Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:*Mister werpt een blik in de Oude Paden, zojuist gearriveerd te dezen huize*

:lol:

Auteur dezes: Ds. Steenblok
Dankjewel, Mister.
Voor deze uiterst waardevolle en relevante aanvulling.
Oftewel: hoe kunt ge een zinnige overdenking monddood maken?
Doe ik hier iets fout ofzo? Spreek ik een waarde-oordeel uit dan?
geledu

Bericht door geledu »

ik denk dat dit allemaal niet relevant is , ik heb juist bewust de auteur er niet gelijk bij vermeld, om daarover discussie te voorkomen.

Het gaat uiteindelijk om de inhoud van deze 11 regels, en die kan je volgens mij van harte onderschrijven.

Ook in onze tijd is er veel kritiek en gepraat !
Dit getuigd niet van liefde want anders ga je met dit soort zaken anders om !!
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

refo schreef:
uitgeworpen schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef: Dankjewel, Mister.
Voor deze uiterst waardevolle en relevante aanvulling.
Oftewel: hoe maak ik een zinnige overdenking monddood?
Is inderdaad wel relevant , ja.
In de Godse Steenbloktijd waren er veel mensen die de punten 1 t.m 5 praktiseerden, die best een positieve grondhouding hadden.
Of laten we zeggen: niet de kerk doodmaakten.
Leefde jij in die tijd?
Moet dat?
Nee sorry, ik reageer allergisch. Alsof je in deze tijd geen positieve grondhouding kunt hebben. Wanneer je je zorgen uit over de leer bijv. wordt je gelijk gebombaardeert met een negatieve grondhouding oftewel: Je maakt de kerk dood.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Je moet hier ook overal rekening mee houden...
Goed, prima, duidelijk, ik zeg al nix meer.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

geledu schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef:*Mister werpt een blik in de Oude Paden, zojuist gearriveerd te dezen huize*

1. Dankjewel, Mister.
2. Voor deze uiterst waardevolle en relevante aanvulling.
3. Oftewel: hoe kunt ge een zinnige overdenking monddood maken?
Verklaar je nader ????
(Ik heb ze even genummerd)
De eerste 2 regels van mijn posting waren enigszins cynisch bedoeld.
De 3e regel geeft mijn samenvatting van Misters posting aan.

Jij komt met een lezenswaardige overdenking. Zonder er inhoudelijk op in te gaan, wordt het verhaaltje gelijk verdacht gemaakt door de naam van de auteur aan te geven. Een man die hier op het forum niet op veel sympathie kan rekenen, schat ik zo in.
Oftewel: say no more. :wink:
geledu

Bericht door geledu »

Ok Tiberius , dan heb ik je in eerste instantie verkeerd begrepen, bedankt voor je uitleg
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

uitgeworpen schreef:
geledu schreef:Te kort door de bocht ???, als dit een grondhouding van iemand is , dan is dat wel degelijk fout !!!
Er staat niet dat het iemands grondhouding is. En dat dat afgekeurd moet worden. Er staat dat de kerk dood gaat van: iedere keer zeggen: Het was weer niets. ( 3)
Wanneer iemand, met pijn in zijn hart vaak moet zeggen: alweer geen voedsel voor mijn ziel, alweer Christus niet verhoogd, alweer geen arme zondaren genodigt...hoeft dat niet te betekenen dat iemands grondhouding verkeerd is.
(4) Je hoeft niets te aanvaarden wat niet Bijbels of een halve waarheid is.

Gelukkig mag ik zelf onder een rijke wet - en evangelie prediking leven en kan ik me deze 11 regels serieus aantrekken! Maar
wanneer dat niet zo zou zijn...
Wil niemand kwetsen, sorry.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
geledu schreef:
Tiberius schreef:

1. Dankjewel, Mister.
2. Voor deze uiterst waardevolle en relevante aanvulling.
3. Oftewel: hoe kunt ge een zinnige overdenking monddood maken?
Verklaar je nader ????
(Ik heb ze even genummerd)
De eerste 2 regels van mijn posting waren enigszins cynisch bedoeld.
De 3e regel geeft mijn samenvatting van Misters posting aan.

Jij komt met een lezenswaardige overdenking. Zonder er inhoudelijk op in te gaan, wordt het verhaaltje gelijk verdacht gemaakt door de naam van de auteur aan te geven. Een man die hier op het forum niet op veel sympathie kan rekenen, schat ik zo in.
Oftewel: say no more. :wink:
Ik maak hier niets verdacht.
Wout

Bericht door Wout »

Auto schreef:
Pim schreef:Mensen, graag on-topic.
........... Blijft een feit dat er in Veenendaal een groot verschil zit tussen de gevraagde/gelezen predikanten in de periode vóór en ná Ds. S.
De variatie ervóór was groter als de variatie erna

En dat met een oud-zendingspredikant!
Er was in Veenendaal het besluit dat er alleen preken gelezen mochten worden van overleden predikanten. Ik geloof dat 3 geleden het besluit is veranderd om ook hedendaagse predikanten te lezen, want op de huisbezoeken sterk naar voren gekomen dat de gemeenteleden graag meer hedendaagse/actuele preken zouden willen houden. De kerkenraad heeft het vorige besluit tegen het licht gehouden en vervolgens dat besluit teruggenomen.

Maar gelukkig zijn er nog ambtsdragers die preken van Boston en de Erskines lezen :wink:
Je bent nogal op de hoogte!?
Dianne

Bericht door Dianne »

Wout schreef:
Auto schreef:
........... Blijft een feit dat er in Veenendaal een groot verschil zit tussen de gevraagde/gelezen predikanten in de periode vóór en ná Ds. S.

Er was in Veenendaal het besluit dat er alleen preken gelezen mochten worden van overleden predikanten. Ik geloof dat 3 geleden het besluit is veranderd om ook hedendaagse predikanten te lezen, want op de huisbezoeken sterk naar voren gekomen dat de gemeenteleden graag meer hedendaagse/actuele preken zouden willen houden. De kerkenraad heeft het vorige besluit tegen het licht gehouden en vervolgens dat besluit teruggenomen.

Maar gelukkig zijn er nog ambtsdragers die preken van Boston en de Erskines lezen :wink:
Inderdaad, mij is hier niets over bekend...
Auto

Bericht door Auto »

Wout schreef:
Auto schreef:

Valt wel mee, maar je weet wel vrienden, families, verjaardagsfeestjes, praten, etc
Da Capo

Lijn in de prediking

Bericht door Da Capo »

Unionist schreef:
wijkie schreef:Dan nu even een ontopic-opmerking :wink:

Sinds kort zijn wij vacant. Nu is er afgesproken dat bij de behandeling van de HC niet steeds dezelfde verklaring wordt gelezen, maar steeds van verschillende dominees. Ben ik zelf wel positief over. Wat denken jullie daarvan?
Hé, kom jij uit Apeldoorn? :mrgreen:

We hebben er al over gediscussieerd in het topic "Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?" Ik vind het prima en heel verstandig.
Persoonlijk ben ik geen voorstander om HC-preken van verschillende predikanten te lezen. Een HC-prekenbundel door één predikant is in vele opzichten beter. Het is goed voor een gemeente om 1 lijn in de prediking te hebben. Hoewel men geen eenhapsworst is, kan men toch 'partij' vorming krijgen. De ene is voor ds. Appollos, de ander voor ds. Paulus en weer een ander voor ds. Cefas.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Unionist

Bericht door Unionist »

Maar waarom geldt dat voor vrije stof dan niet?

Ik vind het juist mooi dat zo de hele bandbreedte van een kerk aan bod kan komen. Als je jarenlang aan een verklaring vastizit die je niet ligt, kun je 't knap moeilijk hebben onder de prediking.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Unionist schreef:Maar waarom geldt dat voor vrije stof dan niet?
Voor vrije stof zou het wellicht ook beter zijn. De HC preken zijn echter wat meer toegespitst op uitleg van de geloofsleer en dan is het beter om 1 lijn hierin te hebben.

Al met al blijven leesdiensten noodoplossingen. Dat moeten we vooral niet vergeten! Een ouderling hoort niet op de kansel. Dat is de plek voor een predikant. Ik ben wel eens bang dat we gewend zijn geraakt aan het fenomeen 'leesdienst'. Maar het is niet de invulling zoals God het heeft gewild.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
elbert
Contacteer:

Re: Lijn in de prediking

Bericht door elbert »

Da Capo schreef: Persoonlijk ben ik geen voorstander om HC-preken van verschillende predikanten te lezen. Een HC-prekenbundel door één predikant is in vele opzichten beter. Het is goed voor een gemeente om 1 lijn in de prediking te hebben. Hoewel men geen eenhapsworst is, kan men toch 'partij' vorming krijgen. De ene is voor ds. Appollos, de ander voor ds. Paulus en weer een ander voor ds. Cefas.
Eerlijk gezegd vind ik de mogelijkheid van partijvorming geen probleem van de gemeente, maar van degenen die ze veroorzaken. Door voor 1 predikant te kiezen, wordt ds. Apollos (om een voorbeeld te geven) als de norm gegeven, wat volgens mij net zo fout is als partijvorming. Terwijl het volgens mij beter is om door de verschillende predikanten heen te kijken naar Degene Die hun Zender is. Ik denk ook dat dit het beleid zou moeten zijn van een kerkenraad: niet de predikant is de norm, maar de Zender van zo'n predikant.
Plaats reactie