Bert Mulder schreef:Als het beloften van God zijn, inderdaad wel. En in dat voorbeeld, alleen dengenen die willen, zullen komen.Miscanthus schreef:@Bert:
beloften zie jij dus als voorspellingen die altijd uitkomen?
En als Jezus roept: " Wie wil, kome tot mij en nneme van het water des levens om niet" .
Wat biedt Jezus dan aan en aan wie?
Want God werkt in ons het willen en het doen.
De mens in de natuurstaat wilt nooit.
Nu geef je geen antwoord op Miscanthus zijn vraag. Het staat niet ter discussie dat God het willen werkt. Alleen wat met dit feit doet. In welk licht je dit feit zet.
Verder,
Ik krijg zo juist in mijn postvak een vraag beantwoording van ds Pieters.
Heeft dat je instemming?
Een geopenbaarde Middelaar
Mijn tweede vraag is: wat het verschil precies is tussen een geopenbaarde Middelaar en een geschonken Middelaar. Als ik me niet vergis, mocht ik Christus ervaren als mijn schuldovernemende Borg, na vele jaren uitzien. Toen ben ik enkele weken boven het stof verheven geweest en verlangde soms ontbonden te zijn. Maar wat een strijd volgt daarop. Ik lees veel in oudvaders zoals Boston, Watson, Hooker, Philpot, Bunyan. Nu kan ik bij hen geen onderscheid vinden tussen een geopenbaarde en een geschonken Middelaar, maar het kan natuurlijk zijn, dat ik niet begrijp wat ik lees. Begrijp ik het goed dat, zoals ik dat bij ons wel eens hoor, dat je met alleen een geopenbaarde Middelaar nog geen Avondmaal kunt houden. Zou ik dan toch een huichelaar zijn? Neem me niet kwalijk dat ik vol vragen zit, maar iemand in onze gemeente die meer dan veertig jaar ouderling is geweest, heeft nooit deel kunnen nemen aan het Heilig Avondmaal, omdat hij vindt dat zijn schuldbeleving niet diep genoeg is. Hij zegt altijd: alleen beweende zonden zijn vergeven zonden.
Bij de oudvaders heb ik tot nog toe het onderscheid niet gevonden tussen een geopenbaarde en een geschonken Middelaar. Waar het volgens hen, en volgens onze Drie Formulieren van Enigheid, en volgens de Heilige Schrift op aan komt, is: geloof. Wanneer er geloof in Christus is, is er geen onderscheid tussen een geopenbaarde en een geschonken Middelaar. De Middelaar wordt namelijk geschonken in de belofte. Dat is hetzelfde als: aangeboden in de Evangelieprediking. Wanneer dit gebeurt, werkt God bij al Zijn uitverkorenen geloof om deze aangeboden / geopenbaarde / geschonken Middelaar welkom te heten, aan te nemen. Kijk maar naar Johannes 1 vers 11-13: “Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, aan hen heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit het bloed, een niet uit de wil van het vlees, en niet uit de wil van de man, maar uit God geboren zijn.”
Verder lezen we in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 22: “Wij geloven, dat, om ware kennis van deze grote verborgenheid te ontvangen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, dat Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten hem zoekt.”
U zag lang uit, schrijft u. Waarnaar? Naar Christus Die u blijkbaar was geopenbaard in de verkondiging van het Woord. Toen werd u verwaardigd om Hem te gelóven, u aan Hem over te geven, u volkomen en onvoorwaardelijk aan Hem toe te vertrouwen…
God zegene elke lezer met geloofsverlangen naar en geloofsvertrouwen in deze gewillige, geschikte en machtige Middelaar. Hem hebben we nodig. Hij nodigt ons en biedt Zich ons aan!