In zonde vallen na ontvangen genade

Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Klopt maar dat lijkt me mbt de vraag van de topicstarter niet relevant.
Klopt.
Maar omdat het ons niet bekend is over welke zonde de topicstarter het heeft, lijkt het me verstandig om vast te stellen: voor de zonde van ongeloof bestaat wel degelijk vergeving.
Hehe. Die opmerking heeft weer wat zijwegen (denk bijv. aan Heb 6:6) maar inderdaad, ik ben het er mee eens. Vandaar ook dat ik in mijn eerste reactie wees op David en Petrus. En natuurlijk zijn er meer voorbeelden te noemen. Abraham, Elia, Johannes de Doper, dommige discipelen waaronder Thomas, etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
jacob schreef:
Tamarinde schreef:
Oude-Waarheid schreef: Uitleg!! het is juist mijn vraag? :oops:
Schijnbaar is daar geen mens die daar antwoord op weet. :?
Het is natuurlijk een beetje off topic. Maar volgens mijn zijn er onder de "oude waarheid" theologen nauwelijks theologen die geloven dat het goed gekomen is met hen. Ik zou ze niet weten.
Het antwoord is heel eenvoudig: Ananias en Safira waren, evenals wij allen, van nature kinderen des toorns, kinderen van de satan. Daarom kom de satan ook hun harten vervullen.
Unionist schreef:Ik loop daar ook weleens mee. Wordt de zonde dan niet 2x gestraft?
Zeker niet, maar opdat wij de zonden zouden afleren. Maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
Nog even een korte reactie:

Ik geloof dat de Heere wel twee keer kan straffen. Hij straft de zonde immers met "tijdelijke en eeuwige straffen".
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
jacob schreef:
Tamarinde schreef: Schijnbaar is daar geen mens die daar antwoord op weet. :?
Het is natuurlijk een beetje off topic. Maar volgens mijn zijn er onder de "oude waarheid" theologen nauwelijks theologen die geloven dat het goed gekomen is met hen. Ik zou ze niet weten.
Het antwoord is heel eenvoudig: Ananias en Safira waren, evenals wij allen, van nature kinderen des toorns, kinderen van de satan. Daarom kom de satan ook hun harten vervullen.
Unionist schreef:Ik loop daar ook weleens mee. Wordt de zonde dan niet 2x gestraft?
Zeker niet, maar opdat wij de zonden zouden afleren. Maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
Nog even een korte reactie:

Ik geloof dat de Heere wel twee keer kan straffen. Hij straft de zonde immers met "tijdelijke en eeuwige straffen".
Het ging over zonden van Gods kinderen. Dus ook jouw reactie is overbodig.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Gian schreef:
Het ging over zonden van Gods kinderen. Dus ook jouw reactie is overbodig.
Dank je wel Gian
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

@Tamarinde: In je openingspost heb je het over 'in Christus zijn' en dat je vol berouw zit. De Bijbel staat vol heerlijke beloften die je door het geloof je mag toe-eigenen. Ik moet denken aan:

Psalm 51:19
De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.

Jesaja 57:15
Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.

Rom 7:14-8:1
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
8:1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Let vooral op dit laaste vers, Romeinen 8:1.

Psalm 130
1 Een lied Hammaaloth. Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE!
2 HEERE! hoor naar mijn stem; laat Uw oren opmerkende zijn op de stem mijner smekingen.
3 Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan?
4 Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.
5 Ik verwacht den HEERE; mijn ziel verwacht, en ik hoop op Zijn Woord.
6 Mijn ziel wacht op den HEERE, meer dan de wachters op den morgen; de wachters op den morgen.
7 Israel hope op den HEERE; want bij den HEERE is goedertierenheid, en bij Hem is veel verlossing.
8 En Hij zal Israel verlossen van al zijn ongerechtigheden.

Vers 4 is heerlijk: 'Bij U is vergeving'. Dat kun je in geloof zeggen.

1 Joh 1:9 is al genoemd, maar ik herhaal het, want het is een heerlijke belofte:
Indien wij onze zonden belijden, God is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van al onze ongerechtigheid.

En lees dan ook verder:

(...) En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (1 Joh 2:1b-2)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik moest vanavond denken aan de alwetendheid van God. God wist van te voren al lang welke dwaalwegen wij daarna weer in zouden slaan. En toch durfde Hij het met ons aan.

Het schaap dat in de gelijkenis afdwaalt word vaak uitgelegd als een ongelovige. Maar het schaap dat afdwaalde hoorde al bij de kudde. Ondanks dat het een schaap uit de kudde van de Goede Herder was dwaalde het af. En toch zocht Hij het tegenstribbelende en eigenwijze schaap op, liet Hij de rest alleen achter om het terug te brengen bij de kudde.
refo

Bericht door refo »

4 Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
6 En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
7 Ik zeg u lieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.

Waarover zijn de engelen verblijd? Dat iemand die al bij 'de kudde' hoorde terug komt? Of dat iemand die niet bij 'de kudde' was er nu wel bij is?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Refo,
Mijn bijdrage was ter overweging, ik heb geen zin om er over te gaan discusseren.
refo

Bericht door refo »

Nou, er wordt me wel eens verweten dat ik een onothodoxe exegese heb. Maar de zin 'en toch durfde Hij het met ons aan', lijkt me wel erg onbijbels en zelfs ongereformeerd.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:Nou, er wordt me wel eens verweten dat ik een onothodoxe exegese heb. Maar de zin 'en toch durfde Hij het met ons aan', lijkt me wel erg onbijbels en zelfs ongereformeerd.
Ik heb geen idee waar je het over heb, en waarom het onbijbels zou zijn. Het is juist gereformeerd: ondanks dat God al onze zonden kent en van te voren weet in welke zonden wij ook na ontvangen genade zullen vallen, trekt Hij ons door Zijn souvereine genade. Als dat ongereformeerd is weet ik het ook niet meer.

En dit was echt mijn laatste reaktie. Ik had het stuk ter bemoediging gepost, niet om gelijk weer de theologische miscroscoop gehanteerd te laten worden.
Bert Mulder
Contacteer:

Geiten en schapen

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:4 Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
6 En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
7 Ik zeg u lieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.

Waarover zijn de engelen verblijd? Dat iemand die al bij 'de kudde' hoorde terug komt? Of dat iemand die niet bij 'de kudde' was er nu wel bij is?
In Bijbelse taal zijn er geiten en schapen. Geiten zijn de verworpenen, terwijl schapen tot de kudde en De Schaapherder behoren. Als schapen van de kudde afdwalen zullen ze toch nooit verloren gaan, want de grote Herder haalt ze weer terug.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Petrus

Bericht door Petrus »

aub geen theologische beschouwingen buiten de vraagstelling van de starter om................
refo

Re: Geiten en schapen

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:4 Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?

In Bijbelse taal zijn er geiten en schapen. Geiten zijn de verworpenen, terwijl schapen tot de kudde en De Schaapherder behoren. Als schapen van de kudde afdwalen zullen ze toch nooit verloren gaan, want de grote Herder haalt ze weer terug.
Je bedoelt bokken, neem ik aan.

Waarover zijn de engelen dan zo blij? Dat er een uitverkorene bijgekomen is?
Marnix

Re: Geiten en schapen

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:

De Bijbel zegt meer.... over zaad dat in verkeerde aarde valt, over takken die aan de wijnstok zitten maar geen vrucht dragen en dus worden weggesnoeid, over een verloren zoon van vader, over genodigden die de uitnodiging afwijzen en over iemand die een talent kreeg en hem vervolgens in de grond stopt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Dathenum schreef:.

En dit was echt mijn laatste reaktie. Ik had het stuk ter bemoediging gepost, niet om gelijk weer de theologische miscroscoop gehanteerd te laten worden.
Het stuk ís ook bemoedigend Dathenum en ik waardeer het heel erg. Dank je wel
Plaats reactie