Bidden op je werk

schaap

Bericht door schaap »

Vincent schreef:
Miscanthus schreef:
Vincent schreef:
schaap schreef:Sorry hoor, maar dit is toch uitermate positief! Had ik dat maar.

Totdat je bijv. met een van de mensen uit je bidgroepje een zakelijk conflict krijgt. Dan is het opeens niet meer zakelijk, maar gaat ook het persoonlijke er doorheen spelen. "Zie je wel die christenen" en "ben jij nou (ook) christen". Nee, dan kan je beter nuchter blijven en jezelf professioneel opstellen t.o. iedere collega en geen uitzonderingen maken.
wta vreemd is dit.
Laat maar niet zien dat je christen bent, want dat kan tegen je gebruikt worden.... :roll:
Nee, dat is niet vreemd. Je begrijpt mij ook niet, want ik zeg niet dat niemand mag weten dat ik christen ben.

Iederéén mag weten dat ik christen ben. Alleen tegelijkertijd mogen ze weten dat ik bij mijn dageljkse bezigheden professioneel ben, niet meer en niet minder. En een 'bidgroepje' met een selectief aantal werknemers, past daar wat mij betreft écht niet bij.
Ok duidelijk. Jij bent voor het scheiden van geloof en werk. Ik niet. Ik dat je ook binnen een gebedesgroep conflicten kan oplossen. Niet zo bang, joh. Professioneel vind ik hier niet van toepassing. Een gebedsgroep is gewoon een soort pauze en je mag ook bidden voor werk etc. En stel dat je onderling problemen hebt, dan is het een goed moment om daar voor te bidden!

Dus vincent, bidden met die hap. ;)
Vincent

Bericht door Vincent »

Dathenum schreef:
Vincent schreef:Iederéén mag weten dat ik christen ben. Alleen tegelijkertijd mogen ze weten dat ik bij mijn dageljkse bezigheden professioneel ben, niet meer en niet minder. En een 'bidgroepje' met een selectief aantal werknemers, past daar wat mij betreft écht niet bij.
Dus als je in de pauze (=eigen tijd) bid ben je niet professioneel meer? Een beetje een vreemde redernering. Als we er vanuit dat het gebed voor je werk gezegend word zou je in dat geval juist professioneler kunnen worden in je werk.

Nee, in de pauze (eigen tijd) mag je bidden. Voor je eten bijvoorbeeld. Dan mag je ook met anderen praten. Ook weleens over persoonlijke dingen. Over bepaalde religieuze opvattingen. En desnoods met een ander bidden als deze in nood zit en er om vraagt. Maar dan wel discreet.

Maar om je met een groepje stelselmatig af te zonderen, nee, dat gaat mij écht te ver. Dan wordt je een paar christenen t.o. van de rest. Terwijl het de bedoeling is dat je in de eerste plaats professioneel bezig bent. Met ál je collega's. Bidden met een selectief aantal geeft écht een verkeerd signaal af. Sterker, ik zou mij er behoorlijk aan ergeren als er in de pauze collega's gaan bidden, kruisen slaan, op matje liggen, mediteren of andere religieuze activiteiten stelsematig groepsmatig beoefenen. Ik zou het idee hebben: wat doen die gekken daar? Kunnen die mensen zich niet professioneel opstellen en zich eens wat minder profileren ahv een religie die zij aanhangen?
Vincent

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:Je niet aansluiten bij een bestaande gebedsgroep is óók een signaal. Wat wil je daarmee uitdragen? Van mij hoeft dat bidden niet zo? Het kan ook zonder bidden?
Daarmee zou ik tegenover collega's een heel duidelijk signaal afgeven: ik ben christen op zondag, ik ben christen doordeweek. Ik ben geheel en al christen. Niets kan mij scheiden van Zijn liefde.

Maar je kunt híer van mij verlangen, dat ik in de eerste plaats professioneel bezig ben. Iets waarvoor je beslist geen christen hoeft te zijn. En dat ik niet al te provocerend mijn geloof uitdraag. Door mij af te zonderen van agnosten, moslims, boedhissten etc.. Door opzichtig met een kruis om mijn nek te lopen in een neutraal bedrijf. En door de claim te hebben dat groepsgebed een positieve invloed heeft op dit bedrijf.

Ik zou dit als leidinggevende zelfs proberen tegen te gaan. Ik zou er géén ruimte voor beschikbaar stellen.
Vincent

Bericht door Vincent »

schaap schreef:
Vincent schreef:
Miscanthus schreef:
Vincent schreef:
Totdat je bijv. met een van de mensen uit je bidgroepje een zakelijk conflict krijgt. Dan is het opeens niet meer zakelijk, maar gaat ook het persoonlijke er doorheen spelen. "Zie je wel die christenen" en "ben jij nou (ook) christen". Nee, dan kan je beter nuchter blijven en jezelf professioneel opstellen t.o. iedere collega en geen uitzonderingen maken.
wta vreemd is dit.
Laat maar niet zien dat je christen bent, want dat kan tegen je gebruikt worden.... :roll:
Nee, dat is niet vreemd. Je begrijpt mij ook niet, want ik zeg niet dat niemand mag weten dat ik christen ben.

Iederéén mag weten dat ik christen ben. Alleen tegelijkertijd mogen ze weten dat ik bij mijn dageljkse bezigheden professioneel ben, niet meer en niet minder. En een 'bidgroepje' met een selectief aantal werknemers, past daar wat mij betreft écht niet bij.
Ok duidelijk. Jij bent voor het scheiden van geloof en werk. Ik niet. Ik dat je ook binnen een gebedesgroep conflicten kan oplossen. Niet zo bang, joh. Professioneel vind ik hier niet van toepassing. Een gebedsgroep is gewoon een soort pauze en je mag ook bidden voor werk etc. En stel dat je onderling problemen hebt, dan is het een goed moment om daar voor te bidden!

Dus vincent, bidden met die hap. ;)

Nee, ik ben niet voor scheiding van werk en geloof. Ik ben voor een bepaalde mate van scheiding van werk en prive.
Unionist

Bericht door Unionist »

En als een groepje in de pauze samen gaat klaverjassen, darten, wandelen of voetballen? Heb je ook moeite met die "afzondering"?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
geledu

Bericht door geledu »

Unionist schreef:Je niet aansluiten bij een bestaande gebedsgroep is óók een signaal. Wat wil je daarmee uitdragen? Van mij hoeft dat bidden niet zo? Het kan ook zonder bidden?
Unionist, met alle respect !!!, volgens mij (gelezen in andere topics) werk jij in een beschermde omgeving.

Op zich een groot goed , alleen heb ik in dit soort discussies wel eens met anderen gesproken die ook in een beschermde omgeving werkte, en hen er op gewezen dat ze echt niet weten waar ze over praten.
Het ligt vaak zo gecompliceerd !!
In mijn werk omgeving : snel,hard en commercieel loop je gewoon dagelijks tegen zaken op die je telkens er toe dwingen om positie te kiezen.
Er wordt constant (terecht) op je gelet hoe je bepaalde zaken aanpakt en hoe je met verschillende situatie's omgaat.

Ook de contacten als christenen onderling op het werk wordt vaak opgevat als : ze zoeken elkaar op, ze accepteren alles van elkaar.
Zeker als er verschil is in de functie die je bekleed ; middenkader, management.
Ook hier ben ik al meermalen tegenaan gelopen dat je hierop aangesproken wordt.

De oprichter van de gebedsgroep is in dit geval de manager van de afdeling waar ik werk, die op directieniveau opereert.
Zelf behoor ik tot het middenkader.
Dit gegeven plaatst mij voor de vraag of het niet als "hielenlikkerij" wordt bestempeld.
En vanuit dat oogpunt gezien je er misschien meer kwaad dan goed aan doet !!

Deze vraag speelt naast de vraag wat de invulling betreft van zo'n gebedsuur.
Vincent

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:En als een groepje in de pauze samen gaat klaverjassen, darten, wandelen of voetballen? Heb je ook moeite met die "afzondering"?
Er is een altijd ene grijs gebied. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als mensen gaan klaverjassen met elkaar in de pauze, maar als het haast 'religieuze' trekjes aan gaat nemen en een heel vaak voorkomend fenomeen wordt, zou ik het collega's wel kwalijk nemen. Ook omdat het collega's soms buitensluit die er niet over kunnen of willen meepraten.

En zoals Geledu nu ook opmerkt, er spelen heel vaak allerlei gevoeligheden mee!! En dan wordt het geloof de inzet. Dat is erg!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

:shock: Dus klaverjassen in de pauze zie je niet zoveel kwaad in, maar bidden kan te gevoelig liggen??? :roll:
Vincent

Bericht door Vincent »

Mister schreef::shock: Dus klaverjassen in de pauze zie je niet zoveel kwaad in, maar bidden kan te gevoelig liggen??? :roll:
Als het klaverjassen van een aantal collega's religieuze trekken aan gaat nemen, heb ik er net zoveel moeite mee. Dát schreef ik.

In de praktijk is klaverjassen veelal iets anders dan bidden, kruisen slaan etc.. Bidden heeft een bepaalde connotatie: "wij gaan even bidden, ondermeer of jij als agnost je werk goed doet en je zieke vrouw geneest, tot zo, dág". Tja....
schaap

Bericht door schaap »

Vincent schreef:
Mister schreef::shock: Dus klaverjassen in de pauze zie je niet zoveel kwaad in, maar bidden kan te gevoelig liggen??? :roll:
Als het klaverjassen van een aantal collega's religieuze trekken aan gaat nemen, heb ik er net zoveel moeite mee. Dát schreef ik.

In de praktijk is klaverjassen veelal iets anders dan bidden, kruisen slaan etc.. Bidden heeft een bepaalde connotatie: "wij gaan even bidden, ondermeer of jij als agnost je werk goed doet en je zieke vrouw geneest, tot zo, dág". Tja....
Huh, ikke nie begrijpe...

Religie is gevaarlijk...
Vincent

Bericht door Vincent »

schaap schreef:
Vincent schreef:

Huh, ikke nie begrijpe...

Religie is gevaarlijk...
Inderdaad. Religie wordt nu eenmaal vaak misbruikt.
Unionist

Bericht door Unionist »

geledu schreef:
Unionist, met alle respect !!!, volgens mij (gelezen in andere topics) werk jij in een beschermde omgeving.

Op zich een groot goed , alleen heb ik in dit soort discussies wel eens met anderen gesproken die ook in een beschermde omgeving werkte, en hen er op gewezen dat ze echt niet weten waar ze over praten.
Het ligt vaak zo gecompliceerd !!
In mijn werk omgeving : snel,hard en commercieel loop je gewoon dagelijks tegen zaken op die je telkens er toe dwingen om positie te kiezen.
Er wordt constant (terecht) op je gelet hoe je bepaalde zaken aanpakt en hoe je met verschillende situatie's omgaat.

Ook de contacten als christenen onderling op het werk wordt vaak opgevat als : ze zoeken elkaar op, ze accepteren alles van elkaar.
Zeker als er verschil is in de functie die je bekleed ; middenkader, management.
Ook hier ben ik al meermalen tegenaan gelopen dat je hierop aangesproken wordt.

De oprichter van de gebedsgroep is in dit geval de manager van de afdeling waar ik werk, die op directieniveau opereert.
Zelf behoor ik tot het middenkader.
Dit gegeven plaatst mij voor de vraag of het niet als "hielenlikkerij" wordt bestempeld.
En vanuit dat oogpunt gezien je er misschien meer kwaad dan goed aan doet !!

Deze vraag speelt naast de vraag wat de invulling betreft van zo'n gebedsuur.
Met alle respect retour, vriend, maar wie zegt dat ik altijd in een beschermde omgeving gewerkt heb? Ik werkte eerder in Barneveld tussen allemaal strenge heidenen, allemaal met een p'st-hekel aan refo's.

En: lanceer eens op een refoschool een Bijbelstudie- of gebedsgroep. Moet je es proberen voor de aardigheid. 't Is dat ze de ban niet kunnen uitspreken, maar je wordt wel direct als evangelische dweper neergezet.

Het probleem van hielenlikkerij-suggestie kan ik me wel voorstellen.Dat is een lastig aspect. Het lijkt mij overigens (op afstand geredeneerd) geen gezonde sfeer als iedere beweging die je maakt wordt gewikt en gewogen door je collega's. Bij ons op 't werk wordt er gewandeld door directie en lager personeel. Maar geen mens die dat uitlegt als: hij probeert een wit voetje bij de baas te halen.

Is het overigens erg als men dat onterecht denkt? Hoort dat niet bij het "in de wereld zult gij verdrukkking hebben"?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
geledu

Bericht door geledu »

Sorry Unionist,
Dat had ik niet kunnen weten.

De reactie van andere collega's heb ik wat gechargeerd beschreven, hoewel ik het tussen de regels wel eens zo ervaar !

Verder merk ik aan de reacties dat er niemand op dit forum is die hier ervaring mee heeft, dat vind ik wel jammer.
Misschien dat er toch nog meelezers zijn die hierop inhoudelijk in willen gaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

Vincent schreef:Ik zou er niet aan meedoen als ik jou was.

Op je werk ben je in de eerste plaats vakman/vrouw, wat je daarnaast bent moet er niet teveel toe doen. Persoonlijk zou ik er enige moeite mee hebben als een paar collega's zich met elkaar in de pauze of na het werk afzonderen om op een matje te gaan liggen, te bidden, kruisen te slaan, whatever.
Je bent op je werk ook christen... dit hoeft geen conflict te geven met "vakman" zijn. Vakman is niet een andere identiteit ofzo... en als je alleen zakelijk met anderen kan omgaan uit angst voor conflicten ben je duidelijk géén vakman :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

Weer even dit topic naar boven gehaald !

Zijn er nog forummers die hier aan mee doen of aan mee gedaan hebben ???

Hoe hebben jullie dat ervaren ?
Plaats reactie