van het volk Israel zie je ook dat het volk soms lange tijd zonder de levendige bediening zat !! of dat er alleen maar goddeloze koningen waren.
God kan de Kandelaar van Zijn Woord wel eens verplaatsen!
De oordelen hangen laag hoor ik wel eens prediken !!
Laat we ons dan verootmoedigen voor de Heere en hem af te smeken om met ons niet te doen naar onze zonden, of Hij nog door wil gaan met Zijn werk en of Hij nog ambtsdragers wil schenken om te dienen in Zijn Wijngaard !!
Het lijkt mij in deze gevallen naast persoonlijke verootmoediging ook tijd voor een gemeenschappelijk schuldbelijden. Dat wij als GG een boete en bededag zouden uitroepen om ons als kerkgenootschap te verootmoedigen. Ik zie om me heen zoveel valse verootmoediging dat ik daar van gruw. Het woord wordt te pas en te onpas gebruikt zodat het zijn kracht verliestgeledu schreef:Je moet alleen uitkijken om niet gelijk naar anderen te wijzen !!
Het zal een persoonlijke zaak moeten worden ; Ik de schuld !!
Om dan in ootmoed aan de voeten van Christus te verkeren om vergeving af te smeken allereerst voor de persoonlijke en daarna ook voor de kerkelijke zonden.