Kabinet Balkenende II gevallen

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

limosa schreef:kinderkens, de val van het kabinet is een interessant onderwerp, maar als jullie niet stoppen met ruziezoeken gaat de boel op slot

misschien mag ik deze gedragregels nog even onder de aandacht brengen: Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekend onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt. en Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
We mogen toch wel een beetje kissebissen over de CU en de SGP, limosa?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Limosa. Het is niet zo fijn overgekomen dat FJ mijn vrouw een 'sneue ex-gergemmer' noemt.
Ik heb hem ge PB't. En in het topic over 'kerkelijke jaarboek' kun je er nog e.e.a. over lezen. Ik vind het vrij normaal dat iemand dan zijn excuus aanbiedt, of i.i.g. even 'sorry' zegt.
Vandaar...

O ja, op een verontschuldiging wachten we nog steeds... :wink:
limosa

Bericht door limosa »

Afgewezen schreef:
limosa schreef:kinderkens, de val van het kabinet is een interessant onderwerp, maar als jullie niet stoppen met ruziezoeken gaat de boel op slot

misschien mag ik deze gedragregels nog even onder de aandacht brengen: Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekend onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt. en Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
We mogen toch wel een beetje kissebissen over de CU en de SGP, limosa?
CU-SGP behoort tot het onderwerp en voor het overige is het ook hier: wie de schoen past trekke hem aan
Frans Jozef

Bericht door Frans Jozef »

- - - knip - - -

[edit]
stoppen nu! ik ben toch hopelijk wel duidelijk?

uw moderator
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Tsjonge jonge wat een onvolwassen gedoe.
Dat is toch niet normaal dat het kabinet valt nav een verkeerde beslissing van Verdonk?
Bah... ik krijg steeds meer hekel aan de nederlandse wijze van politiek bedrijven. Ik snap niet dat d66 niet aangepakt wordt.
Nou, door deze hele handelwijze had het kabinet natuurlijk wel aan geloofwaardigheid ingeboet. Wat dat betreft is het goed dat Balkenende vannacht 'door de mand' is gevallen met zijn opmerking over 'dat de minister er ook mee moest kunnen leven'.
Anderzijds is het ook wel weer vreemd dat D66-minister Brinkhorst zelf bij de procedure rondom Hirschi Ali, met de beruchte brief, betrokken was...
Volgens Loesewies van der Laan was het ook weer niet die laatste zin uit de verklaring van Hirschi Ali die het kabinet heeft doen vallen. Balkenende schijnt zelfs bereid te zijn geweest deze zin terug te nemen.
Het wordt er allemaal niet doorzichtiger op. :cry:
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wat betreft mw. van der Laan, dan moet ik denken aan het gesprek op de radio met een D'66 ex-politicus. Zelf denk ik dat we hier te maken hebben met een krampachtige poging van deze partij om haar gezicht te redden in het politieke bestel. We zullen zien wat hiervan electoraal de gevolgen van zijn.

Nu even over de verschillen CU / SGP. Hierover is eindeloos gediscussieerd. Als het gaat om de zwakkeren in de samenleving en marktwerking dan heb je al iets wat ontzettend veel spanningen oproept. Het voorbeeld van Bart over de lumpsumregeling laat ons dat zien. Jarenlang trok de overheid alles naar zich toe. Deze regeling heeft eveneens misbruik opgeleverd, niet alleen in het onderwijs, maar ook met de AWBZ. Het misbruik raakte dan meestal geen mensen, maar de geldbuidel van de overheid. Hiervoor kan ik genoeg voorbeelden aanhalen, namelijk hoe er rondom de zorg gestrooid is met geld.

De andere kant is dat we nu een overheid hebben die de verantwoordelijkheid leggen bij het onderwijs, cq. de lokale overheid. Het onderwijs krijgt een zak met geld en daar moet ze het mee doen. Zo ook met de WMO. Dit betekent dat je voor bij voorbeeld een rolstoel nu afhankelijk bent van een gemeentelijke ambtenaar.

Het éne is fout, want dat is diefstal. Echter het raakt dan alle mensen, iedereen betaalt een beetje meer.

Het tweede zorgt eveneens voor problemen [zie Bart]. Het is nu geen algemeen probleem meer, maar het raakt individuele gevallen.

Zo worden we, dus ook in de politiek, geconfronteerd met het feit dat wanneer we met mensen werken, we met gevallen mensen werken. Er is géén passende oplossing! Controle zodat ook de vrouw van Bart wél aan het werk kan, zorgt voor enorme bureaucratie. De enige oplossing hiervoor zie ik gelegen in de kerk. Niet alleen in het onderwijs, maar ook in de WMO.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik zie ook hele mooie kansen voor de kerk. Met name vwb de WMO. Onze ChristenUnie-wethouder van Sociale Zaken heeft ook goede contacten met alle kerken in Apeldoorn. De kerk kan weer de positie innemen die ze had in de tijd van de eerste christengemeente: Iedereen liet de pestlijders aan hun lot over, behalve de kerk.

Probleem is wel: pikt de kerk het op? Ik heb daar nog geen wonderen van gezien. Heel kort door de bocht: als de gegeode middenklasse de diaconieën bevolkt, is het begrip voor hen die daaronder zitten niet overweldigend. Niet alleen in mijn eigen situatie, maar ik ken een aantal schrijnende gevallen. Dat een diaken ijskoud kwam vertellen dat de auto maar de deur uit moest, dat scheeld eook weer in het bezoeken van verjaardagen en dus in het kopen van cadeaus. Snijdt het mes aan twee kanten.

Dan denk ik aan het refrein in het liedje van Boudewijn de Groot over die ambtenaar die een geizn het huis uitzette:

"En dan denken ze tevreden
aan hun mooie nieuwe huis
aan hun baan en aan hun auto
en de televisie thuis"
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
limosa

Bericht door limosa »

Unionist schreef:Ik zie ook hele mooie kansen voor de kerk. Met name vwb de WMO. Onze ChristenUnie-wethouder van Sociale Zaken heeft ook goede contacten met alle kerken in Apeldoorn. De kerk kan weer de positie innemen die ze had in de tijd van de eerste christengemeente: Iedereen liet de pestlijders aan hun lot over, behalve de kerk.

Probleem is wel: pikt de kerk het op? Ik heb daar nog geen wonderen van gezien. Heel kort door de bocht: als de gegeode middenklasse de diaconieën bevolkt, is het begrip voor hen die daaronder zitten niet overweldigend. Niet alleen in mijn eigen situatie, maar ik ken een aantal schrijnende gevallen. Dat een diaken ijskoud kwam vertellen dat de auto maar de deur uit moest, dat scheeld eook weer in het bezoeken van verjaardagen en dus in het kopen van cadeaus. Snijdt het mes aan twee kanten.

Dan denk ik aan het refrein in het liedje van Boudewijn de Groot over die ambtenaar die een geizn het huis uitzette:

en de televisie thuis"
die angst kan ik me voorstellen, als de kerk dit oppakt zou ik ervoor pleiten dat er eerst breed gedragen beleid en gedragsregels komen, niet om het bureaucratisch te maken maar wel om de willekeur zoveel mogelijk te voorkomen
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Is 'de' kerk op dit moment in een situatie dat zij dit aankan? Op maat gesneden barmhartigheid bewijzen aan hen die dat nodig hebben?
Of is het dikwijls zo dat het niet veel uitmaakt of je aan een ambtenaar bent overgeleverd of aan een kerkenraad?
Leonius

Bericht door Leonius »

Unionist schreef:Ik zie ook hele mooie kansen voor de kerk. Met name vwb de WMO. Onze ChristenUnie-wethouder van Sociale Zaken heeft ook goede contacten met alle kerken in Apeldoorn. De kerk kan weer de positie innemen die ze had in de tijd van de eerste christengemeente: Iedereen liet de pestlijders aan hun lot over, behalve de kerk.

en de televisie thuis"
Helemaal mee eens!! Ik vind het sowieso verwerpelijk als partijen als de SGP/CU vinden dat gemeente en kerk samen het armoedeprobleem moeten aanpakken. Het gevaar is dan groot dat de gemeente weet hoeveel mensen van de diaconie krijgen en daar hun uitkeringsbeleid aan aanpassen.

Het voorbeeld van die diaken is inderdaad ook geen uitzondering.... Zulke mensen hebben nooit zelf wat meegemaakt en weten niet waar ze over praten. Dat geldt soms overigens ook voor overheidsinstanties. Ik ken iemand die in de schuldsanering heeft gezeten. Hoe curatoren en bewindvoerders soms opereren is gewoonweg schrijnend!
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Is 'de' kerk op dit moment in een situatie dat zij dit aankan? Op maat gesneden barmhartigheid bewijzen aan hen die dat nodig hebben?
Of is het dikwijls zo dat het niet veel uitmaakt of je aan een ambtenaar bent overgeleverd of aan een kerkenraad?
De kerk kan dat aan, maar wil ze het ook. Dat is de vraag. Er zijn overigens best wel initiatieven vanuit de kerk of christelijke organisaties als het gaat om daklozenopvang, maaltijden voor armen etc. Dus er zijn best mogelijkheden, alleen benutten de kerken die vaak zo weinig... omdat ze heel erg op eigen gemeente gericht zijn ipv op de hele samenleving. Dat mag in de kerk ook wel aandacht krijgen, en dan kunnen kerken zeker wel een grote rol spelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie