Als er één ding duidelijk wordt in deze discussie, is het wel dat het een probleem is waar je niet uitkomt!
Het kan daarom best zijn dat deze problematiek van een geheel andere kant benaderd moet worden.
Ik heb hier ook eens met prof. Graafland over van gedachten gewisseld en wat hij hierover schreef, vind ik toch wel het overdenken waard:
Ik denk daarom, dat het nu tijd wordt om de weg van redeneren en (logisch) nadenken te laten varen en ons gewonnen te geven aan het getuigenis van de Schrift = Gods Woord. Uit wat je zelf daarvan weergeeft, wordt al duidelijk, dat de Bijbel de geloofsweg, zoals ze in de concrete levens van gelovigen wordt getekend, in zoveel varianten weergeeft, dat het blijkbaar voor ons niet alleen niet mogelijk is om daar hoe dan ook een systeem uit de distilleren, maar dat het blijkbaar ook niet van ons gevraagd wordt om dit te doen of proberen te doen.
Dit laatste is daarom zo duidelijk, omdat de Schrift nergens ons een (normatief) 'leermodel' aanreikt, dat in die richting wijst.
Elders schreef hij nog:
Verder denk ik, dat er heel veel verschillende blokkades kunnen zijn, die de mens en zelfs de Heilige Geest in de weg staan om tot overgave aan de Heere te komen of te brengen. (...)
En of ze [mensen op wie dit betrekking heeft, Afg.] dan toch als kinderen van God moeten/mogen/kunnen worden gezien? Ik zie dit als een speculatieve vraag, waar we nooit een duidelijk antwoord op krijgen. Ik denk, dat het ook niet goed zou zijn, als we zo'n antwoord zouden krijgen en dat het dus ook niet goed is om daarop een antwoord willen krijgen.
Nu ja...