Verslag EO-Jongerendag.

Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Mister schreef:
geledu schreef:onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

We kunnen dus wel zaken toetsen aan Schrift en belijdenis.
Cker kunnen we dingen toetsen aan Schrift en belijdenis. Lijkt me zelfs noodzakelijk. Dat is echter heel iets anders als gelijk veroordelen!
Wat mij trouwens opvalt is dat stevige uitspraken richting de Geref. Gezinte hier makkelijker getolereerd worden als richting het Arminiaanse EO met haar anhangers !!!

Wees alstjeblieft eerlijk naar je zelf toe en bedrieg je niet !!!
Laat je geen zand in de ogen strooien.

Verder wil ik deze discussie laten voor wat het is.
Ik heb geprobeert om uit liefde enkele zaken te noemen maar blijkbaar ben ik nog een eenling die zo over deze zaken denkt.
Jammer dat je het zo ervaart. Ik voel heel goed met je mee hoor. Alleen ben ik er pertinent tegen om zomaar te gaan veroordelen omdat we dan de zaken naar onze hand willen zetten. Cker gezien het feit dat jij óok in Roemenië en Afrika ben geweest. Ook daar heb je kunnen zien hoe God geëerd werd. En dat is toch écht anders van vorm, maar NIET van wezen en inhoud!
Van harte hoop ik dat u allen niet meegezogen wordt in deze wereldse manier van beleving van de Godsdienst die uiteindelijk niet als godsdienstig betitelt mag worden !!

Keert weder tot God met smeking en geween.
Laten we aan Zijn voeten maar veel mogen verkeren om van Hem genade te ontvangen en om een teer en godzalig leven te mogen hebben !
Amen!
Tja wat jammer dat de EO deze koers is in geslagen.
Ben nu 62 jaar en heb bewust de oprichting van de EO meegemaakt.
Met Dhr. Kits en Ds Glashouwer als tegen pool van de NCRV.
Helaas herken ik nauwelijks of niets hier meer van.
Tja het is natuurlijk waar dat de Heere met een kromme stok
rechte slagen kan geven (Zou voor de HEERE iets te wonderlijk zijn) nee voor Hem is niets te wonderlijk met alle nadruk zeg ik dat.
Daarom denk ik ook dan zo´n dag bij de rechter flank van onze
Gereformeerde gezinte heel veel vragen oproept laten we daar eerlijk elkaar in behandelen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oude-Waarheid schreef:Tja wat jammer dat de EO deze koers is in geslagen.
Tja het is natuurlijk waar dat de Heere met een kromme stok
rechte slagen kan geven (Zou voor de HEERE iets te wonderlijk zijn) nee voor Hem is niets te wonderlijk met alle nadruk zeg ik dat.
Daarom denk ik ook dan zo´n dag bij de rechter flank van onze
Gereformeerde gezinte heel veel vragen oproept laten we daar eerlijk elkaar in behandelen.
De Jongerendag is niet de enige productie van de EO en ook niet representatief. DE EO bied een gevarieerd aantal programma's en dat mag en kan niet allemaal verkondigend van aard zijn. Toch proberen ze dat wara dat mogelijk is.
Ikzelf beluister graag: "vragen naar de weg"en "ik zou wel eens willen weten" en de bijbelstudie op zondagavond. (Programma's van Pim van der Hof). Dat is niet te vergelijken met de jongerendag.
Dus een algemeen oordeel vellen over de EO aan de hand van slechts de jongerendag vind ik niet fair en niet correct.
Marnix

Bericht door Marnix »

Geledu schreef:Zeker , maar ik heb de uitspraken weloverwogen gedaan en met Gods Woord aan mijn zijde.

Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen.

De genade Gods gewerkt in het hart door de Heilige Geest word zo mooi beschreven : Johannes 3 [1 v.] De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is

Dit kan ik inderdaad op de EO Jongerendag niet vinden.

Mattheüs 12 [1 v.] Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.

Op grond van deze tekst mag ik tot het oordeel komen zoals ik het genoemd heb !!
Nee hoor, dat mag je niet. Maar daar kom je vanzelf achter, is het niet in dit leven, dan wel erna. Je hebt wel naar de Bijbel gekeken, maar je hebt je eigen ervaringen en beperkte blik daaraan getoetst. Hoe het op jou overkomt, wat jij denkt te zien op de jongerendag, het komt omdat je een door traditie gekleurde bril op hebt, omdat je verblindt bent door voor jou gewende vormen die op de geschiedenis van jou kerk stoelen... Maar het gaat niet om wat jij er van vindt... En dat ben je even vergeten. 32000 mensen komen samen en prijzen God en jij zegt: Het is duivelswerk. Hoe blind en door traditie en gewenning verblind kan je zijn dat je zo aan vormen bent gaan hechten. Triest.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Geledu, jij citeert de tekst: Wie niet voor Mij is, is tegen mij. Op grond van wat kom je tot die tekst?

Ik zou daar een andere tekst tegenover willen stellen. Een tekst die in dit verban volgens mij heel relevant is:

Lukas 9:49, 50 En Johannes antwoordde en zeide: Meester! wij hebben een gezien, die in Uw Naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt.
En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Geledu, jij citeert de tekst: Wie niet voor Mij is, is tegen mij. Op grond van wat kom je tot die tekst?

Ik zou daar een andere tekst tegenover willen stellen. Een tekst die in dit verban volgens mij heel relevant is:

Lukas 9:49, 50 En Johannes antwoordde en zeide: Meester! wij hebben een gezien, die in Uw Naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt.
En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Precies... En ik zie sowieso niet in wat de tekst met de jongerendag te maken heeft, die dag was VOOR God en dus niet tegen Hem. God werd er geloofd en er zijn mensen tot geloof gekomen heb ik gehoord. Hoe durf je dan te zeggen dat het duivelswerk is? Dat lijkt wel op de Farizeen die Jezus er van beschuldigen dat hij door duivelse machten boze geesten uitdrijft en Jezus antwoord dat de duivel dan tegen zichzelf verdeeld zou zijn. Denk je nou echt dat de duivel mensen dichter bij God brengt?

25 Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. 26 Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? 27 En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! 28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen. 29 Trouwens, hoe kan iemand het huis van een sterkere binnengaan en zijn inboedel roven, als hij die sterkere niet eerst heeft vastgebonden? Pas dan zal hij zijn huis kunnen leegroven. 30 Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen.

Geledu, je maakt hier dezelfde fout. Maar jij bent er niet bij geweest en staart je blind op vormen die je niet gewend bent... aan de vruchten herken je de boom, ook op de jongerendag... Waar God duidelijk aan het werk is. Wat jij verder allemaal roept doet daar niks aan af, je kijkt niet naar de vruchten dus kan er niet over oordelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Daphne

Bericht door Daphne »

limosa schreef:
Daphne schreef:Wat ben jíj veroordelend zeg!!!!! :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: hopelijk heb je in jouw kerk wel eens van naaste liefde gehoord en over het feit 'oordeel vellen over de ander'... dan kom je in deze topic (niet jij als persoon maar dit stukje) toch wat tekort aan toepassing van deze 2 onderdelen.

'Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde...' Dat is op een ieder van toepassing. Waarom heeft men op de EOJd wel respect voor de Refogezinten maar is het andersom jaar in jaar uit ver te zoeken? Respect is niet dat je alles oke vind, dat je het zelfde wilt zijn (want die illusie moet je niet hebben) maar respect is zonder veroordeling. De taak om een ieders geloof te VERoordelen ligt niet bij de mensen (en dat weet jij ook)!

Limoos, als jeje zo stoort aan deze discussie gooi je hem eraf. Van mij mag je! Ik stel daarom ook voor om dit te gaan doen Limoos.

Was eventjes terug hier op Refoforum maar denk er sterk aan om me hier te schrappen.

Daphne
veroordelend? als je bedenkt hoe verschrikkelijk het is dat we zó met de Heere en Zijn heilige Naam omgaan is mijn reactie nog veel te vlak, ik heb 'm voordat ik postte nog ge-edit om de scherpe kantjes eraf te halen trouwens

het gaat mij verder niet om dat ik mensen ga veroordelen (en jij weet heel best dat dat mijn bedoeling niet is) maar als die mensen op de verkeerde weg zitten en we het er nu toch over hebben kan en mag en moet dat gezegd worden

verder leuk dat je weer op Refoforum komt maar als dat is om over de EOJD te praten moet je wel een slecht geheugen hebben, wat dit onderwerp betreft verschilt Refoforum niet veel van OSW
Ik kom niet om over de jongerendag te praten nee. Dat was totaal ook niet mijn verwachting, heb deze topic niet geopend, gevraagd. Juist verzocht aan jou net om deze te sluiten. Wat dat betreft is dit ook een mankement van de mods/admins dat ze dit NU wel laten staan en voorheen niet. Wil je een lijn trekken met OSW (wat ik logisch vind) moet je dat ook doen met betrekking tot dit onderwerp, niet door blijven etteren.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Daphne schreef:. Wat dat betreft is dit ook een mankement van de mods/admins dat ze dit NU wel laten staan en voorheen niet. Wil je een lijn trekken met OSW (wat ik logisch vind) moet je dat ook doen met betrekking tot dit onderwerp, niet door blijven etteren.
Dit topic laat meer zien over de klagers dan over de jongerendag.... :roll:
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. En over de invloed van tradities op de denkwijze van sommige mensen :D
memento

Bericht door memento »

Ik zou de oprichting van een reformatorische EO-tegenhanger erg toejuichen, mn reformatorische praat-programma's en reformatorische jongerendagen (wat mij betreft best hip (refo-hip dan), dus met gezangen (geen band!), coole sprekers (geen 'dominee-taal'), etc). Maarja, gezien de verplinterdheid van de ref. gez., ben ik bang dat het daar nooit van gaat komen...
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:reformatorische jongerendagen (wat mij betreft best hip (refo-hip dan)
Hehehe. Met z'n allen in een kring en dan is het - onder de zoete klanken van Martin Mans - theedrinken en mariakaakjes eten geblazen. :mrgreen:

Ik zou juist voor de omgekeerde beweging pleiten: refo's die de Evangelische Omroep 'infiltreren', en daarmee ook de EO-jongerendag wat breder toegankelijk maken. Overigens vind ik de EOJD nu ook al goed, al kan ik me de kritiek vanuit de ger. gez. ook voorstellen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik weet dat de EO regelmatig GG-dominees benaderd heeft om te spreken op de EOJD. Dat geldt ook voor participatie in radio- en tv-programma's.

Daarom vind ik de kritiek vanuit refo-kring vaak wat hypocriet. Doe mee en bepaal mee, zou ik zeggen. Niet het vele is goed, maar het goede is veel.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Ik zou de oprichting van een reformatorische EO-tegenhanger erg toejuichen, mn reformatorische praat-programma's en reformatorische jongerendagen (wat mij betreft best hip (refo-hip dan), dus met gezangen (geen band!), coole sprekers (geen 'dominee-taal'), etc). Maarja, gezien de verplinterdheid van de ref. gez., ben ik bang dat het daar nooit van gaat komen...
Een reformatorische EO zal er denk ik niet snel komen :) Helemaal niet als de tv taboe is bij een groot deel van je achterban :)

Wat die jongerendagen betreft, jij bent niet de doelgroep Momento, dus waarom zouden jou wensen hoe die er uit zouden moeten zien zo interessant zijn? ;) Dat jij bijvoorbeeld geen band wil, prima... Maar als jongeren dat wel willen kan je er beter wel een neerzetten. Een orgel in een stadion zou ook zo'n raar gezicht zijn he ;) Overigens kan je met bands ook heel veel kanten op, bij mij in de kerk speelt af en toe onze band, daarin zitten drum/percussion die altijd heel rustig spelen, verder dwarsfluit, piano, accousitische gitaar, bas en mondharmonika. Dat klinkt heel anders dan een drummer die los gaat achter het drumstel, een scheurende electrische gitar etc. :)

Overigens zijn er al dat soort jongerendagen, tenminste, jongerenavonden. Zie http://jongerenavonden.filternet.nl/
Unionist

Bericht door Unionist »

De vrijgemaakten hebben toch ook jarenlang de Gereformeerde Omroep Vereniging gehad? Niet dat ze ooit tot uitzenden zijn gekomen, maar het ideaal was er wel. (Tja, waar had je geen "G"-club van?)
Marnix

Bericht door Marnix »

Yep... GRV, GPV en ga zo maar door :D

Gelukkig zijn de vrijgemaakten inmiddels van dat syndroom bevrijdt en zoeken ze wat meer samenwerking ipv alles maar vrijgemaakt te willen doen :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef: Een orgel in een stadion zou ook zo'n raar gezicht zijn he ;)
Afbeelding
Nou, dit zou toch in menig stadion niet misstaan :wink:
Plaats reactie