Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Kislev

Bericht door Kislev »

- Oorlog en Vrede van Tolstoi
- De wijnstok en de ranken van ds. J.W. Kersten
- De Heidelberger Catechismus, ds. G. H. Kersten
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Gabrielle schreef:Ik heb net het boekje " Hoe een herder psalm 23 ziet" gelezen, het is geschreven door Phillip Keller.
Ik zou het graag willen hebben, maar het is niet meer te koop.

Misschien heeft één van jullie er nog één te koop ?
ja die is mooi!
mayflower

Bericht door mayflower »

* Fred Malone : De baptism of discipeles alone (A Covenantal Argument for Credobaptism versus Paedobaptism)

http://www.reformedreader.org/cart/bapt ... mments.htm

Dit boek is een echt aanrader, hier wordt de doop na bekering (dus geen zuigelingendoop) in relatie gebracht met de verbondstheologie !!!!!!

* Sam Waldron: 1689 BAPTIST CONFESSION OF FAITH
A Modern Exposition

Deze baptistenbelijdenis komt sterk overeen met de westminster confessie., m.u.v de doop en kerkregering.

De gehele 1689 BAPTIST CONFESSION OF FAITH kan men lezen :

http://www.reformedreader.org/ccc/1689l ... ntents.htm
rekcor

Bericht door rekcor »

mayflower schreef:Dit boek is een echt aanrader, hier wordt de doop na bekering (dus geen zuigelingendoop) in relatie gebracht met de verbondstheologie !!!!!!
Ik niet dat veel mensen dit boek nu gaan lezen. We mochten eens van opvatting veranderen :wink:

Mijn lijstje:
- Narnia Chronicles - C.S. Lewis
- De Bijbel recht doen - Bert Loonstra
Dathenum

Bericht door Dathenum »

rekcor schreef:- De Bijbel recht doen - Bert Loonstra
:shock::shock::shock:
refo

Bericht door refo »

Zal ook eens een lijstje maken:

afgelopen 14 dagen/ 3 weken

- Preken van Calvijn over de kerk. (Pas ontdekt dat ik die had)
- De Stad Gods van Augustinus. Taai boek. Lang nog niet uit.
- Doopsformulier van Woelderink. Blijft boeien.
- Jaap Holm en z'n vrienden van W.G. v.d. Hulst, treurige toestanden toen
- Droeve poedel in Delfshaven, Cor Dokter. Soort detective
- De val van de Aleph van Sjaak Verboom. Bevooroordeeld door enige recensies. Toch een goed boek. Luchtiger te lezen dan Brandglas.
- Werelden in botsing door Veliskovsky. Theorie dat de planeten Venus, Mars en Aarde elkaar in de Bijbeltijd regelmatig dicht naderden. En zo zorgden dat de aarde siltstond (Jozua) of zelfs terugdraaide (Hizkia)
mayflower

Bericht door mayflower »

rekcor schreef:
mayflower schreef:Dit boek is een echt aanrader, hier wordt de doop na bekering (dus geen zuigelingendoop) in relatie gebracht met de verbondstheologie !!!!!!
Ik niet dat veel mensen dit boek nu gaan lezen. We mochten eens van opvatting veranderen :wink:

Ben tot bekering gekomen in een baptistengemeente, maar wist niets van de geformeerde verbondsleer. Toen ik 3 jaar geleden de puriteinen en de verbondstheologie ging bestuderen, werd ik overtuigd van dat ene genadeverbond dat vanaf Genesis 3(moederbelofte) door het gehele Schrift heenloopt, en omdat ik er vanuit ging dat de doop na bekering altijd en alleen verbonden was met de bedelingenleer en waardoor het de eenheid van het OT en NT verbrak wees ik de doop na belijdenis (m.u.v iemand die niet is opgegroeid in een christelijk gezin) af, en werd overtuigd van de zuigeligen doop.

Maar sinds ik de theologie van refobaptisten (London baptist confession 1689), waaronder John Gill, James Haldane, (en de puriteinen) Nehemiah Cox en Bejamin Keach, en moderen theologen als Samuel Waldorn en William Einwechter ben gaan bestuderen ben ik toch tot de overtuiging gekomen van de doop na bekering, maar gezien vanuit de verbondstheologie.

Een boek waat ook veel invloed op mij heeft gehad is : "Baptism in the early church - Stander en Louw". Deze profesoren (beiden uit een traditionele kerk waar de zuigelingendoop word toegepast) hebben onderzoek gedaan naar de vroege kerk (Aristides of Anthens, Justin Marthyr, Irenaeus, Clement of Alexanderia, Terullian en vele anderen) en gegevens hierover waaruit zo duidelijk blijk dat zuigelingen niet werden gedoopt, maar alleen kinderen en volwassen nadat ze catechese hadden gehad.

Ik gebruik niet de termen kinderdoop en volwassendoop, omdat deze tot veel verwarring leiden. Ik geloof in een doop na bekering wat kan geschiede bij kinderen als volwassen.
Zoeffie

Bericht door Zoeffie »

* de tegenstanders (Jack Cavanaugh)
* Het gellof behouden (M. Timmermans)
* Ons leven is van God (Ds. v. Kooten, handelt over het 6e gebod)

Heeft iemand nog een boekentip over het christelijk geloof, voor iemand die er niet mee is opgegroeid, maar er meer van wil weten.
Dus liefst een beetje eenvoudig?!

BVD. gr.
Lelie

Bericht door Lelie »

Misschien is 'de Christenreis' van John Bunyan een aanrader? (Of heb je die al hebt gelezen?)
Miscanthus

Lelie schreef:Misschien is 'de Christenreis' van John Bunyan een aanrader? (Of heb je die al hebt gelezen?)
poeh, dat is voor een christen al zo moeilijk dat er twee keer zo dikke uitleggen bij zijn gemaakt.
Ik wil je aanraden: "Het zoeken van Christus" door CH Spurgeon of: "Ontwaakt" door Ds H. Hegger.
Of: Bijbel, een kracht van God tot zaligheid
Kislev

Bericht door Kislev »

Zoeffie schreef:
Heeft iemand nog een boekentip over het christelijk geloof, voor iemand die er niet mee is opgegroeid, maar er meer van wil weten.

BVD. gr.
Wellicht 'Wat is geloven' van ds. Hegger?
Miscanthus

Ik hoop vanavond te beginnen met de institutie van Calvijn. Ik heb van de bibliotheek 6 weken de tijd. (vertaling door Prof van 't Spijker).

Ben tevens bezig in:
- het werk van de Heilige Geest door JG Woelderink
- Bijbellezingen dl 5 door Isaac da Costa (heeft iemand andere delen te koop?)
- het doopsformulier door JG Woelderink ben ik nog niet klaar mee
Zoeffie

Bericht door Zoeffie »

Misschien is 'de Christenreis' van John Bunyan een aanrader? (Of heb je die al hebt gelezen?)

Het is niet voor mijzelf hoor!
Hij lijkt mij ook idd moeilijk voor een 'beginner'
elk geval bedankt voor de tip en anderen ook, is ff gaan kijken in de boekhandel.
Miscanthus

Zoeffie schreef:Heeft iemand nog een boekentip over het christelijk geloof, voor iemand die er niet mee is opgegroeid, maar er meer van wil weten.

BVD. gr.
De Nieuwe Bijbel Vertaling is het beste in dit geval. (of de jongerenbijbel).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Zoeffie schreef:Heeft iemand nog een boekentip over het christelijk geloof, voor iemand die er niet mee is opgegroeid, maar er meer van wil weten.

BVD. gr.
De Nieuwe Bijbel Vertaling is het beste in dit geval. (of de jongerenbijbel).
Of de Groot Nieuws Bijbel... :wink:
Gesloten