Christiaan schreef:
En de rest staat er dan voor spek en bonen??
Dat is dus een bijbel in een bijbel hebben.
Christiaan, je leest mijn posts niet goed.
Ik heb al eerder aangegeven dat er ook dingen in de bijbel staan die erg nuttig kunnen zijn voor bijvoorbeeld je persoonlijke bijbelstudie. Of voor hygiëne, zie veel wetten in Leviticus. Of voor je onderzoek naar de geschiedenis, zie veel geslachtsregisters. Ter lering en onderwijs, zoals Paulus al aangeeft in de door jou geciteerde tekst. Als je over deze teksten gaat preken met een soort diepere bodem ben je m.i. met een soort inlegkunde bezig waar ik geen gronden voor zie in de bijbel. Het staat er niet voor 'spek en bonen', je kunt er zeker wat van leren! Maar de preekstoel is niet bedoeld om mensen zomaar iets te leren. Als honderden mensen in de kerk Christus niet kennen, en ze vertrekken na een uur preek met allerlei kennis over wetten van het volk van Israël maar zonder het evangelie te hebben gehoord.. is dat wat je wilt? Dan heeft de dominee tenminste wel over alle teksten gepreekt.
Er is een verschil tussen lering en de preken. De hele bijbel is voor ons om onderwijs en lering uit te krijgen. Thuis, op bijbelstudie, op school etc.
Niet voor spek en bonen. Maar in de preken gaat het erom dat we horen wat het enige nodige is. En dat is Christus.