Er is ook een categorie mensen, die zoekende is, aan wie Christus (nog) niet is geopenbaard. Ik zou dit geen gelovigen willen noemen, maar ik zou ook niet meteen willen zeggen: o, maar met jou is het nog niks, want je hebt Christus nog niet leren kennen. Want het is heel goed mogelijk dat Christus deze mens al wel 'kent'!
Christus kent mij in de tijd zonder dat ik Hem ken? Afgewezen hoe pastoraal ik ook zou willen zijn, maar dat is onmogelijk. De Schrift zegt:
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
en
Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet
Is er dan helemaal geen pastorale benadering mogelijk? Natuurlijk wel. Het kennen van Christus kan zeer ten dele zijn. Dit zei Paulus ook al trouwens. Ten dele, omdat ons geloofsoog Hem ten dele ziet. Maar er moet iets 'begeerlijks' in de Zone Gods zijn. We moeten Hem in enigermate liefhebben:
Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maran-atha !
Dat zijn de grenzen van de Schrift Afgewezen en binnen deze grenzen wil ik blijven.