Kinderen binnen op zondag?
Het zit hem niet in die wandeling !!
Het gaat uiteindelijk over de gehele invulling, de plaats, die de zondag binnen ons gezinsleven krijgt.
Niet om het wettisch te benaderen maar wel om er een geheiligde dag van te maken die je niet invult zoals de andere dagen van de week.
Je moet uitkijken dat je niet van het een in het andere valt.
Enige terughoudendheid is m.i. daarom ook hier te betrachten.
We kunnen zoeken naar wat nog net wel mag , maar de volgende stap is dan weer snel gezet !!
En een stap terug is veel moeilijker !!
Het gaat om Gods dag om die op een gepaste manier in te vullen.
Het gaat uiteindelijk over de gehele invulling, de plaats, die de zondag binnen ons gezinsleven krijgt.
Niet om het wettisch te benaderen maar wel om er een geheiligde dag van te maken die je niet invult zoals de andere dagen van de week.
Je moet uitkijken dat je niet van het een in het andere valt.
Enige terughoudendheid is m.i. daarom ook hier te betrachten.
We kunnen zoeken naar wat nog net wel mag , maar de volgende stap is dan weer snel gezet !!
En een stap terug is veel moeilijker !!
Het gaat om Gods dag om die op een gepaste manier in te vullen.
die kinderen houden mij op zondag meestal wel bezig.
Maar het is wel de bedoeling dat ze in de tuin blijven.
Ik weet niet precies wat wel en niet mag.
'k ga gewoon met de auto naar de kerk. We gaan soms ook wel wandelen, in de vakantie ook wel een fietsen.
Wel bij mijn ouders op bezoek, niet bij mijn schoonouders want die hebben dat liever niet. Altijd wel een beetje krom als we daar naar de kerk gaan, maken wel een praatje met ze als we uit de kerk komen en gaan vervolgens met mijn ouders mee.
Computer gaat in principe niet aan, of ze moeten wat foto's willen bekijken. Radio, Groot nieuws, orgelbespeling etc wel.
Huiswerk voor godsdienst /cathechesatie (namen en feiten, HC etc mogen ze wel op zondag leren)
vasten.... dat doe ik eigenlijk niet
Maar het is wel de bedoeling dat ze in de tuin blijven.
Ik weet niet precies wat wel en niet mag.
'k ga gewoon met de auto naar de kerk. We gaan soms ook wel wandelen, in de vakantie ook wel een fietsen.
Wel bij mijn ouders op bezoek, niet bij mijn schoonouders want die hebben dat liever niet. Altijd wel een beetje krom als we daar naar de kerk gaan, maken wel een praatje met ze als we uit de kerk komen en gaan vervolgens met mijn ouders mee.
Computer gaat in principe niet aan, of ze moeten wat foto's willen bekijken. Radio, Groot nieuws, orgelbespeling etc wel.
Huiswerk voor godsdienst /cathechesatie (namen en feiten, HC etc mogen ze wel op zondag leren)
vasten.... dat doe ik eigenlijk niet
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo
Ik zou graag een reactie op bovenstaande tekst zien in plaats van allerlei dingen die wel en niet zouden mogen. Of bekijk ik het nu een beetje kortzichtig?Jongere schreef:Ik denk dat het niet zo zinvol is om als het ware een lijst op te stellen met allemaal dingen die wel of niet zouden mogen. "Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde." Vanuit die gedachte leven lijkt me zinniger.plebe schreef:Kernachtig opgemerkt. Deze manier van denken lijkt kenmerkend te zijn voor dit forum.....Jullie lijken helemaal te denken in termen van 'wat mag wel, wat mag niet'. Dat heeft toch weinig te maken met de christelijke vrijheid?
Het gaat mij niet om die wandeling, maar om het zéker op zondag nalaten om je voetstappen te zetten dáár waar ook wereldse geneugten zijn te vinden, waar je niet hoort te zijn.............mayflower schreef:Beste Petrus,Petrus schreef:@ Hendrikus..............
Hiermee wil aangemerkt zijn dat je als Christen de Dag des Heeren, geheel ánders dan de wereld, in het teken van de Heere zet. Dus wél Gij, geheel ánders (dan de wereld).............
Ik geloof ook dat we de zondag moeten heiligen, maar ik vraag me af wat nu het probleem is en wat er bijvoorbeeld werelds aan is, als men op de zondag een wandeling gaat maken, en is het dan vromer dat de kinderen dan bevoorbeeld in huis moeten blijven. Ik vraag dit niet vanuit een veroordeling, maar ik begrijp gewoon niet goed wat voor een probleem het is om op de zondag een wandeling te maken. Men kan mischien inderdaad beweren dat als men thuis blijft men geheel anders is, maar wat voor een geestelijke meerwaarde heeft dat dan ?
Jongere schreef:Ik zou graag een reactie op bovenstaande tekst zien in plaats van allerlei dingen die wel en niet zouden mogen. Of bekijk ik het nu een beetje kortzichtig?Jongere schreef:Ik denk dat het niet zo zinvol is om als het ware een lijst op te stellen met allemaal dingen die wel of niet zouden mogen. "Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde." Vanuit die gedachte leven lijkt me zinniger.plebe schreef:Kernachtig opgemerkt. Deze manier van denken lijkt kenmerkend te zijn voor dit forum.....Jullie lijken helemaal te denken in termen van 'wat mag wel, wat mag niet'. Dat heeft toch weinig te maken met de christelijke vrijheid?
Uiteraard heb je hier een punt : al wat uit het geloof niet is dat is zonde !!
Maar het is wel fijn als je elkaar wat mee kan geven hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt.
Als dit niet zou mogen kunnen we zo wie zo wel stoppen om met elkaar te spreken over zaken die niet het geloof aangaan.
En uiteindelijk gaat het wel om zaken die het geloof aangaan want alles staat toch in het teken van het eren van Gods dag !!
- Christiaan
Ik denk dat wij goed in het oog moeten houden wat onze Heere Jezus Christus zegt tegen de schriftgeleerden als ze de discipelen aan spreken op dat de koren op de sabbat plukte
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Deze tekst geldt natuurlijk niet alleen voor de zondag [en zoals toeschouwer al opmerkte is de 1e dag vd week géén Sabbath] maar geldt voor de gehele week en voor al je doen en laten. Als we dan vervolgens deze tekst toepassen zou de zondag [en dus de gehele week] wel eens totaal anders kunnen zijn dan hier beschreven wordt.Jongere schreef:Ik denk dat het niet zo zinvol is om als het ware een lijst op te stellen met allemaal dingen die wel of niet zouden mogen. "Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde." Vanuit die gedachte leven lijkt me zinniger.plebe schreef:Kernachtig opgemerkt. Deze manier van denken lijkt kenmerkend te zijn voor dit forum.....Jullie lijken helemaal te denken in termen van 'wat mag wel, wat mag niet'. Dat heeft toch weinig te maken met de christelijke vrijheid?
Wat ik bedoel me de uitspraak van Paulus: met de gedachte in het achterhoofd dat al wat uit het geloof niet is zonde is, wordt de discussie wel anders. Natuurlijk is het goed om het er met elkaar over te hebben om zo te kijken hoe anderen hier over denken maar op het moment dat de vraag opkomt of een wandeling wel of niet geoorloofd is mis je m.i. het doel van de rustdag.geledu schreef:Als dit niet zou mogen kunnen we zo wie zo wel stoppen om met elkaar te spreken over zaken die niet het geloof aangaan.
En uiteindelijk gaat het wel om zaken die het geloof aangaan want alles staat toch in het teken van het eren van Gods dag !!
Vrijheid, maar ook wandelen naar de Geest, niet naar het vlees. Zoiets bedoel je?Petrus schreef:Het gaat mij niet om die wandeling, maar om het zéker op zondag nalaten om je voetstappen te zetten dáár waar ook wereldse geneugten zijn te vinden, waar je niet hoort te zijn.............mayflower schreef:Beste Petrus,Petrus schreef:@ Hendrikus..............
Hiermee wil aangemerkt zijn dat je als Christen de Dag des Heeren, geheel ánders dan de wereld, in het teken van de Heere zet. Dus wél Gij, geheel ánders (dan de wereld).............
Ik geloof ook dat we de zondag moeten heiligen, maar ik vraag me af wat nu het probleem is en wat er bijvoorbeeld werelds aan is, als men op de zondag een wandeling gaat maken, en is het dan vromer dat de kinderen dan bevoorbeeld in huis moeten blijven. Ik vraag dit niet vanuit een veroordeling, maar ik begrijp gewoon niet goed wat voor een probleem het is om op de zondag een wandeling te maken. Men kan mischien inderdaad beweren dat als men thuis blijft men geheel anders is, maar wat voor een geestelijke meerwaarde heeft dat dan ?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Enige aandachtspunten die ik in deze discusie niet gehoord heb. Mijn zoontje van 4 zou ik nu wel binnen kunnen roepen om 15:00 uur om naar de kerk te gaan (alhoewel ik me voor kan stellen dat dit ook wel moeilijk zou gaan) Hij blijft nu netjes voor in de straat. Ik moet er niet aan denken dat als hij straks 16 is. Ja, hij heeft heel z'n leven op zondag buiten mogen spelen. Houd hem dan maar voor in het speeltuintje. Dan zit hij ergens te chillen, kan hem niet vinden.
Of.... komt die binnen, zondagse kleding aan, onder de bagger... Ja zo ga je ook niet naar de kerk.
Ikzelf heb het binnenblijven nooit als vervelend ervaren. Woonde in een wijk met allemaal onchristelijke vriendjes. Hield ook erg van voetballen. De vriendjes wisten het, geen probleem..
Ik probeer mijn kinderen voor te houden dat we een dag afzonderen voor God. Niet uit wettische overtuiging, dat zal de kinderen doen tegenstaan, maar uit liefde voor God. Dat Hij het waard is dat we een dag voor Hem afzonderen om Hem te dienen.
Of.... komt die binnen, zondagse kleding aan, onder de bagger... Ja zo ga je ook niet naar de kerk.
Ikzelf heb het binnenblijven nooit als vervelend ervaren. Woonde in een wijk met allemaal onchristelijke vriendjes. Hield ook erg van voetballen. De vriendjes wisten het, geen probleem..
Ik probeer mijn kinderen voor te houden dat we een dag afzonderen voor God. Niet uit wettische overtuiging, dat zal de kinderen doen tegenstaan, maar uit liefde voor God. Dat Hij het waard is dat we een dag voor Hem afzonderen om Hem te dienen.
We hebben zo'n beetje het goede zicht op de zondag verloren. Doordat we intussen 1-op-1 de zondag hebben verandert in een sabbath, worden veelal de wetten van de farizeers overgenomen.
De zondag is niet een dag van niet-mogen, maar van wel-mogen.
Als onze kids buiten willen spelen met de buurkinderen (die overigens ook christelijk zijn) dan kan dat. En als wij dat op dat moment niet willen, vanwege wat voor reden dan ook, dan gebeurt het niet.
De zondag is niet een dag van niet-mogen, maar van wel-mogen.
Als onze kids buiten willen spelen met de buurkinderen (die overigens ook christelijk zijn) dan kan dat. En als wij dat op dat moment niet willen, vanwege wat voor reden dan ook, dan gebeurt het niet.
- Miscanthus