12 bijlslagen

Plaats reactie
MBE

12 bijlslagen

Bericht door MBE »

Even eruit een ander topic gehaald.

Maar als je de twaalf bijlslagen van Boston leest kan het nog wel alle kanten op. Wat is er nu waar?
Met alle respect, maar wáár vind ik de Bijbel de twaalf bijlslagen van Boston terug?
Twaalf slagen waardoor een rank van de natuurlijke stam wordt afgesneden
1. Wanneer de Geest des Heeren in een persoon begint te werken om hem tot Christus te brengen, dan vindt Hij hem in een Laodicese toestand. Hij is vast in slaap, zich niet bewust van enig gevaar en hij droomt van de hemel en de gunst Gods, hoewel hij vol zonde is tegen de Heilige Israëls: "Gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt" (Openbaring 3:17). Daarom werpt de Geest enige lichtstralen in de duistere ziel en Hij laat de mens zien dat hij een verloren mens is, als hij geen
nieuw blad opslaat en zich geen nieuwe levenswijze eigen maakt. Zo wordt er door de Geest des Heeren, Die handelt als de Geest der dienstbaarheid, een gerechtshof opgericht in het binnenste van de mens, waar hij wordt aangeklaagd, beschuldigd en
veroordeeld wegens het verbreken van de wet Gods. Hij wordt overtuigd van zonde, en van gerechtigheid (Johannes 16:8). En nu kan hij niet langer gerust slapen in zijn vroegere levenswijze. Dit is de eerste slag die de rank krijgt om haar af te snijden.

Is deze eerste slag niet bijbels?
MBE

Bericht door MBE »

Of deze twaafde slag?
12. Nu is de tijd gekomen dat de mens die dobbert tussen hoop en wanhoop, besluit om tot Christus te gaan, zoals hij is. En daarom, zoals een stervende man zich uitstrekt, juist voordat hij de laatste adem uitblaast, verzamelt hij de gebroken krachten van zijn ziel: hij tracht te geloven en op de een of andere manier grijpt hij Christus aan. En nu hangt de rank nog aan de oude stam met slechts één enkel draadje van een natuurlijk geloof, dat voortgebracht wordt door de natuurlijke kracht van iemands eigen geest, terwijl hij zich dringend genoopt ziet zich tot God te wenden:
"Als Hij hen doodde, zo vraagden zij naar Hem, en keerden weder, en zochten God vroeg. En gedachten dat God hun Rotssteen was en God de Allerhoogste hun Verlosser" (Psalm 78:34, 35). "Dan zullen zij tot Mij roepen: Mijn God, wij, Israël kennen U" (Hoséa 8:2). Maar de Heere, Die er zorg voor draagt Zijn werk te voltooien, brengt nog een slag toe, waardoor de rank er helemaal afvalt. De Geest Gods ontdekt op overtuigende wijze de zondaar, dat hij totaal onbekwaam is om iets te doen dat goed is en dus "sterft" hij (Romeinen 7:9). Die stem klinkt krachtig door in zijn ziel: "Hoe kunt gij geloven?" (Johannes 5:44). U kunt evenmin geloven, als dat u
met uw hand de hemel kunt bereiken en Christus vandaar kunt laten neerdalen. En zo bemerkt hij tenslotte dat hij zichzelf niet kan helpen door te werken en ook niet door te geloven. En omdat hij niets meer heeft waarmee hij zich aan de stam kan vastklemmen, valt hij er daarom af. En terwijl hij zo benauwd is, omdat hij denkt dat hij weggevoerd zal worden door de vloed van Gods toorn, en dat hij niet eens een hand zal kunnen uitsteken om een takje vast te grijpen van de Boom des levens, die groeit aan de oevers van de rivier, wordt hij opgenomen en ingeënt in de ware Wijnstok, de Heere Jezus Christus, Die hem de Geest des geloofs geeft.
Volgens mij een stuk bevinding wat ook in deze tijd nog gehoord wordt.
refo

Bericht door refo »

Tja. Bijlslagen worden op stokken en blokken toegepast. Het lijkt me een soort ultra-contra-remonstrantisme. Het activisme is zo in de grond gestampt dat zelf het gebruik van werkwoorden wordt afgekeurd. Zelfs geloven is niet meer toegestaan. En het is toch echt SOLA FIDE.
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 08 sep 2010, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
jacob

Bericht door jacob »

geledu schreef:
refo schreef:Tja. Bijlslagen worden op stokken en blokken toegepast. Het lijkt me een soort ultra-contra-remonstrantisme. Het activisme is zo in de grond gestampt dat zelf het gebruik van werkwoorden wordt afgekeurd. Zelfs geloven is niet meer toegestaan. En het is toch echt SOLA FIDE.

Dat zeg je juist !!!
Als een zondaar ontdekt wordt aan zichzelf dan zal hij of zij merken dat je een stok en een blok bent en dat een Ander ALLES moet doen !!

Maar gelukkig is er Een die sterker is en dode zondaren tot leven kan wekken !!

Jes 44 :24 Alzo zegt de HEERE, uw Verlosser, en Die u geformeerd heeft van den buik af: Ik ben de HEERE, DIE ALLES DOET, Die den hemel uitbreidt, Ik alleen, en Die de aarde uitspant door Mijzelven;
Tussen kunnen en willen zit een groot verschil. Daar hoor ik bijn nooit iets over.
refo

Bericht door refo »

geledu schreef:
refo schreef:Tja. Bijlslagen worden op stokken en blokken toegepast. Het lijkt me een soort ultra-contra-remonstrantisme. Het activisme is zo in de grond gestampt dat zelf het gebruik van werkwoorden wordt afgekeurd. Zelfs geloven is niet meer toegestaan. En het is toch echt SOLA FIDE.

Dat zeg je juist !!!
Als een zondaar ontdekt wordt aan zichzelf dan zal hij of zij merken dat je een stok en een blok bent en dat een Ander ALLES moet doen !!

Maar gelukkig is er Een die sterker is en dode zondaren tot leven kan wekken !!

Jes 44 :24 Alzo zegt de HEERE, uw Verlosser, en Die u geformeerd heeft van den buik af: Ik ben de HEERE, DIE ALLES DOET, Die den hemel uitbreidt, Ik alleen, en Die de aarde uitspant door Mijzelven;
Wat een uitroeptekens, zeg.
Doch gelijk de mens door den val niet heeft opgehouden een mens te zijn, begiftigd met verstand en wil, en gelijk de zonde, die het ganse menselijk geslacht heeft doordrongen, de natuur des mensen niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijker wijze gedood; alzo werkt ook deze Goddelijke genade der wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt den wil en zijn eigenschappen niet, en dwingt dien niet met geweld zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is. En tenware dat die wonderbaarlijke Werkmeester alles goeds in dezer voege met ons handelde, de mens zou ganselijk geen hoop hebben van uit den val te kunnen opstaan door zijn vrijen wil, waardoor hij zichzelven toen hij nog stond, in het verderf heeft gestort.
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 08 sep 2010, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Je wilt het niet snappen.
refo

Bericht door refo »

In al die bijlslagen theologien is men al weer een eindje van Dort afgedwaald.

In de Dortse leerregels buigt men zich over de zuiver theoretische vraag: wat gebeurt er als een mens gaat geloven? Die vraag is theoretisch want het gaat niet om iets wat je kunt waarnemen. Nee, men wist: er komen mensen tot geloof. Maar wat speelt zich dan af?
Eigenlijk mogen ze zich daar niet in verdiepen, je merkt daarom terughoudendheid in de formulering. Beter was misschien wel geweest het niet zo op te schrijven. Maar goed, ze hadden nu eenmaal een geschil en ze moesten toch iets opschrijven.

De bijlslagmensen bekommeren zich helemaal niet om die terughoudendheid. Wat zich in de mens afspeelt wordt compleet zichtbaar afgebeeld.
en dwingt dien niet met geweld zijns ondanks
(geen bijlslagen alzo) ,
maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is.
(Dit zijn geen bijlslagen, dit is 1 moment, zo je wilt de enige bijlslag)
En tenware dat die wonderbaarlijke Werkmeester alles goeds in dezer voege met ons handelde, de mens zou ganselijk geen hoop hebben van uit den val te kunnen opstaan door zijn vrijen wil, waardoor hij zichzelven toen hij nog stond, in het verderf heeft gestort.
Daar heb je het weer: we zien dat mensen gaan geloven. Het lijkt dat ze dat zelf doen, maar God was net iets eerder. Dat moet wel zo zijn, al merk je dat niet. Want het staat in ZIjn Woord. Allemaal zuiver theoretisch dus, hoewel wel heel mooi. De mens intussen wordt geroepen God op Zijn Woord te geloven. Besluit die mens daartoe, dan is het toch God Die de Eerste was.
Afgewezen

Re: 12 bijlslagen

Bericht door Afgewezen »

MBE schreef:Even eruit een ander topic gehaald.

Maar als je de twaalf bijlslagen van Boston leest kan het nog wel alle kanten op. Wat is er nu waar?
Met alle respect, maar wáár vind ik de Bijbel de twaalf bijlslagen van Boston terug?
Twaalf slagen waardoor een rank van de natuurlijke stam wordt afgesneden
1. Wanneer de Geest des Heeren in een persoon begint te werken om hem tot Christus te brengen, dan vindt Hij hem in een Laodicese toestand. Hij is vast in slaap, zich niet bewust van enig gevaar en hij droomt van de hemel en de gunst Gods, hoewel hij vol zonde is tegen de Heilige Israëls: "Gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt" (Openbaring 3:17). Daarom werpt de Geest enige lichtstralen in de duistere ziel en Hij laat de mens zien dat hij een verloren mens is, als hij geen
nieuw blad opslaat en zich geen nieuwe levenswijze eigen maakt. Zo wordt er door de Geest des Heeren, Die handelt als de Geest der dienstbaarheid, een gerechtshof opgericht in het binnenste van de mens, waar hij wordt aangeklaagd, beschuldigd en
veroordeeld wegens het verbreken van de wet Gods. Hij wordt overtuigd van zonde, en van gerechtigheid (Johannes 16:8). En nu kan hij niet langer gerust slapen in zijn vroegere levenswijze. Dit is de eerste slag die de rank krijgt om haar af te snijden.

Is deze eerste slag niet bijbels?
Zeker, maar moeten er nu nog elf volgen? Staat dat in de Bijbel?
Besluit die mens daartoe, dan is het toch God Die de Eerste was.
Dit klinkt wel erg rationeel in vergelijking met wat je citeert uit de DL.
De DL zeggen er toch wel meer van dan jij waar wilt hebben.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

De mens intussen wordt geroepen God op Zijn Woord te geloven. Besluit die mens daartoe, dan is het toch God Die de Eerste was.
Dit klinkt wel akelig rationeel vergl. bij het citaat uit de DL:
….maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is.
MBE

Re: 12 bijlslagen

Bericht door MBE »

Afgewezen schreef:Zeker, maar moeten er nu nog elf volgen? Staat dat in de Bijbel?
Na de 12 slagen schrijf hij het volgende:
Thomas Boston schreef:Met wat er over deze hoofdgedachte is gezegd, is het niet mijn bedoeling om tere consciënties te kwellen of te bedroeven. Want hoewel er tegenwoordig slechts weinig zulke mensen met tere consciënties zijn, zo verhoede God het dat ik één van de kleinen van Christus zou ergeren. Maar helaas! Een doodse slaap is nu op dit geslacht gevallen. Zij willen niet wakker worden, al raken wij hen nog zo gevoelig. Daarom vrees ik dat dit geslacht waarop preken geen enkele vat hebben, een ander soort ontwaken wacht, wat een ieder die het hoort, de oren zal doen klinken. Ik wil echter niet dat dit beschouwd wordt als de methode waartoe de Heere Zich beperkt, wanneer Hij de zondaar afbreekt van de oude stam. Maar dit handhaaf ik als een zekere waarheid, dat allen die in Christus zijn, afgebroken zijn van al die verschillende dingen waarop zij hun vertrouwen stelden, en dal zij die er nooit van afgebroken werden, nog steeds in hun natuurlijke stam zijn. Niettemin, als het huis afgebroken is en het oude fundament is geslecht, dan komt dat op hetzelfde neer, of het nu steen voor steen werd afgebroken, of dat het ondergraven werd en alles tegelijk instortte.
Nu is de rank ingeënt in Jezus Christus, en zoals de wet in de hand van Gods Geest het werktuig was om de rank van de natuurlijke stam af te snijden, zo is het Evangelie in de hand van dezelfde Geest, het instrument om haar in te enten in de bovennatuurlijke stam, l Johannes 1:3: "Hetgeen wij dan gezien en gehoord hebben, dat verkondigen wij u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben, en deze onze gemeenschap ook zij met den Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus" (zie Jesaja 61:1-3). Het Evangelie is het zilveren koord dat van de hemel is neergelaten om zondaars die op het punt staan om te komen, aan land te trekken. En hoewel de prediking van de wet de weg des Heeren voorbereidt, toch is het zo dat Christus en de zondaar elkaar ontmoeten in het Woord van het Evangelie. Nu, zoals bij de natuurlijke enting de rank wordt opgenomen en in de stam gezet en er één mee wordt als ze erin is gezet, waardoor ze met elkaar verenigd zijn, zo is het ook bij de geestelijke enting. Christus grijpt de zondaar, en de zondaar die door Christus gegrepen is, grijpt Hem, en zo worden zij één (Filipp. 3:12).
Plaats reactie