Vrijwel heel onze gemeente is redelijk eenvoudig gekleed, enkele steken zich in een pak maar vrijwel niemand.Tamarinde schreef:Vind jij een spijkerbroek eenvoudig? Mahn da's hartstikke wearelds :roll:Christiaan schreef:Gewoon eenvoudig meestal blauwe spijkerbroek, en een blouse of een shirt. En zwarte schoenen zie ik wel vooral zondag draag.Tamarinde schreef:En hóe kleed jij je dan als ik vragen mag?Christiaan schreef: Ik kleed mij zondags niet veel anders dan door de week, een pak heb ik niet eens. (nog niet getrouwd dus trouwpak ook niet :mrgreen: )
Zwart-wit
- Christiaan
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Eigenlijk was dat het punt niet waar het om ging Christiaan maar het gaat erover of je, als je écht Christen bent, je dan in het zwart moet steken en niet hoe de gemeente er uit ziet waar je kerkt maar hoe vóel je het zelf, snap je?Christiaan schreef:Vrijwel heel onze gemeente is redelijk eenvoudig gekleed, enkele steken zich in een pak maar vrijwel niemand.Tamarinde schreef:Vind jij een spijkerbroek eenvoudig? Mahn da's hartstikke wearelds :roll:Christiaan schreef:Gewoon eenvoudig meestal blauwe spijkerbroek, en een blouse of een shirt. En zwarte schoenen zie ik wel vooral zondag draag.Tamarinde schreef: En hóe kleed jij je dan als ik vragen mag?
- Christiaan
Natuurlijk, maar ik heb al gezegd dat het innerlijk belangrijker is dan het uiterlijk. Natuurlijk moet men zich niet te opvallend kleden.Tamarinde schreef:Eigenlijk was dat het punt niet waar het om ging Christiaan maar het gaat erover of je, als je écht Christen bent, je dan in het zwart moet steken en niet hoe de gemeente er uit ziet waar je kerkt maar hoe vóel je het zelf, snap je?Christiaan schreef:Vrijwel heel onze gemeente is redelijk eenvoudig gekleed, enkele steken zich in een pak maar vrijwel niemand.Tamarinde schreef:Vind jij een spijkerbroek eenvoudig? Mahn da's hartstikke wearelds :roll:Christiaan schreef: Gewoon eenvoudig meestal blauwe spijkerbroek, en een blouse of een shirt. En zwarte schoenen zie ik wel vooral zondag draag.
Maar ik vindt het uiterlijk vertoon als men zich zwart kleed, of het verdriet is van zonden en schuld of overleiden. Het echte verdriet zit van binnen. Ik vindt net gekleed gaan natuurlijk niet fout, maar altijd zwart. Nee, dat vindt ik wat vreemd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Nog eentje dan :
Het is ook veel cultuur gebonden.
In Nederland is het een gebruik geworden om in de reformatorische traditie je donker en gekleed te kleden.
In dit opzicht geld dat je je aanpast aan de cultuur waar je je in begeeft !
We kunnen hierin volgens mij niet oordelen.
Zo heb ik zelf persoonlijk een man gekend die voor het eerst naar het HA ging met een licht grijs pak.
Hij werd toen stilgezet bij het feit : geen bruiloftskleed aanhebbend !, en dit in uiterlijk opzicht.
Hoewel hij er zel geen moeite mee had, heeft hij er in het vervolg rekening meegehouden om der broeders wil !!
Laten we in dit soort zaken elkaar geen wetten opleggen maar ook diegenen respecteren die wel zo gekleed gaan.
Meestal is het wel degelijk een vorm van eerbied !!
Ook freek zijn bijdrage raakt hier een punt !!
In het zakenleven is het ten zeerste aanbevolen om donker gekleed te gaan, het benadrukt een nette stijl.
Het is ook veel cultuur gebonden.
In Nederland is het een gebruik geworden om in de reformatorische traditie je donker en gekleed te kleden.
In dit opzicht geld dat je je aanpast aan de cultuur waar je je in begeeft !
We kunnen hierin volgens mij niet oordelen.
Zo heb ik zelf persoonlijk een man gekend die voor het eerst naar het HA ging met een licht grijs pak.
Hij werd toen stilgezet bij het feit : geen bruiloftskleed aanhebbend !, en dit in uiterlijk opzicht.
Hoewel hij er zel geen moeite mee had, heeft hij er in het vervolg rekening meegehouden om der broeders wil !!
Laten we in dit soort zaken elkaar geen wetten opleggen maar ook diegenen respecteren die wel zo gekleed gaan.
Meestal is het wel degelijk een vorm van eerbied !!
Ook freek zijn bijdrage raakt hier een punt !!
In het zakenleven is het ten zeerste aanbevolen om donker gekleed te gaan, het benadrukt een nette stijl.
Precies. Rekening houden met de zwakke medechristenen noemt Paulus datHoewel hij er zel geen moeite mee had, heeft hij er in het vervolg rekening meegehouden om der broeders wil !!

Een pak kan wel eerbiedig zijn (hoewel ik nooit uit eerbied een pak zou dragen, hooguit omdat het moet) maar de kleur heeft weinig met eerbied te maken... en als mensen echt vanwege ellende in het zwart gaan is het wel belangrijk of ze ook weten van Jezus Christus die ons uit de ellende trekt, ons schoonwast en ons leven inhoud geeft... die ons verlost van zonde. Ik vind het visoen wel mooi waarin Zacharia de hogepriester ziet in vuile kleren. Hij wordt aangeklaagd door de satan maar God trekt geeft hem een wit gewaad. Of Psalm 30 in mijn berijming:
U hebt mijn rouwklacht en geschrei
Veranderd in een blijde rei.
Mijn rouwkleed hebt U weggedaan,
een vreugdekleed deed U mij aan.
Zo klinkt, o Heer, mijn psalm naar boven,
mijn God ik zal U altijd loven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."