School weert televisiekijkende leerling
Zijn er Hoornbeeckers onder de refoforummers, die de hele waarheid weten? Misschien Unionist, als onze onderwijskenner?
Want onderstaand bericht lees ik net op nu.nl. Ik kan me niet voorstellen dat een school een leerling weigert op grond van televisiebezit en open internet.
------------------------------
Uitgegeven: 20 juli 2006 17:56
AMSTERDAM - Het Hoornbeeck College in Amersfoort weigert een leerling toe te laten, omdat hij thuis een televisie en een 'open' internetverbinding heeft. De leerling, Thomas Roest uit Veenendaal, eist in kort geding dat hij alsnog wordt toegelaten. Dat meldt zijn advocaat Gert de Gelder.
Thomas wil aan het Hoornbeeck College de opleiding tot onderwijsassistent volgen. Zowel zijn ouders als hij zijn bewust christen en daarom wil hij graag naar het reformatorisch college in Amersfoort. Om de school tegemoet te komen, heeft de familie thuis een filter geplaatst op de internetverbinding. De televisie willen ze niet de deur uit doen.
Als onderdeel van de toelatingsprocedure van de school vulde het gezin een vragenlijst in en antwoordde dat er thuis televisie en ongefilterd internet aanwezig is. In inleiding tot de vraag stelt de school: moderne lectuur, muziekuitingen, en massamedia worden kritisch beoordeeld en zo nodig afgewezen. Het gebruik van televisie en open internet in de gezinnen wordt veroordeeld vanwege het godonterende en mensverwoestende karakter van veel programma's en sites.
Principieel punt
Volgens De Gelder mag de school iemand niet uitsluiten omdat hij televisie kijkt of internet gebruikt. Bovendien voldoet Thomas aan de normale toelatingsvoorwaarden. De school meent dat het om een principieel punt gaat. Volgens De Gelder meet het college dan met twee maten. Van veel leerlingen en leerkrachten is bekend dat ze thuis televisie en internet hebben. De rechtbank doet 1 augustus uitspraak.
Het Hoornbeeck College was donderdag niet bereikbaar voor commentaar.
(c) Novum Nieuws
Want onderstaand bericht lees ik net op nu.nl. Ik kan me niet voorstellen dat een school een leerling weigert op grond van televisiebezit en open internet.
------------------------------
Uitgegeven: 20 juli 2006 17:56
AMSTERDAM - Het Hoornbeeck College in Amersfoort weigert een leerling toe te laten, omdat hij thuis een televisie en een 'open' internetverbinding heeft. De leerling, Thomas Roest uit Veenendaal, eist in kort geding dat hij alsnog wordt toegelaten. Dat meldt zijn advocaat Gert de Gelder.
Thomas wil aan het Hoornbeeck College de opleiding tot onderwijsassistent volgen. Zowel zijn ouders als hij zijn bewust christen en daarom wil hij graag naar het reformatorisch college in Amersfoort. Om de school tegemoet te komen, heeft de familie thuis een filter geplaatst op de internetverbinding. De televisie willen ze niet de deur uit doen.
Als onderdeel van de toelatingsprocedure van de school vulde het gezin een vragenlijst in en antwoordde dat er thuis televisie en ongefilterd internet aanwezig is. In inleiding tot de vraag stelt de school: moderne lectuur, muziekuitingen, en massamedia worden kritisch beoordeeld en zo nodig afgewezen. Het gebruik van televisie en open internet in de gezinnen wordt veroordeeld vanwege het godonterende en mensverwoestende karakter van veel programma's en sites.
Principieel punt
Volgens De Gelder mag de school iemand niet uitsluiten omdat hij televisie kijkt of internet gebruikt. Bovendien voldoet Thomas aan de normale toelatingsvoorwaarden. De school meent dat het om een principieel punt gaat. Volgens De Gelder meet het college dan met twee maten. Van veel leerlingen en leerkrachten is bekend dat ze thuis televisie en internet hebben. De rechtbank doet 1 augustus uitspraak.
Het Hoornbeeck College was donderdag niet bereikbaar voor commentaar.
(c) Novum Nieuws
Sorry als ik wat fel reageer, ik baal enorm van dergelijke onzin.geledu schreef:Wat bedoel je met deze reactie ?
Hetzelfde stond al beschreven door Tiberius
Door dit soort acties creeër je een totaal vertekend beeld van het christendom naar de buitenwereld. Als ik tegen een collega zeg dat ik christen ben beginnen ze gelijk over allerlei dingen die we niet mogen.
Met die link wil ik zeggen dat deze blamage al weer overal in het nieuws is. Elsevier chello 12move ect. hebben ook dit nieuwsbericht al geplaatst. En dat het nieuws is snap ik nog ook. Wedde dat het morgen in de telegraaf staat?
Of baal je daar niet van?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Volkomen mee eens. Daar is naast de school overigens ook de (afgewezen) leerling voor verantwoordelijk, die een rechtzaak aanspant. Wat aan de andere kant vanuit zijn optiek ook weer begrijpelijk is... Maarja, de naam van Christus word in de wereld weer gelasterd en bespot door dergelijke non-reclame.Gian schreef:Met die link wil ik zeggen dat deze blamage al weer overal in het nieuws is. Elsevier chello 12move ect. hebben ook dit nieuwsbericht al geplaatst. En dat het nieuws is snap ik nog ook. Wedde dat het morgen in de telegraaf staat?
Of baal je daar niet van?
Je hebt gelijk dat het weer 'lekker' negatief nieuws is. Anderzijds, als men aan de buitenkant al weigert.... en regels zijn regels, maar als je behoefte hebt om het zó naar buiten te brengen, vraag ik me af wat je drijfveer nog is om chr. onderwijs te volgen.Gian schreef:Weer zoiets belachelijks...
Als het buitenkantje maar klopt is het goed.
Stelletje Farizeërs
Het is wel heel jammer dat men er dus op uit lijkt te zijn om nu even de school goed in de spots te zetten, krijgen we weer een rel á la SGP vrouwen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Precies. Daar baalde ik ook gelijk van toen ik het las.
Weer zo'n halve waarheid in het nieuws gebracht, om maar op christelijke scholen te kunnen schieten.
Er zal dan wel een andere reden zijn, waarom de figuur in kwestie niet toegelaten wordt.
Dat het Hoornbeeck niet voor commentaar bereikbaar was, is logisch: het is vakantie. En wellicht is het juist netjes van het Hoornbeeck, dat ze de echte reden niet willen noemen naar de buitenwacht toe, uit privacyoverwegingen. :shock:
Weer zo'n halve waarheid in het nieuws gebracht, om maar op christelijke scholen te kunnen schieten.
Er zal dan wel een andere reden zijn, waarom de figuur in kwestie niet toegelaten wordt.
Dat het Hoornbeeck niet voor commentaar bereikbaar was, is logisch: het is vakantie. En wellicht is het juist netjes van het Hoornbeeck, dat ze de echte reden niet willen noemen naar de buitenwacht toe, uit privacyoverwegingen. :shock:
laten we eerst even afwachten tot we weten wat er nou precies aan de hand is, er wordt nu wel erg heftig ingegaan op een eenzijdig bericht, zonder de andere partij te horen is het moeilijk om er wat van te zeggen
privacy-overwegingen lijken mij niet te spelen, als er een kort geding komt zal de school in openbaarheid moeten brengen wat de overwegingen zijn geweest, ik ben daar wel benieuwd naar
privacy-overwegingen lijken mij niet te spelen, als er een kort geding komt zal de school in openbaarheid moeten brengen wat de overwegingen zijn geweest, ik ben daar wel benieuwd naar
:shock: :shock: :shock: :shock:
Ik wist van een zeer nabij familielid al, die zelf hervormd was en op Hoornbeeck zat, dat het Hoornbeeck-college een school is met een nogal streng beleid, waar enigszins-andersdenkenden het weleens moeilijk kunnen hebben. Pesterijen en wangedrag was daar zelfs aan de orde van de dag, hetgeen door docenten nauwelijks werd onderkend en eerder ontkend, met vrome praat toegedekt, etc.. De verkiezingsleer kreeg voldoende (lees: hypercalvinistische) aandacht tijdens godsdienstles, maar normaal problemen oplossen, ho maar, nee, dat zou kunnen betekenen dat men met ons-soort-mensen problemen krijgt. :x
Uiteraard hoeft dat niet representief te zijn voor hoe een school als geheel is, het heeft ook meerdere afdelingen, maar ik heb meer gevallen gehoord. Je zou haast gaan denken dat daar iets niet klopt.
Ik begrijp overigens sowieso niet dat iemand MBO op een christelijk college wil volgen, ik zou Thomas aanraden om lekker op een normale school lessen te gaan volgen. Leer je gelijk als christen in de maatschappij te staan en wat maakt het uit?
Ik wist van een zeer nabij familielid al, die zelf hervormd was en op Hoornbeeck zat, dat het Hoornbeeck-college een school is met een nogal streng beleid, waar enigszins-andersdenkenden het weleens moeilijk kunnen hebben. Pesterijen en wangedrag was daar zelfs aan de orde van de dag, hetgeen door docenten nauwelijks werd onderkend en eerder ontkend, met vrome praat toegedekt, etc.. De verkiezingsleer kreeg voldoende (lees: hypercalvinistische) aandacht tijdens godsdienstles, maar normaal problemen oplossen, ho maar, nee, dat zou kunnen betekenen dat men met ons-soort-mensen problemen krijgt. :x
Uiteraard hoeft dat niet representief te zijn voor hoe een school als geheel is, het heeft ook meerdere afdelingen, maar ik heb meer gevallen gehoord. Je zou haast gaan denken dat daar iets niet klopt.

Ik begrijp overigens sowieso niet dat iemand MBO op een christelijk college wil volgen, ik zou Thomas aanraden om lekker op een normale school lessen te gaan volgen. Leer je gelijk als christen in de maatschappij te staan en wat maakt het uit?
Grote kans dat hij daar ook meer wordt geaccepteerd als christen dan op de andere schoolVincent schreef::shock: :shock: :shock: :shock:
Uiteraard hoeft dat niet representief te zijn voor hoe een school als geheel is, het heeft ook meerdere afdelingen, maar ik heb meer gevallen gehoord. Je zou haast gaan denken dat daar iets niet klopt.![]()

Ik vind het een rare gang van zaken en slechte reclame voor christelijk nederland, je werkt zo wel in de hand dat er een ebeld ontstaat dat christenen niets mogen... natuurlijk springen media er graag op in, misschien dikken ze dingen ook wel aan... maar ja, dat kan je ook verwachten...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."