Wat is dan de manier? En als Beeke komt dan is het in één x wel goed?memento schreef:Volgens mij heeft dhr. Baan netjes een opleiding theologie gevolgd, en heeft hij, in zijn functie als evangelist, gewoon bevoegdheid om op zondag voor te gaan.Adelbach schreef:Alweer een stichting vanuit de SRA.
Hoe komt het dat de familie die achter deze stichting zit te goed is om zondags een kerk te bezoeken?
Kortom, ik snap het probleem ff niet. Of zijn in jouw ogen alle predikanten ook mensen die 'te goed' zijn om zondags een kerk te bezoeken?
PS> Dat neemt niet weg dat ik kritisch sta tegenover dit soort bewegingen. Een opwekking is zeker nodig, ja, zelfs de kerken wakker schudden is in zeker opzicht nodig, echter of dit de juiste manier is....?
hartekreet
Zoiets in samenwerking met de kerken organiseren. Helaas is dat wel moeilijker, misschien wel onhaalbaar. Echter, als het succes wil hebben (menselijkerwijs gesproken) zal meer aansluiting gezocht moeten worden bij de rechterzijde van de ger. gez.Wat is dan de manier?
De komst van Beeke zegt niets over de SRA of revivalwebsite. Beeke staat erom bekend dat hij makkelijk is over te halen om ergens te spreken (wat ik trouwens een lovenswaardige insteek vindt).En als Beeke komt dan is het in één x wel goed?
Grace , je hebt het helemaal bij het recht eind.
Het is droevig gesteld met de eenheid onder christenen.
Het over kerkmuren en vooral tradities heenkijken is voor velen een brug te ver. ( vooral voor refo's is dat heel erg moeilijk)
Wat maakt het nou uit of iemand uit de ger.gem komt of uit een evangelische gemeente, of je psalmen zingt of opwekkingsliederen, of je in de volwassendoop gelooft of in de kinderdoop.....en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ga samen in gebed en ontdek dat al deze dingen wegvallen
Over mensen praten en een vooroordeel hebben is niet zo moeilijk, maar praat eens mét elkaar, en bidt met elkaar, vindt elkaar aan de voeten van onze Heere Jezus Christus.
Ik heb het zelf meerdere malen ondervonden.
Wat heerlijk dat er straks in de hemel geen hokjes, tradities ed. zijn.
Het is droevig gesteld met de eenheid onder christenen.
Het over kerkmuren en vooral tradities heenkijken is voor velen een brug te ver. ( vooral voor refo's is dat heel erg moeilijk)
Wat maakt het nou uit of iemand uit de ger.gem komt of uit een evangelische gemeente, of je psalmen zingt of opwekkingsliederen, of je in de volwassendoop gelooft of in de kinderdoop.....en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Over mensen praten en een vooroordeel hebben is niet zo moeilijk, maar praat eens mét elkaar, en bidt met elkaar, vindt elkaar aan de voeten van onze Heere Jezus Christus.
Ik heb het zelf meerdere malen ondervonden.
Wat heerlijk dat er straks in de hemel geen hokjes, tradities ed. zijn.
Een initiatief om aan een opwekking bij te dragen zal niet verkeerd zijn. Daarbij heb ik alle symphatie voor Arjan Baan, je zeggen wat je wilt maar hij maakt het zichzelf niet makkelijk en hij doet tenminste wat. En hij heeft het zo noodzakelijke oog voor de jeugd. Ik denk dat het wel wat waard zou zijn als hij wat aansluiting zou hebben bij de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Inhoudelijk is die best mogelijk denk ik maar ik zie er weinig van.
Kerkmuren en tradities enzo kunnen we best overheen kijken maar wat mij betreft binnen de lijnen van de (nadere) reformatie. Het is niet zo dat het allemaal ineens niet meer uitmaakt hoe en wat je geloofd, daar zijn echt wel grenzen aan. Overigens is gereformeerd in de goede zin evangelisch tot en met!
Kerkmuren en tradities enzo kunnen we best overheen kijken maar wat mij betreft binnen de lijnen van de (nadere) reformatie. Het is niet zo dat het allemaal ineens niet meer uitmaakt hoe en wat je geloofd, daar zijn echt wel grenzen aan. Overigens is gereformeerd in de goede zin evangelisch tot en met!
- Miscanthus
Heritage Reformed Church. Het is een afscheiding van de Netherlands Reformed Congregations (het filiaal van de Gereformeerde Gemeenten in de Verenigde Staten) dat zich meer richt op de leer van de puriteinen.freek schreef:Wie is Ds. Beeke eigenlijk? Heb ik nl nog nooit van gehoord.
Welk kerkverband? (als ik dat mag vragen; puur uit nieuwsgierigheid, en niet als maatstaf)
Link van de gemeente van ds Beeke:
http://www.hnrc.org/gr/
Dr. Joel Beeke is predikant van de 'Heritage Netherlands Reformed Congregation'. Tot 1986 is hij predikant geweest in de 'Netherlands Reformed Congregation' (Gereformeerde Gemeenten), waar hij zijn ambt verloor door tegenstanders die zijn leer niet zo mochten (zijn leer is vergelijkbaar met ds. C. Harinck), die het hertrouwen na verlaten te zijn door zijn vrouw, aangrepen als reden tot zijn afzetting. Hij richtte een nieuw kerkgenootschap op, de HNRC, wat volgens hem de oude lijn van de Gereformeerde Gemeenten voortzette, een lijn waarvan de NRC was afgeweken, mn op het punt van het aanbod van genade. Men luistere een preek van bv. ds. Spaans, en oordele zelf...freek schreef:Wie is Ds. Beeke eigenlijk? Heb ik nl nog nooit van gehoord.
Welk kerkverband? (als ik dat mag vragen; puur uit nieuwsgierigheid, en niet als maatstaf)
Anyway, Joel Beeke is een goed en ervaren spreker, met een fijne vertel stijl, en veel diepgang, zowel praktisch (bevindelijk) als op kennis gebied. Ik heb m nu 2 keer gehoord (6 lezingen) op een conferentie (School of Theology, in Londen), en het is een lust om naar te luisteren.
1. Specifiek is het voor refo's een vrijwel onmogelijkheid om over kerkmuren heen te kijken zonder direct met de vinger te wijzen op, naar hun mening, misstanden of zgn. dwaallerenGabrielle schreef: Het over kerkmuren en vooral tradities heenkijken is voor velen een brug te ver. ( vooral voor refo's is dat heel erg moeilijk)
2. Het maakt ook geen flaus aus in welke kerk je "zit", als de Drieëne God maar vooropstaat!
3. Kinderdoop of volwassendoop, ok, je kúnt er over van mening verschillen, maar probéér je tenminste in te leven in wat de ánder vóórstaat.
4. Het sámen in gebed gaan, en op je knieën gaan voor de Ene Drieëne God, waarom niet.................
5. Op die wijze vinden we elkaar aan de voeten van het Kruis van de Verlosser.
- Miscanthus
Klopt. Maar wat je zegt is eigenlijk een innerlijke tegenstrijdigheid. Er zijn nog nooit zoveel kerkjes en onenigheden ontstaan als in de hoek van de nadere reformatie.limosa schreef:dat zijn jouw woorden, zeker niet de mijne!Miscanthus schreef:Daar heb je het gemier al.limosa schreef:Kerkmuren en tradities enzo kunnen we best overheen kijken maar wat mij betreft binnen de lijnen van de (nadere) reformatie.
met van der Groe ging het deurtje toe....weet je nog?
Daarom vind ik zo'n "neutrale" stichting prachtig. Die is in ieder geval (die door de Heilige Geest wordt gebruikt) in staat om mensen uit verschillende kerken bij elkaar te brengen, iets wat de kerken als instituten niet lukt. Als ze niet over de leer vallen is het wel over de naam....
dat het een mooi initiatief is heb ik al gezegdMiscanthus schreef:Klopt. Maar wat je zegt is eigenlijk een innerlijke tegenstrijdigheid. Er zijn nog nooit zoveel kerkjes en onenigheden ontstaan als in de hoek van de nadere reformatie.limosa schreef:dat zijn jouw woorden, zeker niet de mijne!Miscanthus schreef:Daar heb je het gemier al.limosa schreef:Kerkmuren en tradities enzo kunnen we best overheen kijken maar wat mij betreft binnen de lijnen van de (nadere) reformatie.
met van der Groe ging het deurtje toe....weet je nog?
Daarom vind ik zo'n "neutrale" stichting prachtig. Die is in ieder geval (die door de Heilige Geest wordt gebruikt) in staat om mensen uit verschillende kerken bij elkaar te brengen, iets wat de kerken als instituten niet lukt. Als ze niet over de leer vallen is het wel over de naam....
maar kom bij mij niet aan met het verhaal dat het allemaal niet uitmaakt wat we geloven, het maakt wel uit
verder: de scheuringen binnen de gereformeerde gezindte mogen dan mensenwerk zijn (dat zijn ze ook zeker), daarbuiten is er ook ontzettend veel mensenwerk . . .
- Miscanthus
De Geest spreekt alle talen en doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt. Zo klinkt een mooi opwekkingslied. Dat zouden ze ook wat vaker bevindelijk moeten zingen in de bevindelijke hoek. (vind ik).limosa schreef:[maar kom bij mij niet aan met het verhaal dat het allemaal niet uitmaakt wat we geloven, het maakt wel uit.
Ik zeg nergens dat het allemaal niet uitmaakt wat we geloven. We hebben niet voor niets de apostolische geloofsbelijdenis en de Bijbel, Dit getuigenis luidt: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. Dat is de kern waar het om draait. En het gedachtengoed van de nadere reformatie kunnen wij hier wel verschrikkelijk belangrijk gaan zitten maken (alsof dat nodig is tot zaligheid) maar we zien in andere werelddelen dat God werkt door het evangelie van Jezus Christus, ook zonder nadere reformatie.