Vraag: is er een toeleidende weg voor de wedergeboorte?

jacob

Bericht door jacob »

Bert Mulder schreef:
Miscanthus schreef:@Bert:

beloften zie jij dus als voorspellingen die altijd uitkomen?
En als Jezus roept: " Wie wil, kome tot mij en nneme van het water des levens om niet" .

Wat biedt Jezus dan aan en aan wie?
Als het beloften van God zijn, inderdaad wel. En in dat voorbeeld, alleen dengenen die willen, zullen komen.

Want God werkt in ons het willen en het doen.

De mens in de natuurstaat wilt nooit.

Nu geef je geen antwoord op Miscanthus zijn vraag. Het staat niet ter discussie dat God het willen werkt. Alleen wat met dit feit doet. In welk licht je dit feit zet.

Verder,

Ik krijg zo juist in mijn postvak een vraag beantwoording van ds Pieters.

Heeft dat je instemming?

Een geopenbaarde Middelaar
Mijn tweede vraag is: wat het verschil precies is tussen een geopenbaarde Middelaar en een geschonken Middelaar. Als ik me niet vergis, mocht ik Christus ervaren als mijn schuldovernemende Borg, na vele jaren uitzien. Toen ben ik enkele weken boven het stof verheven geweest en verlangde soms ontbonden te zijn. Maar wat een strijd volgt daarop. Ik lees veel in oudvaders zoals Boston, Watson, Hooker, Philpot, Bunyan. Nu kan ik bij hen geen onderscheid vinden tussen een geopenbaarde en een geschonken Middelaar, maar het kan natuurlijk zijn, dat ik niet begrijp wat ik lees. Begrijp ik het goed dat, zoals ik dat bij ons wel eens hoor, dat je met alleen een geopenbaarde Middelaar nog geen Avondmaal kunt houden. Zou ik dan toch een huichelaar zijn? Neem me niet kwalijk dat ik vol vragen zit, maar iemand in onze gemeente die meer dan veertig jaar ouderling is geweest, heeft nooit deel kunnen nemen aan het Heilig Avondmaal, omdat hij vindt dat zijn schuldbeleving niet diep genoeg is. Hij zegt altijd: alleen beweende zonden zijn vergeven zonden.

Bij de oudvaders heb ik tot nog toe het onderscheid niet gevonden tussen een geopenbaarde en een geschonken Middelaar. Waar het volgens hen, en volgens onze Drie Formulieren van Enigheid, en volgens de Heilige Schrift op aan komt, is: geloof. Wanneer er geloof in Christus is, is er geen onderscheid tussen een geopenbaarde en een geschonken Middelaar. De Middelaar wordt namelijk geschonken in de belofte. Dat is hetzelfde als: aangeboden in de Evangelieprediking. Wanneer dit gebeurt, werkt God bij al Zijn uitverkorenen geloof om deze aangeboden / geopenbaarde / geschonken Middelaar welkom te heten, aan te nemen. Kijk maar naar Johannes 1 vers 11-13: “Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, aan hen heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit het bloed, een niet uit de wil van het vlees, en niet uit de wil van de man, maar uit God geboren zijn.”

Verder lezen we in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 22: “Wij geloven, dat, om ware kennis van deze grote verborgenheid te ontvangen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, dat Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten hem zoekt.”

U zag lang uit, schrijft u. Waarnaar? Naar Christus Die u blijkbaar was geopenbaard in de verkondiging van het Woord. Toen werd u verwaardigd om Hem te gelóven, u aan Hem over te geven, u volkomen en onvoorwaardelijk aan Hem toe te vertrouwen…

God zegene elke lezer met geloofsverlangen naar en geloofsvertrouwen in deze gewillige, geschikte en machtige Middelaar. Hem hebben we nodig. Hij nodigt ons en biedt Zich ons aan!
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Toch kan God iets beloven wat Hij niet volvoert!
Koppel je dat nu aan de doop? Wat is de belofte dan waard als Hij het niet volvoerd? Waarom dan die belofte, en waarom volvoert Hij het niet? Zou je me dat kunnen uitleggen?

Klavier, met je reactie op mijn laatste post ben ik het ook helemaal eens. We komen er wel ;)
Door ons ongeloof kan het gebeuren dat de belofte ons ontgaat. Zoals bij het volk Israël in de woestijn.
Precies. En daarom zeg ik: God sluit een verbond met ons. God sluit geen inwendig of uitwendig verbond.... Hij sluit een verbond. En als door ongeloof de belofte ons ontgaat, doet dat niks af aan het verbond dat God sloot..... maar verspelen we het verbond en de beloften zelf. Dan maken wij het tot een uitwendig verbond door aan de eis en de beloften geen gehoor aan te geven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

"is er een toeleidende weg tot de wedergeboorte" is de centrale vraag van deze topic.

m.i. zie je die "toeleidende weg" pas nádat je wedergeboren bent. Je ziet pas dán alle wegen en stappen de die Heere met je gegaan is, die ontdek je, zie je pas dán, door genade alléén. Of die weg nu kort is of heel lang (zo'n 20 jaar) doet dan niet eens zoveel ter zake.

Ik zou daar vanuit mijn eigen leven uit kunnen putten, maar zal dat verder niet doen.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:De beloften voor Israel naar Kanaan waren voor het volk Israel. Net als de beloften voor de Kerk. Als een eenheid. Niet hoofd voor hoofd aan de Israelieten. Dat zou ook niet met de rest van de Bijbel kloppen.
Ja, ik weet dat dat de leer van dr. Hoeksema is. Maar zó staat het niet de Bijbel, in casu niet in Hebreeën 4.
Het Evangelie "deed hun geen nut", staat er. Er staat niet, het Evangelie werd hun eigenlijk helemaal niet verkondigd, niet hoofd voor hoofd o.i.d. Nee, de belofte was voor hen allen, maar door ongeloof hebben zij die belofte krachteloos gemaakt.
Het is ook deze gedachtegang die je bij Calvijn steeds weer vindt.
En alle argumenten 'dat je dan vermogens in de mens legt' etc., zijn me bekend. We hebben hier in Nederland niet voor niets in de GG 1953 meegemaakt.
Maar God staat boven onze logica en Híj zegt: Jullie hebben het verbond, de belofte, krachteloos gemaakt door jullie ongeloof. Punt.
Afgewezen, ik weet waar je vandaan komt. En je wilt toch altijd maar vasthouden aan een aanbod.

Maar het is geen aanbod. Dan zou God niet soeverein zijn. Dan zou de mens machtiger zijn in zijn ongeloof.

En temeer, dan zou de mens niet dood moeten zijn.

Nee, God gebied de mens zich te bekeren. En dat werkt Hij in het hart van Zijn volk.
Bert,
Het blijkt in sommige punten toch steeds weer hetzelfde struikelblok.
Hoe je het ook noemt, Het Evangelie is in zijn geheel te brengen in het uitwendige Verbond.
Calvijn haalt Hebr 4 aan bij de uitleg van het 4e gebod.
Dat geldt ALLE Isreallieten. Alle besnedenen. Zowel Jacob als Ezau.
Dus niet enkel de uitverkorenen.
Als je Hebr. vanuit een andere context enkel toepast op de uitverkorenen zul je de hele wet daarop toe moeten passen, wil je de lijn van Calvijn vast kunnen houden. En dat stort de hele gereformeerde leer in elkaar.
Lees eens de geschriften van Th. Avink hierover.
http://www.theologienet.nl/documenten/A ... oeping.pdf
Deze toont het aanbod van genade aan. Volgens de inleiding van het geschrift is dit overgenomen door de kanttekenaren.
Dit is de lijn van Dordt en Calvijn!

In het topic van DL H1-artikel17 is ook geprobeerd om weer te geven dat het hele Evangelie in het uitwendige Verbond staat.
Op basis van die Verbondslijn stellen de DL ook dat alle kinderen van gelovige ouders zalig ZIJN als ze jong sterven. Men verwijst naar 1 Kor 7:14, en de kanttekeningen zeggen aldaar: Uitwendig verbond.
Oftewel, de belofte van het Evangelie komen niet voort uit het Inwendige. Nee het is andersom.
De Bijbel openbaart het in die vorm dat geloof toegang geeft TOT het inwendige.
Geloof wordt niet gewerkt vanuit het Inwendige maar vanuit het Uitwendige, door de Heilige Geest TOT het inwendige Verbond.
Lees de geschriften van Brakel maar eens, Die legt het ook zo uit.
Dit alles ontkent niet dat op basis van de Verbondshoofd Christus, alleen de uitverkorenen vanuit het uitwendige Verbond getrokken worden tot het Inwendige. De Soevereiniteit van God blijft volluit staan!
Dit is geopenbaard: De opdracht van geloof en bekering en daarbij de Heilige Geest als Trooster gegeven: De Werkrichting van Gods Geest is naar Christus toe.
Niet Christus naar de Verbondelingen. Dit is namelijk al vervuld op Golgotha.
Het inwendige Verbond gaat niet meer in vervulling als het reeds vervuld is.
Het is van eeuwigheid besloten en in de tijd vervuld toen Christus riep: Het is volbracht!

Voor de gemeente die in het Verbond is, hebben we het Woord, Het HELE Evangelie.
Daarmee zeg ik dus dat alle teksten zoals de bekende uit Jes 55 alle Verbondskinderen betreft.
Dus iedereen in het Verbond heeft Genade aangeboden gekregen. In het geopenbaarde Woord van God.
Plaats reactie