Geen belijdenis: geen kerklidmaatschap

olfie

Geen belijdenis: geen kerklidmaatschap

Bericht door olfie »

Even een hele stomme vraag, of misschien juist logisch.
Iemand die (in eigen ogen) niet-wedergeboren is, dus in het ongeloof leeft, dus geen belijdenis kan/mag doen, kan dus geen lid worden van een (de) kerk.
Hieruit volgt (naar mijn beknopte wetenschap), dat men dus geen 'recht' op huisbezoeken en andere pastorale zorg heeft, niet in aanmerking komt voor diakonale hulp in directe zin.

Zeg ik nu juiste dingen? En zo ja, wat vinden jullie hier dan van?

P.s. dit om maar even niet off-topic te geraken in het lopende avondmaal topic.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Dathenum

Bericht door Dathenum »

olfie schreef:Hieruit volgt (naar mijn beknopte wetenschap), dat men dus geen 'recht' op huisbezoeken en andere pastorale zorg heeft, niet in aanmerking komt voor diakonale hulp in directe zin.
Ik denk dat men in de praktijk ook pastorale zorg e.d. zal verlenen aan doopleden.
rj

Bericht door rj »

Zijn er gemeentes waar dit praktijk is? Waar ze dus dooplid blijven totdat zondag 7 praktijk is geworden? Ik vind dit zelf wel een heel moeilijk punt.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

In het verleden leefde dit meer als nu. In bepaalde kerken doet tegenwoordig iedereen automatisch belijdenis omdat iedereen automatisch een gelovige is, en aan de andere kant van het spectrum doet men automatisch belijdenis maar heeft het belijdenis doen een andere inhoud gekregen. Het komt echter nog wel voor in bepaalde kerkelijke kringen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

We zouden het niet mogen toestaan dat er niet-gelovende leden zijn binnen een gemeente. Alle energie zou zich eerst daarop moeten richten want het is onbestaanbaar om de Heere aan te roepen, te psalmzingen en je geloof te belijden zonder te geloven dat Hij is een beloner dergenen die Hem zoeken.
Er moet een biddag en een vasten uitgeroepen worden omdat de gemeente van Christus geen evangelisatieterrein zou moeten zijn, maar juist een stad op een berg.
Klavier

Bericht door Klavier »

rj schreef:Zijn er gemeentes waar dit praktijk is? Waar ze dus dooplid blijven totdat zondag 7 praktijk is geworden? Ik vind dit zelf wel een heel moeilijk punt.
Ik heb wel een praktijk van zo'n 300 geleden even snel op kunnen snorren.

Citaatje uit "Bernardus Smytegelt, dienstknecht van God" van dr. S.D. Post

In de zeventiende eeuw was het gebruikelijk dat de belijdende leden allen deelnamen aan het Avondmaal

Verder is te lezen dat niet beleidende leden vermaand werden of zelfs onder de kerkelijke tucht kwamen als ze niet tot belijden kwamen. Men kwam soms op latere leeftijd tot belijdenis.
Maar goed, het leverde ook problemen op.
Interessant boek dat laat zien hoe aktueel veel zaken van toen nu nog zijn.

Duidelijk is dat belijdenis en avondmaal bij elkaar hoorden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:
rj schreef:Zijn er gemeentes waar dit praktijk is? Waar ze dus dooplid blijven totdat zondag 7 praktijk is geworden? Ik vind dit zelf wel een heel moeilijk punt.
Ik heb wel een praktijk van zo'n 300 geleden even snel op kunnen snorren.

Citaatje uit "Bernardus Smytegelt, dienstknecht van God" van dr. S.D. Post

In de zeventiende eeuw was het gebruikelijk dat de belijdende leden allen deelnamen aan het Avondmaal

Verder is te lezen dat niet beleidende leden vermaand werden of zelfs onder de kerkelijke tucht kwamen als ze niet tot belijden kwamen. Men kwam soms op latere leeftijd tot belijdenis.
Maar goed, het leverde ook problemen op.
Interessant boek dat laat zien hoe aktueel veel zaken van toen nu nog zijn.

Duidelijk is dat belijdenis en avondmaal bij elkaar hoorden.
Bij ons als je belijdenis gedaan hebt en niet deelneem aan het Heilige Avondmaal zul je toch aan de ouderlingen moeten uitleggen waarom niet.

En het Woord en de sacramenten gaan samen. De vragen voor de openbare belijdenis, de Heilige Doop, en het Heilig Avondmaal zijn in wezen hetzelfde. Als je niet kunt deelnemen aan het Heilig Avondmaal, dan kan je ook niet dopen, dan kan je ook geen belijdenis doen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Miscanthus

Bert Mulder schreef:En het Woord en de sacramenten gaan samen. De vragen voor de openbare belijdenis, de Heilige Doop, en het Heilig Avondmaal zijn in wezen hetzelfde. Als je niet kunt deelnemen aan het Heilig Avondmaal, dan kan je ook niet dopen, dan kan je ook geen belijdenis doen.
Lijkt me heel juist en consequent.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Miscanthus schreef:
Bert Mulder schreef:En het Woord en de sacramenten gaan samen. De vragen voor de openbare belijdenis, de Heilige Doop, en het Heilig Avondmaal zijn in wezen hetzelfde. Als je niet kunt deelnemen aan het Heilig Avondmaal, dan kan je ook niet dopen, dan kan je ook geen belijdenis doen.
Lijkt me heel juist en consequent.
Consequent en ook wel waarschuwend lijkt me zonder bovenstaande zaken kun geen deel hebben aan de Vrede met God.
Zoeffie

Bericht door Zoeffie »

Bij ons in de gemeente spreken ze niet van belijdenis, maar het aannememen van lidmaten. En gaan dus ook niet aan het Heilig Avondmaal. Tenzij je een ander leven kent.
Ik weet ook niet of dit de juiste weg is, je gaat nu wel makkerlijker op belijdeniscatechisatie. Volgens mij zouden er anders veel minder belijdenis doen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:We zouden het niet mogen toestaan dat er niet-gelovende leden zijn binnen een gemeente. Alle energie zou zich eerst daarop moeten richten want het is onbestaanbaar om de Heere aan te roepen, te psalmzingen en je geloof te belijden zonder te geloven dat Hij is een beloner dergenen die Hem zoeken.
Er moet een biddag en een vasten uitgeroepen worden omdat de gemeente van Christus geen evangelisatieterrein zou moeten zijn, maar juist een stad op een berg.
Je kunt je afvragen of daar 'alle energie' wel op gericht moet zijn. De Heere Jezus besteedde ook niet extreem veel aandacht aan Judas, maar was veel meer bezig met zijn discipelen voor te bereiden op de tijd na Zijn hemelvaart.
Marnix

Re: Geen belijdenis: geen kerklidmaatschap

Bericht door Marnix »

olfie schreef:Even een hele stomme vraag, of misschien juist logisch.
Iemand die (in eigen ogen) niet-wedergeboren is, dus in het ongeloof leeft, dus geen belijdenis kan/mag doen, kan dus geen lid worden van een (de) kerk.
Hieruit volgt (naar mijn beknopte wetenschap), dat men dus geen 'recht' op huisbezoeken en andere pastorale zorg heeft, niet in aanmerking komt voor diakonale hulp in directe zin.

Zeg ik nu juiste dingen? En zo ja, wat vinden jullie hier dan van?

P.s. dit om maar even niet off-topic te geraken in het lopende avondmaal topic.
Ehm, iemand die niet gelooft kan zich niet bij de Kerk aansluiten, want dit is gemeenschap der heiligen.... hij kan zich echter wel bij een genootschap aansluiten.... Hij kan ook vragen stellen aan oudsten of aan een predikant.

Het probleem ontstaat alleen door de vreemde manier waarop tegenwoordig met de kerk wordt omgegaan. Vroeger sloot je je aan bij de gemeenschap der heiligen... je kwam tot geloof en werd lid van de kerk. Als je niet geloofde had je geen reden je bij de kerk aan te sluiten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Afgewezen schreef:
Miscanthus schreef:We zouden het niet mogen toestaan dat er niet-gelovende leden zijn binnen een gemeente. Alle energie zou zich eerst daarop moeten richten want het is onbestaanbaar om de Heere aan te roepen, te psalmzingen en je geloof te belijden zonder te geloven dat Hij is een beloner dergenen die Hem zoeken.
Je kunt je afvragen of daar 'alle energie' wel op gericht moet zijn. De Heere Jezus besteedde ook niet extreem veel aandacht aan Judas, maar was veel meer bezig met zijn discipelen voor te bereiden op de tijd na Zijn hemelvaart.
wat wil je dan?
Niet-avondmaalsgangers en niet-gelovigen laten evangeliseren(=spreken wat je gehoord en gezien hebt)?
Dathenum

Re: Geen belijdenis: geen kerklidmaatschap

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Het probleem ontstaat alleen door de vreemde manier waarop tegenwoordig met de kerk wordt omgegaan. Vroeger sloot je je aan bij de gemeenschap der heiligen... je kwam tot geloof en werd lid van de kerk. Als je niet geloofde had je geen reden je bij de kerk aan te sluiten.
Die redenen had je vroeger ook hoor. Zonder lid te zijn van de Gereformeerde Kerk kon je geen burgemeester worden, en uiteraard hoorde het, anders hoorde je er niet bij. En dergelijke redenen zijn absoluut geen legitieme redenen. Verder gelooft iedereen wel wat, maar de vraag is of we door het geloof een toevlucht voor onze zonden hebben gevonden in het plaatsvervangend leven en sterven van de Heere Jezus Christus. En dat is wat anders dan zomaar wat in het luchtledige te geloven, in de bijbel te geloven, het wel te geloven of heel erg gelovig te zijn. Daarmee zullen we er helaas niet komen, en daarmee kunnen we ook geen belijdenis doen van het geloof.
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
wat wil je dan?
Niet-avondmaalsgangers en niet-gelovigen laten evangeliseren(=spreken wat je gehoord en gezien hebt)?
Miscantus, je klaagt ons allen terecht aan!
Het probleem is niet het geloof en de leer maar het ongeloof.
Zolang er ongeloof is loop alles en iedereen vast.
Da's makkelijk geconstateerd door mij, daar ben ik me van bewust.

Ik weet zo snel geen andere, laat staan een betere oplossing dan de oproep van Miscantus.

Dwing ze in te gaan! Onze kerken zijn evangelisatie- en zendingsterrein geworden. Was dat nog niet opgevallen?
De kerkverlating is ook binnen de kerk zichtbaar.
De nood is hoog.
Plaats reactie