Vrouw kan lid worden van SGP
Ik vind de open brief om drie redenen ronduit verwerpelijk:
- de predikanten zullen ongetwijfeld weten dat zij een zeker gezag genieten binnen hun kerkverband. Een dergelijke brief is dus ronduit een poging om SGP-leden te beïnvloeden. Kennelijk zijn ze er niet gerust op dat God dit ten goede zal kunnen keren....
- de predikanten menen dat Gods gunst niet over dit besluit kan bestaan. Daarmee zaaien ze (althans bij mij) ernstige twijfel. Want hoe zit het dan met ds. Moerkerken en ds. De Heer? Deze hebben dus gehandeld tegen Gods wil in (die kennelijk zich alleen aan de opstellers van de brief heeft geopenbaard)
- de predikanten tonen zich daarmee erg inconsequent. Ze zijn immers niet tegen vrouwen als leraressen....
- de predikanten zullen ongetwijfeld weten dat zij een zeker gezag genieten binnen hun kerkverband. Een dergelijke brief is dus ronduit een poging om SGP-leden te beïnvloeden. Kennelijk zijn ze er niet gerust op dat God dit ten goede zal kunnen keren....
- de predikanten menen dat Gods gunst niet over dit besluit kan bestaan. Daarmee zaaien ze (althans bij mij) ernstige twijfel. Want hoe zit het dan met ds. Moerkerken en ds. De Heer? Deze hebben dus gehandeld tegen Gods wil in (die kennelijk zich alleen aan de opstellers van de brief heeft geopenbaard)
- de predikanten tonen zich daarmee erg inconsequent. Ze zijn immers niet tegen vrouwen als leraressen....
Erg zwak,Leonius schreef:Ik vind de open brief om drie redenen ronduit verwerpelijk:
Het zou voor de predikanten niet best wezen als ze de brief hadden opgesteld om voorzichzelf te lezen. Uiteraard willen ze hiermee invloed uitoefenen!
Ze zijn werkelijk gegrond bevreest voor deze stap en moeten dit als gezonden diienstknechten ook bekendmaken. Alles is al zo zoete lieve gerritje!
Het valt me op dat steeds weer de "zware" dominees het moeten ontgelden als ze zichzelf vrijmaken en hun mening geven.
Ik heb alleen nog maar van die halslachtige meningen gezien. Zo van: om de vrede maar voorstemmen!
Nou, dat valt wel mee hoor. Ja, de GGiN-broeder misschien, maar daar is de keuze ook klein. De GG-predikanten staan binnen hun kerkverband bekend als zeer rechts. Gezag hebben ze dus alleen bij de uiterste rechterflank.Leonius schreef:Ik vind de open brief om drie redenen ronduit verwerpelijk:
- de predikanten zullen ongetwijfeld weten dat zij een zeker gezag genieten binnen hun kerkverband.
Dat is inderdaad een heel interessant gegeven. Als het over Van der Zwaag gaat, houdt men de gelederen stevig gesloten, maar in deze politieke kwestie vallen drie Veluwse GG-predikanten ds. Moerkerken dus openlijk af. Spreekt daaruit toch een zekere scheiding van kerk en staat?Leonius schreef:- de predikanten menen dat Gods gunst niet over dit besluit kan bestaan. Daarmee zaaien ze (althans bij mij) ernstige twijfel. Want hoe zit het dan met ds. Moerkerken en ds. De Heer? Deze hebben dus gehandeld tegen Gods wil in (die kennelijk zich alleen aan de opstellers van de brief heeft geopenbaard)
Erger vind ik de vanzelfsprekendheid waarmee mensen "Gods gunst" of "tot Gods eer" identiek verklaren met hun eigen mening. Helaas gebeurt dat veelvuldig binnen de rechterflank van de gereformeerde gezindte: velen menen te weten wat God behaagt en wat niet :roll:.Leonius schreef: - de predikanten tonen zich daarmee erg inconsequent. Ze zijn immers niet tegen vrouwen als leraressen....
En o wee als je dan iets zegt of doet wat in hun ogen fout is...
Wat ik me ineens afvraag: Waarom déze predikanten? Wie heeft het initiatief genomen? Of ontstaat zo'n interkerkelijke joint-venture spontaan? Hebben deze broeders regelmatig overleg en kwam zo het idee van een brief ter sprake?
Wie ik mis in het geheel, is Ds. Gerritsen (OGG Barneveld). Zou hij niet benaderd zijn? Of wel en wilde hij niet meedoen?
Wie ik mis in het geheel, is Ds. Gerritsen (OGG Barneveld). Zou hij niet benaderd zijn? Of wel en wilde hij niet meedoen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Uit het RD stukje kan ik te weinig opmaken over de inhoud van de brief, om te stellen dat ik het er mee eens bent.Erasmiaan schreef:memento moet zich overigens ook wel in deze brief kunnen vinden?
Wat ik jammer vind, is dat het inhoudelijke debat niet gevoerd is. Gevoelsargumenten als 'ik vrees dat God het er niet mee eens is' hou ik niet zo van, ik vind dat gewetens-manupilatie, en dus onverantwoord. Aan de andere kant missen de argumenten net zo goed, want tussen de eerste hoofdstukken van 'Man en vrouw schiep Hij hen', en de conclusies die getrokken worden in de latere hoofdstukken, zit een enorm gat.
Zeg nou zelf, Oude Paden. Als er alleen maar halfslachtige meningen zijn, waarom zou je dan niet gewoon voor stemmen? Waarom altijd maar weer dat wantrouwen? Zo van: "Het kan toch niet zo zijn, dat ..." (vul maar in).
Laat ze nu maar gewoon toegeven of met argumenten komen.[/quote]
Het vreemde is dat mensen zoals Ds. Moerkerken zelf beamen het om de vrede te doen. Ik vind dat echt vreemd! Ik had het van hem ook niet verwacht.
Je gaat ook niet in op mijn andere zinnen!
Ik denk dat je zonder polarisatie op het oog te hebben als predikant duidelijk voor je standpunt uit moet komen.
De brieg is ook niet polariserend van toonzetting!
Laat ze nu maar gewoon toegeven of met argumenten komen.[/quote]
Het vreemde is dat mensen zoals Ds. Moerkerken zelf beamen het om de vrede te doen. Ik vind dat echt vreemd! Ik had het van hem ook niet verwacht.
Je gaat ook niet in op mijn andere zinnen!
Ik denk dat je zonder polarisatie op het oog te hebben als predikant duidelijk voor je standpunt uit moet komen.
De brieg is ook niet polariserend van toonzetting!
Hm... tja laat je je dan niet teveel door angst leiden? Angst voor het onbekende en angst voor kritiek als je dat loslaat?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zij dienen tijd en plaats te weten. De bedoeling van de brief is heel duidelijk: het manipuleren van de mening van de kerkleden.Oude Paden schreef:Ik denk dat je zonder polarisatie op het oog te hebben als predikant duidelijk voor je standpunt uit moet komen.
Misschien niet van toonzetting, maar het resultaat is er niet minder om. In het verleden zijn mensen om deze reden onder censuur gezet....De brieg is ook niet polariserend van toonzetting!