Ben je die dan nog niet zat, na al dat gerepeteer?Dianne schreef:Onze nieuwe CD
Welke muziek ben jij nu aan het beluisteren? [2]
- Miscanthus
Ach, het onvolprezen Wilhelmus hoor je dagelijks tenminste één keer voorbij komen, ik vind het op zich wel mooi, maar het moet een afgezonderde gebeurtenis zijn om het Wilhelmus ten gehore te brengen, en niet zomaar elke dag ergens tussen de overige muziek in.Hendrikus schreef:Je zoekt het zelf op...Miscanthus schreef: moest verboden worden. Net als: hehebikkeltijd geeerd.![]()
Een veilige manier om je niet aan zulke dingen te ergeren is: er niet naar luisteren.
Oneerbiedig omgaan met ons volkslied.................
- Christiaan
Zingen ze dan alleen vers 1???Petrus schreef:Ach, het onvolprezen Wilhelmus hoor je dagelijks tenminste één keer voorbij komen, ik vind het op zich wel mooi, maar het moet een afgezonderde gebeurtenis zijn om het Wilhelmus ten gehore te brengen, en niet zomaar elke dag ergens tussen de overige muziek in.Hendrikus schreef:Je zoekt het zelf op...Miscanthus schreef: moest verboden worden. Net als: hehebikkeltijd geeerd.![]()
Een veilige manier om je niet aan zulke dingen te ergeren is: er niet naar luisteren.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Christiaan
Wat is er mis met de rest die verzen zijn minder bekend maar ook erg mooi.Petrus schreef:1 en 6Christiaan schreef:
Zingen ze dan alleen vers 1???
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Oneerbiedig als ze het tussen de psalmen door ten gehore brengen?Petrus schreef:Ach, het onvolprezen Wilhelmus hoor je dagelijks tenminste één keer voorbij komen, ik vind het op zich wel mooi, maar het moet een afgezonderde gebeurtenis zijn om het Wilhelmus ten gehore te brengen, en niet zomaar elke dag ergens tussen de overige muziek in.Hendrikus schreef:Je zoekt het zelf op...Miscanthus schreef: moest verboden worden. Net als: hehebikkeltijd geeerd.![]()
Ik vind het eerder andersom. In de kerk zingen we de psalmen heerlijk onderuitgezakt (me too), maar met Koninginnedag zingen we staand het Wilhelmus. Met gestrekte pink aan de broeknaad. En een traan in het oog.
- Christiaan
Niet generaliseren. :shock: :shock:Tiberius schreef:Oneerbiedig als ze het tussen de psalmen door ten gehore brengen?Petrus schreef:Ach, het onvolprezen Wilhelmus hoor je dagelijks tenminste één keer voorbij komen, ik vind het op zich wel mooi, maar het moet een afgezonderde gebeurtenis zijn om het Wilhelmus ten gehore te brengen, en niet zomaar elke dag ergens tussen de overige muziek in.Hendrikus schreef:Je zoekt het zelf op...Miscanthus schreef: moest verboden worden. Net als: hehebikkeltijd geeerd.![]()
Ik vind het eerder andersom. In de kerk zingen we de psalmen heerlijk onderuitgezakt (me too), maar met Koninginnedag zingen we staand het Wilhelmus. Met gestrekte pink aan de broeknaad. En een traan in het oog.
Daar is op zich niks mis mee, maar zo is de traditie nu eenmaal gegroeid. Bovendien is het wel héél erg omslachtig om álle 15 verzen te gaan zingen, bij welke gelegenheid dan ook.Christiaan schreef:
Wat is er mis met de rest die verzen zijn minder bekend maar ook erg mooi.
Ik zie het al voor me, dat er bij énige, daartoe strekkende, gelegenheid álle 15 verzen van het Wilhelmus gezongen worden............dát wordt langdradig zeg!!!
- Miscanthus
- Christiaan
Ja, tradities. Weet u vroeger zong men ook hele psalmen in de eredienst.Petrus schreef:Daar is op zich niks mis mee, maar zo is de traditie nu eenmaal gegroeid. Bovendien is het wel héél erg omslachtig om álle 15 verzen te gaan zingen, bij welke gelegenheid dan ook.Christiaan schreef:
Wat is er mis met de rest die verzen zijn minder bekend maar ook erg mooi.
Ik zie het al voor me, dat er bij énige, daartoe strekkende, gelegenheid álle 15 verzen van het Wilhelmus gezongen worden............dát wordt langdradig zeg!!!
Onderuitgezakt de psalmen zingen?? Dat zul je bij ons niet meemaken!! En het Wilhelmus heb ik bij ons ook nog nooit gehoord..................(b.t.w. het is opgenomen in het Liedboek voor de Kerken, een gezang voor de niet-ingewijden)Tiberius schreef: In de kerk zingen we de psalmen heerlijk onderuitgezakt (me too), maar met Koninginnedag zingen we staand het Wilhelmus. Met gestrekte pink aan de broeknaad. En een traan in het oog.