Dat is inderdaad de Rooms Katholieke leer.Petrus schreef:Zo heb ik het geleerd.
Waar hoor je nog de ware leer der vaderen?
nergens!luctor et emergo schreef:Waar wordt die vandaag de dag nog geleerd of gebracht? volgens u?
lees 1 Korinthiërs 1 [1 v.] Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
Verklaar je naderjacob schreef:nergens!luctor et emergo schreef:Waar wordt die vandaag de dag nog geleerd of gebracht? volgens u?
lees 1 Korinthiërs 1 [1 v.] Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
De eerste theoloog die zuiver op de graad is moet nog geboren worden. (zal niet gebeuren)olfie schreef:Verklaar je naderjacob schreef:nergens!luctor et emergo schreef:Waar wordt die vandaag de dag nog geleerd of gebracht? volgens u?
Dit topic staat bij 'uit de krant'. Welk krantenartikel ligt hieraan ten grondslag? Kun je een link geven?
Ik ben het niet met je eens dat deze bij Kohlbrugge gestopt zou zijn.
Allereerst heb ik moeite met de uitdrukking: 'de ware leer der vaderen'. Wat is dat? Kun je dat nader omschrijven?
Daarnaast staat er in de Bijbel dat Gods werk door zal gaan tot de jongste dag. Daar zal God Zelf dan ook voor instaan.
Ik ben het niet met je eens dat deze bij Kohlbrugge gestopt zou zijn.
Allereerst heb ik moeite met de uitdrukking: 'de ware leer der vaderen'. Wat is dat? Kun je dat nader omschrijven?
Daarnaast staat er in de Bijbel dat Gods werk door zal gaan tot de jongste dag. Daar zal God Zelf dan ook voor instaan.
Re: Waar hoor je nog de ware leer der vaderen?
Ik denk dat ik het met je eens ben. De leer van Kohlbrugge hoor je nog bij een linkse GG-er, een goeie Bewarend Pander of een behoudende Hervormde. Verder is het maar een eind afgegleden naar eigen waarheden.luctor et emergo schreef:Volgens mijn denken is dit gestopt bij Kohlbrugge
Maar toch nog een vraag, want ik sta perplex na jouw stelling. Beste Luctor et Emergo, heb je ooit wel eens iets gelezen van Kohlbrugge?
Akkoord, mee eens ja, volmaakte mensen zullen er op deze wereld niet gevonden worden.jacob schreef:De eerste theoloog die zuiver op de graad is moet nog geboren worden. (zal niet gebeuren)olfie schreef:Verklaar je naderjacob schreef:nergens!luctor et emergo schreef:Waar wordt die vandaag de dag nog geleerd of gebracht? volgens u?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
inderdaad, discussie's uit het verleden herinneren mij er niet aan dat luctor erg met Kohlbrugge ingenomen kan zijn.Pim schreef:Ik denk dat ik het met je eens ben. De leer van Kohlbrugge hoor je nog bij een linkse GG-er, een goeie Bewarend Pander of een behoudende Hervormde. Verder is het maar een eind afgegleden naar eigen waarheden.luctor et emergo schreef:Volgens mijn denken is dit gestopt bij Kohlbrugge
Maar toch nog een vraag, want ik sta perplex na jouw stelling. Beste Luctor et Emergo, heb je ooit wel eens iets gelezen van Kohlbrugge?
Zeker als je leest dat Luctor alleen de rechtse GG wat vind. Een ding lijkt me volstrekt duidelijk. De visie van Kohlbrugge staat toch duidelijk op afstand van die van de rechtse GG.
Lees bijvoorbeeld maar zijn dissertatie over het Hooglied. Ik denk dat ds Schot er van gruwt.....
Ik hoor het calvinistisch gedachtengoed en dat van andere reformatoren nog meer dan genoeg 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
De vraag die als topic-titel staat vermeld, impliceert dat "de vaderen" "de ware leer" hadden.
Da's wel erg kort door de bocht. Wie zijn "de vaderen"? En wat is "de ware leer"?
Er zijn mensen die zeggen dat ze zich méér verwant voelen met de Nadere Reformatie dan met de Reformatie.
Er zijn mensen die zeggen te zijn voortgekomen uit het gezelschapsleven.
Er zijn ook mensen die zowel in het gezelschapsleven als in de Nadere Reformatie ontsporingen signaleren ten opzichte van de oorspronkelijke reformatoren.
Kortom: wie zijn "de vaderen"?
Met een topic-vraag als deze kan ik niks :|
Da's wel erg kort door de bocht. Wie zijn "de vaderen"? En wat is "de ware leer"?
Er zijn mensen die zeggen dat ze zich méér verwant voelen met de Nadere Reformatie dan met de Reformatie.
Er zijn mensen die zeggen te zijn voortgekomen uit het gezelschapsleven.
Er zijn ook mensen die zowel in het gezelschapsleven als in de Nadere Reformatie ontsporingen signaleren ten opzichte van de oorspronkelijke reformatoren.
Kortom: wie zijn "de vaderen"?
Met een topic-vraag als deze kan ik niks :|
Of bedoel je hiermee dat Kohlbrugge er als eerste mee gestopt is? Er staat nal. niet "na Kolhlbrugge"luctor et emergo schreef:Volgens mijn denken is dit gestopt bij Kohlbrugge
"De vaderen", dat kunnen ook nog de kerkvaders zijn. Waar vinden we nog een Augustinus? Waar zijn de Origini gebleven? Maar dan vind ik Kohlbrugge een wat willekeurige naam eigenlijk.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Volgens mij is luctor et emergo gestopt met denken bij
:mrgreen:luctor et emergo schreef:Volgens mijn denken is dit gestopt bij Kohlbrugge