Bidden tot Wie?
Bidden tot Wie?
Naar aanleiding van een opmerking in een andere topic, verwijs ik graag naar dit artikel.
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... ikel&id=59
De poster was namelijk de mening toegedaan dat je alleen tot de Vader moet bidden.
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... ikel&id=59
De poster was namelijk de mening toegedaan dat je alleen tot de Vader moet bidden.
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=3956
Hier is een topic over "Bidden tot de Heilige Geest".
Bidden tot de Zoon is overigens ook volkomen Bijbels. Hij is de voorspraak bij de Vader en door Hem kunnen we tot de Vader naderen.
Hier is een topic over "Bidden tot de Heilige Geest".
Bidden tot de Zoon is overigens ook volkomen Bijbels. Hij is de voorspraak bij de Vader en door Hem kunnen we tot de Vader naderen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ik (neem aan dat je het over mij hebt) heb nooit gezegt dat het niet mocht, maar lees je hele bijbel maar na: Jezus en de Heilige Geest worden (zover ik weet) geen enkele keren genoemt als Godsverschijningen die je zou moeten aanbidden. Jezus wijst met het bidden heel duidelijk op de Vader. De Heilige Geest doet dat ook.
Het is een troostvolle gedachte dat de Heilige Geest in ons hart meebid met onuitsprekelijke zuchtingen.(Rom. 8: 26)
De Heilige Geest drijft aan tot bidden en fluistert ons in wat we moeten bidden, want Hij verheldert onze duistere geest.
Zo is er dan een Voorbidder in de hemel (de Heere Jezus) en wil Gods Geest in ons hart bidden.
De heilige Geest kan tegen ons eigen bidden in bidden: zoals bij de doorn in het vlees van Paulus, die nodig was om klein te blijven voor God. Dat zijn onze z.g.n. ongehoorde gebeden, terwijl de Heilige Geest beter weet wat we nodig hebben.
Trouwens in Hooglied 4:16 wordt de Heilige Geest aangebeden: "Ontwaak noordenwind en kom Gij zuidenwind, doorwaai mijn hof."
De Heilige Geest drijft aan tot bidden en fluistert ons in wat we moeten bidden, want Hij verheldert onze duistere geest.
Zo is er dan een Voorbidder in de hemel (de Heere Jezus) en wil Gods Geest in ons hart bidden.
De heilige Geest kan tegen ons eigen bidden in bidden: zoals bij de doorn in het vlees van Paulus, die nodig was om klein te blijven voor God. Dat zijn onze z.g.n. ongehoorde gebeden, terwijl de Heilige Geest beter weet wat we nodig hebben.
Trouwens in Hooglied 4:16 wordt de Heilige Geest aangebeden: "Ontwaak noordenwind en kom Gij zuidenwind, doorwaai mijn hof."
- Miscanthus
Kaw schreef:Ik (neem aan dat je het over mij hebt) heb nooit gezegt dat het niet mocht, maar lees je hele bijbel maar na: Jezus en de Heilige Geest worden (zover ik weet) geen enkele keren genoemt als Godsverschijningen die je zou moeten aanbidden. Jezus wijst met het bidden heel duidelijk op de Vader. De Heilige Geest doet dat ook.

Jezus wijst op de Vader, de Vader wijst op de Zoon en de Heilige Geest wijst op de Zoon. Ik weet niet waarop jij je uitspraken baseert.
Ik vind het artikel van Jaap Fijnvandraat overigens heel schriftuurlijk.
Hm Jezus leert bij het Onze Vader om tot onze Vader te bidden. Hebreeen geeft ook een mooi beeld van Jezus, als Hogepriester... de hogepriester ging voor het volk naar God toe... de hogepriesters wezen op Jezus, de Hogepriester die voor ons naar God ging zodat wij nu vrijmoedig voor God kunnen verschijnen. Jezus is de weg naar God. En Hij is God.
Ik zeg niet dat je niet tot de Zoon of de Geest mag bidden, ze zijn allen dezelfde God. Maar meestal bid ik tot God of tot de Vader specifiek... en aanbid ik de Zoon en de Geest. Toch denk ik dat Refo de spijker op de kop slaat. De Vader, de Zoon en de Geest zijn één. Maakt het dan zoveel uit of je de Geest bidt of Hij in je hart wil wonen, of tot de Vader bidt of Hij met zijn Geest in je hart wil wonen bijvoorbeeld? Als we vinden van wel denken we teveel in "drie" en te weinig in "één".
Ik zeg niet dat je niet tot de Zoon of de Geest mag bidden, ze zijn allen dezelfde God. Maar meestal bid ik tot God of tot de Vader specifiek... en aanbid ik de Zoon en de Geest. Toch denk ik dat Refo de spijker op de kop slaat. De Vader, de Zoon en de Geest zijn één. Maakt het dan zoveel uit of je de Geest bidt of Hij in je hart wil wonen, of tot de Vader bidt of Hij met zijn Geest in je hart wil wonen bijvoorbeeld? Als we vinden van wel denken we teveel in "drie" en te weinig in "één".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dan zijn we het nu eens een keertje eens, Miscanthus.Miscanthus schreef:Kaw schreef:Ik (neem aan dat je het over mij hebt) heb nooit gezegt dat het niet mocht, maar lees je hele bijbel maar na: Jezus en de Heilige Geest worden (zover ik weet) geen enkele keren genoemt als Godsverschijningen die je zou moeten aanbidden. Jezus wijst met het bidden heel duidelijk op de Vader. De Heilige Geest doet dat ook.![]()
Jezus wijst op de Vader, de Vader wijst op de Zoon en de Heilige Geest wijst op de Zoon. Ik weet niet waarop jij je uitspraken baseert.
Ik vind het artikel van Jaap Fijnvandraat overigens heel schriftuurlijk.

bidden tot God.
en God is een drie-enig God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
wij maken de dingen onnodig omslachtig en ingewikkeld. Bid en u ZAL gegeven worden.....
waarom leven wij dit leven? om Gods zaken ingewikkeld te maken? vertrouw op Hem en Hij zal de dingen duidelijk maken, Hij zal ons 'ziende' maken...
wij maken de dingen onnodig omslachtig en ingewikkeld. Bid en u ZAL gegeven worden.....
waarom leven wij dit leven? om Gods zaken ingewikkeld te maken? vertrouw op Hem en Hij zal de dingen duidelijk maken, Hij zal ons 'ziende' maken...
Heb je het artikel van Fijnvandraat gelezen?mineke schreef:bidden tot God.
Re: Bidden tot Wie?
Je kunt natuurlijk daarover van mening verschillen......................wat ik dus vanuit mijn eigen achtergrond ook doe.Afgewezen schreef:De poster [is] namelijk de mening toegedaan dat je alleen tot de Vader moet bidden.
- Miscanthus
Artikel 26 van de NGB zegt op het laatst van het artikel dit:
Het is een behoorlijk lang artikel, maar wel heel mooi en troostvol.Daarom, volgens het bevel van Christus, zo roepen wij den hemelsen Vader aan door Christus, onzen enigen Middelaar, gelijk wij in het Gebed des Heeren geleerd zijn; verzekerd zijnde dat al wat wij den Vader zullen bidden in Zijn Naam, ons zal gegeven worden (Joh. 16:23).
- Miscanthus
Het is troostvol, mooi en nog eens lang ook. wat wil je nog meer?MBE schreef:Artikel 26 van de NGB zegt op het laatst van het artikel dit:Het is een behoorlijk lang artikel, maar wel heel mooi en troostvol.Daarom, volgens het bevel van Christus, zo roepen wij den hemelsen Vader aan door Christus, onzen enigen Middelaar, gelijk wij in het Gebed des Heeren geleerd zijn; verzekerd zijnde dat al wat wij den Vader zullen bidden in Zijn Naam, ons zal gegeven worden (Joh. 16:23).
Wij hebben God de Vader, Jezus Zijn Zoon en de Heilige Geest die in de Bijbel diverse malen wordt aangeduid als "De Drieënig God". Ik denk niet dat je zo'n punt hoeft te maken over tot WIE je bidt.refo schreef:Hebben julie drie Goden?
Ik bad vroeger altijd tot Jezus (Ik begon dan met 'Heere Jezus....', omdat ik God altijd zo 'ver weg' vond en dmv de kinderbijbel vond ik Jezus meer een vriend dan God), nu bid ik tot alle drie eigenlijk. Maar het belangrijkste is dat de woorden die je spreekt uit je hart komen.
ik ben het overigens met Marnix eens