Kleding

Marnix

Bericht door Marnix »

plebe schreef:
Ik vind het ook wel kleurrijk als je een hele regenboog aan overhemdkleuren en stropdassen de kerk binnen ziet komen
Ik vind het helemaal niks! Enige stijl en eerbied komt m.i. in zwarte pakken het beste tot uiting en geeft eenheid/uniformiteit.
Tja, tradities he. Ik vind stijl en eerbied niet het beste tot uiting komen met zwarte pakken.... ik vind juist het gebruik van kleur eerder stijl geven... en eenheid zit hem niet in het dragen van dezelfde kleding.... eenheid zit hem in het feit dat we christenen zijn, leden van zijn gemeente.... of je nou een rood, wit of blauw overhemd aan hebt, een rode of zwarte stropdas om en ga zo maar door.

Dat kuddegedrag hoeft van mij niet, als het niet om dingen gaat die door de Herder zelf zijn opgelegd :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

plebe schreef: Enige stijl en eerbied komt m.i. in zwarte pakken het beste tot uiting en geeft eenheid/uniformiteit.
Het communisme en het Leger des Heils zijn ook erg gesteld op uniformiteit. Ik vind niet in de bijbel terug, dat uniformiteit een belangrijke waarde zou zijn. Jij wel?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, maar we zijn het nou eenmaal zo gewend... en dan gaan we er vanzelf ook allerlei termen als "stijlvol en eerbiedig" aan ophangen...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
plebe

Bericht door plebe »

Marnix schreef:Tja, maar we zijn het nou eenmaal zo gewend... en dan gaan we er vanzelf ook allerlei termen als "stijlvol en eerbiedig" aan ophangen...
Ik ben het helemaal niet gewend- kom nog maar 11 jaar in de kerk. Op audientie bij HM de koninging trek je ook je pak aan dan zeker bij de Heere in Zijn eredienst. De kerkenraad mag, als leiding van de gemeente, dan best strak in het pak. Is bijbels geen must-maar getuigd wel van stijl.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
schaap

Bericht door schaap »

plebe schreef:
Marnix schreef:Tja, maar we zijn het nou eenmaal zo gewend... en dan gaan we er vanzelf ook allerlei termen als "stijlvol en eerbiedig" aan ophangen...
Ik ben het helemaal niet gewend- kom nog maar 11 jaar in de kerk. Op audientie bij HM de koninging trek je ook je pak aan dan zeker bij de Heere in Zijn eredienst. De kerkenraad mag, als leiding van de gemeente, dan best strak in het pak. Is bijbels geen must-maar getuigd wel van stijl.

Je vergeet een ding en dat is dat God IN je woont. Eigenlijk zou je dan dag en nacht een koningskleed aan kunnen trekken. Wat wel een mooi beeld is trouwens..

Verder wordt dat argument vaak alleen maar gebruikt om de eigen traditie hard te maken.

Wie zegt nou dat God dat zwarte pak mooi vindt?
plebe

Bericht door plebe »

[quote[Wie zegt nou dat God dat zwarte pak mooi vindt?[/quote]

Ik niet!

De O.T. kende óók een zekere orde en uniformiteit. In veel confess. en midden-orthodoxe gemeenten uit de PKN moet je niet verbaasd opkijken als de KR in spijkerbroek en T-shirt in de dienst zit. Ik (niet God) vind dat niet netjes! Dan is een uniforme afspraak over KR kledij het beste.
schaap

Bericht door schaap »

plebe schreef:[quote[Wie zegt nou dat God dat zwarte pak mooi vindt?
Ik niet!

De O.T. kende óók een zekere orde en uniformiteit. In veel confess. en midden-orthodoxe gemeenten uit de PKN moet je niet verbaasd opkijken als de KR in spijkerbroek en T-shirt in de dienst zit. Ik (niet God) vind dat niet netjes! Dan is een uniforme afspraak over KR kledij het beste.[/quote]

Huh, omdat jij het niet mooi vindt?

We gaan toch niet weer terug naar het diensthuis he! We zijn vrijgemaakt!
plebe

Bericht door plebe »

Ik wil niemand het diensthuis in jagen. Ik geef slechts mijn mening over kleding van de kerkenraad. Da's inderdaad heel subjectief.

Tot zover mijn bijdrage aan deze bijzaak-topic
olfie

Bericht door olfie »

schaap schreef:
Ik niet!

De O.T. kende óók een zekere orde en uniformiteit. In veel confess. en midden-orthodoxe gemeenten uit de PKN moet je niet verbaasd opkijken als de KR in spijkerbroek en T-shirt in de dienst zit. Ik (niet God) vind dat niet netjes! Dan is een uniforme afspraak over KR kledij het beste.

We gaan toch niet weer terug naar het diensthuis he! We zijn vrijgemaakt![/quote]

Orde is meer dan een bont feestelijk kleurenfestijn.
God is een God van orde, en dan is het geen gebod, maar wel ordelijker als de KR zich op enige wijze aftekend tegen de gemeente, niet omdat ze meer zijn, maar ze zijn gesteldin deze functie en dienen zo een andere rol in de gemeente.
Het is een ordelijker beeld als er een bepaalde uniformiteit is, in ordelijke bedrijven worden er ook bepaalde regels gesteld. Puur om de orde te bewaren.

Ik lees altijd maar de we vrijgemaakt zijn, maar dat is iets heel anders, want als we vrijgemaakt zijn willen we in beginsel weer wat God wil. Aangezien God een God van orde is, willen we ook in enigerlei mate weer wat (rang) orde. Dit geldt in het gezin en in de gemeente en waar dan ook.
God stelt ook mensen boven ons, als beproeving of wij naar onze 'meerderen' zullen luisteren. Laten we ons dan een ieder conformeren aan de in de eigen gemeente geldende voorschriften. Zal bij de een net wat anders zijn dan bij de ander, maar we moeten niet steeds de maat nemen.

Enerzijds klinkt het argument vrijgemaakt, anderzijds traditie, orde en eerbied.
Ik vindt persoonlijk dat we de hier geldende spanning moeten bewaren. We hoeven geen kluizenaar in zwart pak te spelen, we hoeven ook niet 'op te gaan' in onze alledaagse kloffie.
Naar een bruiloft gaan we toch ook (meestal) in het net?
Dan zijn we ook opeens niet meer wie we 'alledaags' zijn, en dat is nog maar een aardse bruiloft?!?!

God blijft God, ook in de hemel lezen we niet over een 'walk in the park', maar een eeuwig aanbidden en loven.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
schaap

Bericht door schaap »

olfie schreef:
schaap schreef:
Ik niet!

We gaan toch niet weer terug naar het diensthuis he! We zijn vrijgemaakt!
Orde is meer dan een bont feestelijk kleurenfestijn.
God is een God van orde, en dan is het geen gebod, maar wel ordelijker als de KR zich op enige wijze aftekend tegen de gemeente, niet omdat ze meer zijn, maar ze zijn gesteldin deze functie en dienen zo een andere rol in de gemeente.
Het is een ordelijker beeld als er een bepaalde uniformiteit is, in ordelijke bedrijven worden er ook bepaalde regels gesteld. Puur om de orde te bewaren.

Ik lees altijd maar de we vrijgemaakt zijn, maar dat is iets heel anders, want als we vrijgemaakt zijn willen we in beginsel weer wat God wil. Aangezien God een God van orde is, willen we ook in enigerlei mate weer wat (rang) orde. Dit geldt in het gezin en in de gemeente en waar dan ook.
God stelt ook mensen boven ons, als beproeving of wij naar onze 'meerderen' zullen luisteren. Laten we ons dan een ieder conformeren aan de in de eigen gemeente geldende voorschriften. Zal bij de een net wat anders zijn dan bij de ander, maar we moeten niet steeds de maat nemen.

Enerzijds klinkt het argument vrijgemaakt, anderzijds traditie, orde en eerbied.
Ik vindt persoonlijk dat we de hier geldende spanning moeten bewaren. We hoeven geen kluizenaar in zwart pak te spelen, we hoeven ook niet 'op te gaan' in onze alledaagse kloffie.
Naar een bruiloft gaan we toch ook (meestal) in het net?
Dan zijn we ook opeens niet meer wie we 'alledaags' zijn, en dat is nog maar een aardse bruiloft?!?!

God blijft God, ook in de hemel lezen we niet over een 'walk in the park', maar een eeuwig aanbidden en loven.[/quote]

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar het is juist deze spanning waar we het over hebben. God is een God van orde zeg je, dat klinkt heel goed, maar
1. Hoe kom je daarbij?
2. Wat impliceer je hiermee?
3. Wat is orde volgens jou?

Om het te vergelijken met een school: Kijk naar het verschil tussen engeland en Nederland. Is er meer wanorde in Nederland?

En volgens mij moet je toegeven dat God hier niet veel mee te maken heeft. Net of God wil dat je allemaal dezelfde kleur draagt. Het is de mens die, halfautisch, niet tegen wat verscheidenheid kan.

En by the way op bruiloften draag ik, ja je raad het al, gewoon mijn gewone kleren (die net zoals al mijn kleding wel redelijk netjes zijn)
Als ik zelf trouw, waarschijnlijk niet... . :wink:
olfie

Bericht door olfie »

schaap schreef: Ik begrijp wat je bedoelt. Maar het is juist deze spanning waar we het over hebben. God is een God van orde zeg je, dat klinkt heel goed, maar
1. Hoe kom je daarbij?
2. Wat impliceer je hiermee?
3. Wat is orde volgens jou?

Om het te vergelijken met een school: Kijk naar het verschil tussen engeland en Nederland. Is er meer wanorde in Nederland?

En volgens mij moet je toegeven dat God hier niet veel mee te maken heeft. Net of God wil dat je allemaal dezelfde kleur draagt. Het is de mens die, halfautisch, niet tegen wat verscheidenheid kan.

En by the way op bruiloften draag ik, ja je raad het al, gewoon mijn gewone kleren (die net zoals al mijn kleding wel redelijk netjes zijn)
Als ik zelf trouw, waarschijnlijk niet... . :wink:
1 - Afleiden uit de scheping, uit de voorschriften voor het offeren (deze mogen misschien niet meer gelden, maar God schreef alles in orde voor, God is onveranderlijk). Paulus roept hiertoe op in 1Kor 14:40. ook in 1Kor11:14,15
2 - Dat een bepaalde (rang)orde, daarbij behorende gehoorzaamheid en onderscheiding in die zin wel gewenst zijn (dit dus in betrekking tot de predikant, ouderlingen en diakenen).
3 - Om even de Vandale er op na te slaan:
or·de (de ~)
1 regelmatige plaatsing of schikking binnen een geheel
2 geregelde toestand

Geen ongeregelde rommel, maar een ordelijk, geregeld geheel.

Ja in Nederland is meer wanorde, leerlingen komen onderling op een ladder te staan, hoe meer je met de tijd en mode meegaat, en hoe meer je past in het beeld wat bij de tijd past, hoe hoger je op de ladder komt te staan. (vaak helpt een grote waffel ook een heel eind :wink: ).
Wat dat betreft is een schooluniform een ideaal middel om de orde vast te leggen. Iedereen is leerling, iedereen ziet er hetzelfde uit.
In de hemel zal iedereen gekleed gaan in smetteloos rein wit. Niet de een in zn hawaii blouse en de ander in een zwart pak. Iedereen in dezelfde orde.

Het gaat er niet om dat God het niet kan verdragen, wij zijn zonde, en kunnen derhalve God niet behagen. Maar we kunnen wel streven naar een zeker orde.
Nee de mens kan inderdaad slecht tegen verscheidenheid, hoe lossen we dat op? Elkaar voor de schenen schoppen en doen wat we willen of een orde vastleggen in de kerk, en ons daaraan conformeren.. nee dat werkt ook niet, want we willen geen regels, we willen vrij zijn :? :wink:
Snap je, er moeten regels en orde zijn.
Alleen moeten we daar menselijk en goed mee omgaan met elkaar.
We moeten niet ieder ding puur wettisch uitvechten, zeker niet als het gaat om niet-concrete vastgelegde zaken.
Het is in die zin duidelijk dat (ik hou niet van de termen) links vrijer met kledingregels etc. omgaat dan rechts.
Links legt meer nadruk op de liefde Gods, en rechts komt vaak meer uit op het recht Gods. Dit uit zich deels ook in de kledingstijl.

Ook moeten we letten op het feit, waar willen we ons mee identificeren. Als we niet met de gabbers geidentificeerd willen worden, kopen we geen bomberjacks, geen zwarte kisten met witte veters etc. Deze lijn kun je in zekere zin ook goed doortrekken in de geldende kleding'normen' binnen de bepaalde gezindten.

Een ander interessant gegeven in de worsteling rondom Deut. 22:5 is het volgende:
In een Boek genaamd Treasury of Scripture Knowledge (dateert van meer dan 100 jaar geleden). Zagen de schrijvers al een verband tussen deut. en 1 kor 11:4-15. Terwijl toendertijd het hele probleem nog niet aan de orde was, men was onwetend van dit probleem in die tijd, en legde toen toch al de link tussen deze teksten.
TSK
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik zie in de schepping niet zo veel orde, maar een veelzijdige veelkleurigheid. Zie jij orde in een bloementuin?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marnix

Bericht door Marnix »

plebe schreef:
Ik zou niet uit eerbied een pak aantrekken... ik zou het alleen doen als de protocollen en tradities aan zouden geven dat dat moet. Overigens vraag ik me af of Koningin Beatrix er nou echt zoveel prijs op zou stellen. Zou die denken: Ach wat eerbiedig, ze hebben een pak aan? Als de koningin langs komt met koninginnedag zie je ook mensen in oranje feestkleding staan klappen en Oranje boven zingen :) Het gebrek aan eerbied zal haar vast veel verdriet doen :)

Schaap schreef:Je vergeet een ding en dat is dat God IN je woont. Eigenlijk zou je dan dag en nacht een koningskleed aan kunnen trekken. Wat wel een mooi beeld is trouwens..

Verder wordt dat argument vaak alleen maar gebruikt om de eigen traditie hard te maken.

Wie zegt nou dat God dat zwarte pak mooi vindt?
Precies.... Ik doe dan liever een vrolijk feestkleed aan om dat kracht bij te zetten. En inderdaad Plebe, de kerkenraad mag best strak in pak, maar het is geen must, daarom heb ik er geen problemen mee dat ze het niet doen :)

Olffie, orde heeft niets met uniformiteit te maken. Bij ons dragen de ambtsdragers geen driedelig zwart pak, sommigen hebben een zwart pak aan, anderen een grijs pak of wat anders, de een heeft een rode stropdas, de ander een blauwe, de een een wit overhemd, de ander een rode... En het leidt niet tot wanorde.
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Ik zie in de schepping niet zo veel orde, maar een veelzijdige veelkleurigheid. Zie jij orde in een bloementuin?
Het zijn allemaal bloemen, de een rood, de ander blauw, de ander groen... samen vormen ze een mooi geheel, een veelkleurigheid... zo is het met de gemeente ook... de eenheid van het lichaam zit hem niet in uniformiteit, maar juist in verscheidenheid... en toch allemaal hetzelfde Hoofd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Bij ons dragen de ambtsdragers geen driedelig zwart pak ...
Een driedelig zwart pak zie je nog maar bij een enkeling. Ook in de meest rechtse kerken.
Plaats reactie