Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok.
Toch zou ik zeggen: Rijd dan een stukje om ds. Van der Net te beluisteren en gun vacante gemeentes ook wat.

Ik zie dat hij a.s. woensdagavond in Spijkenisse voorgaat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:De betreffende ds. wordt weleens verweten alleen lesdiensten te houden, maar die insinuatie zocht ik niet bij jou.
Doet het dan zelf ook niet (dat insinueren). Om allerlei inkoppertjes te voorkomen.
helma

Bericht door helma »

Unionist schreef:
helma schreef:
Unionist schreef:Helma bedoelt ws. weekdienst, ipv leesdienst. Slip of the keyboard, wel begrijpelijk in deze topic.
:oops: natuurlijk bedoelde ik weekdienst!!
De betreffende ds. wordt weleens verweten alleen lesdiensten te houden, maar die insinuatie zocht ik niet bij jou.

:wink:

Ik denk overigens dat dat ook voortkomt uit een niet willen luisteren naar de boodschap.
ik zou best leespreken van hem willen horen 's zondags!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Unionist schreef:
helma schreef:
Unionist schreef:Helma bedoelt ws. weekdienst, ipv leesdienst. Slip of the keyboard, wel begrijpelijk in deze topic.
:oops: natuurlijk bedoelde ik weekdienst!!
De betreffende ds. wordt weleens verweten alleen lesdiensten te houden, maar die insinuatie zocht ik niet bij jou.

:wink:

Ik denk overigens dat dat ook voortkomt uit een niet willen luisteren naar de boodschap.
ik zou best leespreken van hem willen horen 's zondags!
Of weekdiensten? :wink:

Zelf mag ik hem ook graag horen. Heel graag, zelfs.
Dat geldt ook voor leespreken; maar dan heb ik toch weer liever een predikant.
geledu

Bericht door geledu »

Misschien een beetje off topic, maar toch in het licht van voorkeur van predikanten, even het volgende artikeltje gescand uit "oude paden"

Niet als verwijt naar deez of gene !!! alleen omdat ik het wel een aardig stukje vond.
Hoe kunt ge de Kerk dood
Maken ?
1. Door niet te komen.
2. Door als gij er heengaat, een vooroordeel te hebben.
3. Door na iedere kerkdienst te zeggen: Het was
weer niets!
4. Door het Woord Gods, dat ge in de Kerk hoort, • niet te aanvaarden en enkel critiek te hebben.
5. Door andere kerken te bezoeken en dan te zeggen, dat daar betere predikanten zijn.
6. Door Uw predikant alleen te laten werken en zelf niets voor de kerk te doen.
7. Door niet te veel voor de dienst des Heeren te geven. De kerk moet een armoedig bestaan hebben. Daarom geeft ge zo weinig. Het is een bespotting tegenover wat ge bezit. (Een communist zei eens: „Ik houd van mijn loon alleen wat ik strikt nodig heb voor mijn levensonderhoud. De rest geef ik aan de propaganda. Aan deze propaganda wijd ik ook al mijn vrije tijd". Menig Christen geeft niets van zijn tijd en bijna geen geld voor de verbreiding van het Evangelie van Jezus Christus, dat hij zegt lief te hebben.)
8. Door nooit een bemoedigend woord tegen Uw predikant te zeggen maar altijd vol met critiek te zijn. Door vleierij, heet het, gaat men te gronde.
9. Door de fouten van Uw dominee wijd uit te meten en er met ieder over te spreken, vooral met nieuwe leden van de gemeente.
10. Door uw godsdienst niet te beleven, waardoor uw werken in strijd met uw geloof zijn.
11. Door wanneer de gemeente bloeit en er vrede en geluk is, te zorgen, dat ge kwaad van enige leden weet om daarover te praten.
Zit veel in wat we ook nu ter overdenking kunnen meenemen !!
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

geledu schreef:Misschien een beetje off topic, maar toch in het licht van voorkeur van predikanten, even het volgende artikeltje gescand uit "oude paden"

Niet als verwijt naar deez of gene !!! alleen omdat ik het wel een aardig stukje vond.
Hoe kunt ge de Kerk dood
Maken ?
1. Door niet te komen.
2. Door als gij er heengaat, een vooroordeel te hebben.
3. Door na iedere kerkdienst te zeggen: Het was
weer niets!
4. Door het Woord Gods, dat ge in de Kerk hoort, • niet te aanvaarden en enkel critiek te hebben.
5. Door andere kerken te bezoeken en dan te zeggen, dat daar betere predikanten zijn.
6. Door Uw predikant alleen te laten werken en zelf niets voor de kerk te doen.
7. Door niet te veel voor de dienst des Heeren te geven. De kerk moet een armoedig bestaan hebben. Daarom geeft ge zo weinig. Het is een bespotting tegenover wat ge bezit. (Een communist zei eens: „Ik houd van mijn loon alleen wat ik strikt nodig heb voor mijn levensonderhoud. De rest geef ik aan de propaganda. Aan deze propaganda wijd ik ook al mijn vrije tijd". Menig Christen geeft niets van zijn tijd en bijna geen geld voor de verbreiding van het Evangelie van Jezus Christus, dat hij zegt lief te hebben.)
8. Door nooit een bemoedigend woord tegen Uw predikant te zeggen maar altijd vol met critiek te zijn. Door vleierij, heet het, gaat men te gronde.
9. Door de fouten van Uw dominee wijd uit te meten en er met ieder over te spreken, vooral met nieuwe leden van de gemeente.
10. Door uw godsdienst niet te beleven, waardoor uw werken in strijd met uw geloof zijn.
11. Door wanneer de gemeente bloeit en er vrede en geluk is, te zorgen, dat ge kwaad van enige leden weet om daarover te praten.
Zit veel in wat we ook nu ter overdenking kunnen meenemen !!
Ik vind het wel goed hoor, deze 11 punten en er staat ook mooie bijbelse grondtonen in. Maar... vind punt 3, 4, 5 niet zorgvuldig opgestelt en te kort door de bocht.
geledu

Bericht door geledu »

Te kort door de bocht ???, als dit een grondhouding van iemand is , dan is dat wel degelijk fout !!!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

*Mister werpt een blik in de Oude Paden, zojuist gearriveerd te dezen huize*

:lol:

Auteur dezes: Ds. Steenblok
geledu

Bericht door geledu »

Mister schreef:*Mister werpt een blik in de Oude Paden, zojuist gearriveerd te dezen huize*

Opzich niet van belang natuurlijk wie de auteur is en in welke omstandigheden het geschreven is.

Het gaat om de inhoud !!
uitgeworpen

geledu schreef:Te kort door de bocht ???, als dit een grondhouding van iemand is , dan is dat wel degelijk fout !!!
Er staat niet dat het iemands grondhouding is. En dat dat afgekeurd moet worden. Er staat dat de kerk dood gaat van: iedere keer zeggen: Het was weer niets. ( 3)
Wanneer iemand, met pijn in zijn hart vaak moet zeggen: alweer geen voedsel voor mijn ziel, alweer Christus niet verhoogd, alweer geen arme zondaren genodigt...hoeft dat niet te betekenen dat iemands grondhouding verkeerd is.
(4) Je hoeft niets te aanvaarden wat niet Bijbels of een halve waarheid is.

Gelukkig mag ik zelf onder een rijke wet - en evangelie prediking leven en kan ik me deze 11 regels serieus aantrekken! Maar
wanneer dat niet zo zou zijn...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:*Mister werpt een blik in de Oude Paden, zojuist gearriveerd te dezen huize*

Dankjewel, Mister.
Voor deze uiterst waardevolle en relevante aanvulling.
Oftewel: hoe kunt ge een zinnige overdenking monddood maken?
geledu

Bericht door geledu »

Tiberius schreef:

Dankjewel, Mister.
Oftewel: hoe kunt ge een zinnige overdenking monddood maken?
Verklaar je nader ????
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:

Dankjewel, Mister.
Oftewel: hoe maak ik een zinnige overdenking monddood?
Is inderdaad wel relevant , ja.
In de Godse Steenbloktijd waren er veel mensen die de punten 1 t.m 5 praktiseerden, die best een positieve grondhouding hadden.
Of laten we zeggen: niet de kerk doodmaakten.
uitgeworpen

refo schreef:
Tiberius schreef:

Dankjewel, Mister.
In de Godse Steenbloktijd waren er veel mensen die de punten 1 t.m 5 praktiseerden, die best een positieve grondhouding hadden.
Leefde jij in die tijd?
refo

Bericht door refo »

uitgeworpen schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:

Dankjewel, Mister.
Leefde jij in die tijd?
Moet dat?
Plaats reactie